نکات خانه تکانی عید + ۲۰ نکته طلایی ریز برای خانه تکانی

نکات خانه تکانی عید

نکات خانه تکانی عید لیست کارهای خانه تکانی نکات ریز خانه تکانی در ایام عید شروع کردن خانه تکانی عید را در سایت فتوکده می خوانید

نکات خانه تکانی عید

خانه تکانی یک بخش از سنت دیرینه ایرانیان است که در روزهای پایانی سال خانه را مرتب و تمییز می کنند و اصطلاحا یک تکان اساسی به خانه و لوازم خانه می دهند.

با نزدیک شدن به بهار یکی از دغدغه های خانم ها وضعیت خانه و خانه تکانی است.

این موضوع برای خانم های شاغل موضوع سخت تری نیز هست، خانم ها می توانند با مدیریت صحیح مسائل و نکاتی در مورد نحوه خانه تکانی در مدت زمان کمتری به نتیجه مطلوب برسند.

در صورتی که طبق برنامه ریزی و قدم به قدم به امور منزل رسیدگی شود شما می توانید در طول چند روز به خانه ی تمییز و دلنشین مورد نظر خود برسید

در این مقاله ما شمارا با مدیریت صحیح امور خانه داری آشنا می کنیم.

نکات ریز خانه تکانی عید

۱- برنامه ریزی

برنامه ریزی و با اصول پیش بردن امور منزل از جمله مهم ترین نکات خانه تکانی است.

در صورتی که اهل برنامه ریزی و تقسیم کردن امور منزل نیستید وقتی به تمام کارهایی که باید انجام دهید فکر می کنید، باعث می شود اضطراب و استرس حجم کار باعث شود سرعت انجام کار ها کاهش پیدا کند.

شما در ابتدا باید به تمام کارهایی که باید انجام دهید فکر کنید و تمام جزئیات آن، وسایل مورد نیاز و احتمالات را در نظر بگیرید و برای آن ها برنامه ای درست تعیین کنید.

شما باید برای روزهای آتی خود یک برنامه منطقی، منسجم و قابل اجرا طراحی کنید.

۲- یادداشت برداری

مرحله بعد از فکر کردن و برنامه ریزی یادداشت کردن تمام نکات و وسائل مورد نیاز است، برای مثال اگر شما برای انجام کاری نیاز به خرید دارید آن را یادداشت کنید یا اگر برای کاری نیاز به کمک دارید همراه با تعداد کنار آن یادداشت کنید

تمام امور نظافتی که باید انجام شود را یادداشت کنید، می توانید یادداشت را در جایی مانند یخچال نصب کنید تا فراموشتان نشود

خریدهای مورد نیاز را در برگه ای جداگانه یادداشت کنید، بهتر است هر کاری را جز به جز یادداشت کنید تا وقتی که زمان اجرا رسید بعضی مراحل فراموش نشود.

۳- اولویت بندی

بعد از برنامه ریزی و یادداشت باید امور منزل و خرید را اولویت بندی کنید.

شما باید برای هر کار مدت زمان مورد نیاز آن را یادداشت کنید و سپس هر کار را با توجه به اهمیت و زمان آن رتبه بندی کنید تا بتوانید به ترتیب اولویت تصمیم بگیرید هر روز به کدام یک از امور منزل رسیدگی کنید.

همچنین ابزار مورد نیاز و خریدهای خود را نیز همراه با هزینه باید اولویت بندی کنید تا بعدا به دردسر نخورید.

۴- از همین حالا شروع کنید

همه کارها را به روزهای پایانی اسفندماه موکول نکنید

سعی کنید بعضی قسمت ها مانند انباری، کمدها و زیر پله را از همین حالا انجام دهید تا روزهای پایانی سال دچار خستگی و کمر درد یا بیماری پوستی نشوید..

۵- کار تیمی

وظیفه شما نیست که تمام نظافت خانه را به عهده بگیرید

بخشی از کار را به همسر و فرزندان خود بدهید، به آن ها اعتماد داشته باشید و مطمئن باشید به خوبی از پس کارها بر خواهند آمد، خانه تکانی برای تمام اعضای خانواده است و به نوعی یک کار تیمی برای خانواده شما به حساب می آید.

۶- لوازم دور ریختنی

کیسه های بزرگ و کارتون هایی تهیه کنید

شما در خانه تکانی نیاز دارید بعضی لوازم و لباس ها را دور بیندازید وسائل برقی شکسته شده یا کیس کامپیوتر قدیمی که چند سال است کنار انباری شما جا خوش کرده است دردی را دوا نمی کند.

الآن فرصت مناسبی است که از شر وسائلی که مدت هاست ازان استفاده نمی کنید راحت شوید، لباس هایی که چند سال است از آن استفاده نکرده اید را در جعبه ای ریخته و به کسانی که به آن نیاز دارند بدهید.به طور کلی وسائلی که مدت هاست از آن استفاده نمی کنید را به بیرون از خانه منتقل کنید..

۷- لوازم مشابه در کنار هم قرار بگیرند

لوازمی که به هم مربوط هستند یا از یک جنس هستند را در کنار هم قرار دهید.

تمام مدارک شما باید در یک قسمت خانه باشند، کتاب ها، لوازم آرایش، کلیدها و لوازم تحریر نباید پراکنده و در قسمت های مختلف خانه قرار داشته باشند.

در این صورت هنگامی که به دنبال وسیله ای می گردید مجبورید تمام خانه را زیر و رو کنید پس بهتر است لوازم مربوط به هم در کنار هم قرار داشته باشند.

۸- جای مشخص لوازم

هر وسیله ای که خریداری می کنید، همان لحظه که وارد خانه شد باید جای ثابت و همیشگی داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی آن را پیدا کنید.

همچنین فراموش نکنید که بعد از استفاده از هر وسیله ای، حتما آن را در جای قبلی خود قرار دهید تا نظم در خانه شما برقرار شود.

۹- اضافه خرید نکنید

لوازم اضافی باعث به هم ریختگی می شود.

این که شما از هر ماده شوینده چند عدد داشته باشید یا اینکه حبوبات و مواد غذایی زیادی بخرید باعث آشفتگی لوازم خانه می شود، بهتر است هر چیزی را به اندازه نیاز خود خریداری کنید..

۱۰- به جای تمیز کردن به اشیاء فکر کنید

به جای تمیز کردن اتاق ها به اشیاء فکر کنید؛ این تکنیک می تواند به شما در چیدمان بهینه کمک کند، به جای آن که از یک اتاق شروع کنید و بعد کم کم به محل های دیگر خانه بروید، شیوه خود را تغییر دهید.

می توانید یک روز را به کتاب اختصاص بدهید و فقط تمام کتاب های موجود را مرتب کنید، سپس یک روز را به تمام لباس ها اختصاص دهید.

حسن این روش در این است که شما یکباره از دست تمام کتاب ها راحت می شوید اما اگر از اتاق شروع کنید و آن را تمییز کنید سپس چند کتاب جدید را در انباری بیابید دوباره مجبورید کتاب ها را مرتب و دسته بندی کنید یا دوباره برای کتاب های جدید جایی پیدا کنید.

۱۱- خوش بگذرانید

یک موزیک خوب یا یک کتاب صوتی برای خود بگذارید و سعی کنید از تمییز کردن خانه لذت ببرید، همچنین می توانید همراه با فرزند و همسر خود حین تمییز کردن خانه صحبت هایی جالب داشته باشید یا از خاطره های خود تعریف کنید.

سعی کنید بدون استرس و با آرامش کار خود را به پایان برسانید..

۱۲- سازماندهی وسایل نظافت

هنگام خانه کتانی بهتر است دستمال های مورد نیاز، مواد شوینده، نردبان و کیسه زباله همگی کنار هم قرار داشته باشند و به اندازه نیاز تهیه شده باشند تا در وقت صرفه جوئی شود.

۱۳- مرتب کردن

بهتر است در ابتدا تمام لوازم خانه را در جای خود قرار دهید و دور ریختنی ها را دور بریزید تا بعد از آن بتوانید با خیالی آسوده شروع به تمییز کاری ونظافت کنید.

۱۴- لباس ها

بهتر است اول از هرچیزی لباس هایی که به آن های احتیاجی ندارید را کناری بگذارید و در اولین فرصت از خانه خارج کنید، لباس هایی که چندین سال است در کمد شما خاک می خورند را از شرشان راحت شوید.

بهتر است لباس ها را بر اساس کاربر دسته بندی کنید لباس های مجلسی و مانتو و پالتو و کت و شلوار و پیراهن مردانه باید آویزان شوند پس بهتر است اول از همه آن ها را مرتب کرده و به ترتیب اهمیت آویزان کنید

لباس هایی که نیاز به دوخت و دوز دارند را در سبدی ریخته تا در اولین فرصت آن ها را درست کنید، لباس های زمستانه را کم کم جمع کرده و فقط یک یا دو دست را جا بگذارید تا در صورت نیاز استفاده کنید.

روسری ها، لباس های زیر، لباس های راحتی و شلوار ها را جداگانه مرتب و در کشوی مناسب بگذارید.

۱۵- اتاق‌ خواب‌ ها

ملافه و روکش ها را بشورید، سپس از گردگیری دیوار و بعد لوازم اتاق شروع کنید.هنگام مرتب کردن کمدها را تمییز کنید تا نیازی به تمییز کردن دوباره نباشد.

۱۶- آشپزخانه

اول از همه ظروف را از کابینت بیرون آورده و آن ها را دوباره بشوئید سپس دوباره آن ها به سر جای خود برگردانید، لوازمی که کمتر استفاده می کنید را در طبقه های بالای کابینت قرار دهید و بقیه را بنا به احتیاج خود مرتب کنید.

ظروف حبوبات و ادویه را چک کنید و اگر خالی هستند آن ها را درج ای دیگری قرار دهید.گاز و یخچال و هود را با مواد شوینده و اسپری های مخصوص خود تمییز کنید.

۱۷- کف

تمییز کردن کف باید بر اساس نوع پوشش کف و جنس آن باشد.

معمولا مواد شوینده مخصوص هر نوع پوشش در بازار وجود دارد، همچنین سفیدک و شوره کنار کاشی و سرامیک را می توانید با سرکه یا آبلیمو تمییز کنید

۱۸- دیوارها

برای تمییز کردن دیوار رنگ شده می توانید از آمونیاک و سرکه سفید استفاده کنید.

همچنین برای لکه های بر روی گچ می توانید آب و جوش شیرین را ترکیب کرده و با دستمال بر روی محل مورد نظر بکشید، همچنین خمیر دندان نیز برای بعضی لکه ها جواب می دهد.

۱۹- شیشه و پنجره

می توانید الکل، آب و مایع ظرفشویی را ترکیب کنید و برای پاک کردن شیشه و آینه از ان استفاده کنید و با روزنامه تمییز و خشک کنید همچنین از سرکه سفید و آب نیز می توانید برای تمییز کردن شیشه استفاده کنید.

شیشه‌ هایی که لکه و رسوبات آب روی آن است را با مخلوط آب و سرکه سفید تمیز کنید.

۲۰- پرده‌ها

بعد از پنجره و کف منزل نوبت رسیدگی به پرده‌ ها می‌ رسد.

پرده ها را بهتر است چند دقیقه قبل از شستشو در آب خیس کنید تا گرد و غبار آن ها جدا شود و سپس با درجه کم در ماشین لباسشوئی بشوئید؛ بهتر است تا وقتی پرده ها نم دارند آن ها را اتو بزنید.

نکات ریز خانه تکانی عید | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۳ ۲

شما هم بخوانید