رشت، شهر باران‌های نقره‌ای

رشت، شهر باران‌های نقره‌ای

شهر رشت یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین شهرهای شمال ایران است که به‌دلیل نزدیک بودن به دریای خزر از طبیعتی زیبا و آب‌و‌هوایی بسیار عالی برخوردار می‌باشد.

بنابراین از دیرباز تا کنون مقصد گردشگری بسیاری از مسافران داخلی و خارجی قرار گرفته که با اقامتی چند روزه در این شهر، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن، بازدید خواهند کرد.

رشت کجاست؟

شهر رشت مرکز شهرستان رشت و استان گیلان است. این شهر با قرار گرفتن در جلگه‌ گيلان، دشت‌های جنوبی دريای خزر و حاشيه‏‌ غربی دلتای سفيد رود به‌عنوان یکی از شهرهای خوش‌آب‌و‌هوای شمال کشور شناخته شده است.

طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده، به‌طور میانگین در شهر رشت، ۱۳۵ روز از سال بارندگی وجود دارد و با‌توجه به بارش باران‌های ریز و پیوسته، به‌عنوان شهر باران‌های نقره‌ای هم معروف شده است.

برای آشنایی بیشتر با این شهر به آدرس https://www.otaghak.com/blog/about-rasht/ مراجعه نمایید.

رشت، شهر باران‌های نقره‌ای

برای سفر به رشت می‌توان از دو طریق سفرهای جاده‌ای و هوایی اقدام کرد و از‌آن‌جایی که تا دریا ۲۵ کیلومتر فاصله دارد، آب‌و‌هوایی همیشه مرطوب داشته و بیشترین جاذبه‌های گردشگری آن در بستر طبیعت شکل می‌گیرد.

آشنایی با دیدنی های شهر رشت

 شهر رشت یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شمال کشور است که سالانه شمار زیادی از گردشگران خارجی و داخلی را به خود جذب خواهد کرد. مسافران می توانند با سفر به این شهر خوش آب‌و‌هوا، ضمن لذت بردن از طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبا، از آثار تاریخی و دیگر شگفتی های این شهر هم دیدن نمایند.

آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی یکی از بزرگ‌مردان ایران زمین، در جنوب شهر رشت و در محله سلیمان داراب واقع شده است و در اطراف این آرامگاه، مقبره افراد دیگری از جمله شیون فومنی، شاعر معروف گیلانی نیز قرار دارد.

موزه سردار جنگل

امروزه محل زندگی میرزا کوچک‌خان واقع در در محله استاد سرا، به عنوان یک مکان گردشگری و یک موزه تاریخی، شناخته شده است.

مسجد صفی

مسجد صفی با کاشی‌کاری و گچبری‌های زیبا، از بناهای تاریخی شهر رشت در دوران صفویه است که البته در زمان شاه عباس این مکان به علت قتلگاه شاهزادگان جوان و بی گناه به عنوان شهیدیه هم شناخته می‌شد.  

بازار رشت

یکی از بزرگ‌ترین بازارهای روباز ایران، بازار رشت با معماری جذاب و طاقی‌های بسیار زیبا است و همین امر باعث می‌شود تا نظر هر بیننده‌ای را به خود جذب نماید.

آرامگاه پیر محله

در نزدیکی شهر رشت بقعه‌ای تاریخی مربوط به دوران صفویه واقع شده است. این ساختمان تاریخی دارای سقف گنبدی شکل با ستون‌های چوبی ساده در ۴ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کلاچای قرار گرفته است.

موزه میراث روستایی گیلان

این موزه در فضایی باز، گردشگران را با آداب و رسوم، معماری و هنرهای دستی شمال کشور آشنا می‌سازد و وجود کلبه‌هایی با معماری خاص شمال کشور، از دیگر ویژگی‌های این موزه به‌شمار می‌آید.

خانه تاریخی قدیری

این بنای تاریخی با تزیینات آیینه‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا در ضلع شرقی سبزه میدان شهر رشت واقع شده و به عنوان پژوهشکده میراث فرهنگی و کتابخانه‌ای با محوریت مرمت، معماری، گردشگری وغیره شهر رشت هم شناخته شده است. 

میدان شهرداری رشت

این ساختمان که به‌عنوان نماد شهر رشت شناخته شده است، دارای طراحی کلاسیک اروپایی بوده و در سال ۱۳۰۵ بر اساس معماری روسی ساخته شده است.

در حال حاضر هم از این ساختمان برای شهرداری رشت استفاده می‌شود و از دیگر جاذبه‌های آن برج ساعت و موزه پست است که در ساختمان شهرداری بنا شده است.

میدان شهرداری رشت

پارک ملت رشت

پارک ملت رشت یا سیاه باغ یکی دیگر از مکان‌های زیبا در شهر رشت است. با ورود به این پارک می‌توانید از طبیعت بی‌نظیر آن، درختان تنومد و قدیمی، زمین‌های ورزشی، آلاچیق‌های خانوادگی و زمین بازی کودکان بهره مند گردید.

هم‌چنین در پارک ملت رشت، می‌‌توان به جاذبه‌های دیگری نظیر آبنمای موزیکال، برکه زیبا و ساعت آفتابی اشاره کرد.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر است که در هر فصل می‌توان برای دیدن شکوفه‌های بهاری، سرسبزی فصل تابستان، برگریزان فصل پاییز و برف زمستانی به این پارک که با شهر رشت ۱۷ کیلومتر فاصله دارد، سر زد.

در این جنگل، رودخانه‌ای زیبا و یک آبگیر کوچک در ورودی آن وجود دارد. موزه میراث روستایی کشور، پینت بال و قایق‌های پدالی روی دریاچه از دیگر امکانات رفاهی برای گردشگران پارک جنگلی سراوان می‌باشد.

چشمه آب شور لاکان

از دیگر جاذبه‌های طبیعی رشت، چشمه آب شور لاکان است. این چشه آب شور در انتهای جاده خاکی رشت لامان و در روستای آقا دانا پیر واقع شده است و به دلیل وجود املاح فراوان نمک در آب آن، هر ساله در فصل تابستان، گردشگران زیادی برای درمان بیماری‌های پوستی خود از این‌جا بازدید می‌کنند.

دریاچه سقالکسار

دریاچه ی سقالکسار واقع در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان یکی از بزرگترین دریاچه های اطراف رشت است.

آب سقالکسار از طریق جوی و چشمه ساران منطقه تامین می‌شود، البته گردشگران برای ورود به این دریاچه، باید مبلغی را پرداخت کنند تا بودجه لازم برای سالم و پاکیزه نگه‌داشتن دریاچه تامین شود.

آشنایی با سوغاتی‌های شهر رشت

آشنایی با سوغاتی‌های شهر رشت

در شهر رشت صنایع دستی بسیار زیادی وجود دارد، اما در این میان لباس سنتی و محلی بانوان با دامن‌های رنگین کمانی و چین‌دار، به همراه جلیقه و روسری‌های محلی از جمله سوغاتی‌هایی است که همواره  مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

بسیاری از تولیدات غذایی نظیر انواع ترشی‌ها، ماهی‌شور، شیرینی‌های مختلف و متنوع محلی و کلوچه‌های سنتی از سوغاتی‌های خوراکی این شهر هستند و از جمله صنایع دستی آن می توان به وسایل ساخته شده از چوب، محصولات حصیری و دیگر وسایل اشاره کرد.

غذاهای محلی رشت

جالب است بدانید که، رشت از نظر تنوع خوراک و غذا، مقام نوزدهم  جهان را از آن خود کرده است و از غذاهای سنتی و خوشمزه‌ این شهر می‌توان به مواردی نظیر کال کباب، انواع ماهی، کویی خوروش، تورش تره، اناربیج، واویشکا، باقلا قاتق، سیر قلیه، اشپل کوکو، شامی رشتی اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به رشت

رشت با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش، در تابستان آب و هوایی گرم و شرجی داشته و در فصل زمستان هم این منطقه ازهوایی سرد و مرطوب برخوردار است.

بنابراین بهترین زمان سفر به رشت از نظر آب‌و‌هوا، اوایل تا اواخر بهار، به‌خصوص در اردیبهشت ماه و اوایل پاییز است.

افرادی که تمایل به مشاهده رویدادهای فرهنگی دارند، می‌توانند در اوایل اسفند ماه، برای برگزاری جشن شالیزار که در موزه میراث روستایی پارک جنگلی سراوان برگزار می‌شود، به این شهر سفر کنند.

از دیگر مناسبت‌‌های شهر رشت می‌توان به جشن خرمن یا برداشت برنج در اوایل مهر ماه و جشنواره نوروزی موزه میراث روستایی که در بازه زمانی، ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین برگزار می‌شود، اشاره کرد.

اقامت در شهر رشت

اگر قصد سفر به شهر رشت را دارید، بهتر است برای اقامتی چند روزه در این شهر برنامه ریزی کنید، تا امکان بازدید از کلیه مناطق گردشگری آن را داشته باشید.

در این شهر مکان‌های زیادی برای اقامت وجود دارد اما اگر می خواهید اقامتگاهی عالی، مقرون به صرفه و با امکانات رفاهی بسیار خوب و متناسب با نیازتان در اختیار داشته باشید، پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به سایت اتاقک است.

با اجاره ویلا یا آپارتمان از اتاقک می‌توانید مکان مورد نیاز خود را بر اساس بودجه و تعداد نفرات، به‌صورت آنلاین انتخاب کرده و دیگر نگران مکان استراحت خود، خانواده و دوستانتان نباشید و از سفر چند روزه به رشت، نهایت لذت را ببرید.

مطلب مفید بود ؟ ۱۰ ۰

شما هم بخوانید