خوراکی های خواب آور طبیعی + ۲۱ مواد غذایی خواب آور

مواد غذایی خواب آور طبیعی

خوراکی های خواب آور طبیعی مواد غذایی خواب آور قوی و شدید کدامند غذاهای خواب آور نوشیدنی و خوردنی های خواب آور خانگی را در سایت فتوکده می خوانید

خوراکی های خواب آور طبیعی

خواب کافی برای کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از بیماری و حفظ سلامت قلب و مغز الزامی است.

اما گاهی اوقات بعضی از افراد به دلایل مختلف مثل نگرانی از آینده، دغدغه های روانی، مشکلات زندگی، ابتلا به بعضی از بیماری ها و … علی رغم رفتن به رختخواب موفق به خوابیدن نمی شوند و کیفیت خواب آنها نیز مطلوب نیست.

مصرف ۲۱ مواد خوراکی و غذاهای خواب آور معرفی شده در سایت فتوکده سرعت خوابیدن و کیفت خواب این افراد را افزایش می دهد.

نوشیدنی و خوردنی های خواب آور

۲۱ نوشیدنی و غذاهای خواب آور

شیر سویا

مصرف شیر سویای از جمله نوشیدنی های خواب آور ارگانیک است که علاوه بر رفع بی خوابی زنان در سن یائسگی به خوابیدن عمیق و سریع افراد کمک می کند.

شیر دارای چهار ترکیب خواب آور تریپتوفان، ملاتونین، کلسیم و ویتامین D است. به همین علت نوشیدن یک فنجان شیر گرم قبل از خواب نیز به تنهایی به خوابیدن راحت و آرام افراد کمک می کند.

شیر دارای کالری و پروتئین هم می باشد.

غلات کامل سبوس دار

غلات کامل سبوس دار حاوی تریپتوفان و مقدار زیادی کربوهیدرات هستند؛

به همین خاطر مصرف این غلات باعث افزایش هورمون های سروتونین و ملاتونین در بدن، آرامش مغز، خواب راحت و افزایش کیفیت خواب می شود.

مصرف غذا های حاوی غلات کامل مانند نان های سبوس دار مثل نان سنگک، ماکارونی، برنج قهوه ای، غلات حجیم شده صبحانه مانند برشتوک و نان تست موجبات هضم آرام و سالم غذا را هم فراهم می کند.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین است. مصرف این ماده غذایی بستر مساعدی برای خواب راحت و حفظ تعادل قند خون در طول خواب ایجاد می کند.

توصیه می شود جهت افزایش این تأثیرات یک یا دو عدد تخم مرغ را به صورت کاملاً آب پز و سفت و یا نیمروی نیم پز همراه با نان سبوس دار و یک لیوان دوغ کم نمک میل کنید.

گیلاس و فرآورده های آن

وجود پتاسیم، ملاتونین، تریپتوفان و سروتونین در گیلاس خواب افراد را تنظیم می کند.

خوردن گیلاس تازه، آب گیلاس، گیلاس خشک و یا کمپوت بدون شکر گیلاس بستر مساعدی را برای افزایش حس خواب آلودگی، سستی و سبکی عضلات، بهبود خواب و درمان بی خوابی، کاهش درد ناشی از ورزش و فعالیت های شدید و بهبود عملکرد شناختی افراد فراهم می کند.

خواب راحت با خوردن موز

منیزیم و پتاسیم زیاد موجود در موز موجب رفع استرس، آرامش اعصاب، شل شدن ماهیچه ها، جلوگیری از گرفتگی عضلات پا ها در طول شب و سلامت دستگاه گوارش بدن می شود.

تریپتوفان موجود در موز هم تولید و افزایش سطح هورمون سروتونین و ملاتونین در مغز و در نتیجه افزایش کیفیت خواب را به دنبال دارد.

مصرف موز به تنهایی، همراه با شیر ولرم و یا به صورت اسموتی در ترکیب با یخ و شیر نیز جهت رفع بی خوابی مؤثر است.

شیر و فرآورده های لبنی

تریپتوفان و کلسیم موجود در شیر، پنیر و سایر فرآورده های لبنی علاوه بر کاهش استرس ترشح هورمون ملاتونین، کنترل عضلات و آرامش افراد را قبل از خواب افزایش می دهند.

مصرف ماست و دوغ احساس خواب آلودگی را نیز در افراد ایجاد می کند.

با استناد به این موارد خوردن لبنیات به همراه نان های سبوس دار و سبزی های تازه به عنوان یک شام سبک و ساده بهترین گزینه برای خواب آرام است.

بادام درختی

بادام دارای پروتئین با کیفیت بالا و مقدار زیادی منیزیم، کلسیم و ملاتونین است.

این مواد سبب استراحت عضلات، افزایش کیفیت خواب، ثبات سطح قند خون در حین خواب و عدم احساس گرسنگی در طول شب می شوند.

خوردن حداقل ۴ عدد بادام یک تا دو ساعت قبل از خواب و خوردن سالاد حاوی بادام خام به عنوان وعده شام به منظور بهره مندی از یک خواب خوب و آرام توصیه می شود.

مواد غذایی و خوردنی نوشیدنی های خواب آور

سوپ جو دو سر

جو دو سر حاوی کلسیم، پتاسیم، فسفر و منیزیم است.

خوردن یک کاسه بزرگ سوپ جو دو سر قبل از خواب سبب سیر نگهداشتن طولانی مدت افراد، کاهش سطح کلسترول خون، خوابیدن سریع، چرت زدن آسان و افزایش کیفیت خواب می شود

توصیه می شود به منظور افزایش این تأثیرات از سبزی زیاد و نمک و روغن کم در تهیه این سوپ استفاده کنید و آن را به همراه مقداری نان سبوس دار میل نمایید.

ماهی از غذاهای خواب آور

ماهی سالمون سرشار از ویتامین B6 و امگا۳ است.

این مواد باعث کاهش هورمون های استرس زا، افزایش آرامش، تولید هورمون های خواب آور ملاتونین و سروتونین و بهبود خواب افراد می شوند.

تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و تضمین حفظ سلامت بدن از دیگر فواید مصرف منظم ماهی به حساب می آیند.

خواب طولانی با مصرف کاهو

مصرف کاهو به علت وجود لاکتوکاریوم و سایر ترکیبات مفید در این گیاه آرامش و طول خواب افراد را افزایش می دهد.

افراد مبتلا به اختلالات خواب هم با خوردن کاهو قبل از خواب سلول های خود را از آسیب و التهاب ناشی از استرس محافظت می کنند.

استفاده از روغن دانه کاهو و ترکیب آب کاهو و نعناع هم همین تأثیرات را به دنبال دارد.

کیوی از خوردنی های خواب آور

کیوی دارای ملاتونین، کلسیم، فولات، منیزیم، پتاسیم و انواع آنتوسیانین ها، فلاونوئید ها و کاروتنوئید ها می باشد. کلیه این ترکیبات به تقویت خواب کمک می کنند.

مصرف روزانه دو عدد کیوی یک ساعت قبل از خواب به مدت یک ماه موجب درمان اختلالات خواب، بهبود کیفیت خواب و بهره مندی افراد از یک چرخه خواب منظم، آرام و راحت می شود.

گردو از غذاهای خواب آور

خوردن گردو باعث افزایش تولید هورمون های سروتونین و ملاتونین، خوابیدن سریع، بهبود کیفیت خواب و تنظیم چرخه خواب و بیداری افراد می شود.

این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی اسید آمینه تریپتوفان، ملاتونین، سروتونین، منیزیم، کلسیم، فولات و پتاسیم است.

کاهش کلسترول، افزایش چربی های مفید بدن، تقویت عملکرد مغز، حفظ سلامت سیستم ایمنی و افزایش طول عمر هم از جمله فواید مصرف گردو هستند.

توت سفید

مصرف توت های سفید پرورش یافته در محیط های پر نور و در معرض نور خورشید زیاد طبق توصیه پزشکان بستر مساعدی را برای افزایش ملاتونین در بدن، درمان مشکلات خواب و افزایش کیفیت خواب افراد فراهم می سازد.

این داروی طبیعی و بدون عوارض به صورت خشک شده حاوی مقدار ملاتونین بیشتری نیز می باشد.

نخود فرنگی

نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین B5 است. این ویتامین موجب تولید استیل کولین در طول خواب، بهبود عملکرد و تقویت مغز، تولید ملاتونین و تنظیم چرخه خواب افراد می شود.

علاوه بر مصرف نخود فرنگی به تنهایی مصرف این ماده غذایی در ترکیب با غذا، سوپ، سالاد و در کنار ماهی سالمون هم به عنوان وعده غذایی شام جهت افزایش کیفیت خواب تأثیر گذار است.

مواد غذایی خواب آور طبیعی

نوشیدنی های خواب آور برای درمان بی خوابی

درمان بی خوابی با زعفران

مصرف مکمل یا چای زعفران با استراحت بدن و ایجاد آرامش اعصاب مشکل بی خوابی افراد را برطرف می کند. البته نوشیدن محلول شیر و زعفران قبل از خواب مؤثرترین روش استفاده از این گیاه جهت درمان بی خوابی است.

برای تهیه این محلول باید زعفران را به مدت دو دقیقه در شیر گرم بجوشانید و سپس کمی عسل به این محلول اضافه کنید.

گیاه خواب آور رازک

استفاده خوراکی از گیاه رازک موجب رفع استرس و اضطراب افراد و خوابیدن به صورت عمیق و طولانی می شود. این گیاه خواب پریشی را درمان می کند.

مصرف همزمان این گیاه با دارو های خواب آور موجب تشدید تأثیرات این دارو ها می شود. بنابراین توصیه می شود در هنگام استفاده از رازک از مصرف این دارو ها خودداری کنید.

چیبس ذرت

افزایش سطح قند و انسولین خون سبب ورود تریپتوفان به مغز و خواب سریع افراد می شود.

به همین دلیل خوراکی هایی از قبیل انواع چییس های ذرت، بیسکوییت های نمکی و … که حاوی شاخص قند بالایی هستند، خواب آور تلقی می شوند.

توجه داشته باشید در حالت عادی بهترین وضعیت جهت جلوگیری از تغییرات خلق و خو و ایجاد مقاومت انسولین ثبات سطح گلوگز و انسولین است.

آناناس از خوردنی های خواب آور

خوردن آناناس موجب افزایش تریپتوفان، تولید سروتونین و ملاتونین، بهبود خلق و خو، آرامش بدن افراد و ایجاد خواب راحت می شود.

این میوه گرمسیری دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشد. این ترکیبات نقش مهمی را در محافظت از بدن افراد در مقابل رادیکال های آزاد ایفا می کنند.

عناب

نوشیدن جوشانده عناب موجب تسکین اعصاب، آرامش قبل از خواب و خوابیدن آرام و راحت افراد می شود.

نوشیدن چای سبز، چای بابونه، دمنوش زنجبیل، محلول آب و تخم شربتی، چای اسطوخودوس و یا بوییدن رایحه اسطوخودوس هم با تحریک و افزایش ترشح هورمون های تقویت کننده خواب در مغز همین تأثیرات را در پی دارد.

پیاز

افزایش ملاتونین، ایجاد آرامش بدن، بهبود کیفیت خواب مهمترین پیامد های مصرف پیاز قبل از خواب هستند. پیاز منبع غنی از مواد معدنی، ویتامین، آنتی اکسیدان و اسید های آمینه ضروری است.

خاصیت تصفیه کنندگی و ادرار آوری پیاز موجب دفع سموم و مواد زائد از بدن افراد می شود. مصرف پیاز برای رعایت هر نوع رژیم غذایی مناسب است.

بهبود روند خواب با استفاده از عسل

عسل گلوگز یا قند طبیعی دارد. این ماده باعث کاهش تولید اروکسین و افزایش کیفیت خواب شبانه می شود.

مصرف هر یک از مواد غذایی تقویت کننده خواب از جمله کره بادام زمینی، چند عدد برش موز، بادام، پسته، گردو، فندق، نان سبوس دار و یا چای ها و دمنوش های گیاهی خواب آور به صورت ترکیب شده با عسل قبل از خواب این تأثیرات را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

نوشیدنی و خوراکی های خواب آور | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۱ ۲

شما هم بخوانید