بالا آوردن صفرا نشانه چیست + ۳۴ علت و درمان استفراغ زرد

بالا آوردن صفرا نشانه چیست

علت و درمان استفراغ زرد و تلخ در کودکان و بزرگسالان و اینکه بالا آوردن صفرا نشانه چیست را در سایت فتوکده می خوانید

بالا آوردن صفرا نشانه چیست

شاید شما هم جزء افرادی باشید که بالا آوردن صفرا یا استفراغ صفراوی را تجربه کرده اند اما شاید کمتر به علت و آگاهی از عوامل و درمان بروز آنرا دنبال کردید

 استفراغ صفراوی رنگ زرد مایل به سبز دارد و طعم دهان را ترش و تلخ می کند در بعضی مواقع این مشکل خفیف است و نیازی به درمان خاصی ندارد

اما در موارد شدید بالا آوردن صفرای زرد رنگ نیازمند بررسی علت دقیق و درمان قطعی است که در این مقاله با ۳۴ علت و روش درمان آن، آشنا می شود

علت و درمان استفراغ زرد و تلخ صفراوی

علت و درمان استفراغ زرد و تلخ ناشی از بالا آوردن صفرا

علت های بالا آوردن صفرا

خالی بودن معده

اگر معده شما خالی باشد و هیچ چیز دیگری برای بالا آوردن درون معده شما نباشد، بدون شک دچار استفراغ صفراوی خواهید شد.

مهمترین دلایل خالی بودن معده عبارتند از استفراغ های مکرر و شدید و گرسنگی زیاد است

در اینگونه موارد بالا آوردن صفرا نگران کننده نیست و این مشکل خود به خود پس از پر شدن معده و کاهش دفعات استفراغ رفع می شود.

رفلاکس صفرا

در بیماری رفلاکس صفرا نشت صفرا از کیسه صفرا به معده و ورود آن به مری موجب تهوع و بالا آوردن صفرا می شود، این بیماری با علائم دیگری مانند درد در قفسه سینه و شکم، احساس سوزش و کاهش وزن نیز همراه است

رفلاکس صفرا معمولاً بعد از انجام بضی از اعمال جراحی مانند بای پس یا تخلیه معده و برداشتن کیسه صفرا رخ می دهد.

افراد مبتلا به زخم گوارشی مانند زخم معده نیز بیشتر از سایر افراد دچار رفلاکس صفرا می شوند.

مصرف بی رویه الکل

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی بدن شما را مسموم کرده و در نتیجه با تحریک معده موجب استفراغ شدید و بالا آوردن صفرا می شود.

افرادی که صبح مشروبات الکلی مصرف می کنند نیز دچار همین عوارض می شوند، چون هیچ راهی برای خروج سریع الکل از بدن وجود ندارد و در این شرایط تنها راه حل خلاصی بدن از شر الکل استفراغ با معده خالی است.

بیماری انسداد روده

در بیماری انسداد روده محل ورود غذا به روده کوچک مسدود شده و در نتیجه فرد دچار استفراغ صفراوی می شود، از دیگر علائم این بیماری می توان به درد معده، نفخ، اسهال یا یبوست اشاره کرد.

افراد مبتلا به بیماری هایی مانند کولیت زخم شونده، کرون، یبوست، فتق و تومور نیز بیشتر از سایر افراد دچار انسداد روده می شوند.

مسمومیت غذایی

یکی دیگر از علل بالا آوردن صفرا مسمومیت غذایی است؛ افراد معمولاً بر اثر خوردن غذای آلوده یا غذای تهیه شده به روش نادرست دچار مسمومیت می شوند.

رایجترین علت آلودگی غذا ها سم آزاد شده از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است، همچنین فرد مسموم علاوه بر تهوع و استفراغ صفراوی دچار اسهال نیز می شود.

این علائم به سرعت و ظرف چند ساعت بعد از خوردن غذای آلوده ظاهر می شوند.

سندرم استفراغ گردشی

در افراد مبتلا به سندرم استفراغ گردشی دوره های استفراغ مداوم و شدید محتویات معده را کاملاً خالی کرده و در نتیجه موجب استفراغ صفراوی می شود.

در این بیماری علائم دیگری مانند تب، کمبود انرژی و سرفه نیز مشاهده می شود.

علت اصلی سندرم استفراغ گردشی هنوز مشخص نیست. اما متخصصین معتقدند ارسال سیگنال غیرطبیعی به معده توسط مغز منجر به بروز این بیماری می شود.

آنفلوانزای معده

در آنفلوانزای معده حملات استفراغ محتویات معده را خالی کرده و در نتیجه موجب بالا آوردن صفرای زرد مایل به سبز می شود که نام دیگر این بیماری ورم معده و روده است.

علت اصلی آنفلوانزای معده عفونت های ویروسی یا باکتریایی مانند اشرشیاکولی، سالمونلا و … است. این نوع عفونت ها موجب تحریک و التهاب معده و در نهایت تهوع، استفراع و اسهال می شوند.

آلرژی غذایی

مصرف مواد غذایی حساسیت زا در بعضی از موارد با حالت تهوع و استفراغ شدید و در نهایت بالا آوردن صفرا همراه خواهد بود.

از جمله مواد غذایی حساسیت زا می توان به تخم مرغ، آجیل، صدف و … اشاره کرد. مصرف این مواد غذایی موجب بروز طیف وسیعی از سایر علائم مانند سردرد، کهیر، تورم دهان و … هم می شود.

بارداری

در زنان باردار تغییرات هورمونی و به دنبال آن حالت تهوع و بیماری صبحگاهی منجر به استفراغ مداوم شده و در نتیجه با تخلیه معده موجب بالا آوردن صفرا می شود.

این روند تا بعد از سه ماهه اول بارداری نیز ادامه می یابد. طی این مدت علائم دیگری مانند استفراغ تیره، کاهش وزن، سردرد و فراموشی نیز ظاهر خواهد شد.

سایر علت های بالا آوردن صفرا

● زیاده روی در نوشیدن آب

● بیماری هایی مانند تومور مغزی، التهاب لوزالمعده، آپاندیسیت، سندرم روده تحریک پذیر، التهاب حاد کیسه صفرا، سنگ صفراوی، سیروز کبدی، طوفان تیروئیدی، میگرن و سکته قلبی

● آسیب سر و افزایش فشار داخل جمجمه

● انواع عفونت حاد از جمله عفونت معده و عفونت های تنفسی

● مصرف دارو های شیمی درمانی

● رادیو تراپی

● دریا زدگی

● اختلال در خوردن مانند پر خوری عصبی و …

● استرس و اضطراب

بالا آوردن صفرا نشانه چیست + درمان استفراغ زرد

درمان استفراغ زرد و تلخ در بارداری

روش های درمان بالا آوردن صفرا

دارو درمانی

مصرف دارو های کنترل کننده رفلاکس استفراغ صفراوی ناشی از رفلاکس صفرا را بر طرف می کند. رایجترین این دارو ها؛ اسید صفراوی و اسید اورسودو کسی کولیک است

توجه داشته باشید این دارو ها حتماً باید توسط پزشک تجویز شوند.

در موارد خفیف نیز مصرف داروی های معمول کنترل حالت تهوع و استفراغ مانند پرومتازین، پروکلوپرازین، دروپریدول، متوکلوپرامید، اندانسترون و … از بالا آوردن صفرا جلوگیری می کند.

استراحت همراه با آب درمانی

استراحت در رختخواب در یک اتاق تاریک و ساکت به رفع استفراغ صفراوی کمک می کند. توجه داشته باشید بر اثر استفراغ شدید آب زیادی از بدنتان خارج می شود.

پس باید برای جبران آب از دست رفته و حفظ حالت هیدراته بدن در دوره درمان آب کافی بنوشید. استفاده از مایعات حاوی الکترولیت نیز همین تأثیرات را در پی دارد. پس از توقف استفراغ هم باید غذا های سبک و معمولی بخورید.

درمان استفراغ زرد و تلخ با چای زنجبیل

مناسبترین روش برای درمان استفراغ صفراوی ناشی از مسمومیت غذایی نوشیدن مرتب چای زنجبیل است.

همچنین می توانید به جای نوشیدن این دم کرده یک تکه زنجبیل را بجوید تا آب آن وارد معده شما شود این روش برای رفع حالت تهوع و استفراغ صفراوی زنان باردار نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این مصرف چای زنجبیل گرمای بدنتان را هم افزایش می دهد.

مصرف روغن نعناع

مصرف کپسول روغن نعناع استفراغ صفراوی ناشی از مشکلات گوارشی را متوقف می کند، این کپسول گیاهی دمای بدن را به سرعت کاهش داده و معده شما را تسکین می بخشد.

روغن یا عصاره نعناع بسیار معطر است و در تهیه انواع غذا ها و نوشیدنی ها نیز به کار می رود. این روغن گیاهی موجب رفع سریع حالت تهوع نیز می شود.

تزریق مایعات داخل ورید

درافراد الکلی تزریق مایعات یا سرم به داخل ورید آب و الکترولیت مورد نیاز بدن را به سرعت تأمین کرده و در نتیجه از تشدید استفراغ صفراوی جلوگیری می کند.

این روش برای رفع استفراغ صفراوی و سایر علائم ناشی از مسمومیت شدید غذایی نیز به کار می رود. در این شرایط فرد نمی تواند از راه دهان غذا بخورد.

مراجعه به پزشک

مراجعه به پزشک در صورت بالا آوردن صفرای سیاه یا استفراغ خونی ضرورت دارد.

استفراغ صفراوی سیاه رنگ معمولاً ناشی از عواملی مانند عفونت هلیکو باکتر پیلوری، زخم گوارشی، خونریزی در دستگاه گوارش و … می باشد.

همچنین اگر همراه با بالا آورن صفرای زرد مایل به سبز سایر علائم رفلاکس صفرا مانند کاهش وزن ناگهانی را مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

رعایت رژیم غذایی بارات

پیروی از رژیم غذایی بارات با کاهش حالت تهوع و استفراغ از بالا آوردن صفرا جلوگیری می کند. این رژیم غذایی شامل نان تست، برنج، سیب و موز است.

توصیه می شود تا زمانی که استفراغ شما کاملاً متوقف نشده و آمادگی خوردن غذا های جامد را ندارید، رژیم غذایی بارات را شروع نکنید.

شما می توانید بعد از استفراغ ماست بدون چربی یا حتی ماست پروبیوتیک مصرف کنید. مصرف این ماده غذایی باکتری های مضر موجود در معده را که موجب تهوع و استفراغ می شوند، از بین می برد.

جراحی

استفراغ صفراوی ناشی از مشکلات گوارشی و انسداد روده ممکن است تنها از طریق درمان این مشکلات با جراحی متوقف شود.

در اینگونه موارد پزشک جراحی از بین بردن منبع انسداد یا بخشی از روده و یا باز کردن انسداد به وسیله استنت را برای درمان انسداد روده پیشنهاد می کند.

همچنین ممکن است پزشک طی عمل جراحی خاص روکش جدیدی برای روده کوچک ایجاد کند. این کار از افزایش مقدار صفرا در معده و در نتیجه استفراغ صفراوی جلوگیری می کند.

سایر روش های درمان بالا آوردن صفرا

● ترک الکل و سیگار

● نوشیدن یک چهارم فنجان آب آلوئه ورا نیم ساعت قبل از مصرف غذا

● استفاده از بعضی از عصاره های گیاهی مانند شیرین بیان، پوست نارنج و …

● مصرف بعضی از دم کرده های گیاهی مانند چای بابونه ، گل ختمی، چای نارون، دمنوش دارچین و …

● مدیریت استرس و به کار گیری روش های آرام سازی

● خودداری از جابه جا نمودن اجسام سنگین جهت جلوگیری از فتق

● انجام کولونوسکوپی به صورت منظم جهت جلوگیری از مشکلات روده بزرگ

● مصرف غذا های دارای فیبر زیاد مانند انواع میوه ها و سبزی ها

علت داغ شدن بدن

علت بالا آوردن صفرا نشانه چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۳۴ ۲۹

شما هم بخوانید