شهرام ناظری متولد ۲۹ بهمن ۱۳۲۸ در کرمانشاه، خواننده و موسیقدیان است
دانش آموخته آزاد رشته موسیقی می باشد که از ۶ سالگی شروع به خواندن کرد و حالا ملقب به «شوالیه آواز ایران» می باشد و روزنامه نیویورک تایمز او را «بلبل فارسی» نامیده است
من در محله برزه دماغ کرمانشاه به دنیا آمدم در کوچه ای به اسم یخچال، چون آن زمان یخچال در هر خانه ای نبود ولی ما یک یخچال داشتیم و پدر و مادرم به ابوالیخچالی معروف بودند
عمویم «منوچهرخان ناظری» فیلسوف بزرگی بود؛ حضورش، وجودش و حتی قیافه اش سمبلیک بود و «نصرت الله خان ناظری» نوازنده تار عموی دیگرم بود
«حاجی خان ناظری» بزرگ خاندان ناظری نوازنده تار و شاگرد درویش خان کلنل وزیری بود، «کیخسرو پورناظری» هم از استادان مسلم موسیقی ملی ایران محسوب می شدند
مادرم اهل ادبیات و موسیقی بود و خیلی جدی و منظم از ۳ سالگی با من شعر و موسیقی کار می کرد، پدرم هم ساز می زد و آواز می خواند
اولین کلاسی که در کرمانشاه به وجود آمد و موسیقی را به طور جدی و اصولی با تدریس ردیف های موسیقی و نت آموزش داد، متعلق به خانواده ناظری بود
سپس مدت کوتاهی در همان دوران کودکی محضر بزرگ خانواده استاد پرویز خان نظری موسیقیدان استفاده کردم
بیوگرافی شهرام ناظری خواننده
هر روز سر صبحگاه پیش از آنکه به کلاس برویم، سر صف مدرسه آواز می خواندم
خیلی وقت ها هم که سر کلاس می رفتیم، ناظم مدرسه یا معلمی می آمدند و می گفتند ناظری بیاید پای تخته آواز بخواند، برایشان جالب بود که یک دانش آموز دبستانی آواز بخواند
از همان ۶ سالگی که به مدرسه رفتم، موسیقی برایم جدی شد، آهنگ هایی که مدیر و ناظم مدرسه ازم ضبط می کردند، گاهی از رادیو کرمانشاه هم پخش می شد
در ۹ سالگی هم در تلویزیون تازه تاسیس تهران، به صورت زنده آواز خواندم که بسیاری از موزیسین های آن زمان از استعداد من تعجب کردند
در تهران اساتید موسیقی از پدرم خواستند که آنجا ساکن شویم تا به هنرستان عالی بروم ولی پدرم قبول نکردند تا اینکه خواهرم در تهران در رشته پزشکی قبول شد و خانوادگی به تهران آمدیم
در تهران ۴ سال به هنرستان موسیقی رفتم و در زمینه سازها و آواز، آموزش هایی دیدم و پیش محمود کریمی ردیف های موسیقی را تمرین کردم
برای رفتن به درجه عالی تر ردیف در مکتب صبا نزد استاد عبدالله خان دوامی بودم که این استادان در آن زمان حکم ستون های آواز را داشتند
خیلی دلم میخواست به شاگردی مکتب نورعلی برومند هم برسم تا اینکه یک گوشه ای از آواز من به گوش ایشان رسید و آنقدر علاقمند شدند که گفته بودند این صدا از ماست
به مدت یک سال نیز در تبریز با نوازندگان و موسیقیدانان آن دیار مانند غلامحسین بیگجه خانی و محمود فرنام قیطانچیان که خود از شاگردان اقبال آذر بودند در زمینه موسیقی ایرانی کار کردم
از سال ۱۳۵۴ با تشویق هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) شاعر بزرگ ایران و با تشویق و تأیید استاد نورعلی برومند وارد رادیو ایران شدم
اولین کار خودم با تلفیقی از شعر شیخ بهایی به صورت یک تصنیف و مثنوی نی نامه مولانا جلالالدین بلخی با تار استاد محمدرضا لطفی پخش شد
ناظری در سال ۱۳۵۵ وقتی ۲۷ ساله بود در نخستین آزمون موسیقی سنتی ایران با نام باربد شرکت کرد و توانست مقام نخست را در رشته آواز در این آزمون به دست آورد
در سال ۱۳۵۶ همراه با گروه سماعی به سرپرستی اصغر بهاری و حسن ناهید برای اجرای کنسرت در جشنواره توس انتخاب شد و یک سال بعد هم راهی جشنواره موسیقی شیراز شد
در فضای سال ۱۳۵۷ من انقلابی بودم و مقید به یک چهارچوب هایی شدم که با کارهای مبتذل و مخالف با اصول هنر مخالفت می کردم و مقابل این کارها می ایستادم
به خاطر همین وقتی زمزمه انقلاب بالا گرفت ما جزو اولین گروههایی بودیم که از رادیو، دسته جمعی به همراه تمام موزیسین های معروف استعفا کردیم
این گروه، همان جماعتی شد که بعد انقلاب کانون هنری چاووش را تاسیس کرد
۳ – ۲ سال که از انقلاب گذشت، موسیقی هم دوره گذارش را طی کرد و وارد فضای موسیقی واقعی شد و اولین کسی که در ایران به این مفهوم رسید، من بودم
سال ۱۳۵۸ سه کار به اسم «بنمای رخ»، «از صدای سخن عشق» و «موسی و شبان» از من منتشر شد که فصل دیگری در زمینه موسیقی سنتی ایران باز شد
آلبوم «گل صدبرگ» در سال ۱۳۶۰ منتشر و پرتیراژترین نوار موسیقی اصیل تاریخ ایران شد که در میان ایرانیان داخل و خارج کشور، اثر محبوبی شناخته شد
تاثیرگذاری اشاین آلبوم برای مردم به خصوص نسل جوان غیرقابل انکار است آن اثر، ارزشهای خاصی داشت و حتی یک موج انقلابی در میان جوانان برای گرایش به موسیقی اصیل ایرانی ایجاد کرد
زندگینامه شهرام ناظری با عکس
شهرام ناظری در دهه هشتاد خورشیدی به پژوهش و مسیریابی برای آرایه موسیقی نوین پرداخت
پژوهش بر نحوه اجرای شاهنامه فردوسی و پروژهٔ مولوی که در سال جهانی مولانا از فعالیت های وی در این سالها می باشد
وی در این سال ها چندین آلبوم دیگر منتشر کرد که آثار آواز اساطیر، لیلی و مجنون، لولیان، مولویه (شور رومی) و سفر عسرت از آن جمله می باشند
در سال ۱۳۸۶ آلبوم «مولویه» با صدا شهرام ناظری منتشر شد که در خارج از کشور با نام شور رومی شناخته می شد
این آلبوم در همان سال نامزد دریافت جایزه گرمی ایالات متحده نیز شد و «دیپاک چوپرا» فیلسوف هندی آمریکایی الاصل نیز در این آلبوم حضور داشت
شهرام ناظری در سال ۱۳۵۷ ازدواج کرد که ثمره این زندگی تنها یک فرزند پسر به نام حافظ ناظری متولد ۱۳۵۸ می باشد که تجربه خوانندگی و آهنگسازی دارد
عکس شهرام ناظری و همسرش
طبیعی بود که در خانواده ناظری ها، پسرم حافظ هم به موسیقی علاقه مند شود
من هم به شیوه مادرم از ۳سالگی به حافظ آموزش دادم، خودش هم علاقه مند شده بود و به هر کلاسی که تشخیص دادم برای پیشرفت او مؤثر است، او را فرستادم
پیانو، سه تار، دف و تئوری موسیقی را نزد چند استاد آموخت و حتی در زمینه ادبیات هم او را به چند کلاس فرستادم
عکس پسر شهرام ناظری
ناظری در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد از صدا و سیما به علت اینکه ۴۰ سال بدون اجازه از وی آثارش را پخش کرده بود شکایت خواهد کرد اما بعد مدتی گفت اطمینان دارد این شکایت به جایی نمی رسد
ناظری در سال ۱۳۸۶، از سوی دولت فرانسه نشان لژیون دونور را دریافت کرد و در سال ۱۳۹۲ هم «نشان شوالیه ملی لیاقت» فرانسه به او اهدا شد که بالاترین نشان فرهنگی این کشور است
شاید برایتان عجیب باشد که من هنوز یک دفتر کار یا شرکت ندارم، هنوز مدیر برنامه ندارم، این بی نظمی های من باعث شده تا آثارم به طور منسجم و یکجا جمع آوری نشود
هر کدام از آثارم که به فروش می رود، دست دیگران است و به حساب من نمی رود، چون شرکت خاصی به اسم من ثبت نشده، خیلی عاشقانه حرکت کردم
از سال ۱۳۵۷ سه کلاس آواز در کانون چاووش دایر شد که استاد ناصح پور، بنده و استاد شجریان در آن کلاس ها سالها تدریس آواز می کردیم
استادان و هنرمندانی نظیر محمد رضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، کامکارها و دیگر اعضای گروه عارف و شیدا هم در کانون چاووش حضور داشتند و هر یک نقش مهمی در تدریس و فعالیت موسیقی عهده دار بودند
بیوگرافی شهرام ناظری با عکس پسر
من صدای ایرج بسطامی را می پسندیدم، به نظرم امتیاز وی در این بود که در میان خوانندگان همسن و سال خود که اکثراً راه تقلید را پیشه کار خود ساخته بودند وی مقلد نبود
صدای استاد موذن زاده اردبیلی از یک مشخصات حماسی و اسطوره ای برخوردار است
مهمترین امتیاز مؤذن زاده آگاهی و اشراف وی به لحن و طرز بیان آواز ایرانی است به گونه ای که حتی اجرای اذان وی هم با لحن ایرانی اجرا شده و نه عربی …
اینکه فقط چند لحظه در اتاق خودم بتوانم آرامش داشته باشم، مدت هاست به این لحظات نرسیده ام؛ حتی وقت تمرین هم نداشته ام
خیلی وقت است و به خاطر همین آرزو می کنم در جایی دورافتاده بدون تلفن یا هیچ وسیله ارتباطی ای، چند روزی فقط با طبیعت زندگی کنم
عباس - مرند رزمنده دوران دفاع مقدس
۲۲ اسفند ۱۴۰۰
تا زمانیکه نام شهدای جنگ تحمیلی زنده اند ، نام شهرام ناظری هم با سرود های حماسی اش زنده است .