افزایش قد کودکان در طب سنتی + معرفی مواد غذایی مناسب

.افزایش قد کودکان در طب سنتی

 

  برای افزایش قد کودکان چه کنیم

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

افزایش قد کودکان در طب سنتی + معرفی مواد غذایی مناسب

متخصصان طب سنتی بر این باورند که تغذیه در رشد کودکان تأثیر بسزایی دارد، والدین با انتخاب مواد غذایی مناسب برای کودکان و شناخت عوامل بازدارنده‌ افزایش قد می‌توانند شاهد رشد قد فرزندشان باشند.

در این مطلب با افزایش قد کودکان در طب سنتی آشنا می شوید

برای افزایش قد کودکان چه کنیم

زمان نگران قد کوتاهی کودکان

والدین باید توجه داشته باشند که رشد استخوانی کودک نسبت به رشد تقویمی نباید عقب‌ تر باشد و در صورت کوتاهی قد باید به مسائلی از جمله کم کاری غده‌ تیروئید، بیماری‌ های دستگاه گوارش، سوء تغذیه و کمبود هورمون‌ های رشد مشکوک شد.

کودکانی که والدین بلند قد دارند و تا سن دو سالگی نسب به هم سن و سالانشان کوتاه قد هستند نیز دچار کوتاهی قد شده‌ اند.

توصیه‌ های طب سنتی برای افزایش قد

بعضی از والدین به دلیل نگرانی از کوتاه قدی فرزند خود با مراجعه به پزشک اقدام به تزریق هورمون می‌ کنند اما از این موضوع غافل‌ اند که این روش می‌ تواند عوارض خطرناکی از جمله درد و تورم در قسمت تزریق، بزرگ شدن سینه‌ها یا به اصطلاح ژیکنوماستی، اختلال در فعالیت غده‌ تیروئید و کم کاری، تورم بیضه‌ ها در پسران باشد.

با این حال اگر دنبال جواب سوال برای افزایش قد کودکان چه کنیم هستید با پیاده کردن روش‌ های توصیه شده در طب سنتی می‌ توانید با خیال راحت اقدام به افزایش قد فرزندان خود کنند.

افزایش قد کودکان با راهکارهای طب سنتی

افزایش قد کودکان با راهکارهای طب سنتی

مصرف دمنوش های گیاهی

دم‌نوش های گیاهی مانند زعفران، آویشن، چای کوهی، دارچین، پونه و بابونه بر رشد قدی کودکان تأثیر مثبت داشته و در طب سنتی توصیه شده‌ اند.

بادکش کردن

انجام بادکش در قسمت‌ های رشد قدی از شست پا و دست تا سمت قلب بر افزایش قد کودکان تأثیر مثبت داشته باشد به خصوص که با ماساژ با روغن‌ های زنجبیل و زیتون همراه باشد.

بهتر است زیر نظر متخصص طب سنتی در دوره‌ی زمانی مشخص هر دو روز یک‌بار انجام شود.

حجامت

متخصصان طب سنتی با انجام حجامت خشک روی استخوان‌ های خون ساز تأثیر بسزایی را در افزایش قد کودکان خواهند داشت.

به همین خاطر والدین می‌ توانند برای مقاوم کردن بدن کودکان در مقابل بیماری‌ها و افزایش رشد طولی استخوان‌ها از دو سالگی به بعد اقدام به حجامت فرزند خود کنند.

البته در طب سنتی توصیه شده است که اگر کودک را زیر نظر متخصص از ۴ ماهگی سالی یک مرتبه حجامت کنید فرزند دچار کوتاهی قد نمی‌ شود.

خواب کافی

به گفته‌ متخصصان داشتن خواب کافی در طول شبانه روز می‌تواند زمینه را برای افزایش قد کودکان به خوبی فراهم کند.

ترشح هورمون رشد در کودکان از ساعات ۲۲ تا ۲۳ به اوج خود می‌رسد به همین خاطر والدین باید نسبت به خواب کودکشان در این تایم زمانی حساسیت به خرج دهند.

دوری از ورزش‌ های سنگین

ورزش برای سلامت فرزندان عزیزتان امری مهم است اما باید دقت داشت که هر ورزشی سبب افزایش قد کودکان نمی‌ شود.

ورزش‌ های سنگین و پر انرژی مانند کشتی، وزنه برداری و بدن سازی زمینه را برای کوتاهی قد فرزند فراهم کرده و با مصرف زیاد انرژی قد او را به نوعی می‌ سوزاند.

به جای آن انجام ورزش‌ های کششی مانند ژیمناستیک، بسکتبال، والیبال و تکواندو بر افزایش قد فرزندتان تأثیر مثبت ایفا می‌ کند.

کنترل وزن

مصرف بیش از اندازه مواد غذایی چرب و پر کلسترول برای کودکان علاوه بر آسیب رساندن به سلامت فردی‌ شان سبب کوتاهی قد و اختلال در هورمون‌ های بدن کودک می‌ شود.

والدین با رعایت اصول تغذیه‌ ای کودکان و کنترل وزن فرزند میتوانند به افزایش قد کودک کمک کنند.

 

تغذیه مناسب

تامین درشت مغذی‌ ها مانند شیرینی جات، چربی‌ ها و پروتئین‌ ها برای سوخت و ساز بدن و ریز مغذی‌ ها از جمله انواع ویتامین‌ ها و کلسیم، روی، منگنز و مواد معدنی لازمه‌ افزایش قد در کودکان به شمار می‌ رود.

کمبود ویتامین A در کودکان مانع رشد مطلوب می‌شود، با مصرف سبزی و میوه‌ هایی مانند اسفناج، طالبی، زردآلو و هویج می‌ توان این کمبود را جبران کرد.

با گنجاندن مواد غذایی مانند ماست، شیر، پنیر و کلم در رژیم غذایی کودکان کلسیم کافی برای رشد طولی استخوان‌ ها نیز فراهم می‌ شود.

درمان یبوسیت

یبوسیت و بی اشتهایی نیز کوتاهی قد را در کودکان به دنبال دارد.، برای درمان یبوسیت فرزند خود از میوه‌ های پخته استفاده کرده و غذای فرزند را با مقدار کمی روغن زیتون بدون بو طبخ کنید

برای افزایش اشتهای کودک نیز از مصرف انواع تنقلات و سوسیس و کالباس، نوشابه و غذاهای چرب خودداری کنید.

اجتناب از دیر غذا خوردن

کودکان برای داشتن رشد قدی مناسب می‌ بایست وعده‌ های غذایی خود را به خصوص شام زود میل کنند، مصرف دیر هنگام غذا نزدیک به خواب، باعث می‌ شود تا ترشح انسولین در بدن کاهش یافته و به طبع آن ترشح هورمون رشد نیز در دراز مدت کاهش میابد.

مصرف سبزیجات

آهن ترکیب مورد نیاز بدن است که وظیفه‌ حمل اکسیژن به سلول‌ های بدن را به عهده داشته و فیبر به هضم غذا کمک می‌ کند که هر دوی آنها در سبزیجاتی مانند کلم برو کلی، اسفناج، نخودفرنگی، نخود وعدس یافت می‌ شود.

آهن و فیبر از ترکیبات مغذی بوده که در تمام سالهای زندگی به تقویت عضلات و بلندتر شدن قد کمک می‌کنند به همین خاطر از سن دوازده سالگی به بعد مصرف این سبزیجات را در وعده‌ های غذایی کودکتان بیشتر کنید.

مصرف ویتامین D

تنها استفاده مواد غذایی سرشار از کلسیم و مکمل‌های دارویی برای جذب کلسیم کافی نیست و بدن برای جذب کلسیم به ویتامین D نیازمند است.

با قرار گرفتن روزی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید و یا مصرف دو هفته یک‌بار ویتامین D کلسیم را در بدن جذب کنید، استفاده از مواد غذایی مانند جگر و زرده‌ تخم مرغ نیز توصیه می‌ شود.

مواد غذایی مناسب برای افزایش قد کودکان

مواد غذایی مناسب برای افزایش قد کودکان

مواد غذایی برای افزایش قد کودکان

بد غذایی کودکان و خوردن تنقلات یکی از مشکلات اساسی والدین است که تأثیر منفی در روند رشد قد کودکان دارد والدین با هوشیاری باید سعی کنند غذاهای مقوی و مناسب برای افزایش رشد را انتخاب کنند.

مواد غذایی مناسب رشد عبارت‌اند از :

شیر بادام

اگر کودک شما تازه به غذا افتاده از شیر بادام غافل نشوید چرا که به تقویت و رشد استخوان‌های کودک دلبندتان کمک می‌ کند

۱۰ تا ۱۵ عدد بادام درختی را در آب خیسانده و روز بعد پوست آنها را بگیرید و با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و به فرزند بخورانید.

دوغ و شیر و کشک

از مواد غذایی پر کلسیم می‌ت وان به دوغ، شیر و کشک اشاره کرد به جای استفاده از قرص‌ های کلسیم از مواد طبیعی استفاده کنید.

هندوانه با زنجبیل

یکی دیگر از توصیه‌ های مواد غذایی برای افزایش قد کودکان هندوانه با زنجبیل می باشد که در افزایش رشد طولی کودکان بسیار در طب سنتی مورد توجه است.

سویق سنجد

یکی از بهترین روش‌های جذب کلسیم و استحکام بخشیدن به استخوان‌ ها در طب سنتی استفاده از سویق سنجد است.

این روش درمانی حتی برای کسانی که رشد قدیشان کامل شده است نیز توصیه می‌ شود، یک قاشق غذاخوری از سویق سنجد را در یک لیوان شیر حل کرده و به فرزند خود بدهید.

خوردن سیاه دانه

در طب سنتی خوردن ۱۲ عدد تخم سیاه دانه هنگام شب برای افزایش قد توصیه شده است.

فرنی با زعفران

برای کودکانی که تازه به غذا افتادند می‌توانید فرنی با زعفران را که غذایی بسیار مقوی است و به رشد استخوان فرزندتان کمک می‌کند انتخاب کنید.

ماست و دارچین

مقداری دارچین را روی ماست فرزند خود بریزید، دارچین همراه با ماست به جذب کلسیم کمک می‌ کند. کلسیم نقش بسزای در رشد و تقویت استخوان ها دارد

شربت عسل و خرما

از عسل و خرما به جای شکر مصنوعی استفاده کنید تا به تقویت بدن کودک خود کمک کنید.

خشکبار

استفاده از خشکبارهایی پروتئین دار و دارای مواد مغذی مانند گردو، بادام زمینی و بادام به منظور رشد قدی کودکان در طب سنتی توصیه شده است.

افزایش قد کودکان و تربیت !

در این مطلب با افزایش قد کودکان با راهکارهای طب سنتی آشنا شده اید، برای تربیت کودک خود هم فکر کرده اید ؟ روش های صحیح تنبیه را یاد بگیرید

افزایش قد کودکان با راهکارهای طب سنتی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۹۴ ۷

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

پوریا وحیدی

۰۳ مهر ۱۳۹۸


سلام بسیار عالی و مفید بود متشکر

شما هم بخوانید