معرفی کامل ارز دیجیتال سولانا Solana

معرفی کامل ارز دیجیتال سولانا Solana

بیش از یک دهه از معرفی اولین ارز دیجیتال یعنی بیت‌کوین می‌گذرد و امروزه ده‌ها رمز ارز در بازار جهانی وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند اما همه آن‌ها با هدف تغییر سیستم بانکداری قدیم و راحت‌سازی تراکنش‌های مالی روی کار آمده‌اند.

به نظر می‌رسد ارز‌های دیجیتال یکی از قوی‌ترین نوآوری‌ها در چندین سال گذشته بوده‌اند که توانسته‌اند نظر بسیاری از افراد را در سرتاسر جهان جلب کنند.

ویژگی غیر متمرکز بودن این ارز‌ها، یعنی عدم وابستگی به هیچ بانک، مؤسسه مالی یا نهاد خاصی و قرار گرفتن بر روی بستر‌های امن و ویرایش‌ناپذیری نظیر بلاک‌چین باعث شده است که روزبه‌روز به طرفداران این ارز‌های نو و مدرن، افزوده شود و نقل هر محفلی این روز‌ها، این ارز‌های جالب باشند.

معرفی کامل ارز دیجیتال سولانا Solana

شاید امروزه این ارز‌ها یک انتخاب به حساب بیایند اما این‌طور که به نظر می‌رسد؛ انجام تراکنش‌های مالی و موارد مشابه، تا چندین سال آینده تماماً به بستر‌های این ارز‌ها منتقل خواهد شد و چیزی مشابه سیستم بانکداری و شیوه انجام تراکنش مبتنی بر اسکناس، وجود نخواهد داشت. بنابراین امروزه بهتر است هر فردی که بهترین ارز دیجیتال را برگزیده و زودتر با نحوه عملکرد آن آشنا شود. در ادامه این مطلب قرار است به معرفی ارز سولانا، ارزی تقریباً نو ظهور بپردازیم.

تاریخچه سولانا

تمامی فعالان در عرصه رمز ارز‌ها می‌دانند که سولانا (Solana) با نماد Sol، در سال ۲۰۲۰ معرفی و وارد بازار شد اما‌ ایده اصلی این پروژه در سال ۲۰۱۷ به ذهن مؤسس آن یعنی آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) خطور کرد و مدت زمانی پس از آن، با همکاری چندین فرد دیگر، شرکتی که در حال حاضر با نام سولانا لبز (Solana Labs) شناخته می‌شود را تأسیس نمودند.

این رمز ارز که با هدف حل دو تا از بزرگ‌ترین مشکلات ارز‌های قبلی روی کار آمد؛ توانست به طرز شگفت‌انگیزی عمل کرده تا جایی که امروزه در میان ارز‌های دیجیتال آینده‌دار به حساب می‌آید. در ادامه با مزایای این رمزارز آشنا خواهید شد.

سرعت بالای تأیید تراکنش

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin) اولین و طبیعتا شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال است. بیت کوین توانست بازار جهانی ارز‌ها را دچار تحول کند و‌ایده‌ای جدید را ارائه دهد که کل جهان را تحت تأثیر خود قرار داد. اما بعد از گذشت حدود ۱۴ سال پس از ساخت، همچنان فعالان این ارز، از یک مسأله گلایه می‌کنند؛

سرعت پایین تأیید تراکنش‌ها! گفته می‌شود در این بستر ارز دیجیتال، در هر ثانیه تنها ۵ تا ۷ تراکنش تأیید می‌شود که این مسأله با تعداد بالای تراکنش‌ها چندان همخوانی ندارد.

یکی از مورد توجه‌ترین ویژگی‌های سولانا این است که کاربران برای انجام تراکنش‌های مربوط به آن، به هیچ‌عنوان معطل نمی‌مانند.

این رمز ارز با به کار گرفتن سیستم جالب و جدید اثبات تاریخچه (POH، Proof of history)، قادر است از ۵۰ تا ۶۵ هزار تراکنش را در هر ثانیه پردازش و تأیید کند.

معرفی کامل ارز دیجیتال سولانا Solana

کارمزد کم

حدود ۷ سال پس از معرفی بیت کوین، ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum) روی کار آمد. ارز دیجیتال سرعت بالاتری نسبت به بیت کوین در خصوص پردازش تراکنش‌های مالی دارد اما این رمز ارز از یک ویژگی منفی برخوردار است و آن کارمزد بالای تراکنش‌هاست!

کارمزد هر تراکنش در اتریوم چیزی حدود ۱۲ صدم درصد اتر است. این مبلغ که بستگی به قیمت هر اتر به دلار در زمان انجام تراکنش دارد؛ می‌تواند بسیار مبلغ قابل‌توجهی باشد.

به عنوان مثال در آبان ۱۴۰۰، این مبلغ چیزی حدود ۵۰ دلار و نیم محاسبه می‌شد! با ظهور سولانا، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد فعال در حوزه ارز‌های دیجیتال برطرف شد و بسیاری به دلیل کارمزد‌های کم این رمز ارز، به آن روی آوردند.

جالب است بدانید که مجموع کارمزد‌های هر ۱ میلیون تراکنش مربوط به سولانا، تنها چیزی در حدود ۱۰ دلار به حساب می‌آید که این مسأله، برای افرادی که به مبلغ کارمزد اهمیت می‌دهند؛ مزیت بسیار مهمی به شمار می‌آید.

نحوه عملکرد رمز ارز سولانا

سولانا همانند هر رمز ارز دیگری، بر روی سیستم بلاک‌چین یا سیستمی مشابه عمل می‌کند. نحوه عملکرد سیستم‌های بلاک‌چینی طوری است که به صورت دسته‌ای از بلاک‌ها عمل می‌کنند. هر بلاک اطلاعات مربوط به یک تراکنش را درون خود ذخیره می‌کند و به صورت گرهی (chain) به بلاک پیشین خود متصل می‌شود.

قرار‌گیری اطلاعات به این صورت باعث می‌شود که هیچ شخص ثالثی در معاملات و تراکنش‌های مالی کاربران نظارت نداشته باشد.

همچنین این مسأله باعث می‌شود که امکان اعمال کوچک‌ترین تغییری در اطلاعات به هیچ‌عنوان وجود نداشته باشد و افراد در امن‌ترین بستر ممکن به فعالیت بپردازند.

در خصوص سولانا، چیزی که ما در خصوص بلاک‌چین به عنوان بلاک می‌شناسیم، اسلات (Slot) نام دارد. هر اسلات، توسط یک نوع اعتبار سنج به خصوص به نام لیدر (leader) ساخته می‌شود.

هر یک از این اعتبار سنج‌ها مربوط به یک خوشه (Cluster) در سیستم هستند که وظیفه افزودن اسلات‌ها یا همان بلاک‌ها را به دوش می‌شکند. بهره‌گیری شبکه سولانا از سیستم‌ها و نوآوری‌هایی نظیر اثبات تاریخچه، تحمل خطای بیزانس تاور، توربین، گالف استریم، سی لول، پایپ لاینینگ، کلاد پریک و آرشیو‌کننده‌ها باعث می‌شود تا نسبت به رمزارز‌های مشابه سرعت و عملکرد بالا و کارمزد کم‌تری داشته باشد.

معرفی کامل ارز دیجیتال سولانا Solana

خرید سولانا

واقعیت این است که خرید از صرافی‌های دیجیتال خارجی به دلیل ارائه شدن آن‌ها به زبان انگلیسی، تحریم‌های مالی و ممنوعیت‌ها علیه کاربران ایرانی، امکان مسدود شدن حساب کاربری و… برای ایرانیان انتخاب مناسبی نیست.

بنابراین ایرانیان برای خرید سولانا، همانند ارز دیجیتال دیگری، بهتر است که به صرافی‌های دیجیتال داخلی معتبر نظیر سایت کوینکس، برای داشتن تجربه بهتر و امنیت بیشتر، مراجعه نمایند.

مطلب مفید بود ؟ ۲ ۰

شما هم بخوانید