با سوناتا هیبرید خشن پر جذبه آشنا شوید

کره ای‌ها در تولید خودرو دستی بر آتش دارند. اگر تنها کمی با دنیای خودرو آشنا باشید پس برندهای مختلفی که تحت لوای کره جنوبی در بازار برو و بیا دارند را می‌شناسید. یکی از این برندهای محبوب در سطح جهانی هیوندا است.

این روزها خیابان‌های کشور پر شده از کراس اوورهای پر عشوه‌ای که لوگوی هیوندا را با افتخار یدک می‌کشند. سوناتا هیوندا یکی از انواع تولیدات این شرکت بوده که طرفداران زیادی در ایران و خارج از ایران دارد.

این خودرو در هر دو تیپ سدان و کراس اوور خریداران خود را داشته و خودرویی ایمن و به صرفه به حساب می‌آید. در این مطلب قرار است درباره سوناتا هیبرید یا LF بخوانیم و با ماهیت این خودرو آشنا شویم. اگر به این موضوع علاقه مند هستید همراه ما بمانید.

معرفی و تارخچه تولید سوناتا Lf

بعضی آن را سوناتا LF و گروهی سوناتا هیبریدی می‌نامند. اولین فیس لیفت این خودرو در مدل ۲۰۱۸ و به عنوان تنها نسخه هیبریدی توسط شرکت پاکرو به ایران آمد و به دست مردم رسید.

سوناتا LF تا به حال در سه تیپ به بازار خودروسازی معرفی شده است. قبل از تولید این خودرو شرکت هیوندا شش نسل از سدان‌های با امکانات مختلف را تولید و به جهان معرفی نمود که LF هفتمین نسل سدان سایز متوسط بوده که بعد از سوناتا YF رونمایی شد.

در واقع سال ۲۰۱۵ بود که این نسل از سدان‌های هیوندا به عنوان هفتمین نسل در هر دو نسخه بنزینی و هیبریدی به بازار آنهم بازار جهانی قدم گذاشت.

تیپ پایه سوناتا Lf هیبریدی، GL بوده که با تجهیزات و امکانات خاصش زبانزد سدان دوستان شد. خیابان‌های ایران انواع نسل‌های هیوندا را دیده؛ خودروهایی که از لحاظ ارزشمندی و قدرت با تویوتا کمری و یا هوندا آکورد رقابت‌های تنگاتنگی دارند، اما این خودرو چه دارد که اینگونه خود را در دل‌ها جا کرده است؟

تجزیه و تحلیل طراحی ظاهری و داخلی خودرو

تمام تلاش هیوندا بر این بوده تا سوناتا هیبریدی  LFرا با طراحی متفاوتی نسبت به مدل YF به بازار عرضه کند. در ظاهر زیبا و منطقی این خودرو دیگر خبری از ظاهر جدی YF نیست. نمای جلویی این سدان زیبارو هم ساده بوده و در عین حال اثری از تهاجم و خشونت را در خود دارد، به گونه‌ای که شاید اگر لوگو را نبینید در نگاه اول آن را یک خودروی آمریکایی تصور کنید.

قسمت‌های جانبی خودرو با رینگ‌های ۱۷ یا ۱۸ اینچی خود نمایی ساده دارد. طراحی عقب خودرو نیز همان زیبایی و وقار نمای جلویی را خفظ کرده و به طور کلی یک خودروی سدان خانوادگی را از سوناتا LF هیبریدی می‌توان یافت.

کابین خودرو نیز دیدنی است. با وارد شدن به کابین خودرو شاهد سادگی که در نمای بیرونی آن است خواهید بود. ظاهر ساده درون خودرو موجب شده تا بسیاری از مشتری‌ها نمونه‌های هم تراز سوناتا هیبرید را ترجیح دهند؛ اما ارگونومی مناسب و هماهنگ در طراحی داخلی خود رو نباید دست کم گرفت.

سیستم‌های تهویه، صوتی و نمایشگر لمسی که در وسط داشبورد به طرز منظمی قرار گرفته و راحتی دسترسی راننده به کلیدهای کنترلی آن نمونه‌ای از امتیازهای کابین این خودرو هستند. یک خانواده پنج نفره می‌توانند به راحتی در سوناتا LF جا شده و از امکانات آن استفاده کنند.

تجزیه و تحلیل ویژگی‌های فنی خودرو سوناتا هیبرید

موتور سوناتا LF هیبریدی دارای پیشرانه ای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه با ۴/۲ لیتر و حجم ۱۹۹۸ سی سی و از نوع تنفس طبیعی است. این موتور قادر به تولید ۱۹۳ اسب بخار قدرت در ۶ هزار دور در دقیقه و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور در ۵ هزار دور در دقیقه است.

سوناتا هیبرید نسبت به کیفیت سوخت حساس است؛ اما مدل‌هایی که از این خودرو در ایران وجود دارند توسط سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت(MPI) سوخت رسانی شده به همین خاطر خیلی به کیفیت بد بنزین در ایران حساس نیستند.

این خودرو با گیربکس ۶ سرعته خودکار از تیپ ترونیک قادر است سرعتی با ۱۹۲ کیلومتر در ساعت را به شما هدیه دهد. تنها در ۳/۹ ثانیه می‌توان این خودرو را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رساند. حجم باک سوناتا هیبریدی LF حدود ۶۰ لیتر بوده که در هر صد کیلومتر ۶/۵ لیتر آن مصرف می‌شود.

تجزیه و تحلیل تجهیزات و امکانات رفاهی و امنیتی خودرو

سوناتا هیبرید از سیستم ترمز و ایمنی خوبی برخوردار است. این خودرو دارای سیستم‌های ترمز جلو و عقب دیسکی و سیستم های VSM، ESC، EBD و ABS است.

در هنگام برخورد با مانع ایربگ‌های راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای که مجموعا ده کیسه هوا را شامل می‌شوند، جان سرنشینان را در امان نگه می‌دارد.

این تجهیزات امنیتی به ویژه در نمونه‌های فول آپشن این خودرو بیشتر به کار رفته‌اند. سوناتا هیبریدی در آزمون موسسه ایمنی آمریکایی IIHS نمره خوبی کسب کرده است و موفق به کسب رتبه ایمنی برتر با عنوان Top safety pick نیز شده است.

از دیگر تجهیزات این خودرو می‌توان به روکش‌های چرمی آن اشاره کرد که با کمک سیستم‌های سردکن و گرمکن لحظات لذت بخشی را در خودرو به شما می‌دهد. در سوناتا هیبرید نیز دیگر نیازی به استفاده از سویچ برای روشن کردن خودرو ندارید، تنها با کمک استارت دکمه‌ای می‌توان خودرو را روشن کرد.

آینه الکتروکرومیک این خودرو رانندگی در شب را برای شما راحت‌تر می‌کند. چراغ‌های زنون و چراغ مخصوص روز سیستم روشنایی این خودرو را شامل می‌شوند که از امکانات به کار رفته در اغلب خودروهای پیشرفته این روزهاست.

سوناتا هیبرید نیز مانند سایر محصولات هیوندا مجهز به کروز کنترل و سنسور باران است که این دو آپشن در پر فروش بودن خودرو بسیار تاثیر می‌گذارد. از طرفی با کمک سیستم‌های دوربین عقب و سنسور پارک جلو و عقب دیگر در هنگام پارک خودرو نگران ضربه یا اشتباه در پارک نباشید.

این خودرو دارای سه حالت رانندگی Eco،  Sport و Normal بوده که آن را خودرویی محبوب هم برای افراد مسن و هم برای جوانان تبدیل کرده است. سیستم تشخیص نقطه کور نیز در هنگام رانندگی نیز حسابی به کارتان خواهد آمد.

کلام آخر

خودروهای کره‌ای جایگاهی برتر در صنعت خودروسازی دارند جایگاهی که شاید به راحتی از دست نخواهد رفت. از جمله برندهای مطرح ساخته شده توسط این کشور می‌توان به هیوندا اشاره کرد که این شرکت با تولید سوناتا هیبرید تحولی بزرگ در خودروهای سدان تولیدی خود ایجاد کرد که نمایندگی پاکرو به عرضه و فروش این خودرو در ایران می‌پردازد

مطلب مفید بود ؟ ۳ ۲

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

لاله

۰۹ مرداد ۱۳۹۹


یه زمانی کره ای ها ارزو داشتند اقتصادشون مثل ایران باشه امروز برعکس شده

شما هم بخوانید