کبودی زیر چشم + ۳۰ علت و درمان کبودی زیر چشم

کبودی زیر چشم نشانه چیست + روش های درمان

کبودی زیر چشم نشانه چیست علت گودی و کبودی زیر چشم و روش های درمان و از بین بردن سیاهی زیر چشم با رفع تیرگی زیر چشم را در سایت فتوکده می خوانید

علت و درمان کبودی و گودی زیر چشم

زیر چشم افراد در طول زندگی به دلایل مختلف کبود و تیره می شود.  گاهی مواقع این تیرگی علائم یک بیماری است و در بعضی از مواقع به دلیل حوادث و آسیب ایجاد می شود.

کبودی های زیرچشم بعضی از افراد به راحتی با گذشت زمان قابل درمان هستند و رفع کبودی های زیر چشم تعداد دیگری از افراد نیازمند استفاده از روش های نوین درمانی است.

علت گودی و کبودی زیر چشم نشانه چیست

علت گودی و کبودی زیر چشم

حساسیت و التهاب بینی

عطسه مداوم و گرفتن بینی با دستمال در مدت زمان طولانی موجب حساسیت رگ های زیر چشم ها و کبودی یا تیرگی در این ناحیه می شود.

عوامل دیگری مانند جراحی پلاستیک بینی، صدمه و شکستگی بینی ، سرماخوردگی شدید و سینوزیت زیر چشم ها را کبود می کند.

در کبودی های حاصل از صدمه و شکستگی بینی شدت کبودی زیر چشم به میزان آسیب وارد شده به بینی مرتبط است.

اختلالات قاعدگی

اختلالات قاعدگی در بلند مدت، قاعدگی خیلی شدید، خونریزی رحم و … سبب بروز تیرگی، کبودی و سیاهی زیر چشم می شود.

این نوع کبودی زیر چشم که خاص زنان است، با علائم دیگری از جمله ضعف شدید و خستگی فرد همراه است. پس از رفع کامل اختلالات قاعدگی کبودی زیر چشم به تدریج برطرف می شود.

علت کبودی زیر چشم بخاطر حساسیت

حساسیت و خشکی چشم با بروز واکنش های آلرژیک و ترشح هیستامین در بدن موجب بروز عوارضی مانند خارش، قرمزی، پف چشم ها، گشاد شدن رگ های خونی و تیرگی و کبودی زیر چشم می شود.

شدت یافتن علائم آلرژی هم از طریق خارش زیاد اطراف چشم به صورت غیر مستقیم التهاب، تورم و شکسته شدن رگ های خونی و ایجاد سایه های تیره در زیر چشم را به دنبال دارد.

پیری و بالا رفتن سن

نازکی، کاهش تدریجی چربی و کلاژن و در نتیجه کاهش انعطاف پذیری پوست از پیامد های افزایش سن و ورود به دوران سالخوردگی است.

همین مسأله موجب مشاهده رگ های خونی تیره در زیر پوست و ایجاد کبودی و تیرگی در زیر چشم ها می شود.

محافظت از پوست به صورت ویژه در دوران جوانی میزان این عوارض پوستی را در دوران پیری کاهش می دهد.

استعمال دخانیات و مواد مخدر

استفاده از سیگار، توتون و تنباکو و مواد مخدر با کاهش رگ های خونی و جریان خون موجب ایجاد چین و چروک، تیرگی و کبودی در زیر چشم ها می شود.

در صورت ترک دخانیات و مواد مخدر به تدریج کبودی زیر چشم رفع می شود.

مصرف بی رویه قهوه و مشروبات الکلی هم با اختلال در روند گردش خون، فشار خون و … کبودی و تیرگی شدید در زیر چشم ها ایجاد می کند.

رژیم غذایی نامناسب

مصرف رژیم غذایی فاقد غذا های مورد نیاز بدن همراه با سوء تغذیه منجر به ایجاد خشکی، چین و چروک، تیرگی و کبودی زیر چشم ها می شود.

استفاده مستمر و طولانی مدت از غذا های ناسالم مانند غذا های آماده، فست فود، غذا های فریز شده و مواد غذایی حاوی نگهدارنده و افزودنی های غیر طبیعی زیر چشم ها را کبود می کند.

کم خونی

بروز کم خونی یا آنمی در افراد عوارضی مانند تیرگی و کبودی زیر چشم ها و کمرنگ شدن مخاط داخلی بدن را به همراه دارد.

درمان این بیماری از طریق مصرف مواد غذایی خونساز و حاوی آهن، مکمل های تقویتی، قرص های آهن و دارو های مورد تأیید پزشک کبودی زیر چشم را به تدریج رفع می کند.

هر چقدر میزان کم خونی فرد بیشتر باشد میزان درد او در دوره عادت ماهانه بیشتر است.

کم آبی علت کبودی زیر چشم

خشکی بدن و کم آبی مانند کمبود مواد غذایی مورد نیاز بدن موجب تورم رگ های خونی زیر پوست چشم و تیرگی و کبودی آن می شود.

جهت رفع این کبودی مصرف آب و مایعات کافی به صورت روزانه ضروری می باشد. نوع و شدت کم آبی بدن در میزان کبودی و تیرگی زیر چشم و مدت زمان مورد نیاز جهت رفع آن مؤثر است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نورخورشید به مدت طولانی سبب تحریک رنگدانه ملانین زیر پوست و سیاهی و کبودی زیر چشم بر اثر اشعه ماوراء بنفش می شود.

استفاده از عینک های آفتابی بزرگ که چشم ها را می پوشاند، پوشیدن کلاه، مالیدن کرم های ضد آفتاب غیر مضر برای پوست اطراف چشم و … از بروز این نوع کبودی زیر چشم جلوگیری می کند.

عوامل ژنتیک و سابقه خانوادگی

ویژگیهایی نظیر وجود پوست نازک یا رگ های خونی کوچک زیر چشم و هچنین نوع توزیع ملانین در زیر پوست از والدین به صورت موروثی به فرزندان منتقل می شود.

این ویژگیهای جسمانی ارثی از کودکی ظاهر می شوند. با گذشت زمان و افزایش سن افراد به تدریج پف، دایره های سیاه و کبودی زیر چشم افراد محو و ناپدید یا شدیدتر و بدتر می شود.

بیماری مزمن معده

بیماری معده در طولانی مدت عملکرد گوارشی و جذب مواد مغذی بدن را افزایش می دهد.

همین موضوع موجب افزایش دفعات التهاب معده و ظاهر شدن تیرگی ها و سیاهی های کاملاً مشخص در زیر چشم می شود.

علاوه بر بیماری معده ابتلا به اختلالات عصبی و یا سایر بیماری های اندام های داخلی احتمال بروز کبودی زیر چشم را در افراد افزایش می دهد.

کبودی زیر چشم بر اثر خشکی پوست

خشک شدن پوست زیر چشم به دلایل مختلف از جمله عدم دریافت آب و مواد مغذی مورد نیاز سلول های پوست، نوع پوست فرد، دلایل ژنتیکی و … موجب بروز دایره های تیره، سیاهی، کبودی و کدر شدن پوست زیر چشم می شود.

دراین حالت چشم ها به علت نزدیکی آن ها به استخوان زیربنایی صورت فرورفته به نظر می رسند.

استفاده مستمر از تلویزیون و کامپیوتر

خیره شدن مستمر و طولانی مدت به صفحه تلویزیون، کامپیوتر و موبایل باعث تحمیل فشار زیاد به چشم ها، خستگی و بزرگ شدن عروق و رگ های خونی اطراف چشم ها و ورم، سیاهی، کبودی و پیری پوست این نواحی می شود.

همچنین از جمله عوارض و بیماری های مربوط به خستگی چشم می توان به ضعف بینایی، تاری دید، خشکی چشم ها و … اشاره کرد.

بیماری مونونوکلئوز

ابتلا به بعضی از بیماری های خاص از جمله مونونوکلئوز عوارضی از قبیل خستگی و ضعف زیاد، زردی چشم ها، پف، تورم و تیرگی و کبودی پوست اطراف و زیر چشم را به دنبال دارد.

با مراجعه فوری به پزشک، مصرف دارو طبق تجویز وی، اقدامات درمانی ضروری و درمان و رفع کامل این بیماری کبودی زیر چشم فرد به تدریج رفع می شود.

مشکلات کلیوی علت کبودی زیر چشم

مشکلات و نارسایی های کلیوی مانع خروج کامل سموم و مواد زاید و اضافی از بدن می شود. همین مسأله سبب رنگ پریدگی،خستگی و تیرگی و کبودی زیر چشم ها می شود.

از دیگر علائم ظاهری اختلالات کلیوی پف صورت و زیر چشم ها است. مشکل در خروج ادرار از مجرای ادراری نیز همین علائم را به دنبال دارد.

سایر علت های کبودی زیر چشم

● بیماری های تیروئیدی

ورود ضربه یا آسیب به چشم

● بعضی از بیماری های هورمونی

● ورم اطراف چشم

● وجود عروق وریدی برجسته در اطراف چشم

● شل شدن پوست پلک

● رسوب ملانین در لایه درم

● استرس

● ابتلا به بعضی عفونت های التهابی

● عادت های غذایی غلط نظیر مصرف همزمان بعضی از غذا ها از جمله کله پاچه با حلیم، برنج و ترشی، ماست و ترشی و …

کبودی زیر چشم نشانه چیست + روش های درمان

علت گودی و کبودی زیر چشم

روش های درمان کبودی زیر چشم

افزایش کیفیت خواب

خواب کافی به میزان ۷ تا ۹ ساعت در روز جهت حفظ سلامت بدن از اهمیت زیادی برخورداراست.

اما کیفیت خواب و به خواب رفتن عمیق در شب سبب سرحالی، درمان کبودی و تیرگی زیر چشم و افزایش مقاومت افراد در برابر بیماری ها می شود.

فکر کردن به نقشه های روزمره خود در خواب و مصرف قرص های خواب آور جهت به خواب رفتن کیفیت خواب افراد را کاهش می دهد.

پرهیز از استرس و تنش روانی

استرس، فشار های روانی، حالت های هیجانی، خشم و عصبانیت و … باعث وارد آمدن فشار به رگ های خونی، پاره شدن آنها و ایجاد سیاهی و کبودی زیر چشمی می شود.

عصبانیت شدید و مکرر در زمان های طولانی عواقب سنگین تری را به دنبال دارد. بسیاری از جوش ها و مشکلات پوستی هم بر اثر استرس و اضطراب ایجاد می شوند.

تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن

کمبود ویتامین C یا اسید اسکوربیک یکی از عوامل مهم اختلال در روند سنتز کلاژن، ایجاد زخم های طولانی، خونریزی در سطوح مختلف بدن و کبودی و سیاهی زیر چشم به شمار می رود.

توصیه می شود افراد جهت رفع کبودی زیر چشم مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند مرکبات و توت فرنگی و مکمل های ویتامین C مصرف کنند. این مکمل ها از دارو خانه به راحتی قابل تهیه می باشند.

درمان کبودی زیرچشم با زردچوبه

ترکیبات دارویی و کورکومین موجود در زردچوبه باعث جلوگیری از لخته شدن خون، بازسازی پوست، کاهش درد و درمان انواع زخم ها و کبودی زیر چشم می شود.

جهت رفع کبودی زیر چشم با زردچوبه باید یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با مقداری پودر لیمو ترکیب کنید و روی محل آسیب دیده قرار دهید تا خشک شود.

تکرار این کار بعد از چند ساعت سرعت بهبود کبودی زیر چشم را افزایش می دهد.

ماساژ با تخم مرغ پخته

گرمای ناشی از ماساژ دادن تخم مرغ پخته زیر چشم باعث کاهش تورم و درد و افزایش جریان خون و رفع سیاهی و کبودی می شود.

انجام این روش از طریق جوشاندن یک یا دو عدد تخم مرغ در آب داغ و قرار دادن آنها روی پوست اطراف چشم بعد از پختن کامل و پوست کندن به سادگی امکان پذیر است.

برای کسب نتایج بهتر از به کار گیری این روش باید آن را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

قرار دادن پیاز زیر چشم

پیاز با داشتن خاصیت ترمیم و بازسازی سلول های آسیب دیده کبودی زیر چشم را درمان می کند.

برای استفاده از پیاز به منظور رفع کبودی زیر چشم باید پس از نصف کردن و شستن یک عدد پیاز آن را روی منطقه کبودی زیر چشم قرار دهید.

استفاده از باند های پزشکی هم به ثابت نگه داشتن پیاز روی کبودی کمک می کند. مواد شیمیایی و گوگرد موجود در پیاز نیز موجب تقویت سیستم ایمنی، رفع تورم و خستگی و کاهش درد می شود.

استفاده از گیاه همیشه بهار

ترکیب مقداری از گیاه همیشه بهار کوهی با یک فنجان روغن زیتون و قراردادن این ترکیب درون یک ظرف به مدت ۶ هفته، اضافه کردن مقداری موم زنبور عسل و هم زدن ترکیب به طور کامل و افزدن مقداری روغن داغ شده به این مواد مراحل اصلی ساخت ترکیب مؤثر گیاه همیشه بهار برای درمان کبودی زیر چشم است.

بعد از سرد شدن این ترکیب جهت مالیدن روی محل مورد نظر قابل استفاده می باشد. استفاده از گیاه همیشه بهار برای رفع کبودی زیر چشم زنان باردار و کودکان توصیه نمی شود.

کمپرس گرم

بهترین و ساده ترین روش کمپرس گرم زیر چشم قرار دادن حوله تمیز در آب گرم دارای دمای بین ۳۷ تا ۴۵ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و گذاشتن آن روی پوست اطراف چشم است.

تکرار این عمل هر ۱۰ دقیقه یکبار و ۵ تا ۶ بار در روز از طریق بهبود گردش خون کبودی و ورم زیر چشم را کاهش می دهد. تأثیر استفاده ار روغن های داغ جهت رفع کبودی همانند کمپرس گرم است.

درمان با استفاده از کرم

سیاهی و کبودی بر اثر تغییر رنگدانه های پوست با مصرف کرم های روشن کننده پوست با اثر لایه برداری ملایم قابل درمان است. این کبودی ناشی از ملاسما یا آفتاب سوختگی است.

کرم های دارای کاربرد برای رفع تغییر رنگدانه های پوست حاوی هیدروکینون، اسید کوجیک، ویتامین C و K و عصاره چای سبز و شیرین بیان هستند.

کمپرس سرد با یخ

درمان کبودی زیر چشم با کمپرس سرد به سادگی از طریق قرار دادن یخ در درون یک حوله تمیز و مالیدن آن روی پوست اطراف چشم امکان پذیر است.

استفاده از کمپرس سرد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و ادامه این روند طی یک تا دو روز بعد روند درمان کبودی را تسریع می بخشد.

فراموش نکنید استفاده از یخ بدون حوله و گذاشتن آن روی چشم سبب سوختگی پوست بر اثر سرما و آسیب چشم می شود.

تزریق ژل و چربی

تزریق ژل و چربی برای رفع کبودی حاصل از نازکی یا کمبود حجم چربی و بافت زیر پوست در ناحیه اطراف چشم و گونه کاربرد زیای دارد.

ژل هیالورونیک اسید در این زمینه کاربرد زیادی دارد. این ژل به تدریج حداکثر ظرف مدت یکسال توسط بدن جذب می شود. به همین علت این روش موقتی است.

تزریق چربی زیر چشم مشابه روش تزریق ژل است. در این روش پس از گرفتن چربی خود بیمار از یک ناحیه دیگر از بدن وی آن را در زیر چشم تزریق می کنند.

استعمال روغن های گیاهی

ماساژ پوست زیر چشم با هر یک از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل، اسطوخودوس، چای، کرچک و یا روغن زیتون حداقل یک باز در روز کبودی و سیاهی زیر چشم را را درمان می کند.

مقدار روغن استفاده شده و مدت درمان هم به میزان کبودی زیر چشم ها بستگی دارد. بعضی از این روغن ها جهت تقویت مو، رفع چین و چروک، انبساط عضلات و مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند.

قرار دادن چای کیسه ای روی چشم ها

کافئین و آنتی اکسیدان موجود در چای موجب تنظیم گردش خون، کوچکی عروق زیر چشم و جلوگیری از تجمع مایعات در این قسمت می شود.

قرار دادن چای سبز یا کیسه ای داخل آب جوش به مدت ۵ دقیقه و قرار دادن آن روی چشم های بسته به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بعد از خنک شدن آن داخل یخچال ساده ترین روش استفاده از تأثیرات چای در این زمینه می باشد.

بعد از اتمام کار توصیه می شود چشم ها را با آب سرد بشویید.

درمان کبودی زیر چشم با سیب زمینی

قرار دادن یک سیب زمینی خام متوسط پس از برش دادن و فریز شدن روی محل آسیب دیده و کبود زیر چشم موجب کاهش تورم و کبودی این ناحیه می شود.

استفاده از محلول آب و سرکه سیب و بلغور جو دو سر خیس شده در آب گرم جهت تسکین درد، رفع ورم و کبودی و سیاهی زیر چشم توصیه می شود.

جهت تأثیرات سریعتر و بهتر این ترکیبات روی پوست اطراف چشم باید حداقل آنها را ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید.

علت گودی و کبودی زیر چشم نشانه چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۵ ۱

شما هم بخوانید