درمان کمردرد شدید و مزمن با طب فیزیکی و توانبخشی

درمان کمردرد شدید و مزمن با طب فیزیکی و توانبخشی

درمان کمردرد شدید و مزمن

وقتی صحبت از کمردرد به میان می‌آید، باید بدانید انواع مختلف آن به یک روش درمان نمی‌شوند و تشخیص‌های مختلفی برای هرکدام وجود دارد.

نه تنها ناحیه‌ای که در آن احساس درد می‌کنید(ستون فقرات یا عضلات مجاور) متغیر می‌باشد، بلکه شدت درگیری نیز متفاوت است.

ازآنجاییکه ستون فقرات از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه عصبی مرکزی محافظت می‌کند، هرنوع کمردرد ممکن است نشانه خطری از یک آسیب‌دیدگی باشد که باید جدی گرفته شود. درصورتیکه کمردرد در زمان مناسب درمان نشود، برخی انواع آن ممکن است منجر به آسیب‌دیدگی همیشگی ستون فقرات یا اعصاب شود.

برای درمان کمردرد در اصفهان ابتدا باید علت درد تشخیص داده شود و سپس برنامه درمانی مناسب برای بیمار توسط متخصص تجویز شود

انواع کمردرد

هرنوعی از کمردرد ممکن است حاد و یا مزمن باشد. درصورتیکه درد حادی احساس می‌کنید، معمولا علائم ناگهانی و موقتی می‌باشند.

بااین‌حال در موارد مزمن، به‌مرور زمان مرتبا احساس درد خواهیدداشت-برخی اوقات به‌صورت غیرقابل پیش‌بینی‌ شده- و انجام فعالیت‌های روزانه برای شما مشکل می‌شود.

کمردرد در قسمت انتهایی ستون فقرات

شایع‌ترین نوع کمردرد، دردی است که شخص در قسمت انتهایی ستون فقرات حس می‌کند. این درد معمولا افراد را در سنین ۴۰ تا ۸۰سالگی درگیر می‌کند.

بااین‌وجود، بچه‌ها نیز به‌دلیل حمل کوله‌پشتی‌های سنگین گاهی این درد را تجربه می‌کنند. در این نوع کمردرد معمولا عضلات قسمت انتهایی ستون فقرات درگیر می‌شوند و البته گاهی اعصاب و استخوان‌ها نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند.

علت این درد ممکن است آسیب‌دیدگی، تحلیل‌رفتن و یا کارکردن زیاد باشد.

معمولا استراحت، انجام حرکات کششی و ورزش‌کردن این درد را التیام می‌بخشد. گرمادرمانی و یخ‌درمان  همراه با فعالیت نیز در بسیاری از موارد پیشنهاد می‌شود، گاهی عضلات برای بهبودی نیاز به تحرک دارند.

درد در قسمت فوقانی و میانی کمر

کمردرد در قسمت فوقانی و میانی کمر ممکن است گردن تا بخش انتهایی قفسه سینه را درگیر کند.

دنده‌های شما به یک استخوان بلند در مرکز قفسه‌سینه به‌نام جناغ متصل بوده و به سمت پشت کشیده می‌شوند. اگر یک عصب در این ناحیه تحریک شود و یا آسیب ببیند، شما ممکن است در دیگر قسمت‌های بدن نظیر بازوها، پاها، قفسه‌سینه و شکم احساس درد داشته باشید.

قسمت فوقانی و میانی پشت(ستون فقرات سینه‌ای) شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

● ۱۲ مهره، این استخوان‌ها به قفسه سینه متصل می‌باشند و درواقع تشکیل‌دهنده طولانی‌ترین بخش کمر می‌باشند.

● دیسک‌ها که مهره‌ها را از یکدیگر جدا کرده و به‌هنگام حرکت، در نقش یک ضربه‌گیر عمل می‌کنند.

● عضلات و رباط‌ها که نگهدارنده ستون فقرات می‌باشند.

درد در قسمت فوقانی و میانی کمر در مقایسه با درد در قسمت انتهایی ستون فقرات و یا گردن‌درد خیلی شایع نیست، زیرا استخوان‌های این ناحیه در مقایسه با استخوان‌های بخش انتهایی کمر و گردن انعطاف‌پذیری کمتری داشته و کمتر حرکت می‌کنند.

در عوض، این استخوان‌ها در پایداری و استحکام کمر نقش داشته و از اندام‌های حیاتی نظیر قلب و ریه محافظت می‌کنند.

علت کمردرد چیست؟

علت بروز کمردرد ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

● کار بیش از حد، کشیدگی عضلات، آسیب‌دیدگی عضلات، رباط‌ها و دیسک‌هایی که از ستون‌فقرات حفاظت می‌کنند.

● قرار گرفتن در موقعیت بد بدنی.

● فشار روی اعصاب ستون فقرات که ناشی از مشکلاتی همچون بیرون‌زدگی دیسک می‌باشد.

● شکستگی یکی از مهره‌ها.

● آرتروز ناشی از ازبین رفتن غضروف‌ها.

● درد میوفاسیال که بافت همبند عضله یا گروهی از عضلات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

● گودی کمر

در موارد نادری، درد ممکن است به‌دلیل مشکلات دیگری نظیر بیماری کیسه‌صفرا، سرطان یا نوعی عفونت بروز کند.

علائم کمردرد چیست؟

● علائم شایع کمردرد شامل موارد زیر می‌باشد:

● احساس سوزش یا درد شدید

● گرفتگی عضلات

علائم جدی‌تر که باید فورا درمان شوند:

● احساس ضعف در بازو و پاها

● بی‌حسی و مورمور شدن در بازو، پاها، قفسه‌سینه یا شکم

● از دست دادن کنترل روده یا مثانه

کمردرد چگونه تشخیص داده می‌شود؟

درصورتیکه مبتلا به کمردرد شده‌اید و انجام فعالیت‌های روزانه برای شما دشوار شده‌است، بهتر است به یک متخصص ستون‌فقرات مراجعه کنید.

متخصص درمان انواع کمردرد از جمله درمان تنگی کانال نخاع در اصفهان، در ابتدا در مورد سابقه پزشکیتان، علائمی که دارید و کار و فعالیت‌های فیزیکی که در طول روز انجام می‌دهید، از شما سوال می‌کند.

پس از انجام معاینات فیزیکی معمول، پزشک ممکن است به‌منظور بررسی احتمال شکستگی استخوان یا بیرون‌زدگی دیسک، از شما بخواهد تصویربرداری پرتوی ایکس یا MRI انجام دهید. همچنین ممکن است برای بررسی احتمالات دیگر، آزمایش‌های بیشتری انجام دهید.

کمردرد چگونه درمان می‌شود؟

درمان کمردرد تا حد زیادی به علت بروز درد و محل درگیری بستگی دارد. بااین‌وجود، به کمک ترکیبی از روش‌های غیرتهاجمی، شامل ماساژ حرفه‌ای، فیزیوتراپی و دیگر درمان‌های خانگی می‌توان درد را تا حد زیادی بهبود بخشید.

در اغلب موارد افرادی که از کمردرد خفیف رنج می‌برند، می‌توانند از طرق زیر دردشان را مدیریت کنند:

استراحت

اگر کمرتان به‌شدت آسیب دیده است، استراحت کنید. لازم است در نظر داشته باشید، استراحت برای مدت زمان طولانی پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است کم‌کم به فعالیت‌های روزانه‌تان برگردید.

داشتن رژیم غذایی مغذی

دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم در یک رژیم غذایی سالم، موجب تقویت استخوان‌ها، عضلات و سلول‌های عصبی شده، گردش خون را بهبود بخشیده و فرایند بهبودی را سرعت می‌بخشد.

همچنین نشان داده شده‌است که مصرف کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان، که یکی از بیماری‌های مرتبط با کمردرد می‌باشد، موثر است.

دارو

● استفاده از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه، نظیر استامینوفن(به‌عنوان مثال تیلنول) و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی(نظیر ادویل، ناپروکسن(الو)، آسپرین و موترین) توصیه می‌شود. این داروها درد و تورم را کاهش می‌دهند، دستورالعمل‌های روی برچسب دارو را به‌دقت بخوانید و عمل کنید.

● استفاده از داروهای شل‌کننده عضلات(بدون نیاز به نسخه)، نظیر متوکاربامول(به‌عنوان مثال متوکسیسال و روباکسین) توصیه می‌گردد. این داروها درواقع موجب شل‌شدگی عضلات شده و درد را کاهش می‌دهند. دقت کنید استفاده از این داروها ممکن است موجب سرگیجه و خواب‌آلودگی گردد.

یخ/گرما

از پدهای گرم‌‌کننده یا بسته‌های یخ استفاده کنید. گرما موجب بهبود درد و گرفتگی می‌گردد، یخ نیز به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.

ورزش

ورزش‌هایی که موجب کشش و تقویت عضلات در ناحیه پشت، شانه‌ها و معده می‌گردند، به بهبود وضعیت بدن کمک کرده، درد را تسکین بخشیده و احتمال آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهند.

تمرین برای داشتن حالت درست بدن

در حالتی درست بایستید یا بنشینید؛ از راه‌رفتن در حالت خمیده اجتناب کنید.

کاهش استرس

راجع به راه‌های کاهش استرس نظیر تنفس عمیق، انجام ورزش‌های آرامش‌بخش یا مراقبه بیشتر بیاموزید.

فیزیوتراپی

بیمارانی که از انواع کمردرد رنج می‌برند، معمولا به‌عنوان اولین روش درمان(غیرجراحی) قبل از درنظر گرفتن سایر درمان‌ها نظیر جراحی کمر، برای مدت ۴ هفته به متخصص فیزیوتراپی ارجاع داده می‌شوند.

درواقع هدف فیزیوتراپی کاهش درد، افزایش کارایی و دادن برنامه‌ای به بیمار به ‌منظور پیشگیری از بروز کمردرد در آینده می‌باشد.

دکتر مظاهری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان با استفاده از انواع روش های درمانی از جمله درمان دستی مانند ماساژ یا درمان دستی ستون فقرات به بهبود کمردرد کمک می‌کند.

مطلب مفید بود ؟ ۱ ۰

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

محسن

۰۷ مرداد ۱۴۰۰


سلام...من نزدیک هفت ماهه جراحی‌ دیسک بین‌مهره ۵و۶‌را انجام دادم‌..ولی همچنان پنجه پای راستم کمی بی حس هست و خیلی نمیتونم‌راه‌ برم‌......شما میتونید‌ کمک کنید‌....

شما هم بخوانید