علت آب انداختن ماست + روش جلوگیری از آب انداختن ماست

جلوگیری از آب انداختن روی ماست

علت آب انداختن روی ماست چیست آموزش روش های جلوگیری از آب انداختن ماست  در یخچال چرا روی ماست آب می اندازد را در سایت فتوکده می خوانید

علت آب انداختن ماست چیست

ماست یک لبنیات قوی و مفید جهت حفظ سلامت بدن در گروه های سنی خاص است، این غذای خوشمزه در کنار غذا های اصلی یا در ترکیب با آنها مانند آش ماست، برانی و … استفاده می شود.

آب انداختن ماست سبب تغییرشکل، شل شدن و کاهش کیفیت آن می شود به همین علت علی رغم ارزش غذایی بالای ماست آب انداخته افراد تمایلی به خوردن آن ندارند.

آشنایی با ۱۵ علت آب انداختن ماست و راه های جلوگیری از آن در سایت فتوکده از اسراف این ماده غذایی ارزشمند جلوگیری می کند

چرا روی ماست آب می اندازد

نگهداری نامناسب ماست

نگهداری ماست در محیط گرم به مدت طولانی باعث آب انداختن روی ماست و تغییر نامطبوع طعم و بوی ماست می شود. به همین علت ماست باید در محیط خنک مانند یخچال نگهداری شود.

توصیه می شود به جای دور ریختن آب ماست این مایع مغذی را به عنوان ماده نگهدارنده پنیر مورد استفاده قرار دهید. نوشیدن آب ماست نیز به کاهش چربی خون و بهبود بیماری دیابت کمک می کند.

حرارت نادرست شیر

حرارت دادن شیر به شیوه نادرست و داغ بودن بیش از حد شیر قبل از اضافه کردن مایه ماست موجبات آب انداختن ماست را فراهم می کند.

استفاده از مایه ماست نامرغوب در تهیه ماست نیز همین نتیجه را به دنبال دارد. در این شرایط مصرف آب ماست در ترکیب با ماست جهت تأمین پروتئین و ویتامین های گروه B مورد نیاز بدن مناسبترین گزینه است.

تخریب ساختار پروتئین های شیر

بافت ماست دارای ساختار سه بعدی متشکل از شبکه منظم پروتئین های شیر و فضا های خالی متعدد پر شده از آب در میان این بافت می باشد.

پاره شدن این ساختار پروتئینی بر اثر عوامل مختلف از جمله عوامل محیطی سبب ایجاد ساختار نامنظم، آزادسازی آب موجود در این فضا ها و در نتیجه آب انداختن و آبکی شدن ماست می شود.

سایر علت های آب انداختن ماست

● کم بودن ماده خشک و جامد یا مقدار چربی در ماست

● نامناسب بودن فرآیند پاستوریزاسیون و هموژنیزاسیون و استفاده از شیر های غیر پاستوریزه برای تهیه ماست بدون جوشاندن

● پایین بودن سطح اسیدیته و PH ماست

● تکان خوردن ماست بسته شده یا وارد کردن قاشق در آن قبل از سردی کامل

● خارج کردن ماست از گرمخانه زودتر از زمان مناسب

و …

آب انداختن روی ماست به چه علت است

راه های جلوگیری از آب انداختن ماست

حرارت دادن آرام شیر داغ

جهت جلوگیری از آب انداختن ماست کم کردن دمای شعله و حرارت دادن شیر در دمای معمولی یا ۷۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه پس از رسیدن به نقطه جوش و قل خوردن شیر ضرورت دارد.

پس از رسیدن شیر به دمای جوش باید یکبار آن را هم بزنید.

انجام این کار در زمان حرارت دیدن شیر در دمای معمولی لازم نیست. دقت داشته باشید به منظور ممانعت از تکه تکه شدن سریع شیر باید آن را به آرامی حرارت دهید.

افزودن مایه ماست در زمان مناسب

فروبردن انگشت اشاره درون شیر به تشخیص درست زمان افزودن مایه ماست کمک می کند.

انجام این کار در شرایطی که انگشت شما نسوزد ولی گرمای شیر را احساس کنید از آب انداختن و ترش شدن ماست جلوگیری می کند.

جهت تهیه ماست باید به ازای هر لیتر شیر ۲ قاشق غذا خوری مایه ماست را از طریق ۱۰ تا ۱۵ بار هم زدن با شیر در حال سرد شدن ترکیب کنید.

بستن ماست

قرار دادن یک پارچه تمیز روی ظرف محتوی ترکیب شیر و مایه ماست به جای پیچاندن پتو دور این ظرف از ورود حشرات و میکروب ها به ماست، گرم شدن زیاد این ترکیب و در نتیجه آب انداختن و ترش شدن ماست پیشگیری می کند.

جهت بستن کامل ماست باید آن را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در دمای پایین تر از دمای اتاق قرار دهید.

انتقال ماست به یخچال

ماست معمولاً بعد از گذشت ۳ تا ۶ ساعت می بندد. تشخیص دقیق زمان بستن ماست با قرار دادن یک چوب کبریت بر روی سطح ماست امکان پذیر است.

فرو رفتن چوب کبریت درون ماست نشانگر نبستن ماست است. در غیر اینصورت ماست آماده است. توصیه می شود بعد از برداشتن پارچه از روی ظرف ماست آن را به آرامی در داخل یخچال بگذارید.

ماست بسته شده پس از ماندن در یخچال ظرف مدت حداقل یک شب سفت و شیرین می شود.

افزودن گلاتین یا آگار به شیر

حل کردن پودر آگار یا گلاتین در شیر قبل از حرارت دادن شیر و افزودن مایه ماست آب روی ماست را کاهش می دهد. در این روش باید به ازای هر ۳ لیوان شیر نصف لیوان گلاتین به شیر اضافه کنید.

توصیه می شود در صورت استفاده از گلاتین شیر را به مدت طولانی تر از قبل حرارت دهید. سپس ماست را با رعایت نکات مذکور قبلی تهیه نمایید.

استفاده از نمک یا شکر

افزودن مقدارکمی نمک یا شکر به مایه ماست و مخلوط کردن کامل آن موجب سفت شدن ماست می شود. استفاده از شیر خشک در تهیه ماست نیز قوام آن را افزایش می دهد.

مارک های مختلف ماست های پاستوریزه تولید شده در کارخانه ها نیز به علت به کار گیری این روش نسبت به سابق غلیظ تر هستند و پس از مصرف به اصطلاح آب نمی اندازند.

کیسه کردن ماست

ماست کیسه ای از طریق ریختن ماست در داخل کیسه و آویزان کردن آن از یک جای دلخواه تهیه می شود. استفاده از این روش باعث خارج شدن آب ماست به طور کامل و سفت شدن آن می شود.

قرار دادن یک ظرف زیر ماست کیسه شده نیز از هدر رفتن آب ماست جلوگیری می کند. از این آب مغذی جهت تهیه دوغ هم استفاده می شود.

چرا روی ماست آب می اندازد | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۵ ۳

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

مهندسد فلاح

۱۰ آبان ۱۳۹۸


جالب بود

شما هم بخوانید