۳۰ درمان خانگی شپش موی سر با روش های سریع

.درمان خانگی شپش موی سر

 

  درمان شپش سر در خانه

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

۳۰ درمان خانگی شپش موی سر با روش های سریع

شپش یا رشک انگلی است که زندگی میان موها را انتخاب کرده و از خون انسان تغذیه می‌ کند. با تخم گذاری در ریشه‌ موها به رشد و تکثیر ادامه داده و به مرور زمان خارش و قرمزی پوست را برای فرد در نواحی کف سر و گردن ایجاد می‌کند.

ریشه کنی این موجودات نیاز به انتخاب درمان مناسب و زمان دارد در این مطلب ۳۰ درمان شپش سر با طب سنتی را به شما معرفی می‌ کنیم

شپش موی سر و درمان سریع آن با طب سنتی

درمان خانگی شپش موی سر

تفاوت شوره با شپش

در نظر بگیرید بین شوره و شپش سر فرق است اما تشخیص آن سخت می باشد، بهترین راه تشخصی این است که خارش سر شوره خفیف بوده در مقابل خارش سر شپش شدید است

روغن زیتون

روغن زیتون از رشد شپش سر جلوگیری کرده و آن را ریشه کن می‌ کند.

روش مصرف :

قبل از خواب موها را به روغن زیتون آغشته کرده و با کلاه یا حوله سرتان را بپوشانید، صبح موها را شانه بزنید تا شپش‌ها از مو جدا شوند سپس با شامپوی گیاهی حاوی روغن درخت چای موها را شست و شو دهید.

درمان شپش سر با سرکه

استفاده از سرکه سیب به دلیل داشتن اسید استیک برای از بین بردن شپش‌های سر توصیه می‌ شود.

روش مصرف :

سرکه سفید را با آب به مقدار مساوی رقیق کرده و سپس موها و پوست سر را به محلول آب و سرکه آغشته کنید، حوله‌ ای را به مدت یک تا دو ساعت دور مو بپیچانید.

می‌ توانید شانه‌تان را در سرکه سفید فرو کرده و هر روز موها را شانه بزنید.

سس مایونز

خواص گرانروی موجود در روغن سس مایونز باعث شده تا شپش‌های زنده در مو خفه شوند.

روش مصرف :

مقداری از سس را روی پوست سر مالیده و سپس موها را با کلاه مو به مدت یک شب تا صبح بپوشانید صبح موها را با شامپو شست و شو دهید

این روش را هر روز به مدت یک هفته انجام دهید و به دقت موها را شانه بزنید تا شپش‌ها از مو کنده شوند.

سشوار

برای ریشه کنی شپش‌ها بعد از شست و شوی موها، با سشوار آنها را خشک کنید.

سشوارهای کلاهک دار تا ۸۹ درصد تخم شپش‌ها و ۱۰ درصد شپش‌های زنده را نابود می‌کند این در حالی است که سشوارهای خانه با جریان داغ ۹۸ درصد تخم و ۵۵ درصد موجودات زنده شپش را نابود می‌کند.

مایع ظرف‌شویی

مایع ظرفشویی شپش‌ها را نمی‌کشد اما حالت چربی و چسبندگی موها را از بین برده و سبب جدا سازی تخم شپش از موها می‌شود.

سرو کوهی و نعنا

۲۵ گرم از نعنا و سرو کوهی را با ۱۰ عدد میخک و ۱۰ عدد برگ گیاه عرعر را در سرکه به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده و بعد از اینکه ولرم شد آن را از صافی عبور دهید.

موها را به محلول آغشته کرده و بعد از یک ساعت موها را شانه کنید.

پیاز

یکی از قدیمی ترین روش‌های درمان خانگی شپش سر استفاده از پیاز است.

روش مصرف :

۴ تا ۵ عدد پیاز را در مخلوط کن مخلوط کرده تا حالت خمیری پیدا کند سپس آن را از صافی رد کرده و با پشت قاشق فشار دهید تا آب پیاز خارج شود.

پوست سرتان را با آب پیاز ماساژ داده و با کلاه مو سر را بپوشانید بعد از دو ساعت موها را با آب ولرم و شامپو بشویید، بعد از خشک شدن، موها را با شانه‌ی مخصوص جداسازی شپش شانه بزنید.

اسپند

یکی از مؤثر ترین روش درمان شپش سر به خصوص در کودکان استفاده از اسپند است.

روش مصرف :

یک قاشق از اسپند را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید سپس به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید دم بکشد.در صورت بلندی موها این مقدار را ۲ تا ۳ برابر کنید در ادامه موها را به ترکیب آغشته کنید و با کیسه پلاستیکی بپوشانید

بعد از ۴۵ دقیقه با آب گرم مو را شست و شو دهید.

حنا

استفاده از حنا یک روش سنتی و طبیعی برای ریشه کن کردن شپش سر است.

روش مصرف :

مقداری از پودر حنا را با آب گرم مخلوط کرده و روی موها قرار دهید.

به کمک یک کیسه پلاستیکی موها را به مدت ۳ ساعت بپوشانید و در ادامه با استفاده از یک شانه‌ی دندانه ریز موها را شانه کنید.

آب لیمو

خاصیت اسیدی آب لیمو سبب جدا شدن شپش‌ها به همراه تخم‌هایشان می‌شود. اگر نگران این هستید که کودک در مدرسه دچار شپش سر شود برای پیشگیری این روش را یک بار در هفته انجام دهید.

روش مصرف :

آب لیموی تازه را گرفته و روی پوست سر ماساژ دهید و بعد از ۳۰ دقیقه موها را با سرکه و آب گرم آبکشی کنید.

بادام درختی

بادام درختی به عنوان مناسب‌ترین درمان خانگی از بین بردن شپش در طب آیورودا حساب می‌ شود.

روش مصرف :

ده عدد بادام درختی را در آب خیسانده و صبح روز بعد پوست بادام‌ها را جدا کنید و در آسیاب بیندازید تا حالت خمیری پیدا کند.

۳ قاشق غذاخوری آب لیمو را به آن اضافه کرده و سپس ترکیب را روی پوست سر بمالید بعد از دو ساعت سرتان را با آب سرد بشویید، برای بهبودی کامل یک بار در طول هفته تا دو ماه این روش را انجام دهید.

روغن کنجد

خاصیت ضد باکتریایی قارچی روغن دانه‌ کنجد سبب شده آن را به عنوان یک حشره کش طبیعی تبدیل کند تا به راحتی بتوانید از شر شپش‌ها خلاص شوید. البته برای خفه کردن شپش‌ها و از بین بردن کامل آنها لازم است روغن کنجد را با روغن‌های طبیعی دیگر مخلوط کنید.

روش مصرف :

موها را با سرکه سیب آبکشی کرده و بگذارید خشک شود سپس یک چهارم پیمانه از روغن دانه‌ی کنجد، یک هشتم پیمانه روغن چریش، نصف قاشق چای خوری از اکالیپتوس و روغن رز ماری و ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کرده و روی پوست سر بمالید.

با یک کیسه پلاستیکی یا حوله سر را پوشانده و بعد از گذشتن یک شب تا صبح، موها را با شانه دندانه ریز شانه بزنید سپس با شامپو سرتان را شست و شو دهید.

این روش را به مدت دو هفته هر روز انجام دهید.

روغن درخت چای

برای از بین بردن شپش سر بهتر است روغن درخت چای را که یک حشره کش طبیعی است انتخاب کنید.

روش مصرف :

یک قاشق چای خوری روغن درخت چای را با سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یا نارگیل مخلوط کرده و مقدار کمی شامپوی نرمال به آن بیافزایید.

سپس ترکیب را کف سر مالیده و با یک کلاه دوش ، سر را بپوشانید بعد از نیم ساعت موها را با آب ولرم بشویید، تا زمانی که موها خشک نشده با شانه دندانه ریز شپش‌ها و تخم‌هایش را از مو جدا کنید.

نکته : روغن درخت چای را به طور مستقیم روی پوست نمالید.

روغن نارگیل

با استفاده از روغن نارگیل در مدت زمان ۵ روز می‌توانید از شر شپش‌های مزاحم مو خلاص شوید.

روش مصرف :

۳ قاشق غذاخوری از روغن نارگیل گرم شده را با مقداری کافور مخلوط کرده روی موها مالیده و ماساژ دهید، موها را با کلاه مو بپوشانید و اجازه دهید یک شب تا صبح بماند.

صبح با شامپو موها را شسته و وقتی خشک شد با شانه‌ی دندانه ریز موها را شانه کنید.

سیر

خواص ضد عفونی و باکتریایی سیر همراه با بوی آن سبب از بین بردن شپش سر می‌شود.

روش مصرف :

۸ تا ۱۰ عدد سیر را له کرده و به آن ۳ قاشق چای خوری آب آهک اضافه کنید، مخلوط به دست آمده را به پوست سر بمالید و بعد از یک و نیم ساعت سر را با آب ولرم بشویید.

درمان شپش سر با نمک

برای ریشه کنی موها در مراحل ابتدای شپش مو نمک را انتخاب کنید

در صورتی که مدتهاست شپش‌ ها روی سر زندگی می‌ کنند از نمک استفاده نکنید چرا که به مرور زمان و تغذیه‌ شپش‌ ها از سر پوست نازک شده و نمک سبب سوزش و قرمزی آن می‌ شود.

روش مصرف :

به طور مساوی یک چهارم استکان نمک و سرکه را با هم مخلوط کرده و روی موها اسپری کرده تا مرطوب شود به مدت دو ساعت موها را با کلاه مو بپوشانید سپس موها را بشویید برای نرمی مو از نرم کننده استفاده کنید.

برای نتیجه گیری هر سه روز یک مرتبه این روش را تکرار کنید.

پیرترین

این ماده از گل‌ های داوودی که دارای خواص طبیعی حشره کشی است گرفته شده و توانایی این را دارد که به سیستم عصبی شپش‌ها حمله کند و آنها را از بین ببرد.

البته همیشه تأثیر گذار نیست و بعضی از شپش‌ها به آن مقاومت نشان می‌دهند.

روش مصرف :

روی موهای خشک این محصول را استفاده کنید و بعد از ۱۰ دقیقه موها را خیس کنید تا کف کند در آخر سر را بشویید برای پاک‌سازی مو از شپش‌ها با شانه دندانه ریز سر را شانه زده و برای تکمیل روند درمان ۱۰ روز این روش را انجام دهید.

درمان شپش سر با روغن بچه

برای خفه کردن شپش‌های مو روغن بچه توصیه می‌شود البته برای نتیجه گیری بهتر در درمان از سرکه سفید نیز استفاده می‌شود.

روش مصرف :

مقداری روغن بچه روی مو بریزید و با شانه کردن مو شپش‌ها را از سر جدا کنید.

بعد مو را با آب گرم و شامپو شست و شو داده و قبل از خوابیدن کمی سرکه سفید روی موها مالیده و با کلاه مو آن را بپوشانید، صبح موها را با شامپو و نرم کننده شست و شو دهید .

به مدت ۳ تا ۴ روز این روش را انجام دهید.

برگ نیم

نیم یک حشره کش طبیعی است که از یاس بنفش هندی گرفته می‌شود و برای التیام سوزش پوست سر و از بین بردن شپش سر توصیه می‌شود.

به علاوه با خاصیت مرطوب کنندگی از خشک شدن پوست سرتان جلوگیری می‌کند.

روش مصرف :

برگهای نیم را له کرده تا خمیر شود سپس آن را به مو و پوست سر مالیده و بعد از خشک شدن موها را آبکشی کنید برای تکمیل درمان دو بار در هفته به مدت دو ماه روش را تکرار کنید.

وازلین

به منظور از بین بردن شپش سر قبل از خواب یک لایه از وازلین را روی پوست سر مالیده و سر را با یک کلاه مخصوص مو بپوشانید تا یک شب بماند.

صبح از روغن بچه برای پاک کردن وازلین روی سر استفاده کرده و با شانه زدن مو شپش‌ها را از آن جدا کنید، به مدت چند شب این روش را پیاده کنید تا شپش‌ها کاملا نابود شوند.

اسپینوساد

اسپینوساد نوعی حشره کش طبیعی است که از باکتری‌های موجود در خاک به دست می‌آید و در لوسیونهای ناتروبا وجود دارد طی آزمایشات ۸۶ درصد افرادی که دچار شپش سر بودند بعد از ۱۴ روز استفاده از محصول درمان شدند.

روش مصرف :

لوسیون را از ریشه تا انتهای موهای خشک بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه مو را با آب بشویید و با کمک شانه شپش‌ها را از سر جدا کنید.

البته لازم به ذکر است که در بعضی موارد استفاده از این روش سبب تحریک چشم و پوست سر می‌شود.

الکل طبی

الکل طبی یک ضد عفونی کننده و در عین حال دشمن شپش‌های سر می‌باشد.

روش مصرف :

روی وان یا سینک خم شده و کمی الکل طبی روی سر بریزید و با کمک انگشتان آن را روی پوست سر ماساژ دهید بعد از چند دقیقه روی مو مقداری نرم کننده بمالید و با شانه‌ی دندانه بلند موها را شانه بزنید.

در آخر با شامپو سر را شست و شو داده و به مدت یک تا دو ماه یک بار در هفته این روش درمانی را انجام دهید تا نتیجه را ببینید.

الکل قابلیت اشتعال زایی دارد پس هنگام استفاده حتما دقت کنید.

غوطه‌ ور کردن مو در آب

غرق کردن موها در آب به مدت چند ساعت می‌توان مؤثر باشد البته لازم به ذکر است که طی تحقیقات انجام شده در مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ ها در ایالت آمریکا این روش همیشه مؤثر نمی‌ باشد و آب کلر زده نیز باعث از بین رفتن شپش‌ ها نخواهد شد.

عصاره‌ های گیاهی

عصاره‌های گیاهی در درمان خارش سر و از بین بردن شپش‌ها همراه با تخم موثرند. شما می‌توانید یکی از عصاره‌های گیاهی مانند رازیانه، درخت چای، کانگا، یاس، اسطوخودوس، نرولی و زنجبیل را انتخاب کنید.

روش مصرف :

بیست قطره از عصاره‌ی گیاهی انتخابی را با ۲ قاشق غذاخوری روغن گیاهی ترکیب کرده و آن را روی موها بمالید سپس با کیسه پلاستیکی و یا کلاه مو سرتان را بپوشانید.

بعد از یک ساعت موها را با شامپو بشویید.

اتوی مو

حرارت اتوی مو، تخم‌های شپش را از روی سر نابود می‌کند اما سبب جدا شدن آنها از مو نمی‌شود.

شما بعد از کشیدن اتوی مو باید با سرکه موها را شست و شو داده و سپس شانه کنید تا تخم‌ها از مو کنده شوند دقت داشته باشید که اتوی مو را بعد از اتمام کار باید ضد عفونی کنید.

رنگ مو

یکی دیگر از روش‌های خانگی از بین بردن شپش سر رنگ مو می‌باشد. ترکیبات شیمیایی و بوی رنگ موها باعث شده تا شپش همراه با تخم‌هایشان خفه شوند.

بعد از استفاده حتماً با شانه کردن موهای خیس شپش‌های مرده و تخم را از مو جدا کنید.

نفت

یکی از قدیمی‌ترین و مؤثر ترین روش برای ریشه کن کردن شپش‌ها نفت بود

بوی غلیظ نفت سبب خفگی شپش‌ها شده و آنها را از بین می‌برد البته این روش بسیار خطرناک است چرا که مواد اشتعال زا در اثر حرارت آتش گرفته و خطرات جبران ناپذیری را برای فرد به دنبال دارد.

اسانس روغن شمعدانی

این اسانس برای کشتن شپش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک این روغن طبیعی شب، موها و کف سر را ماساژ داده و صبح روز بعد موها را شست و شو دهید و همانند روشهای قبلی با شانه تخم‌ها و رشک‌های باقی مانده را شانه بزنید.

همچنین می‌توانید چند قطره از روغن را به شامپوی خود اضافه کنید تا از ابتلا به شپش پیشگیری کنید.

روغن چریش

با ترکیب روغن گیاهی چریش و کمی روغن زیتون به راحتی به جنگ شپش‌های مو بروید.

یک تکه پنبه را به ترکیب روغن آغشته کرده و به مدت یک ماه دو بار در هفته پوست سر را ماساژ دهید و مرتب موها را بعد از شست و شو با شانه دندانه ریز شانه بزنید.

برگ شاهدانه

یک از موثرترین راهکارها برای زدودن شپش سر برگ شاهدانه می‌ باشد با آب جوشانده برگ شاهدانه سر را شست و شو دهید و روزی یک بار تا بهبودی کامل این کار را انجام دهید.

نکات پایانی

● بعد از زدودن شپش‌ ها از سر و رسیدن به بهبودی، لباس‌ ها و رویی بالش، تخت و حیوانات خانگی را با آب داغ و صابون بشویید و با گرمای زیاد آنها را خشک کنید.

● وسایلی که قابل تمیز کردن نیستند را داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و اجازه دهید به مدت ۲ هفته بماند تا شپش‌های موجود در وسایل بدون هوا از بین بروند

● خانه و مبلمان را جارو برقی بکشید.

● وسایل شخصی مانند شانه و سنجاق سر را با آب گرم حدود ۵۵ درجه و صابون شست و شو دهید.به مدت ۱۰ دقیقه آنها را در آب بخیسانید سپس بشویید.

● اگر کودکتان دچار شپش شده است از او بخواهید در مدرسه مقنعه‌ اش را درنیاورد

● تخم‌ های شپش ۷ تا ۱۱ روز طول می‌کشد تا به شپش تبدیل شوند به همین خاطر تا ۲ هفته بعد از بهبودی موها را چک کنید.

درمان شپش سر با طب سنتی در خانه | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۲۵۰ ۳۸

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

ملینا

۰۱ آذر ۱۴۰۰


سلام من 12 سالمه و شپش رو از خواهرم گرفتم همینجور برادرم پدرم ومادرم هم گرفتند و میگند که موخوره است نه شپش اما من خیلی نگرانم چون فردا کلاس ورزش دارم و نمیدونم سرم را با چی بپوشونم

ساره بیات

۱۵ تیر ۱۳۹۹


واقعا خیلی بده

شما هم بخوانید