مراقبت های بعد از عمل بینی + ۲۷ توصیه بعد از جراحی بینی

توصیه های مراقبتی بعد از عمل جراحی بینی گوشتی و استخوانی

مراقبت های بعد از عمل بینی گوشتی و استخوانی توصیه های بعد از عمل جراحی بینی و بعد از عمل بینی چه غذاهایی بخوریم ؟ را در سایت فتوکده می خوانید

مراقبت های بعد از عمل بینی

دوره بهبود بعد از عمل بینی ۳ تا ۴ روز و دوره پانسمان ۶ تا ۱۰ روز است اما دوران نقاهت این عمل طولانی است که برای هر فرد متفاوت با فرد دیگر می باشد.

اگر چه این دوران ساده به نظر می رسد اما در صورتی که مراقبت های لازم بعد از عمل بینی صورت نگیرد، نتیجه این عمل رضایت بخش نخواهد بود

بنابراین آگاهی کامل از مراقبت های بعد از عمل بینی جهت داشتن بینی زیبا و دلخواه اهمیت زیادی دارد

توصیه های مراقبتی بعد از عمل جراحی بینی

توصیه های بعد از عمل بینی چیست و چه غذاهایی بخوریم

۲۷ مراقبت بعد از جراحی بینی

۱- کنترل خونریزی بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی در صورت بروز خونریزی، فرد باید هنگام استراحت به صورتی دراز بکشد که سرش بالاتر از سطح بدنش قرار بگیرد.

استفاده از کمپرس یخ بر روی بینی و گردن و صورت سبب کاهش خونریزی می شود.

لازم به ذکر است استفاده از این روش ها در صورت بروز خونریزی خفیف مفید می باشد اما در هنگام افزایش شدت خونریزی مراجعه به پزشک جراح بیمار ضروری است.

بنابراین اصلاح نحوه استراحت و کمپرس سرد از مهترین مراقبت های بعد از عمل به منظور کنترل خونریزی محسوب می شوند.

۲- کمپرس سرد و گرم برای رفع کبودی

کبودی بعد از عمل بینی در همه افراد عارضه طبیعی است و به طور معمول ظرف ۱۰ روز کبودی بینی رفع می شود.

بعد از عمل بینی در دو روز اول کمپرس سرد و برای دو روز دوم کمپرس گرم توصیه می شود، همچنین کمپرس باید هر دو ساعت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه استفاده شود.

لازم به ذکر است بعد از گذشت ۲ روز تامپون ها از بینی بیمار خارج می شوند. تامپون ها جهت جلوگیری از خونریزی بینی بیمار استفاده می شود.

۳- طریقه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی

افراد بعد از عمل بینی باید به صورت طاق باز بخوابند و از خوابیدن به پهلو خودداری نمایند. شایان ذکر است خوابیدن به پهلو بینی را تحت فشار قرار می دهد.

خوابیدن به روش صحیح یکی از مراقبت های مهم بعد از عمل بینی به حساب می آید. همچنین افراد باید توجه و دقت کافی داشته باشند تا هیچگونه ضربه ای به بینی آنها بعد از عمل وارد نشود.

علاوه بر این پوشیدن لباس های زیپ دار و پیراهن به جای تی شرت و لباس های کاموایی در زمستان بعد از عمل بینی توصیه می شود.

۴- احتیاط در مصرف قرص های مسکن

جهت تسکین درد بیمار بعد ازعمل بینی مصرف استامینفون ساده و کدئین توصیه می شود. مصرف قرص های مسکن ضد التهاب باعث رقیق کردن خون و افزایش احتمال خونریزی می شود.

به همین دلیل استفاده از آسپیرین و داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن، ادویل و نوپرین، ایندو متاسین و … برای کنترل درد بیماران بعد از عمل بینی پیشنهاد نمی شود.

۵- شستشوی صحیح بینی بعد از عمل

بیماران بعد از عمل بینی و بازگشت از بیمارستان در صورت لزوم می توانند قسمت بیرونی بینی را به آرامی با پنبه و یا گوش پاک کن آغشته به هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه تمیز کنند

بعد از برداشتن پانسمان برای پاک شدن چربی ترشح شده توسط غدد پوستی و کاهش زمان تورم بینی تمیزکردن آن به آرامی روزی دو بار ضرورت دارد.

۶- استفاده از اسپری سالین و سرم شور

وجود خون و مخاط در بعضی از موارد سبب مسدود شدن مجرای بینی و ممانعت از نفس کشیدن از طریق این مجرا بعد از عمل بینی می شود در اینگونه موارد استفاده از اسپری سالین و سرم شور جهت حفظ رطوبت قابل توصیه می باشد.

افراد می توانند یک هفته بعد از جراحی، بینی خود را با محلول آب نمک برای تمیزی آبکشی کنند.

لازم به ذکر است اسپری سالین یک محفظه پلاستیکی است که قابلیت فرستادن جریان کم فشار آب به داخل یک سوراخ بینی و خارج شدن از سوراخ دیگر آن را دارد.

۷- چسب زدن بینی بعد از عمل

چسب زدن بینی در ۲ هفته اول پس از عمل سبب کاهش تورم و شکل دهی بینی می شود و بعد از آن استفاده از چسب صرفاً ورم بینی را کاهش می دهد.

استفاده از چسب برای افراد دارای پوست نازک و شفاف به مدت ۲ هفته و برای افراد دارای پوست ضخیم به مدت حداقل ۲ ماه و حداکثر ۶ ماه توصیه می شود.

تعویض چسب بینی باید هر چند روز یکبار از طریق شستشوی پوست ناحیه بینی با آب ولرم و صابون و استفاده از چسب پس از خشک شدن صورت گیرد.

علاوه بر این هنگام برداشتن چسب باید از هر دو دست، یک دست برای نگه داشتن پوست و یک دست برای برداشتن چسب به آرامی استفاده کرد.

۸- حتی الامکان عطسه نکنید

بعد از عملی بینی تا قبل ار برداشتن پانسمان بیمار باید حتی الامکان عطسه نکند.

با توجه به اینکه عطسه و سرفه اردای نیستند سعی کنید عوامل حساسیت خود را شناسایی کرده و از خود دور کنید و دارو های ضد حساسیت استفاده کنید.

در صورتی که مجبور به عطسه شدید عطسه را با دهان باز انجام دهید و آن را مانند سرفه فقط از راه دهان خارج کنید.

پس از عمل بینی خمیازه را هم به آرامی انجام دهید.

۹- پرهیز از رابطه زناشویی تا یک ماه

خودداری از برقراری رابطه زناشویی بعد از عمل بینی از دو هفته تا یک ماه به ویژه بعد از عمل بینی گوشتی توصیه می شود.

برقراری رابطه جنسی موجب افزایش ضربان قلب و گردش خون و در نهایت وارد آمدن فشار زیاد به صورت می شود.

۱۰- عدم دستکاری و جابجایی گچ بینی

بیماران باید در طول زمانی که روی بینی گچ یا اسپلینت وجود دارد به هیچ عنوان گچ را جابه جا یا دستکاری نکنند.باید دقت داشته باشند تا ضربه ای به آن وارد نشود.

لازم به ذکر است گچ بین ۴ تا ۷ روز بعد از عمل بینی توسط پزشک جراح برداشته می شود.

قبل از مراجعه به پزشک برای این امر توصیه می شود بیمار جهت شل شدن چسب ها و سهولت در فرآیند برداشتن گچ به حمام برود و سر و صورت خود را بشوید.

۱۱- حرکات زیاد صورت ممنوع

افراد باید بعد از عمل بینی از حرکات زیاد و شدید صورت و عضلات آن مانند خندیدن، گریه کردن، قهقه زدن و .. بپرهیزند.

بیماران باید تا قبل از اجازه پزشک جهت جلوگیری از جدا شدن بخیه ها از فین کردن بینی خودداری کنند و در صورت لزوم بینی خود را با گاز استریل به آرامی و آهسته پاک نمایند.

علاوه بر این مسواک زدن دندان ها بعد از عمل بینی باید به آرامی صورت گیرد.

۱۲- اجتناب از معرض آفتاب شدید

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب شدید بعد از عمل زیبایی بینی سبب ایجاد هایپرپیگمنتاسیون، ورم و سوختگی پوست بینی می شود.

بیماران باید به مدت یک ماه بعد از عمل بینی در معرض آفتاب شدید، نورهای قوی، گرما و حرارت قرار نگیرند. همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب هر ۲ ساعت یکبار به ویژه در فصل تابستان توصیه می شود.

برای جلوگیری از وارد آمدن هر گونه صدمه و آسیب به بینی بعد از عمل افراد باید برای مدتی، کمتر در اجتماعات شلوغ حضور یابند و روابط اجتماعی خود را محدود کنند.

۱۳- استراحت کامل به صورت صحیح

استراحت کامل در روز اول بعد از عمل جراحی بینی از توصیه های مهم بعد از عمل بینی است

این استراحت باید به حالت نیمه نشسته با استفاده از ۲ بالش صورت گیرد. همچنین استراحت نسبی تا یک هفته بعد از عمل جراحی پلاستیک قابل توصیه می باشد.

لازم به ذکر است خودداری از حمل اجسام سنگین در این مدت الزامی است. بنابراین یکی از مراقبت های ساده و مهم بعد از عمل زیبایی بینی استراحت کردن به روش صحیح است.  

۱۴- عینک زدن بعد از عمل بینی

استفاده از عینک بعد از عمل جراحی بینی تا قبل از برداشته شدن گچ روی بینی بیمار مانعی ندارد. اما بعد از برداشته شدن گچ حتی الامکان باید تا ۲ ماه جهت جلوگیری از تغییر شکل بینی از عینک زدن خودداری شود.

لازم به ذکر است افراد دارای بینایی ضعیف باید از قرار دادن عینک روی بینی اجتناب کنند و آن را با یک چسب به پیشانی خود نصب نمایند.

توصیه می شود این دسته از افراد بعد از عمل بینی به جای عینک، لنز را مورد استفاده قرار دهند.

۱۵- مراجعه به پزشک

یکی دیگر از مهمترین و اساسی ترین مراقبت های بعد از عمل بینی مراجعه منظم و طبق زمان بندی خاص به پزشک جراح می باشد

به طور معمول افراد یک هفته بعد از عمل جهت برداشتن آتل بینی، سه هفته بعد از برداشتن آتل هفته ای یک بار به منظور تعویض چسب، یک ماه، سه ماه و در نهایت یک سال بعد باید طبق دستور پزشک جراح به وی مراجعه می کنند.

۱۶- استحمام بعد از عمل بینی

حمام کردن تا چند روز بعد از عمل زیبایی بینی توصیه نمی شود. همچنین جهت جلوگیری از سرگیجه بهتر است با آب ولرم حمام کنید و حتی الامکان از خم کردن سر به جلو خودداری کنید.

علاه بر این برای رفع سریع تورم بینی به یکباره زیر دوش نروید و فقط بدنتان را در حمام شستشو دهید. لازم به ذکر است جهت خشک کردن سر و مو ها بعد از شستشو فقط از سشوار دستی استفاده کنید.

همچنین در صورت امکان از یک نفر برای همراهی در حمام کمک بگیرید.

۱۷- سایر مراقبت های لازم بعد از عمل

سایر مراقبت های لازم بعد از عمل بینی شامل موارد زیر می باشد :

● بعد از عمل بینی افزایش دمای بدن تا ۳۷/۵ درجه به علت کم آبی، طبیعی است. در صورت تب زیاد فورآً به پزشک مراجعه کنید

● تا مدتی از رفتن به استخر و شنا خودداری کنید.

●خوداری از کشیدن سیگار و نشستن در کنار افراد سیگاری تا دو ماه بعد از عمل بینی

●زدن پماد تتراسایکلین و یا پماد ترمیمی روی بخیه های بینی

● پرهیز از خاراندن سوراخ های بینی یا قاعده ی بینی توسط دستمال یا دست

● استفاده از گاز رول شده برای ترشحات بینی

● ایستادن و ماساژ پا ها برای جلوگیری از لخته شدن خون در پا ها هنگام استراحت زیاد

بعد از عمل بینی چه غذاهایی بخوریم ؟

یکی از سوال های مهم در عمل بینی، اینست که بعد از عمل بینی چه غذاهایی بخوریم ؟ در زیر این موارد را حتما رعایت کنید تا بینی فرم مناسب خود را از دست ندهد

۱۸- نوشیدن آب کرفس

نوشیدن آب کرفس و آب آلوئورا برای کاهش کبودی زیر چشم و اطراف بینی بهترین گزینه به شمار می رود علاوه بر این برای کاهش فشار خون شدید بعد از عمل بینی نوشیدن مخلوط آب کرفس و آناناس توصیه می شود.

لازم به ذکر است افراد باید بعد از جراحی زیبایی بینی از نوشیدن آبمیوه های پاکتی خودداری کنند و فقط آبمیوه های تازه از جمله آب انگور بنوشند.  

۱۹- خودداری از مصرف نمک

خودداری از مصرف نمک بعد از عمل بینی جهت جلوگیری از تجمع آب در زیر بافت ها و افزایش تورم بینی ضروری است.

همچنین به علت زیاد بودن نمک غذا های آماده بعد از عمل بینی باید از خوردن این قبیل غذا ها اجتناب کنید

۲۰- خوردن غذا و میوه سفت : ممنوع

خوردن غذا ها و میوه های سفت از جمله استیک، غذاهای گوشتی، ساندویچ و … در هفته های اول بعد از عمل بینی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

جویدن این غذا ها سبب وارد آوردن فشار به فک، انحراف بینی و نامیزانی سوراخ بینی می شود و حتی ممکن است منجر به عمل های جراحی مجدد شود.

بنابراین افراد نباید در هفته اول بعد از عمل غذا های جویدنی استفاده کنند و بعد از این مدت نیز باید غذا های پخته شده و نرم مانند گوشت آبپز استفاده کنند.

۲۱- مصرف فیبر برای رفع یبوست

اکثر افراد بعد از عمل بینی به دلیل مصرف دارو های ترکیبی دچار یبوست می شوند؛

به همین دلیل این افراد باید بعد از عمل مواد غذایی حاوی فیبر از جمله میوه های نرم مانند هلو و انواع توت، سبزیجات پخته شده مانند هویج، غذا های دارای جو پخته، نان غلات و … مصرف کنند.

۲۲- مصرف سوپ ولرم بعد عمل

مصرف سوپ ولرم از جمله سوپ جو و ماست بهترین گزینه برای رفع گرسنگی افراد بعد از جراحی زیبایی بینی است.

سوپ یک غذای نرم است که تقریباً مزه ملایم و مطلوب دارد. همچنین توصیه می شود در دوران نقاهت عمل بینی از خوردن غذاهای خیلی سرد و داغ خودداری کنید.

لازم به ذکر است خوردن غذا های داغ سبب سوزاندن دهان و بدتر شدن ناراحتی افراد می شود. همچنین خوردن غذاهای خیلی سرد موجب بروز سردرد در بیماران می شود.

بنابراین بعد از عمل بینی سوپ و غذا های نرم را به صورت ولرم مصرف کنید.

۲۳- عدم مصرف نوشابه و قهوه

افراد باید برای جلوگیری از رقیق شدن خون و افزایش احتمال خونریزی به مدت چند روز بعد از عمل بینی از مصرف نوشابه، قهوه، نسکافه و … بپرهیزند.

مصرف این نوشیدنی ها خطر بروز هماتوم یا تجمع خون در زیر پوست را افزایش می دهد و سبب تشدید تورم بینی می شود.

۲۴- ضرورت مصرف آب کافی

مصرف آب به مقدار کافی و مورد نیاز بدن نقش بسزایی در بهبود بیمار بعد از عمل بینی دارد، افراد بعد از عمل زیبایی بینی باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشند.

همچنین دارو های بعد از عمل بینی باید با آب زیاد مصرف شود تا از کم آبی بدن و اختلال در روند بهبود بیماران جلوگیری بعمل آید.

فراموش نکنید صرفآً نوشیدن آبمیوه، آب مورد نیاز بدن را تأمین نمی کند.

۲۵- بستنی بعد از عمل بینی بخورید

خوردن بستنی بعد از عمل جراحی بینی برای خنک شدن بدن، رفع گرگرفتگی و کاهش خطر خونریزی توصیه می شود، بستنی یک مبنع غذایی مفید و حاوی کالری و چربی می باشد.

در صورت نداشتن حساسیت به این ماده غذایی حتمآً بعد از عمل بینی به صورت چند وعده کوچک در روز بستنی میل کنید. 

۲۶- مصرف منابع پروتئینی بعد از عمل بینی

بیمار بعد از عمل جراحی بینی به علت استرس و تغییرات هورمونی در حالت توازن ازتی منفی قرار می گیرد و پروتئین های بدن وی بعد از عمل در حال تجزیه می باشد.

به همین خاطر مصرف انواع منابع پروتئینی از جمله انواع ماهی، مرغ و گوشت قرمز بعد از عمل جراحی بینی به افراد به صورت مؤکد توصیه می شود.

لازم به ذکر است مصرف منابع پروتئینی قبل از عمل بینی نیز ضروریست.

۲۷- مصرف ویتامین و کلسیم

بیماران بعد از عمل بینی به دلیل تحمل استرس به کلسیم نیاز بیشتری پیدا می کنند و باید منابع غذایی حاوی کلسیم از جمله شیر و لبنیات مصرف کنند.

همچنین مصرف روی و ویتامین C سبب بهبود سریع زخم می شود. به همین دلیل مصرف گوشت، مرکبات و قرص ویتامین بعد از عمل بینی قابل توصیه می باشد.

علاوه بر این مصرف ویتامین های D و A بعد از عمل بینی ضرورت دارد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۵۶ ۳

شما هم بخوانید