جاهای دیدنی تبریز | معرفی جاذبه های گردشگری تبریز با عکس

جاهای دیدنی تبریز

جاهای دیدنی تبریز معرفی جاذبه های گردشگری تبریز با عکس آشنایی با مکان های دیدنی تبریز اماکن گردشگری تبریز جاهای تاریخی تبریز پاساژ و خرید تبریز را در سایت فتوکده می خوانید

جاهای دیدنی تبریز برای گردشگری

تبریز یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی می باشد.

تبریز بزرگترین قطب اقتصادی، علمی و فناوری شمالغرب کشور بوده و مردم آن تورک زبان هستند؛ این شهر حوادث تاریخی بسیاری دیده و مدت ها پایتخت سیاسی ایران بوده است

آثار تاریخی بسیاری در این شهر به چشم می خورد، تبریز مشهور به شهر اولین ها به شهر موزه ها هم مشهور است ،در این مطلب با اماکن گردشگری تبریز آشنا می شوید

سوغات تبریز

اگر به تبریز سفر کردید از آجیل، باقلوا، قرابیه ها، شیرینی نوقا و راحت الحلقوم غافل نشوید، پنیر لیقوان اگر شنیده اید باید بدانید که روستای لیقوان در چند کیلومتر تبریز است

از پنیرهای بسیار خوشمزه اصل تبریز حتما امتحان کنید، اگر به کندوان رفتید خرید عسل و شیره انگور را فراموش نکنید، گردو و کشمش از جمله محصولات مشهور این شهر است

عمارت شهرداری

عمارت شهرداری از دیدنی های تبریز

عمارت شهرداری در سال ۱۳۱۴ در کوی نوبر تبریز با نظارت مهندسان آلمانی و در زمانی که حاج ارفع الملک جلیلی شهردار تبریز بود، عمارت شهرداری بنا گردید و این بنای تاریخی دارای یک برج ۴ صفحه ای بوده و در مرکز تبریز واقع شده است.

این عمارت دارای یک برج ساعت می باشد که تنها ۲ ساعت در کل جهان از این نوع موتور ساعت بهره می برند، یکی برج مشهور لندن و دیگر برج ساعت عمارت شرداری می باشد

این عمارت در حال حاضره به موزه تبدیل شده است

ائل گلی (شاه گلی)

ائل گلی (شاه گلی) از دیدنی های تبریز

ائل گلی یا شاه گلی یکی از بزرگترین و مهم ترین مکان های گردشگاه های تبریز است که بعنوان نماد این شهر نیز شناخته می شود. در وسط این پارک دریاچه ای به عمق ۱۲ متری قرار دارد و در بخش مرکزی دریاچه عمارت تاریخی و زیبایی نمایان است.

امکان چادر زدن و اقامت موقت همراه با شهربازی و نمایشگاه موقت، وجود رستوران وسط دریاچه، قایق سواری تکی و گروهی بخشی از امکانات این پارک مشهور است

مسجد کبود

مسجد کبود از دیدنی های تبریز

مسجد جهانشاه (کبود) تبریز از برترین آثار معماری ایرانی بوده و قدمت آن به قرن نهم هجری بر می گردد و کاشی هایی به رنگ لاجوردی و فیروزه ای در آن بکار رفته و این مسجد به فیروزه جهان اسلام شهرت دارد.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان یکی از ارزشمندترین موزه های ایران و دومین موزه باستانشناسی کشور بوده و دارای ۳ طبقه می باشد. بنای موزه آذربایجان براساس نقشه تنظیمی”آندره گدار” مطابق با سبک معماری محلّی و ترسیم اسماعیل دیباج بنا شده است.

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه از جاهای دیدنی تبریز

ارگ علیشاه از جمله  جاهای دیدنی تبریز و بزرگترین و مهمترین بناهای دوره ایلخانی بوده و قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و بلندترین دیوارهای تاریخی کشور را داشته و باقی مانده مسجد بی نظیر در طی زلزله های متعدد و جنگ می باشد.

متاسفانه در دهه ها اخیر دیواره های آن با آرپیچی تخریب شد و بعدها با وجود مخالفت ها مصلی تبریز با تخریب بخشی از این بنای تاریخی بنا شد

بازار قدیمی تبریز

بازار قدیمی تبریز از جاهای دیدنی تبریز

مجموعه بازار تاریخی سرپوشیده تبریز در سال ۱۳۸۹ در یونسکو ثبت جهانیشد و این بازار از شاهکارهای معماری ایرانی می باشد. طول این بازار سر پوشیده آجری یک کیلومتر بوده و مجموعه ای بهم پیوسته متشکل از دالان ها و تیمچه ها، حیاط و سراها می باشد.

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز از جاهای دیدنی تبریز

خانه مشروطه تبریز از مهمترین خانه های تاریخی است

پس از به توپ بسته شدن مجلس بدست محمدعلی شاه در سال ۱۲۸۷، این خانه توسط حاج مهدی کوزه کنانی برای پشتیبانی از مشروطه خواها در اختیار آنان گذاشته شد

این خانه محل تجمع برجسته ترین چهره های مشروطه در آذربایجان بود.

مقبره الشعرا (آرامگاه شهریار)

مقبره الشعرا (آرامگاه شهریار) از جاهای دیدنی تبریز

اگر به تبریز سفر کردید مقبره الشعرا از جاهای دیدنی تبریز را فراموش نکنید

یکی از گورستان های تاریخی تبریز بوده که مدفن ۴۰۰ شاعر و عارف ایرانی می باشد. در وسط مجموعه فرهنگی و تاریخی مقبره الشعرا آرامگاه استاد شهریار، نامی ترین شاعر ایران قرار دارد.

موزه قاجار

موزه قاجار از جاهای دیدنی تبریز

این موزه خانه امیر نظام گروسی بوده و از زیباترین عمارت های بجای مانده دوره قاجار می باشد. تمامی اشیای واقع در این موزه از ظروف چینی، آلات موسیقی و… اهدایی مردم هستند.

بازار تربیت

بازار تربیت از جاذبه های گردشگری تبریز

عابر گذر یا بازار تربیت از قدیمی ترین گذرگاه های تبریز بوده و قدمت آن به سده چهارم باز می گردد. در این گذرگاه مکان ها و خانه های قدیمی بسیاری قرار دارد و یکی از مراکز خرید بزرگ در تبریز محسوب می شود.

برج یانقین

برج یانقین از جاذبه های گردشگری تبریز

برج یانقین اولین برج آتش نشانی کشور بوده و ۲۳ متر ارتفاع دارد.

این برج از نمونه های بی نظیر می باشد و طبق مستندات تاریخی، انگلیسی ها برج های آتش نشانی خود را با الهام از برج یانقین تبریز ساخته اند.

تفرجگاه عون بن علی (تله کابین)

تفرجگاه عون بن علی (تله کابین) از جاذبه های گردشگری تبریز

عینالی کوهی سُرخ رنگ بر بام تبریز بوده و در این کوه بقعه ای منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام عون بن علی و زید بن علی واقع می باشد.

در این کوه امکانات رفاهی و تفریحی برای کوهنوردان و مردم عادی در نظر گرفته شده است و با تله کابینی که در تفرجگاه عون بن علی تعبیه شده می توان از بلندی ها، جلوه ای از شهر تبریز و زیبایی های این کوه سُرخ رنگ را مشاهده کرد.

خانه پروین اعتصامی

خانه پروین اعتصامی از جاذبه های گردشگری تبریز

خانه پروین اعتصامی به دوره پهلوی اول باز می گردد و پروین اعتصامی مشهورترین شاعر زن ایران در این خانه بدنیا آمده و بزرگ شده است. این اثر در سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز از مکان های دیدنی تبریز

مسجد جامع تبریز در دوره سلجوقی ساخته شده و در زلزله طاق آن فرو ریخت و بعدها بوسیله احدخان و پسر وی حسین قلی خان دنبلی تجدید بنا شد. مسجد جامع تبریز با نام مسجد کبیر نیز شناخته می شود.

روستای تاریخی کندوان

روستای تاریخی کندوان از اماکن گردشگری تبریز

کندوان یکی از ۳ روستای منحصر به فرد صخره ای جهان می باشد و از زیباترین جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی محسوب می شود

در این روستا خانه ها به شکل کندوی عسل در دل صَخره های سنگی کَنده شده اند. این روستا در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده و از توابع شهر اسکو می باشد و از خوش آب و هواترین نقاط استان است.

کندوان در منطقه ییلاقی، دامنه رشته کوه های سهند قرار دارد و در داخل خانه های صَخره مانند این روستا ۱۱۷ خانواده سکونت دارند.

مسجد مقبره

مسجد مقبره از مکان های دیدنی تبریز

مسجد مقبره از مساجد تاریخی تبریز بوده و در دوره صفوی ساخته شده است و حاوی نُه ستون سنگی خوش تراش می باشد، گنبدهای آن بلند و ضربی بوده و مقبره شهید سید محمدعلی قاضی طباطبائی در همین مسجد قرار دارد.

مسجد ثقه الاسلام

مسجد ثقه الاسلام از اماکن گردشگری تبریز

این مسجد در دوره قاجار سال ۱۲۶۵ احداث شده و مسجد ثقه الاسلام با داشتن ۲۰ ستون سنگی و ۳۴ گنبد آجری بعنوان یکی از بزرگترین مساجد تبریز شناخته شده است.

برج خلعت پوشان

برج خلعت پوشان تبریز

این برج آجری منشوری در اواخر دوره صفویه بنا گردیده و در زمان قاجار خلعت شاهان برای حاکمان آذربایجان در این برج بر دوش آنان انداخته میشد.

این برج ۳ طبقه بوده و طبقه سوم آن فاقد سقف می باشد.

پل سنگی

پل سنگی تبریز

پل سنگی از دوران قاجار به جای مانده و حاوی ۴ دهنه سنگی به شکل هلالی می باشد. این پل در دوران مشروطه از محل های تلاقی و نبرد نیروهای محمدعلی شاه قاجار و باقرخان (سالار ملی) بوده است.

مدرسه رشدیه

مدرسه رشدیه از مکان های دیدنی تبریز

مدرسه رشدیه توسط حاج میرزا حسن رشدیه تبریزی در دوره قاجار بوده و اولین مدرسه سبک نوین براساس اصول فنوتیک بنیان شد.

با توجه به نوشته فریدون کوچرلی در تمام دنیای اسلام، آذربایجان نخستین محلی بود، که تدریس با اصول صوتی در آن آغاز شد.

پل قاری

پل قاری تبریز

این پل در دوره قاجار بنا شده و در آثار ملی به ثبت رسیده است.

بانی ساخت پل قاری، پیرزنی بوده که هزینه سفر خود به مکه را وقف ساخته شدن این پل کرده و به این دلیل به آن قاری کورپوسی به معنی پل پیرزن گویند.

مقبره دو کمال

مقبره دو کمال از اماکن گردشگری تبریز

مقبره دو کمال در محله بیلانکوه تبریز در میان باغی مشَجر و در بنایی زیبا آرامگاه ۲ تن از بزرگان هنر و ادب ایران قرار دارد. کمال الدین مسعود خُجندی شاعر قرن هشتم، کمال الدین بهزاد نقاش مینیاتور قرن دهم واقع شده است.

پاساژ لاله پارک

پاساژ لاله پارک از اماکن تبریز

مجتمع تجاری لاله پارک تبریز بر عکس نام آن یک مکان تجاری بصورت تخصصی برای پوشاک برند جهانی و کشور ترکیه می باشد که در ایران بی نظیر است

این پاساژ بدست سرمایه گذاران ترکیه ای ساخته شده است

پل آجی چای

پل آجی چای تبریز

پل آجی چای در زمان صفوی بر روی تلخه رود بنا شده و از مهمترین پل های تاریخی و تنها گذرگاه ایران به غرب و قسمتی از جاده ابریشم بوده است. مقاومت ۵ سرباز گمنام تبریزی در مقابل ارتش روس در این محل اتفاق افتاده است.

بنای ربع رشیدی

بنای ربع رشیدی

خواجه نصیرالدین وزیر زمان غازان خان ایلخانی برای سازماندهی، تمرکز و تداوم تحقیقات علمی این مجموعه بزرگ را در اواخر قرن هفتم با نام “ربع رشیدی” تاسیس کرد و در زمان خود بزرگترین مجموعه علمی بود.

منطقه آزاد ارس جلفا

منطقه آزاد ارس جلفا تبریز

منطقه آزاد ارس دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال پیشرفت ایران می باشد و این منطقه با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم مرز است.

شهر جلفا در جنوب ساحل مرزی رود ارس بوده و مرکز منطقه آزاد ارس می باش، جلفا پرترددترین مرز مسافری ایران پس از فرودگاه تهران می باشد

شهر جلفا در ۱۳۵ کیلومتری شمال تبریز واقع شده و دارای جاذبه های گردشگری بسیاری بوده و در این شهر بازارچه های مرزی و مراکز خرید مختلفی قرار دارد، که پذیرای مسافران بسیاری از نقاط مختلف ایران می باشد.

دیدنی های شیراز

معرفی جاذبه های گردشگری تبریز | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۲۱ ۸

شما هم بخوانید