قند و شکر طبیعی + ۱۵ بهترین جایگزین های قند و شکر

به جای قند چی بخوریم

بهترین جایگزین مناسب قند و شکر به جای قند چی بخوریم اسامی قندهای طبیعی کدامند جایگزین قند برای چای شیرین کننده طبیعی را در سایت فتوکده می خوانید

جایگزین های قند و شکر

دیابت یکی از بیماری های شایع و خطرناک روز با عامل قندی می باشد

کنترل قند خون و همچنین پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری دیابت تغذیه سالم و صحیح و استفاده از جایگزین مناسب برای قند و شکر و سایر مواد شیرین اهمیت زیادی دارد.

مواد غذایی زیادی به جای قند و شکر قابل استفاده می باشند؛ اما بعضی از آنها مضراتی مشابه با قند و شکر دارند؛ استفاده از جایگزین خوب مستلزم شناخت کامل این جایگزین ها و انتخاب درست است

جایگزین قندهای طبیعی

قندهای طبیعی مفید برای افراد دیابتی

۱۵ شیرین کننده جایگزین فند و شکر

شربت افرا

شربت افرا دارای مقدار زیادی شکر، کلسیم، روی، منگنز، آهن، پتاسیم و ۲۴ نوع آنتی اکسیدان مختلف می باشد. این شربت غلیظ و شیرین از شیره درخت افرا تهیه می شود.

شاخص گلیسمی این شربت نسبت به شکر معمولی بیشتر است. با توجه به اینکه این شربت در افزایش قند خون تأثیرگذار است باید به مقدار متعادل مصرف شود.

ملاس

ملاس از طریق جوشاندن نیشکر با آب چغندر تولید می شود. این شربت غلیظ، شیرین و قهوه ای رنگ شباهت زیادی به شربت افرا دارد.

البته تعداد آنتی اکسیدان های ملاس در مقایسه با شربت افرا بیشتر است.

همچنین استفاده از ملاس به جای شکر به علت وجود مقادیر بالای پتاسیم و کلسیم در آن سلامت استخوان ها و قلب را تضمین می کند.

شکر نارگیل

شکر نارگیل از شیره نارگیل تهیه می شود. این جانشین قند و شکر دارای کالری مشابه با شکر معمولی، شاخص گلیسمی پایین تر از شکر و مقدار زیادی فروکتور است.

به همین خاطر خودداری از مصرف بی رویه آن ضرورت دارد. از مواد مغذی موجود در شکر نارگیل هم می توان به آهن، پتاسیم، کلسیم، روی، آنتی اکسیدان و فیبر اینولین اشاره کرد.

زایلیتول

الکل قند زایلیتول از ذرت یا گیاه توس استخراج می شود

کاهش خطر خرابی و پوسیدگی دندان ها، افزایش جذب کلسیم بدن و تراکم استخوان، پیشگیری از پوکی استخوان، عدم افزایش قند خون یا انسولین، داشتن کالری کمتر نسبت به شکر مهمترین مزیت های استفاده از زایلیتول به جای قند و شکر محسوب می شوند.

این ماده شیرین در بسیاری از میوه ها و سبزی ها یافت می شود.

عسل

عسل ویتامین، مواد معدنی و مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد.

از مهمترین فواید عسل می توان به کاهش کلسترول بد و تریگلیسیرید های خون بیماران دیابتی پس از دو ماه مصرف، افزایش میزان کلسترول های خوب خون و درمان بسیاری از بیماری ها اشاره کرد.

عسل مقدار زیادی فروکتوز هم دارد. اما نسبت به شکر معمولی تأثیرات مضر کمتری بر قند خون و متابولیسم بدن دارد.

شربت یاکون

فواید مصرف شربت یاکون به عنوان جایگزین قند و شکر عبارتند از :

کاهش هورمون گرسنگی یا گرلین، کاهش اشتها و جلوگیری از پر خوری، تغذیه باکتری های مفید بدن، کاهش خطر دیابت و چاقی، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد مغز. شربت یاکون دارای رنگ تیره و غلظتی مشابه ملاس است اما میزان کالری آن یک سوم کالری شکر است.

مالت برنج

مالت برنج یا شربت برنج قهوه ای حاوی گندم آزاد، فروکتوز و گلوتن است.

این شیرین کننده طبیعی از طریق تأثیر آنزیم های طبیعی بر نشاسته موجود در برنج قهوه ای ایجاد می شود. میزان شیرینی مالت برنج با عسل یکسان است.

این جایگزین قند و شکر با داشتن طعم ملایم در طبخ غذا و شیرینی و تهیه انواع نوشیدنی ها کاربرد زیادی دارد.

به جای قند چی بخوریم

شیرین کننده جایگزین شکر

مصرف شهد آگاو به جای شکر

شهد آگاو مقدار زیادی ساکارین، منیزیم و کلسیم دارد. از مهمترین مزایای مصرف این ماده غذایی به جای قند و شکر می توان به تنظیم قند خون و کاهش کلسترول اشاره کرد.

با استناد به این موارد گنجاندن شهد آگاو در سبد غذایی بیماران دیابتی سلامت تغذیه آنها را تضمین می کند. گیاه آگاو نسبتاً فیبری است و پس از کندن پوست آن قابل خوردن می باشد.

شربت مالت جو

شربت مالت جو حاوی مواد معدنی، ویتامین های مختلف و مقدار زیادی فیبر است. این شربت علاوه بر ارزش غذایی بالا از قدرت طعم دهندگی و رنگ منحصر به فرد برخوردار است.

به همین خاطر شربت مالت جو در تولید فرآورده های غذایی مختلف مانند نان، شیرینی، سرکه، غلات صبحانه، بیسکوییت، غذای کودک، مکمل های تقویتی، شیرکاکائو، انواع نوشابه ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

خرما

کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، پتاسیم و ویتامین های مختلف، فیبر طبیعی، کربوهیدرات، ساکاروز، گلوکز و کالری به مقدار زیاد در خرما یافت می شوند.

با توجه به ارزش غذایی و قند طبیعی موجود در این میوه مغذی و مفید مصرف خرما به جای قند، شکر و مربا جهت حفظ سلامت بدن راهکار مناسبی است.

تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع کم وزنی، کاهش خطر سکته قلبی و مغزی و کاهش کلسترول خون هم مهمترین فواید مصرف خرما محسوب می شوند.

توت خشک + انجیر و مویز

توت به صورت های مختلف میوه تازه، خشک یا شیره توت به عنوان جایگزین قند و شکر جهت کاهش میزان دریافت کالری توسط بدن، حفظ سلامت افراد و پیشگیری از ابتلا به دیابت مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف انجیر خشک، کشمش و مویز هم کاربردی مشابه با توت خشک دارد که جایگزین مناسبی به پاسخ سوال جای قند چی بخوریم است

البته به خاطر داشته باشید در صورت مصرف بی رویه این خوراکی ها دچار افزایش کالری، چاقی و اضافه وزن خواهید شد.

شکر زرد

شکر زرد به عنوان یک شیرین کننده طبیعی طی فرآیند پردازش قند بدون فعل و انفعالات شیمیایی ایجاد می شود.

این شیرین کننده سنتی کشورهند دارای مواد معدنی آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم و کلسیم است. شکر زرد جهت درمان آنفلوآنزا، سردرد، کم خونی، یبوست و … مفید می باشد.

اما بیماران دیابتی باید از زیاده روی در مصرف این شیرین کننده خودداری کنند.

جایگزین قند برای چای

دارچین به دو صورت پودر و چوب به عنوان ادویه و چاشنی در تهیه اکثر غذا ها استفاده می شود. این ادویه پوست پودر شده یک درخت کوچک است.

دارچین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان فنولیک اسید و فلاونید است.

طعم خوش و شیرینی ملایم و خاص این ماده پرخاصیت مصرف چای و سایر نوشیدنی ها و مواد غذایی تلخ را بدون استفاده از قند یا شکر امکان پذیر می سازد.

مصرف دارچین از ابتلای افراد به بیماری دیابت جلوگیری می کند.

اریتریتول

اریتریتول یک الکل قند با کالری پایین و طعمی به شیرینی شکر است.

مصرف این الکل قند به علت عدم وجود آنزیم های تجزیه کننده اریتریتول در بدن، در نتیجه جذب مستقیم بخش عمده آن از طریق جریان خون و دفع اریتریتول توسط ادرار و عدم تأثیر بر میزان کلسترول، قند خون و انسولین مضرات مصرف شکر معمولی را ندارد.

البته مصرف خیلی زیاد این قند موجب بروز مشکلات خفیف گوارشی در افراد می شود.

استیویا

کاهش فشار خون بالا، کاهش میزان قند خون و انسولین و بهبود دیابت مهمترین مزیت های استفاده از استیویا یا شیرین برگ به جای قند و شکر به شمار می روند.

میزان کالری این شیرین کننده طبیعی هم صفر است به همین علت مصرف آن وزن افراد را افزایش نمی دهد، از استیویا دو نوع ترکیب استه ویوساید و ربادی ساید آ با مزه های متفاوت شیرین استخراج می شود.

شیرین کننده و قندهای طبیعی جایگزین شکر | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۶ ۱

شما هم بخوانید