کرایوتراپی برای از بین بردن زگیل های تناسلی

کرایوتراپی برای از بین بردن زگیل های تناسلی

متأسفانه، هیچ درمان قطعی برای  HPVوجود ندارد. گرچه، جایی برای نگرانی نیست زیرا برخی از علائم HPV را می توان با موفقیت درمان کرد. ما در این مقاله به بررسی زگیل های ناشی از ویروس  HPV و نحوه از بین بردن آنها با کرایوتراپی می پردازیم.

کرایوتراپی چیست؟

از کرایوتراپی بعنوان قاتل زگیل تناسلی نام برده می شود، کرایوتراپی به استفاده از یک ماده بسیار سرد (نیتروژن مایع) برای منجمد کردن ضایعاتی از جمله زگیل های تناسلی گفته می شود.

آیا این درمان مؤثر است؟

بله، کرایوتراپی به عنوان اولین درمان برای زگیل های تناسلی توصیه می شود. این روش بسیار مؤثر است و میزان پاکسازی بالایی دارد.

اگرچه، هنوز هم ممکن است ویروس در زیر پوست وجود داشته باشد و زگیل ها دوباره ظاهر شوند. با درمان منظم مقدار ویروس در این ناحیه کاهش پیدا می کند و میزان موفقیت درمان بیشتر می شود.

در کرایوتراپی چه کاری برای درمان زگیل های تناسلی انجام می شود؟

اولین بخش کرایوتراپی، بررسی تمام ناحیه برای تشخیص درست و تأیید زگیل بودن آن ها می باشد. خود رویکرد کرایوتراپی سریع است و معمولاً در عرض یک یا دو دقیقه انجام می شود، اما این مدت زمان به تعداد زگیل های موجود، مکان و اندازه ی آنها بستگی دارد.

در این رویکرد، ضایعات به مدت ۱۰ ثانیه منجمد و سپس ذوب می شوند. با توجه به اندازه زگیل ها و میزان تحمل بیمار، در یک جلسه تا سه بار می توان یک زگیل را منجمد کرد. این کار می تواند اندکی دردناک باشد، بنابراین ممکن است در یک جلسه به تعداد دفعات کمتری زگیل را منجمد کرد.

توصیه می شود بیمار به محض بهبودی پوست خود (هفت تا ده روز)، دوباره برای پیگیری درمان مراجعه کند. اگر فاصله ی بیشتری بین جلسات درمانی ایجاد شود، فقط چند میلی متر بالای ضایعه درمان خواهد شد. اگر به تعداد دفعات بیشتری زگیل را درمان کنید، شانس پاکسازی کامل زگیل ها بیشتر خواهد بود.

آیا افراد بعد از کرایوتراپی زگیل های تناسلی، اقدامات خاصی باید انجام دهند؟

 اگر کرایوتراپی با درد همراه باشد، معمولاً بلافاصله بعد از درمان فروکش می کند. بنابراین، به هیچ درمان خاصی نیاز نیست، گرچه، توصیه می شود فرد در آب گرم بنشیند. این کار می تواند اندکی دردناک باشد ولی کمک زیادی به بهبودی می کند.

اگر زگیل های تناسلی بدون درمان باقی بمانند، چه اتفاقی می افتد؟

زگیل ها معمولاً در اطراف خود منتشر می شوند و بسته به محل قرار گرفتن آنها (مقعد، واژن، درون مجرای ادرار و غیره) می توانند مشکل ساز باشند. این ضایعات، ناخوشایند هستند و به راحتی با تماس جنسی منتقل می شوند.

همچنین احتمال دارد در این ناحیه HPV پرخطر وجود داشته باشد که در صورت درمان نشدن، به سرطان تبدیل می شود. برخی از افراد، به طور طبیعی ویروس را بعد از ۲۴-۱۸ ماه پاکسازی می کنند، اما بسیاری از افراد نمی توانند در طولانی مدت از رابطه ی جنسی خودداری کنند و دوباره مبتلا می شوند.

چگونه افراد می توانند احتمال ابتلای مجدد به زگیل های تناسلی را کاهش دهند؟

مهمترین کار، واکسینه شدن است. این کار، احتمال ابتلا به سویه ی جدیدی از ویروس را کاهش می دهد. همچنین، کاندوم به محافظت در برابر HPV کمک می کند. از تراشیدن و موم انداختن ناحیه مورد نظر خودداری کنید. اگر سیگاری هستید باید آن را ترک کنید.

مطلب مفید بود ؟ ۲ ۰

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

شهروز

۲۶ آذر ۱۴۰۱


بسیار خوب واجتمایی میباشد

شما هم بخوانید