۱۸ توصیه برای بهداشت قاعدگی + تغذیه در دوران پریودی

.بهداشت قاعدگی + در دوران قاعدگی چه بخوریم

 

  توصیه برای بهداشت قاعدگی

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

۱۸ توصیه برای بهداشت قاعدگی + تغذیه در دوران پریودی

دوران قاعدگی برای خانم‌ ها و دختران جوان از حساسیت بالایی برخوردار است و رعایت اصول بهداشتی، روانی و تغذیه‌ ای به آنها کمک می‌ کند تا با کمترین آسیب روبه رو شوند.

در این مطلب با توصیه های بهداشت قاعدگی آشنا می شوید

توصیه برای بهداشت قاعدگی

توصیه‌های بهداشتی دوران قاعدگی

برخی توصیه ها و ملزومات در دوران عادت ماهیانه باید رعایت شود تا با کمترین مشکلات این دوران رفع گردد، آشنایی با ممنوعات دوران قاعدگی و اشتباهات گفتاری دیگران به شما کمک خواهد کرد

نوارهای بهداشتی مناسب

نوارهای بهداشتی تمیز و استفاده کرده و اگر نسبت به بعضی از پدهای بهداشتی حساسیت داشته و سوزش و خارش در ناحیه تناسلی ایجاد شد دیگر از آن نوع نوار استفاده نکنید.

استحمام در دوران قاعدگی

شنیده‌اید که در دوران قاعدگی حمام نروید اما این مورد اشتباه است تمیز بودن بدن در دوران قاعدگی بسیار مهم است به علاوه از خستگی و کسالت شما می‌کاهد.

باید در این دوران از غوطه‌ ور شدن در آب مانند شنا کردن و حمام کردن در وان پرهیز شود.

ژل مناسب

برای رفع عفونت ناحیه تناسلی استفاده از ژل‌ های بهداشتی توصیه شده البته ممکن است بعضی افراد به مصرف ژل حساسیت داشته و دچار سوزش و خارش شوند در آن صورت باید از مصرف خودداری شود.

عوض کردن بموقع نوار

نوارهای بهداشتی را در کوتاه‌ترین زمان عوض کنید زیرا نوارها محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها و عفونت در دستگاه تناسلی به حساب می‌آیند.

شستشو و خشک کردن

به دلیل فاصله‌ کم مجرای ادراری و مقعد احتمال انتقال آلودگی هست، به همین خاطر ابتدا ناحیه تناسلی و سپس مقعد باید شسته شود با این کار از انتقال آلودگی مقعد به فرج جلوگیری می‌ شود.

بعد از شست و شوی واژن آن را با دستمال تمیز خشک کرده تا از رشد میکروب‌ها در این ناحیه جلوگیری کنید.

لباس زیر نخی

پوشیدن لباس‌های نخی را فراموش نکنید

لباس‌های زیر پلاستیکی مانع انتقال هوا به محیط واژن می‌شود و شرایط را برای رشد قارچ و باکتری فراهم می‌کند، هر روز لباس‌های زیر را عوض کرده بشویید و بگذارید در آفتاب خشک شود.

کیسه آب گرم

گرما گرفتگی و انقباضات رحمی را برطرف کرده و در تسکین درد مؤثر است، به منظور کاهش دردهای قاعدگی از کیسه آب گرم استفاده کنید.

بهداشت ناخن

ناخن‌ های خود را کوتاه کنید در صورت شست و شوی واژن احتمال انتقال آلودگی از ناخن‌ها وجود دارد.

به همراه داشتن پد بهداشتی

همیشه در کیف خود یک عدد نوار بهداشتی قرار دهید تا در زمان پریود خیالتان راحت باشد، در صورتی که پد بهداشتی همراهتان نبود می‌توانید از پنبه و گاز استریل استفاده کنید.

روابط جنسی ممنوع

برقراری رابطه جنسی در دوران عادات ماهیانه از نظر شرعی حرام است، روحیه شکننده و دردهای شکمی این اجازه را به خانم نمی‌ دهد تا از رابطه لذت ببرد.

به علاوه انتقال عفونت‌ های ویروسی و میکروبی مانند سیفیلیس، کلامیدیا، سوزاک، ویروس اچ آی پی و تبخال در این دوران بیش‌تر از اوقات وجود دارد.

در دوران قاعدگی چه بخوریم

 

در دوران قاعدگی چه بخوریم ؟

تغذیه در دوران پریودی بسیار مهم و توجه به آن توسط پزشکان تاکید می شود، با توجه به حجم خون خارج شده از بدن باید سریعا با تغذیه مناسب بعدن به حالت ایده آل قبلی برگردد

میوه و سبزیجات

تغییرات هورمونی در روزهای قبل از شروع قاعدگی سبب کاهش حرکات روده شده و بروز دل پیچه و دردهای شکمی و نفخ خواهد شد.

برای کنترل و بهبود این وضعیت کافیست از میوه‌های خام و سبزیجات و حبوبات نفاخ پرهیز کنید.

مواد خون سازی مصرف شود

خونریزی‌های قاعدگی باعث می‌ شود تا بدن با کم خونی و فقر آهن روبه رو شود.

برای خون سازی بدن و جایگزین کردن آهن از دست رفته مصرف تخم مرغ، گوشت، جگر، شیر، پسته، خشکبار، نان سبوس دار،سبزی‌های اسفناج و جعفری، برگ آلو، کشمش، انجیر خشک توصیه می‌ شود.

قهوه، چایی ممنوع

با پرهیز از مصرف قهوه، چای و شکر در این دوران می‌ توان دردهای قاعدگی را کاهش داد.

قرص آهن

حدود ۵۰ درصد از زنان جهان از مشکل کم خونی رنج می‌برند برای رفع این مشکل مصرف روزانه یک عدد قرص آهن به تمام خانم‌ ها به جز افرادی که بیماری تالاسمی دارند توصیه شده است.

مواد ویتامین C

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند مانند گوجه فرنگی، آب لیمو، گل کلم، آب پرتقال را در رژیم غذایی خود بگنجانید چرا که ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

بهبود خلق و خو

افسردگی و زود رنجی از نشانه‌های بروز عادت ماهانه است، خانم‌ ها و دختران جوان با استفاده از مواد حاوی نشاسته و چربی کم می‌ توانند این شرایط را بهبود بخشند.

همچنین با شرکت در گروهای ورزشی و هنری و یا انجام ورزش‌ های سبک و یا رفتن به پیاده روی می‌توان از کسالت و گوشه گیری خود جلوگیری کنند.

ویتامین B6

یکی از نیازهای بدن در دوران پریود ویتامین B6 است که در مواد غذایی از قبیل بیسکویت‌ های سبوس دار، موز، مرغ، ماهی، جو دو سر و تخمه آفتابگردان به وفور یافت می‌ شود.

مواد ملین دار

با مصرف مواد غذایی ملین از دچار شدن به یبوسیت در دوران قاعدگی جلوگیری کنید چرا که دردهای شکمی ناشی از یبوسیت می‌تواند همراه با دردهای قاعدگی برایتان مشکل ساز باشد.

علت و درمان دیر پریود شدن

بهداش قاعدگی و در دوران قاعدگی چه بخوریم | سایت فتوکده

شما هم بخوانید