بررسی انواع روش های درمان تپش قلب

بررسی انواع روش های درمان تپش قلب

تپش قلب پدیده ای رایج است اما از آن جایی که افراد معمولا نسبت به ضربان قلب خود آگاه نیستند، بروز آن می تواند مقداری اضطراب آور باشد. برخی عوامل ابتلا به تپش قلب قابل کنترل بوده و به همین طریق، گاهی می توان از بروز آن پیشگیری کرد.

تپش قلب ناشی از اضطراب علائمی همچون ضربان قلب سریع و لرزش قفسه سینه دارد. ضربان قلب می تواند در پاسخ به شرایط استرس زا نیز افزایش یافته و ناشی از استرس های مداوم یا شدید باشد.

تپش قلب گاهی در اثر مشکلی در ریتم قلب ایجاد می شود که نیازمند درمان پزشکی است. تپش قلب، پاسخ ستیز و گریز را در سیستم عصبی بدن فعال کرده و در بسیاری از افراد با اضطراب همراه می شود. هنگامی که فرد از شرایط پیرامون خود احساس راحتی نمی کند، سیستم عصبی بدن وارد عمل شده و ضربان قلب را افزایش می دهد.

در ادامه بررسی می کنیم که چه موقع قرص ضد استرس و تپش قلب برای درمان و کنترل ضربان قلب مناسب تر است و چه زمانی باید از ابلیشن کاتتر یا سایر روش های جراحی برای حل این مساله، استفاده کرد؟

بررسی انواع روش های درمان تپش قلب

تپش قلب چیست؟

تپش قلب احساسی همچون ضربان سریع، کوبش قلب به قفسه سینه یا جا افتادن چند ضربان است. افراد ممکن است تپش قلب را در هر زمانی از جمله استراحت یا حین انجام فعالیت های عادی در ناحیه سینه، گلو یا گردن تجربه کنند. هر چند که تپش قلب می تواند فرد را مضطرب کند اما معمولا پدیده ای جدی یا آسیب رسان نیست.

تپش قلب چه مدت دوام دارد؟

دوام تپش قلب معمولا زیاد نیست و از چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه می یابد. برخی شرایط، دوام این پدیده را بیشتر می کنند. تپش قلب ناشی از اضطراب، معمولا به صورت ناگهانی شروع شده، چند دقیقه ادامه یافته و سپس به سرعت پایان می یابد.

در صورتی که فرد به طور مکرر به تپش قلب ابتلا یابد، درمانگر ممکن است ابتلا به اختلال اضطرابی را در او تشخیص دهد.

اختلال اضطرابی بدان معناست که فرد در فعالیت های روزانه خود از جمله رفتن به مدرسه و سر کار یا ملاقات با دوستان، اضطراب شدیدی را تجربه می کند.

چگونه می توان تپش قلب را متوقف کرد؟

در صورتی که تپش قلب ناشی از استرس یا اضطراب باشد، فرد می تواند با انجام فعالیت های آرامش بخش و متمرکز بر تنفس، حال خود را بهبود بخشد. از جمله این فعالیت ها می توان به یوگا، مدیتیشن یا تمرین ذهن آگاهی اشاره کرد.

چگونه می توان تپش قلب را متوقف کرد؟

آیا تپش قلب از بین می رود؟

اگر تپش قلب در اثر عوامل قابل کنترل بروز داده باشد، اغلب به صورت خود به خود برطرف می شود. موارد زیر از نمونه های این عوامل هستند:

● مصرف سیگار

● مصرف الکل

● مصرف نوشیدنی های کافئین دار

● مصرف غذا های پر ادویه یا پر کالری

● ورزش با شدت بیش از حد

آیا تپش قلب ناشی از اضطراب خطرناک است؟

با این که تپش قلب می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد اما اغلب حطرناک نبوده و پس از موقعیت های استرس زا برطرف می شود. در مواردی اندک، تپش قلب می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی همچون آریتمی باشد.

آریتمی به ضربان غیر طبیعی قلب گفته می شود. چنین مواردی اغلب خود عامل اضطراب هستند تا اینکه محصول جانبی آن باشند. در صورتی که تپش قلب با درد قفسه سینه، مشکل در تنفس یا گیجی همراه باشد، باید فورا به پزشک مراجعه شود.

تپش قلب ناشی از اضطراب چقدر رایج است؟

اضطراب، رایج ترین عامل تپش قلبی است که ارتباطی با بیماری های قلبی ندارد. ابتلا به این پدیده مخصوصا در شرایط استرس زا، بسیار رایج است. چنین موقعیت هایی می توانند شامل مصاحبه های شغلی، سخنرانی عمومی یا سفر های هوایی باشند.

اغلب اوقات احساس اضطراب و تپش قلب بسیار سریع بروز داده و برطرف می شوند. در صورتی که تپش قلبتان مکرر یا مداوم شده، احتمال ابتلا به اختلال اضطرابی یا حمله هراس وجود داشته و باید به پزشک مراجعه فرمائید. هر دوی درمان های روانشناختی و دارویی می توانند به رهایش علائم کمک کنند.

تپش قلب ناشی از اضطراب چقدر رایج است؟

درمان های دیگر

درمان تپش قلب به علت آن بستگی دارد. در صورتی که عاملی زمینه ای برای پدیده یاد شده وجود نداشته باشد، پزشک درباره بی خطر بودن تپش قلب به بیمار اطمینان خاطر می بخشد. با این حال، اگر انقباض های زودرس بطنی عامل تپش های مکرر قلب باشند، پزشک فرایند درمانی را به بیمار پیشنهاد خواهد داد.

در چنین مواردی ضربان قلب بیش از ۱۰ هزار دفعه در ۲۴ ساعت بوده و یا این انقباض های زود رس بیش از ۱۰ درصد ضربان ها را تشکیل می دهند. بتا بلاکر ها یا مسدود کننده های کانال کلسیم، از جمله انواع دارو هایی هستند که برای درمان پیشنهاد می شوند.

اگر درمان دارویی موفق نباشد، پزشک فرایند ابلیشن کاتتری را توصیه می کند. در این فرایند لوله نازکی از طریق یکی از عروق قلب به آن وارد شده و نواحی غیر طبیعی قلب را از بین می برد. دیگر درمان های احتمالی شامل موارد زیر هستند:

● جراحی

● جای گذاری ضربان ساز

● تغییر دارو هایی که ممکن است عامل بروز تپش قلب باشند

در صورتی که تپش قلب ناشی از اضطراب باشد، ممکن است موارد زیر به او توصیه شوند:

(۱) درمان های مکمل همچون بیوفیدبک، ماساژ درمانی یا دیگر تکنیک های آرامش بخش

(۲) مصرف دارو: دارو های ضد اضطراب و ضد افسردگی برای برخی مبتلایان مفید هستند. همچنین، درمانگر گاهی گزینه هایی را جهت رفع اضطراب پرواز یا سخنرانی در جمع پیشنهاد می دهد. دارو های بتا بلاکر همچون پروپرانولول، و بنزودیازپین هایی همچون آلپرازولام و دیازپام از دسته این گزینه ها هستند. دارو های بنزودیازپین به دلیل ایجاد عادت مصرف در فرد، فقط به صورت گاه به گاه تجویز می شوند.

(۳) روان درمانی: درمان شناختی رفتاری در شناسایی و درمان الگو های ذهنی به بیماران یاری می رساند. رویکرد ((رویارویی و واکنش)) یکی از تکنیک های روانشناختی است، که بر ایجاد واکنشی مثبت به ترس ها و رهایش اضطراب تمرکز دارد.

آدرس کلینیک واریس دکتر مرعشی زاده تهران، خیابان مطهری (نرسیده به شریعتی)، پلاک ۷، ساختمان پزشکان ابن سینا می باشد.

برای اطلاعات بیشتر یا تعیین نوبت می توانید با شماره ۰۹۱۲۵۸۶۱۰۳۲ تماس بگیرید  و یا از وب سایت ما به نشانی https://drmarashizadeh.com دیدن کنید.

مطلب مفید بود ؟ ۱ ۰

شما هم بخوانید