۳۰ راهکار تقویت اراده و پشتکار برای موفقیت و پیروزی

.راهکار تقویت اراده و پشتکار برای موفقیت و پیروزی

 

  روش های تقویت اراده و پشتکار

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

۳۰ راهکار تقویت اراده و پشتکار برای موفقیت و پیروزی

فرد با اراده شخصی است که پس از تعیین هدف خود ثابت قدم است و برای رسیدن به هدف خود تلاش می کند، همه آدم ها به صورت ذاتی دارای اراده هستند تنها تفاوتی که میان آدم های با اراده و دیگران وجود دارد در این است که آن ها این نیرو را در خود یافته و تقویت کرده اند.

اراده و پشتکار نیروهایی درونی هستند که برای شروع کار و انجام وظایف، مورد نیاز است؛ اراده می تواند تنبلی و هوس های گاه و بیگاه را کنترل کند.

در این مطلب ۳۰ راهکار تقویت اراده و پشتکار را می خوانید

تقویت اراده و پشتکار چیست

۳۰ روش برای تقویت اراده و پشتکار

در زیر بصورت علمی با بهترین روش های تقویت اراده و پشتکار آشنا می شوید، این اصول توسط بهترین متخصصان این حوزه جمع آوری و استانداردی برای موفقیت و رسیدن به هدف می باشد

۱- هدفت را دقيق و شفاف مشخص کن

اولین قدم برای شروع کار انتخاب هدفی منطقی و مطابق با امکانات و استعداد های خودتان است، هنگامی که شما هدفی فراتر از استعداد ها و توانایی های خودتان انتخاب می کنید با شکست ها و موانعی که گریبان گیرتان می شود؛ نا امید می شوید و انگیزه خودتان را از دست می دهید.

پس بهتر است اهدافی انتخاب کنید که متناسب با توانایی های شما باشد.همچنین اهداف باید واضح، واقع بینانه و قابل برنامه ریزی باشد.

۲- به خودتان باور داشته باشید

حتما برای شما هم پیش آمده است که هدفی را با ذوق و شوق انتخاب کرده اید اما رفته رفته دچار بی انگیزگی شده و آن را رها کرده اید.

بخشی از این اتفاق به این برمی گردد که شما خودتان را به اندازه کافی باور ندارید، شما برای خودتان ارزش قائل نیستید و گمان می کنید لیاقت یک اتفاق خوب را ندارید بنابراین ضمیر ناخودآگاه شما، شما را مشغول به کارهای بیهوده می کند تا از اهداف خود دور شوید. در نتیجه هنگامی که در این هدف نیز شما پیشرفت نمی کنید

ذهن شما دلایل بیشتری برای این تفکر پیدا می کند و این چرخه تا ابد ادامه پیدا میکند، بهتر است اگر شما از آن دسته اشخاصی هستید که مدام در حال خود تخریبی هستید و عزت نفس کمی دارید از خودتان شروع کنید و سعی کنید خودتان را باور داشته باشید

۳- توانايی هايت را بشناس و بکار بگیر

منتظر نباشید که دیگران بیایند و شماو استعداد ها و توانایی هایتان را کشف کنند، خودتان بهتر از هرکسی می توانید بفهمید در چهک اری استعداد و علاقه دارید.

به خودتان نگاهی بیندازید و ببینید در چه کاری بهتر عمل می کنید و یا علاقه دارید در کدام یک از زمینه ها و استعداد های خود پیشرفت کنید.

۴- برنامه ريزی منظم برای اجرای اهداف

بهتر است برای هر قدمی که در راه رسیدن به هدفتان انجام می دهید برنامه ای منظم و مدون داشته باشید، شما می توانید دفترچه ای تهیه کرده و در آن جدول برنامه روزانه خود را یاد داشت کنید و هرشب بررسی کنید که کدام یک از آن ها را به درستی و در زمان درست انجام داده اید.

همچنین در دفترچه می توانید اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را با مهلت زمانی یادداشت کنید و هر چند وقت یکبار به آن نگاهی بیاندازید تا ببینید چه قدر به رسیدن به اهداف خود نزدیک شده اید.

همچنین می توانید روزهایی که طبق برنامه پیش رفته اید به خود هدیه بدهید و روزهایی که در انجام کارهای خود کوتاهی کرده اید جریمه ای تعیین کرده و آن را پرداخت کنید.

۵- انضباط شخصی

قدرت اراده و انضباط شخصی از مهم ترین رکن های موفقیت و پیروزیست.

انضباط شخصی باعث می شود شما شخصی قدرتمند و مسئول شوید و در کنار اراده که قرار بگیرد شما به یک رهبر توانا تبدیل می شوید که قدرت هر کاری را دارید.

همچنین در صورتی که شما انضباط شخصی داشته باشید کم کم اراده شما نیز در شخصیت شما بروز پیدا می کند.

۶- راهکار تقویت اراده و پشتکار : تلقین

نگرش و تفکر مثبت باعث تغییر مثبت در روان شما می شود.

اگر درگیر کاری سخت و طاقت فرسا هستید با صدای بلند به خود بگوئید “من می توانم”،”من از پس این کار بر می آیم”،”من بهترین انتخاب برای این کار هستم” تلقین باعث می شود تفکرات مثبت در شما شکل بگیرد و شما به سمت پیروزی و رسیدن به اهداف نزدیک شوید.

تلقین و گفتن جملات مثبت از جمله روش های تقویت اراده و پشتکار است و باعث پیشرفت شما می شود؛ ادیسون می‏گوید: مشکل افرادی که شکست خورده ‏اند و دست از تلاش بر‌داشتند، این بود که نمی‏دانستند که در یک قدمی ‏پیروزی‏ اند 

۷- اندازه گیری

نتیجه کارهای روزانه و مقدار پیشرفت روزانه و هفتگی کار خودتان را یادداشت کنید.

علاوه بر آنکه متوجه می شوید چه دلایلی در میزان پیشرفت شما موثرتر بوده اند و همچنین دلایل پسرفت و مشکلات را ریشه یابی کرده و آن ها را حل کنید.

بعلاوه یادداشت کردن میزان پیشرفت باعث می شود هنگامی که میانه راه و خسته هستید با نگاه کردن به روند پیشرفت خود, اراده شما بهبود پیدا کند و پشتکار بیشتری به خرج دهید.

۸- جملات الهام بخش

اشخاص الگو و با پشتکار حرفه و کار خود را شناسایی کنید و تصویر آن ها در معرض دید خود قرار دهید، همچنین چسباندن نوشته های انگیزشی و الهام بخش باعث می شود شما انگیزه و پشتکار بیشتری از خود نشان دهید

.یک راه افزایش پشتکار این است که یک راه برای انگیزه دادن به خودتان پیدا کنید و اراده و پشتکار را در خودتان تقوت کنید.

۹- به خودتان یاد آوری کنید

این که شما چرا چنین هدفی را برای خودتان انتخاب کرده اید و اینکه هدف شما برای شروع یک کار چه بوده است بسیار مهم است.

این دلایل و استعداد هایی که در این زمینه دارید را به خودتان یادآوری کنید و به خودتان با این کار انرژی بدهید، با یادآوری دلایل و اهمیت موضوع به خودتان اراده و پشتکار را در خودتان تغذیه می کنید.

۱۰- مدیریت استرس

استرس یک احساس منفی است که تاثیر زیادی بر روی اراده و پشتکار شما می گذارد، شما باید بتوانید استرس و ترس را در خودتان مدیریت کنید و اجازه ندهید مانعی برای رسیدن به اهدافتان باشد.

یکی از راه های کاهش استرس انجام تمرینات تنفسی است که در طولانی مدت بر روی کاهش استرس شما اثر می گذارد

۱۱- تقسیم بندی منطقی امور

از دیگر راهکار تقویت اراده و پشتکار برای زمانیست که شما هدف بزرگی در سر دارید وقتی به انجام امور بزرگ و سخت فکر می کنید باعث می شود اراده و پشتکار خود را از دست بدهید

بنابراین بهتر است هدف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر تبدیل کنید و با تقسیم بندی امور بزرگ به کوچک و در حد توانایی خودتان، آن ها را انجام دهید.

۱۲- انتظارات واقعی

معمولا در سنین جوانی می خواهیم یک شبه ره صد ساله برویم و اهداف بزرگی در سر داریم اما پشتکار و استعداد کافی برای آن را نداریم بنابراین هنگامی که به شکست های پی در پی می رسیم از خودمان نا امید شده و دیگر کاری را شروع نمی کنیم بهتر است خودمان را فریب ندهیم و از خودمان انتظارات واقعی و تناسب با امکانات و استعداد خود داشته باشیم

۱۳- عادت کنید

غالب کارهایی که به طور روزانه انجام می دهیم اموری است که آگاهانه انجام نمی دهیم تنها بر اساس عادت و روتین زندگی انجام می دهیم

به عنوان مثال اینکه صبح ها مسواک می زنید یک عادت روزانه است که هر روز انجام می دهید.حال شما می توانید انجام کارها برای رسیدن به اهدافتان را تبدیل به یک عادت کنید.

وقتی به انجام کاری عادت می کنید دیگر نیازی نیست که تمام اراده و نیروی خود را برای آن کار هزینه کنید و می توانید با اراده و نیرویی کمتر امور را ساماندهی کرده و انجام دهید.

در حقیقت شما باید به پیشرفت و رسیدن به اهداف خودتان عادت کنید!

۱۴- تعهد بدهید

در ذهن خودتان قانونی ایجاد کنید و سعی کنید به آن قانون تعهد داشته باشید.

تعهد باعث می شود تمایل و انگیزه شما برای آن کار و اجرای قوانین بیشتر شود و زودتر به اهدافتان برسید و پشتکار شما تقویت می شود.شما با تعهد می توانید مشکلات را مدیریت کرده و از پس موانع بر بیایید

۱۵- محیط اطراف شما

شما باید سعی کنید حتی با اراده کم نیز به اهداف خود برسید.

محیط یکی از مسائلی است که تاثیر مستقیم بر روی اراده و پشتکار شما می گذارد، تمام وسایلی که باعث وسوسه شما می شود را از خودتان دور کنید تا ذهن آرامتری داشته باشید و نیازی به به کار گیری تمام اراده خود نداشته باشید.

با ایجاد یک محیط آماده و امن و بدون وسوسه نیازی به صرف اراده بیش از حد ندارید.

۱۶- دوستان و اطرافیان شما

میزان پشتکار شما دقیقا بستگی به میزان پشتکار اطرافیان نزدیک شما دارد.

هنگامی که اطرافیان شما اشخاصی با پشتکار و نیروی اراده قوی باشند, شما نیز در ناخودآگاه خود الگو برداری کرده و شخصی با اراده می شوید.

اما اگر در اطراف شما اشخاصی بدون اراده باشند شما نیز شیوه های اشتباه زندگی را میبینید و کم کم به همان اشخاص بدون پشتکار تبدیل می شوید.

این ضرب المثل که “خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو” به خوبی در اینجا خودش را نشان می دهد، رفتار شما بر روی دیگران اثر می گذارد و به همین میزان رفتار دیگران نیز بر روی شما اثر می گذارد.

دوستانی انتخاب کنید که هدف مند هستند و به دنبال پیشرفت و تعالی هستند.

۱۷- روش های تقویت اراده و پشتکار : صبر

اینکه شما یک اراده قوی و پشتکار زیادی داشته باشید یک شبه حاصل نمی شود.

این اتفاق باید به تدریج در وجود شما اتفاق بیفتد.همچنین شما باید روزانه تمرین های برای تقویت اراده خود انجام دهید و نکاتی که در اینجا ذکر شد شما به تدریج دارای پشتکار و اراده ای آهنین می شوید.

پژوهشگران و روانشناسان بسیاری عقیده دارند اراده منند یک ماهیچه است هر چقدر با آن بیشتر تمرین کنید بیشتر تقویت می شود.اراده نیز همانند ماهیچه یک شبه و بدون ممارست تبدیل به عضلاتی قوی نمی شود.

همچنین هنگام رسیدن به اهداف خود شما موانعی در سر راه دارید شما باید با صبر و حوصله از آن ها عبور کنید.بخش اعظم پشتکار وابسته به صبر شما است.

۱۸- ورزش کنید

ورزش علاوه بر آنکه باعث سلامتی می شود در ایجاد انگیزه و روحیه نیز بسیار موثر عمل می کند عملکرد بخش هایی از مغز که مربوط به اراده و پشتکار هستن  هنگامی که شما ورزش می کنید بهتر عمل می کنند.

در نتیجه میزان پشتکار و تلاش شما بیشتر می شود و راحت تر بر روی اهداف خود تمرکز می کنید، همچنین ورزش هایی مانند کوهنوردی تاثیر بسیر زیادی بر روی روحیه و پشتکار شما می گذارند و باعث می شود صبر و شکیبایی در برابر سختی ها در شما تقویت شود.

پیشنهاد می شود ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.همچنین ورزش باید در ساعت مشخصی از روز انجام شود تا تاثیر آن بر روی بهبود عملکرد مغز بهتر شود.

۱۹- رژیم غذایی مناسب

مصرف مواد غذایی که در بهبود عملکرد مغز موثر هستند برای کسانیکه می خواهند اراده و پشتکار خود را تقویت کنند بسیار مفید است.

خوردن غذای مفید و متعادل باعث ترشح اندروفین در بدن می شود و باعث احساسات مثبت در ما می شود، مصرف روزانه میوه، سبزیجات، آب و پروتئین باعث می شود بدنی سالم و با نشاط داشته باشیم.

۲۰- استراحت کنید

نیروی اراده خیلی شبیه به یک ماهیچه است؛

باید به طور منظم ورزش کنید تا قوی تر شوید با این حال، همیشه امکان استفاده از آن وجود دارد. حفظ نیروی اراده از طریق خویشتن داری و کنترل روی خود به مدت طولانی، عالی است.

با این حال باید هر از گاهی به خود استراحت دهید. بنابراین برنامه استراحت به دنبال برتری شما خواهد بود.

۲۱- سحرخیز باشید

صبح ها بعد از آن که شما یه خواب و استراحت کامل را تجربه کرده اید، در آن زمان اراده در بیشترین قدرت خود قرار دارد بنابراین سحرخیز باشید و سعی کنید کارهای سنگین که نیاز به اراده بیشتری دارند را صبح ها انجام دهید.

۲۲- اعلام کردن یا نکردن

بعض اوقات هنگامی که اهداف و کارهای خود را برای دیگران بازگو می کنید باعث می شود هنگام مواجهه با شکست یا مانع مدام در ذهن خود قضاوت های دیگران را بببینید و این ترس باعث میشود پشتکار شما کاهش یابد و یا اینکه اگر دیگران نگرشی منفی در این باره داشته باشند باعث می شود انگیزه و اراده شما برای رسیدن به اهدافتان کاهش یابد.

از طرفی بعضی اشخاص نیز هنگامی که با دیگران اهداف خود را در میان می گذارند , بعد از آنکه آن ها احوال کارشان رو جویا می شوند یا در مورد آن صحبت می کنند باعث می شود ترغیب شوند تا در رسیدن به اهدافشان بهتر عمل کنند بنابراین تصمیم آن که چه قدر از اهداف خود را با دیگران در میان گبذارید و اینکه چه تاثیری بر عملکرد شما خواهد گذاشت بیشتر بستگی به روحیه و اخلاق شما دارد

۲۳- خواب کافی داشته باشید

کم خوابی باعث حواس پرتی و اشتباهات بیشتر می شود بنابراین خواب به طور غیر مستقیم بر روی پشتکار و اراده شما اثر می گذارد.

همچنین هنگامی که شم خواب کافی داشته باشید، قشر جلویی مغز بهتر عمل می کند و در افزایش پشتکار شما موثر است همچنین کسانی که خواب کافی ندارند قدرت تصمیم گیری و کنترل امور کمتری دارا هستند.

۲۴- پاداش

هنگامی که بخشی از کار را زودتر از موعد انجام می دهید برای خودتان جایزه ای تعیین کنید، این کار در تقویت پشتکار شما موثر است پاداش دادن باعث می شود حس لذت و شادی آنی را در خود تزریق کنید که در افزایش پشتکار اهمیت زیادی دارد.

۲۵- در حال زندگی کنید

اینکه شما در طول روز مدام به گذشته و آینده فکر کنید باعث می شود روح و ذهن شما درگیر حاشیه شده و پشتکار شما کاهش پیدا کند.

شخم زدن اتفاقات و اشتباهات گذشته باعث می شود حس نارضایتی در شما افزایش پیدا کند و اراده شما نیز تحت تاثیر آن ضعیف می شود.

۲۶- انجام مدیتیشن

پژوهشگران معتقدند مدیتیشن باعث تقویت نیروی اراده می شود.

مدیتیشن باعث می شود بخش هایی از مغز بزرگتر شوند و شخص تصمیمات بهتری را اتخاذ کند.با انجام تمرینات مدیتیشن به مدت چندماه نیز تاثیرات شگفت انگیزی بر تقویت پشتکار و اراده ما می گذارد.

همچنین مدیتیشن بر روی قدرت تمرکز شما هم اثر می گذارد.

۲۷- از دست مخالف خود استفاده کنید

روانشناسان معتقدند مغز انسان عادت شدیدی به استفاده از دست غالب خود دارد و اگر شما در لحظاتی از روز سعی کنید از دست مخالف خود استفاده کنید باعث می شود سیستم جلوی مغز بهتر کند و اراده شما تقویت شود.

۲۸- توجه به عادات بد

روان کاوها معتقدند که فکر کردن به عادات بد خود و تصحیح آن ها باعث بهبود رفتار اجتماعی شما  و بهبود دیگر راهکار تقویت اراده و پشتکار می شود

تصحیح خطاها و فکر کردن به عادات بد، اراده را افزایش می دهد

۲۹- ضرب العجل برای کارها

همان طور که گفته شد بهتر است هدف خود را به اهداف کوچک تر تبدیل کنید و با تقسیم بندی کارها به مرور آن ها را انجام دهید

می توانید برای هر قسمت از کارهای خود زمان تعیین کنید و سعی کنید در زمان مقرر ان ها را به پایان برسانید.این کار در تقویت اراده و پشتکار بسیار موثر است.

۳۰- مشورت و مطالعه

همیشه برای هر قدم که در راه رسیدن به اهداف خود بر می دارید مطالعه کافی داشته باشید، همچنین در هنگام مواجهه با مشکلات و موانع سعی کنید از کسانی که قبلا این راه را پیموده اند یا انسان های خردمند مشورت بگیرید.

سعی کنید قبل از انجام هر کاری تمام جوانب را در نظر بگیرید تا کمتر شکست ناکامی را تجربه کنید.پشتکار شما می تواند با یک مشورت مناسب و روحیه گرفتن به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند.

چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

روش های تقویت اراده و پشتکار چست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۸۳ ۷

شما هم بخوانید