خشکی دهان + ۱۶ علت خشک شدن دهان با روش درمان

خشکی دهان و بیماری دیابت و کبد

علت خشکی دهان و گلو چیست عوامل خشکی دهان از دیابت تا کبد روش درمان خشک شدن دهان در طب سنتی و علمی را سایت فتوکده می خوانید

علت و روش درمان خشکی دهان

کاهش جریان بزاق یا تغییر در ترکیب آن موجب خشک شدن دهان می شود. این نوع خشکی غیر طبیعی شباهت زیادی به استسقا یا تشنگی بیش از حد دارد.

خشک شدن دهان دارای دلایل متعددی است. بعضی از این دلایل در بیماری فرد نهفته است و تعدادی دیگر به عوامل و شرایط محیطی و بیرونی مرتبط هستند. 

علت و روش درمان خشک شدن دهان

سینوزیت و تنفس از راه دهان

مشکلات ورم غشاء مخاطی، سینوزیت، انحراف تیغه بینی، پولیپ های بینی و سایر مشکلات تنفسی باعث اختلال در حرکت جریان هوا از طریق بینی و عبور هوا از حفره دهانی می شود.

با توجه به اینکه ساختار تنفس از راه دهان مناسب نیست، سطح حفره دهانی بر اثر قرار گرفتن در معرض هوا به راحتی خشک می شود.

جهت درمان سینوزیت و مشکلات تنفسی مراجعه به پزشک مناسبترین گزینه است.

علت خشکی دهان بخاطر کمبود آب

عدم مصرف روزانه آب و مایعات به مقدار کافی افراد را به کم آبی مبتلا می کند. این عارضه با کاهش بزاق و خشک شدن غشا های مخاطی دهان همراه است.

ادامه روند کم آبی بدن به مدت طولانی منجر به بروز زخم و عفونت در دهان می شود. تعریق بیش از حد، تب و استفراغ از دیگر علائم این بیماری است.

جهت رفع این بیماری باید حداقل روزانه ۸ لیوان آب بنوشید.

مصرف سیگار و مواد مخدر

استعمال سیگار و دخانیات، جویدن تنباکو، مصرف مواد مخدر زمینه مناسبی را برای کاهش سرعت تولید بزاق دهان و خشک شدن دهان ایجاد می کند.

مصرف مشروبات و نوشیدنی های الکلی هم موجب کاهش آب بدن، کاهش تولید بزاق و خشک شدن دهان می شود.

پیروی از یک سبک زندگی سالم و ترک اعتیاد علاوه بر رفع خشکی دهان از بروز بیماری های قلبی و ریوی و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

افزایش سن

افزایش سن موجب تغییر در بخش های مختلف بدن از جمله غدد بزاقی می شود. اما این مسأله سهم کمی در خشک شدن دهان دارد.

بروز بیماری ها، مصرف بعضی از دارو ها و تغییر در بعضی از فرآیندهای بدن در سنین پیری از جمله نحوه پردازش دارو ها توسط بدن و مقدار دریافت مواد مغذی از رژیم غذایی منجر به خشک شدن دهان افراد می شود.

خروپف در خواب

خروپف کردن در خواب با تنفس از طریق دهان و خشک شدن دهان همراه است. خشکی دهان بر اثر خروپف معمولاً در صبح و پس از بیدار شدن از خواب بروز می یابد.

ابتلای افراد به اختلال آپنه خواب نیز باعث ایجاد خشکی دهان بعد از بیدار شدن از خواب می شود. در این شرایط درمان بیماری و تنفس مناسب خشکی دهان را برطرف می کند.

آب و هوای خشک

خشکی و میزان رطوبت کم هوا موجب خشک شدن غشا های مخاطی و در نتیجه خشکی دهان می شود.

مرطوب نگهداشتن دهان و بینی در این شرایط احتمال ابتلای افراد به انواع آلرژی، آنفلوانزا و سرماخوردگی را کاهش می دهد.

تهیه یک دستگاه مرطوب کننده هوا و یا شستشوی دهان و بینی با سرم های شستشو و محلول رقیق آب نمک به حفظ رطوبت دهان و بینی کمک می کنند.

 دارو های فشار خون و آنتی بیوتیک

مصرف بعضی از دارو ها مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، آرام بخش های عضلانی و دارو های درمان فشار خون بالا، حساسیت، احتقان، اضطراب، افسردگی و … موجب خشک شدن دهان می شود.

در این شرایط تغییر دارو طبق صلاحدید پزشک به رفع خشکی دهان کمک می کند. در صورت عدم امکان تغییر دارو جویدن آدامس بدون قند و با طعم نعناع با تحریک جریان بزاق خشک شدن دهان را برطرف می کند.

پوسیدگی دندان و بیماری لثه

پوسیدگی تدریجی دندان ها و تخریب لثه با کاهش ترشح بزاق و بروز خشکی دهان مزمن در افراد همراه است. خشک شدن دهان هم بیماری های لثه و دندان را افزایش می دهد.

مصرف شیرینی ها و غذا های سرشار از قند، عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان و عدم مراجعه منظم به دندانپزشک زمینه ساز بروز مشکلات دندان و لثه در افراد هستند.

علت خشکی دهان بخاطر دیابت

دیابت کنترل نشده و افزایش میزان قند خون سبب ازدست دادن مایع از کتون ها، عدم تولید بزاق به میزان کافی، کم آبی شدید بدن، خشک شدن دهان، سختی در جویدن و بلع غذا می شود.

پرنوشی، پرخوری، تکرر ادرار، کاهش وزن بی دلیل و خستگی و تحریک پذیری از دیگر علائم بیماری دیابت محسوب می شوند. در صورت داشتن این علائم انجام آزمایش خون و مراجعه به پزشک الزامی است.

 بیماری ایدز و اختلالات خود ایمنی

ابتلای افراد به بعضی از بیماری های خود ایمنی مانند کرون یا سندرم شوگرن، آرتریت روماتوئید، لوپوس و ایدز موجب کاهش تولید بزاق و خشک شدن دهان می شود.

بیماری کرون با خشکی چشم نیز همراه است. نوشیدن آب، استفاده از اسپری بزاق، جویدن آدامس، مکیدن قرص لوزی شکل ترشح بزاق به رفع خشکی دهان بیماران مبتلا به این بیماری ها کمک می کند.

آسیب شدید گردن یا سر

آسیب عصبی ناشی از آسیب دیدگی شدید گردن یا سر احتمال اختلال در عملکرد اعصاب غدد بزاقی را افزایش می دهد.

همین مسأله باعث ارسال پیام های نادرست توسط اعصاب در خصوص تولید بزاق به غدد، کاهش تولید بزاق و خشک شدن دهان می شود.

قرار گرفتن تحت عمل جراحی ناحیه سر و گردن نیز می تواند منجر به آسیب عصب تولید بزاق یا فاسیال شود.

شیمی درمانی و رادیو تراپی

درمان بیماری سرطان با مصرف دارو های شیمی درمانی و پرتودرمانی سبب تغییر ماهیت و مقدار تولید بزاق دهان و در نتیجه خشک شدن آن می شود.

احتمال ورود آسیب به غدد بزاقی و کاهش ترشح بزاق در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن بیشتر است. خشکی دهان در بعضی از بیماران سرطانی با اتمام درمان برطرف می شود.

اما این مشکل در تعداد دیگری از بیماران دائمی است.

 

مواد غذایی مدر و آبدار

مصرف مواد غذایی ادرار آور ضمن افزایش دفع ادرار با احساس تشنگی و خشک شدن دهان همراه است. از جمله مواد غذایی مدر می توان به خربزه، کرفس، چغندر، زنجبیل، جعفری، لیمو، مارچوبه و … اشاره کرد.

استفاده از سایر میوه ها و سبزی ها در این شرایط موجب تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن، حفظ سلامت افراد، کنترل احساس تشنگی و رفع خشکی دهان می شود.

استرس و افت فشار خون

استرس مزمن موجب اختلال در عملکرد غدد آدرنال بدن، کاهش فشار خون و در نتیجه تلاش بدن برای متعادل کردن این وضعیت از طریق احساس تشنگی بیش از حد و خشک شدن دهان می شود.

این شرایط با افسردگی، اضطراب و سرگیجه نیز همراه است. مدیریت و کنترل استرس به برطرف شدن خشکی دهان کمک می کند.

کم خونی

بروز کم خونی در افراد به علت قاعدگی های شدید و خونریزی زخم های داخلی موجبات تحریک تشنگی برای جبران مایع از دست رفته بدن و خشک شدن دهان را فراهم می کند.

تشخیص ابتلا به کم خونی مستلزم معاینه توسط پزشک و انجام آزمایش خون است. بیماری کم خونی باید با توجه به علت اصلی این عارضه و نوع تشخیص پزشک طبق صلاحدید وی درمان شود.

سایر علت های خشک شدن دهان

● بیماری های پارکینسون، آلزایمر، افسردگی، اختلالات اضطرابی، نارسایی های قلبی و عروقی ، اختلالات غدد درون ریز، آرتروز، سکته مغزی، درد مزمن و …

● شرایط فیزیکی مانند اسهال، تعریق، ادرار کردن، استفراغ و …

● سیدیته بالا در معده و برگشت اسید

● مشکلات کلیوی و قرار گرفتن تحت همودیالیز

و …

علت و درمان خشک شدن دهان چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۰ ۴

شما هم بخوانید