پایین آوردن تب در خانه با ۳۸ روش طب سنتی و علمی

پایین آوردن تب

روش های پایین آوردن تب در خانه با سیب زمینی و پیاز و نحوه درمان تب شدید در طب سنتی را در سایت فتوکده می خوانید

پایین آوردن تب در خانه

تب نشانگر واکنش ایمنی بدن نسبت حمله باکتری ها و ویروس ها است

وقتی شما تب می کنید، گلبول های سفید بدن در حال مبارزه با میکروب ها هستند و همین مسأله موجب بالا رفتن دمای بدن شما می شود

همه افراد کم و بیش در طول زندگی خود دچار تب می شوند این عارضه گاهی اوقات یک واکنش آلرژیک است و در بعضی مواقع نشانگر یک بیماری مسری مانند سرماخوردگی است

تب علامت رایج بسیاری از بیماری های خطرناک نیز هست که باید مورد بررسی قرار گیرد. در هر صورت اگر تب شما به موقع پایین نیاید و شدت پیدا کند ،افزایش دمای بدن منجر به آسیب شدید بدن شما خواهد شد

اما نگران نباشید. شما می توانید به راحتی با به کار گیری روش های خانگی و مصرف دارو دمای بدن خود را کاهش دهید.

راههای پایین آوردن تب در طب سنتی و علمی

پایین آوردن تب

۳۸ روش درمان تب شدید در منزل

نوشیدن آب به مقدار زیاد

مصرف زیاد آب و مایعات سالم از کم آبی بدن جلوگیری کرده و در نتیجه تب شما را پایین می آورد. استفاده از این روش در زمانی که تب همراه با اسهال و استفراغ باشد، ضرورت دارد.

از جمله مایعات سالم می توان به آب میوه های تازه، چای دارچین، چای زنجبیل و … اشاره کرد ضمناًمقدار مایعات مصرفی مورد نیاز بدن با سن افراد رابطه مستقیم دارد و در مردان نسبت به زنان و کودکان بیشتر است.

دوش گرفتن با آب گرم

دوش گرفتن و استحمام با آب ولرم یا گرم موجب بهبود گردش خون شده و دمای بدن شما را کاهش می دهد. این کار به شل شدن عضلات و رفع خستگی نیز کمک می کند.

توصیه می شود به هیچ وجه از آب سرد برای دوش گرفتن و حمام استفاده نکنید. چون ممکن است در این شرایط دمای بدن شما خیلی سریع پایین بیاید و دچار شوک شوید.

پایین آوردن تب با حوله مرطوب

کمپرس سرد و قرار دادن حوله یا پارچه مرطوب روی پیشانی و گردن تب شما را کاهش می دهد.

حوله یا پارچه مرطوب باید تا زمانی که خشک شود یا خنکی آن از بین برود روی این نواحی از بدن شما باقی بماند.

جهت بهبود کامل تب این کار باید چندین بار تکرار شود. حوله خشک نیز به سادگی پس از خیساندن در آب مرطوب می شود فقط باید آن را بچلانید تا آب های اضافی آن خارج شوند.

دارو های بدون نسخه

مصرف دارو های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین تب شما را درمان می کند. جهت درمان سریعترکلیه این دارو ها باید هر ۴ ساعت یکبار مصرف شوند.

البته آسپرین به علت افزایش خطر ابتلا به بیماری سندرم ریه به افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود. ایبوپروفن هم برای کودکان تا سن ۶ ماهگی مناسب نیست و باید تحت نظارت پزشک از دارو های دیگر استفاده کنند.

پاشویه با آب ولرم

شستشوی مرتب پا ها، دست ها و صورت با آب ولرم تب متوسط شما را درمان می کند. در این روش شما باید یک لگن را از آب ولرم پر کرده، پا های خود را درون آن قرار داده و بشویید.

این کار باید چندین بار در روز انجام شود. همچنین می توانید وان حمام را از آب و یک فنجان و نیم سرکه پر کرده و به مدت ۱۰ دقیقه درون آن بنشینید تا دمای بدن شما کاهش پیدا کند.

خواب و استراحت کافی

اگر هر شب حداقل ۷ تا ۹ ساعت بخوابید، سیستم ایمنی شما تقویت شده و دمای بدنتان به حالت عادی باز می گردد، علت اصلی این موضوع تولید گلبول های سفید در هنگام خواب است

این سلول ها ویروس ها و باکتری ها را از بین می برند. خواب و استراحت کافی با ترشح هورمون توسط مغز موجب ترمیم بدن و رشد بافت های جدید نیز می شود.

جوراب خیس

پوشیدن جوراب مرطوب قبل از خواب گردش خون شما را افزایش داده و در نتیجه با مصرف کردن گرما بدن شما را خنک می کند.

در این روش باید جوراب را در آب سرد خیس کرده و بچلانید تا چکه نکند. سپس پاهایتان را با آب ولرم بشویید و جوراب خیس شده را بپوشید و روی آن هم یک جوراب ضخیم پشمی بپوشید.

بهتر است روی جوراب ها را نیز با پتو بپوشانید.

درمان تب شدید با طب سنتی و علمی

پایین آوردن تب

درمان تب شدید با روغن زیتون

اگر ترکیب روغن زیتون با سیر را کف پایتان بمالید حرارت بدن شما کاهش می یابد.

برای تهیه این ترکیب شما باید روغن زیتون را تا حدی که ولرم شود حرارت دهید و سپس دو حبه سیر را خرد کرده و به این ترکیب اضافه کنید.

این کار باید چندین بار در روز تکرار شود. قرار دادن حوله آغشته به سرکه سیب روی پیشانی هم یکی دیگر از روش های کاهش تب به شمار می رود.

تنظیم دمای اتاق در حالت بهینه

متعادل کردن دمای اتاق و استفاده از پنکه و فن به خنک شدن بدن شما کمک می کند. البته کاهش دمای اتاق نباید به حدی باشد که احساس سرما و لرز کنید.

بهتر است به جای استفاده از چند لایه لباس ضخیم و پشمی یک لایه لباس نازک بپوشید و از یک پتو یا ملحفه نازک استفاده کنید.

در صورت استفاده از بخاری نیز مراقب باشید که اتاق خیلی گرم نشود.

کاهش تب با پیاز

قرار دادن برش های پیاز خام درون جوراب تب شما را پایین می آورد. علاوه بر این می توانید یک پیاز خام را نصف کرده و به وسیله یک تکه پارچه ضخیم و گرم زیر پای خود ببندید.

پیاز خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد. مصرف خوراکی پیاز نیز به تقویت سیستم ایمنی و درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و … کمک می کند.

مصرف غذا های سبک و خنک

مصرف غذا های سبک و خنک مانند ماست، بستنی، میوه های یخ زده و … بدن شما را هیدراته کرده و دمای آن را پایین می آورد.

استفاده از این غذا ها به ویژه برای بیماران بی اشتها توصیه می شود. خوردن آب مرغ یا سوپ مرغ نیز به رفع تب و درمان سرماخوردگی کمک می کند.

بهتر است در تهیه سوپ مرغ از برنج و سبزی های تازه هم استفاده کنید.

خمیر چوب صندل

مالیدن یک لایه نازک خمیر چوب صندل روی پیشانی التهاب و تب شما را کاهش می دهد. این خمیر از ترکیب یک و نیم قاشق چایخوری پودر چوب صندل با آب تهیه می شود.

خمیر باید تا زمانی که کاملاً خشک شود روی پیشانی بماند. آرامش ذهن و بدن و رفع سردرد نیز از دیگر مزایای درمانی خمیر چوب صندل محسوب می شوند.

پایین آوردن تب در طب سنتی

استفاده از داروهای گیاهی ترکیبی مانند ترکیب گل آقطی، نعناع و بومادارن، مخلوط ریشه سنبل ختایی و عسل و … از بالا رفتن تب جلوگیری می کند.

برای درمان سریع تب باید به صورت منظم از این ترکیبات گیاهی استفاده کنید.

ریشه سنبل ختایی باعث تعریق بدن می شود و رفع درد بدن و سرفه نیز از دیگر فواید درمانی این داروی گیاهی به حساب می آید.

درمان تب شدید با شیاف تب بر

زمانی که بیمار داروی تب بر را استفراغ می کند، استفاده از شیاف استامینوفن بهترین گزینه برای کاهش تب است. این روش درمانی بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف دارو های تب بر خاص مانند بلا دونا، چانیا، بریونیا، نوکس و میکا نیز تب شدید و همراه با علائم خطرناک را درمان می کند. این دارو ها حتماً باید توسط پزشک تجویز شوند.

درمان تب با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ به عنوان یک خنک کننده گرما را به سرعت جذب کرده و دمای بدن را ظرف نیم ساعت به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

در این روش باید سفیده ۳ تخم مرغ را جدا کرده و بزنید، سپس یک دستمال ضخیم را به این ماده آغشته کرده و روی پا ها قرار دهید.

این روش درمانی را تکرار کنید تا تب شما برطرف شود.

مراجعه به پزشک

اگر همراه با تب علائم دیگری مانند گیجی، سختی در تنفس، خشکی گردن، ناتوانی در راه رفتن و … مشاهده کنید، تماس با اورژانس و مراجعه به نزدیکترین بیمارستان یا مرکز درمانی ضرورت دارد.

توجه داشته باشید پزشک در این مواقع با تشخیص ریشه اصلی تب به درمان قطعی آن کمک کرده و از بروز عوارض خطرناک جلوگیری می کند.

راه و روش پایین آوردن تب در طب سنتی

درمان تب شدید در طب سنتی با سیب زمینی و پیاز

منابع غذایی سرشار از ویتامین C

مصرف میوه های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، طالبی، انواع توت، هندوانه و … عفونت شما را از بین برده و در نتیجه تب شما را پایین می آورد.

استفاده از این میوه ها به هیدراته نگهداشتن بدنتان نیز کمک می کند.

بهتر است این میوه ها را به عنوان میان وعده به صورت جداگانه یا در ترکیب با دسر مانند اسموتی، سالاد میوه و … استفاده کنید.

مصرف آنتی بیوتیک در موارد خاص

اگر تب شما ناشی از عفونت های باکتریایی باشد مناسبترین روش درمانی مصرف آنتی بیوتیک است. اما این دارو برای درمان تب ناشی از عفونت های ویروسی مؤثر نیست.

در نظر داشته باشید مصرف بی رویه و غیر ضروری دارو های آنتی بیوتیک مقاومت باکتری ها را نسبت به این دارو بالا برده و طول مدت بیماری شما را افزایش می دهد.

بنابراین مشورت با پزشک جهت مصرف آنتی بیوتیک ها الزامی می باشد

یخ درمانی در صورت تجویز

قراردادن بسته های یخ روی کشاله ران و زیر بغل تب خیلی بالا را درمان می کند. البته مشورت با پزشک قبل از انجام این روش درمانی ضرورت داد.

روش یخ درمانی بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

توصیه می شود به هیچ وجه برای کاهش تب از ماساژ الکل روی پوست استفاده نکنید چون بخار الکل سمی است و جذب پوست می شود.

مصرف محصولات پروبیوتیک

استفاده از محصولات پروبیوتیک مانند ماست پروبیوتیک و … سیستم ایمنی شما را تقویت می کند؛ به همین خاطر مصرف این محصولات خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش داده و مانع افزایش دمای بدن شما می شود.

بهبود مسمومیت، تقویت معده، حفظ سلامت روده از دیگر فواید درمانی مصرف محصولات پروبیوتیک قلمداد می شوند.

این محصولات دارای باکتری های مفید هستند که در دستگاه گوارش زندگی می کنند.

سایر روش های درمان پایین آوردن تب

● پرهیز از پرخوری

● اجتناب از مصرف غذا های دارای نمک و ادویه زیاد و غذا های التهاب آور مانند کربوهیدرات های تصفیه شده و غذا های سرخ شده و …

● اندازه گیری مرتب دمای بدن با دما سنج طبی

● قرار دادن پارچه های کمی مرطوب روی ناحیه مچ پا

● نوشیدن بعضی از انواع دمنوش های گیاهی مانند دمنوش ریحان، کرم تارتار، پونه کوهی، کاهو و …

● استفاده از جوشانده آب سیب، کشمش، سیر، دانه خردل و …

● مصرف کنگر فرنگی پخته

● استفاده از محلول های الکترولیت مانند آب نارگیل

● توقف فعالیت های ورزشی تا زمان درمان تب

● پوشیدن لباس گرم هنگام لرز و در آوردن لباس بعد از برطرف شدن لرز

● خودداری از مصرف سیگار و الکل

● ماندن در خانه و در مکان دارای هوای خشک و سایه بدون قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم خورشید

● تمیز نگهداشتن بینی برای رفع تب ناشی از آنفلوانزا و سرماخوردگی

● آرامش و دوری از استرس و اضطراب

● کاهش مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه، چای و …

● مراقبت خانواده به ویژه برای کودکان

● قرار دادن برش سیب زمینی خیس شده در سرکه روی پیشانی

● مصرف نشاسته برنج و آب شنبلیله برای درمان تب ناشی از عفونت های ویروسی

و …

روش های پیشگیری از سرماخوردگی

پایین آوردن تب با سیب زمینی و پیاز | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۴۱ ۸

شما هم بخوانید