سوزش زبان و دهان + ۴۰ علت سوزش زبان با روش درمان

سوزش زبان و دهان به چه علت است علت سوزش زبان با روش های درمان گیاهی و طب سنتی سوزش زبان علامت چیست را در سایت فتوکده می خوانید

علت سوزش زبان با روش درمان چیست

بعضی از افراد در طول زندگی خود دچار سوزش دائمی زبان می شوند.

این مسأله شاید چندان با اهمیت جلوه نکند، اما در بعضی موارد رنج آور و ناراحت کننده است و حتی صحبت کردن و غذا خوردن افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.

در این مطلب با علت ها و روش های درمانی این مشکل آشنا می شوید

درمان سوزش زبان در طب سنتی و گیاهی

درمان سوزش زبان با طب سنتی و گیاهی

علت های سوزش زبان چیست

رفلاکس اسید معده

ورود محتویات و اسید معده به مری در بعضی از بیماران مبتلا به رفلاکس اسید معده یا معده – مری علاوه بر سوزش سر دل، ترشی یا تلخی دهان، مشکل در بلع و ابتلا به سندرم سوزش دهان و سوزش زبان را در پی دارد.

ادامه روند این بیماری به زخم شدن مری می انجامد. پیشرفت بیماری های مشابه نیز به حلق و حنجره افراد آسیب وارد می کند.

سوختگی زبان

مصرف غذا یا نوشیدنی های خیلی داغ و دارای درجه حرارت بالا و یا قرار دادن زبان در معرض بخار ناشی از مواد غذایی خیلی داغ سبب سوختگی زبان و سوزش این ناحیه می شود.

سوختگی زبان بر حسب درجه آن با علائمی نظیر التهاب، قرمزی، ایجاد تاول یا لکه های سفید یا سیاه روی زبان، صاف شدن سطح زبان و کاهش حس چشایی همراه است.

آلرژی غذایی

بخش عمده ای از افراد به علت حساسیت به بعضی از مواد غذایی دچار سوزش زبان می شوند. این آلرژی های غذایی معمولاً پنهان و در افراد مختلف متفاوت هستند.

مشورت با پزشک به شناسایی و رفع این نوع حساسیت ها کمک می کند.

مصرف بی رویه نوشیدنی های اسیدی مانند قهوه، آب پرتقال، آب لیمو، نوشابه های گازدار و انرژی زای ورزشی نیز ابتلا به سندرم سوزش دهان، سوزش دردناک زبان و تخریب دندان را د رپی دارد.

زبان جغرافیایی

ابتلای افراد به عارضه زبان جغرافیایی زمینه حساسیت به مواد خاص و ناراحتی و سوزش زبان را فراهم می کند. این عارضه یک بیماری دهانی خوش خیم بدون درد و عوارض خطرناک است.

شکل نگران کننده و نقشه مانند زبان مهمترین علامت بیماری زبان جغرافیایی است. این شکل ها معمولاً پس از بهبود در یک قسمت زبان به ناحیه دیگر انتقال می یابند.

التهاب زبان یا گلوسیت

التهاب حاد یا مزمن زبان موجب ورم زبان، قرمزی، زخم، احساس سوزش در دهان و نوک زبان و در نهایت بسته شدن راه های هوایی تنفسی و سختی در بلع، جویدن و صحبت کردن می شود.

عوامل محیطی، حساسیت به بعضی از محرک ها مانند مصرف تنباکو، بروز بعضی از بیماری ها، کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن و … از جمله دلایل ابتلا به این بیماری هستند.

خشکی دهان

خشکی دهان معمولاً بر اثر کمبود ترشح بزاق دهان در افراد بروز می یابد. این عارضه سبب کاهش کیفیت زندگی افراد و آسیب سلامت عمومی آنها می شود.

خشکی دهان دارای علائمی نظیر خشک شدن زبان یا گلو، ایجاد زخم و سوزش در دهان، اختلال در چشیدن و جویدن غذا و تکلم، ترک خوردگی لب ها و سوزش زبان می باشد.

سندرم سوزش دهان

افراد مبتلا به سندرم سوزش دهان در داخل دهان، لثه ها، لب ها و زبان احساس سوزش دردناک دارند.

بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دهان یا نوک زبان، بوی بد دهان، تشنگی بیش از حد، بی اشتهایی، از دست دادن طعم فلز و تلخی در دهان و … از دیگر علائم این سندرم قلمداد می شوند.

علت و روش جلوگیری از سندرم سوزش دهان نیز به طور واضح مشخص نیست.

سایر علت های سوزش زبان

● ابتلا به بعضی از بیماری ها مانند سرطان دهان، عفونت تراش و عفونت های مزمن ، بیماری های دندان، کاندیدای دهانی، بیماری های خونی، اختلالات غدد درون ریز مانند کم کاری تیروئید، دیابت نوع ۲، افسردگی و …

● آسیب عصبی و آسیب و ضعف دهان

● حساسیت به دندان مصنوعی و پروتز های دندانی

● مسواک زدن بیش از حد و آلرژی به بعضی از خمیر دندان ها و دهانشویه ها

● استفاده از بعضی از دارو ها مانند مهار کننده های ACE یا بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، دارو های درمان فشار خون بالا

● استعمال سیگار و دخانیات

● عادت های مضر دهانی مانند تکان دادن زبان، گاز گرفتن زبان و …

● کمبود ویتامین B، نیاسین، اسید فولیک، آهن و روی

● کمبود یا عدم تعادل هورمون ها مانند دوران یائسگی

● استرس شدید و اضطراب

و …

علت سوزش زبان نشانه چیست

سوزش زبان علامت چیست

 

روش های درمان سوزش زبان چیست

مصرف نوشیدنی ها و غذا های سرد

نوشیدن آب سرد به صورت جرعه جرعه باعث بی حسی اعصاب روی زبان، تسکین فوری درد و سوزش دهان و زبان و رفع خشکی دهان می شود.

نگهداشتن بستنی و یخ در دهان قبل از بلیعده شدن یا مکیدن یخ نیز زمینه مساعدی را برای کاهش التهاب و سوزش دهان و زبان، جلوگیری از آسیب بافت دهان و رشد عفونت و باکتری ها، ایجاد رطوبت در دهان فراهم می کند.

روغن اسطوخودوس

درمان بیماری های دهان و دندان و کاهش درد، التهاب و سوزش زبان به طور طبیعی از مهمترین مزیت های شستشوی روزانه دهان با روغن اسطوخودوس به شمار می روند.

مالیدن مقداری روغن اسطوخودوس روی زبان قبل از خواب و باقی ماندن آن در این ناحیه تا صبح نیز سوزش زبان ناشی از سوختگی زبان را برطرف می کند.

تأمین ویتامین B مورد نیاز بدن

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین B مانند جو، سبوس، جگر، پنیر، نان، جوانه گندم، غلات کامل، بوقلمون، ماهی سالمون، آووکادو، تخم مرغ، موز و … موجب درمان سوزش زبان ناشی از کمبود این ویتامین در بدن می شود.

استفاده روزانه از مکمل ویتامین B در صورت لزوم و پس از مشورت با پزشک نیز شدت علائم سندرم سوزش دهان را کاهش می دهد.

نوشیدن چای نعناع

نوشیدن چای و دم کرده نعناع دو تا سه بار در روز به کاهش احساس سوزش زبان، جلوگیری از رشد باکتری ها و بروز عفونت در دهان و رفع علائم سندرم سوزش دهان کمک می کند.

خوردن دو تا سه برگ تازه نعناع یا جویدن آدامس نعناعی نیز همین تأثیرات را در پی دارد. طرز تهیه چای نعناع نیز شباهت زیادی به چای سیاه دارد.

قرار دادن گلیسیرین گیاهی روی زبان

شستشوی زبان با گلیسیرین گیاهی و یا قرار دادن این ماده روی زبان به مدت کوتاه چند بار در روز سبب کاهش احساس سوزش زبان، بهبود ناحیه آسیب دیده، رفع خشکی دهان و مرطوب نگهداشتن زبان می شود.

بعد از انجام این روش باید دهان خود را با آب سرد بشویید.استفاده از دهانشویه های تهیه شده بر پایه گلیسیرین نیز سندرم سوزش دهان را درمان می کند.

تأثیر اسید آلفا لیپولئیک

مصرف اسید آلفا لیپوئیک موجبات محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد، بازیافت کامل عملکرد مفید سلول های عصبی، کنترل آسیب های عصبی و رفع سندرم سوزش دهان می شود.

استفاده از ۶۰۰ میلی گرم از این دارو به صورت روزانه به مدت ۲۰ روز و سپس کاهش مقدار مصرف آن به ۲۰۰ میلی گرم به مدت ۱۰ روز تأثیر درمانی این دارو را افزایش می دهد.

مسواک زدن با جوش شیرین

شستشوی دهان با محلول جوش شیرین و مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین به جای خمیردندان باعث تعادل سطح PH دهان، رفع بیماری های مرتبط با اسیدیته دهان، بهبود عفونت، جلوگیری از رشد بیش از حد قارچ ها و درمان سوزش دهان می شود.

جهت تهیه محلول جوش شیرین باید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۱۸۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر آب ترکیب کنید.

استعمال عسل روی زبان

قرار دادن مقداری عسل روی زبان و ماندن آن در این ناحیه به مدت حداقل ۳۰ ثانیه قبل از بلعیدن به کاهش احساس سوزش دهان و درمان بیماری های لثه کمک می کند.

مالیدن ترکیب خمیری شکل عسل و زردچوبه روی زبان نیز تأثیراتی مشابه را در پی دارد. جهت کسب نتایج درمانی مطلوب این روش باید ۲ تا ۳ بار در روز انجام شود.

سایر روش های درمان سوزش زبان

● تعویض خمیردندان قبلی به ویژه خمیردندان های حاولی سولفات لاریل سدیم

● شستشوی دهان با آب تازه آلوئه ورا یا استعمال ژل آن روی زبان

● مصرف بعضی از میوه ها مانند سیب، پاپایا و موز سبز

● خودداری از نوشیدن مایعات اسیدی مانند قهوه، آب گوجه فرنگی، آب پرتقال، نوشابه های گازدار و ..

● استفاده از کپسول کپسایسین و سس تاباسکو حاوی کپسایسین و استعمال روغن فلفل کاین، عصاره چای سیاه، روغن ویتامین E و …

● جویدن آدامس بدون قند

● استفاده از گیاهان دارویی اکیناسه، قاصدک، گزنه، تربچه سیاه، افسنتین، کرت، اطریفل و ..

● رعایت بهداشت دهان و دندان

● ترک سیگار

● نوشیدن آب به مقدار زیاد

● درمان رفلاکس معده با مصرف امپرازول

● نفس کشیدن از راه دهان

● استفاده از شکر و ماست جهت رفع سوختگی دهان

● چک کردن دمای غذا قبل از خوردن آن

● مصرف غذا های غنی از آهن مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی و آب میوه ها و سبزی های تازه و …

علت خارش سر

سوزش زبان علامت چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۴۳ ۵

شما هم بخوانید