روش های مطالعه موثر + آموزش مطالعه صحیح برای یادگیری

.روش های مطالعه موثر و صحیح در خانه چگونه است

 

  روش های مطالعه صحیح

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

روش های مطالعه موثر + آموزش مطالعه صحیح برای یادگیری

مطالعه مانند هر فعالیت دیگر نیاز به مهارت دارد

با یادگیری اصول صحیح مطالعه می توان در زمان کمتری نتیجه لازم را کسب کرد و علاوه بر یادگیری و افزایش نمرات، از درس واندن نیز لذت ببرید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید گمان می کنید استعدادی در درس خواندن ندارید و هر چه قدر مطالعه می کنید باز هم پیشرفتی در نمره های شما حاصل نمی شود شاید شما شیوه صحیح درس خواندن را متوجه نشده اید.

در این مطلب با روش های صحیح مطالعه آشنا می شوید

روش های صحیح مطالعه

نکاتی برای قبل از مطالعه

● بهتر است در هنگام یادگیری مطالب جدید حدود چهل دقیقه درس را مطالعه کنید سپس بعد از ۵ دقیقه استراحت ده دقیقه زمان بگذارید و مطالب فراگرفته شده را دوباره مرور کنید سپس به ادامه مطالعه خود بپردازید

● بلافاصله بعد از غذا مطالعه نکنید.

همچنین قبل از مطالعه غذاهای چرب و سنگین مصرف نکنید.هنگام صرف غذا جریان خون متوجه دستگاه گوارش می شود تا هضم غذا انجام شود و بنابراین قدرت تمرکز شما کاهش پیدا می کند.

● درجه حرارت اتاق را تنظیم کنید اتاق گرم شما را تنبل و بی‌حوصله می‌ کند و اتاق سرد حواس شما را پرت می کند.

● نور اتاق شما باید متعادل باشد، نور زیاد یا کم حواس شما را پرت می کند و به چشمتان نیز آسیب می رساند.

● مغز بزرگ ‌ترین مصرف‌ کننده اکسیژن در بدن است، شما می توانید با مصرف آب کافی یا تهویه هوای مناسب اکسیژن مورد نیاز مغر را تامین کنید.

● تغذیه مناسب هنگام مطالعه و درس خواندن اهمیت زیادی دارد، همان طور که گفته شد از غذاهای چرب بپرهیزید و مصرف سبزیجات و میوه را افزایش دهید.

●  عوامل مهمی که ذهن شما را درگیر می کنند را رها کنید.

رفتار اساتید، برخورد دوستتان با شما، شهریه یا دعوای شما با دیگری نباید ذهن شمارا درگیر کنند سعی کنید اول این مسائل را از خاطرتان حذف کنید تا با کمترین درگیری ذهنی، مطالعه را شروع کنید.

مطالعه صحیح برای دانش آموزان و دانشجویان

روش های مطالعه موثر و صحیح

۱- خواندن بدون نوشتن

شما در این روش بدون هیچ وسیله نوشتاری، تنها روی کتاب یا جزوه خودتان را مطالعه می کنید این یک روش نادرست برای مطالعه موثر و مفید است.

مطالعه فرآیندی زمان بر است و شما نمی توانید با یک دور روخوانی مطالب در ذهن بسپارید، مطالعه نیاز به تکرار، یادداشت برداری و تمام توجه خود دارید که با روخوانی این امر حاصل نمی شود.

۲- یادداشت برداری

نوشتن جهت اینکه اطلاعات را بهتر بیاد بیاورید، بسیار مهم است می توانین فقط نکات مهم و موضوعات را یادداشت کنید و یا خلاصه برداری کنید.

۳- هایلایت کردن و خط کشیدن

در این روش اطلاعات مهم هایلایت می شوند، مطالب هایلایت شده می توانند جملات اساسی و مهم موضوع باشند و یا کلماتی که ممکن است از خاطرتان بروند.

می توانید مطالب را به سه دست مهم، نکته و موارد جزئی تقسیم بندی کنید و برای هر قسمت از رنگ یا علائم متفاوتی برای خط کشی و علامت زدن استفاده کنید.ا

ین کار برای تصویر سازی ذهنی شما در هنگام امتحان یا به یاد آوردن مطالب بسیار موثر و مفید است و میزان یادگیری را افزایش می دهد

۴- حاشیه نویسی

در این روش نکات مهمی که از مطلب دریافت کرده اید را در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت می کنید، این یک روش بهینه و مفید برای یادگیری و در ذهن سپاری مطالب است.

۵- خلاصه نویسی

در این شیوه شما مطالبی را که خوانده اید را به صورت خلاصه یا نکته وار یادداشت می کنید، این روش برای به ذهن سپردن نمای کلی مطلب و به خاطر سپردن اصول مهم مطلب مفید است

۶- فلش کارت

در این روش کاغذهای کوچکی تهیه کنید و نکات مهم و اصلی، فرمول ها و کلمات کلیدی را بر روی کارت ها یادداشت کنید. در این صورت در مکان های مختلفی می توانید از آن ها استفاده کنید.

این روش یکی از بهترین و موثرترین روش ها در به خاطر سپاری مطالب است و شما می توانید در کمترین زمان بیشترین مطالب در ذهن خود ثبت کنید.

۷- مطالعه گروهی

استفاده از این روش انگیزه شما را برای مطالعه بیشتر می کند.

حسن این روش در آن است که ممکن است بخش هایی از دروس را شما متوجه نشده باشید ولی دوستانتان متوجه شده باشند و بدین طریق می توانید در درک بهتر مطالب به یکدیگر کمک کنید.

البته ایراد این روش در این است که احتمال حواس پرتی شما بشتر است و آن که زمان بیشتری برای مطالعه نیاز است..

۸- درس خواندن پله به پله

این روش یک روش از کل به جز است

به این معنی که شما با خواندن سریع مفاهیم در ابتدا تمام مطالب را به طور کلی فرا می گیرید و متوجه می شوید این مطلب در مورد چه مطالبی می خواهد صحبت کند و هدف این کتاب چیست

سپس بعد از آن مطالعه، مفاهیم را همراه با جزئیات شروع می کنید

۹- گوش کردن به فایل‌ های صوتی

این روش مناسب کسانی است که توانایی شنیداری آن ها بهتر است و می توانند با شنیدن مطالب را بهتر درک کنند، اگر شما از کلاس درس یا کنفرانس فایل صوتی دارید می توانید با گوش دادن به آن مطالب را یاد بگیرید.

همچنین می توانین صدای خودتان را هنگام درس خواندن ضبط کرده و دوباره آن را گوش دهید تا بهتر در ذهنتان باقی بماند.

توصیه می شود در هنگام استفاده از این روش خلاصه مطالب یا سرفصل های هر بخش ریادداشت کرده باشید و جلوی دیدتان باشد تا قدرت این روش بیشتر شود.

۱۰- مرتبط‌ سازی

هنگامی که اطلاعات جدیدی فرا میگیرید که قصد دارید به خاطر بسپارید می توانید آن ها را به اطلاعاتی که از قبل می دانستید ربط دهید بدین ترتیب دیرتر فراموشتان می شود.

برای مثال شاعری را که میخواهید به یاد خاطر بسپارید در قرن هشتم زندگی می کرده است و هم قرن با حافظ بوده است بدین صورت دیرتر از خاطرتان می رود.

۱۱- روش جایگاهی یا کاخ حافظه

یک قصر با اتاق های زیاد را تصور، سپس هر اطلاعاتی که می خواهید حفظ کنید را در یکی از اتاق ها یا مکان های کاخ قرار دهید.

مسیری که باید طی کنید تا به اتاق یا محل مورد نظر برسید را به خاطر بسپارید. جایگاه ها را چندبار در ذهن خود مرور کنید، این بار هرگاه قصد داشته باشید آن مطالب را به خاطر بیاورید باید همان سیر ذهنی را طی کنید تا به آن برسید

شما با این روش دقت به خاطر سپردن خود را افزایش داده اید.

۱۲- تصویر سازی کنید

برخی از محصلین حافظه تصویری خوبی دارند، آن ها قسمتی از کتاب را که مطالعه کرده اند در ذهن خود دارند، در این گونه موارد که شخص حافظه تصویری بهتری دارد می تواند هنگام مطالعه تصاویر و اشکالی را متناسب با مفاهیم تصور کرده و آن ها را در خاطر خود بسپارد.

برای مثال برای به خاطر سپردن اتفاقات یک جنگ تاریخی می توانید شروع و پایان جنگ را در ذهن خود تصویر سازی کنید.در این صورت این جنگ مدت زمان بیشتری در ذهن شما باقی می ماند.

کسانی که حافظه بصری دارند می توانند در دروس و مفاهیم قابل اندازه گیری، از رسم نمودارها کمک بگیرند، نمودارها نیز از جمله مواردی هستند که در یادگیری عمیق دروس و مفاهیم کمک زیادی می کنند.

۱۳- باصدای بلند خواندن

پژوهشگران معتقدند دانش آموزانی که با صدای بلند مفاهیم را برای خود تکرار می کنند میزان یادگیری و جواب به سوالات درستشان، بسیار بیشتر از افراد دیگر بوده است.

محققان دریافته اند کسانی که مطالب را با صدای بلند برای خود بازگو می کنند جزئیات مطلب را بهتر درک می کنند و بنابراین مطالب عمیق تر در ذهنشان جای میگیرد.

این روش از گوش سپردن به دروس با صدای ضبط شده نیز بهتر عمل می کند، شما می توانید تنها نکات مهم در با صدای بلند برای خود بازگو کنید تا بهتر در ذهنتان جای بگیرد.

این روش یکی از موثرترین روش ها برای یادگیری مفاهیم پیچیده است

۱۴– روش پس ختام

این روش که به روش PQRST نیز معروف است از جمله بهترین و کاربردی ترین روش های مطالعه است که مورد تائید مشاوران تحصیلی است.این روش شش مرحله دارد که به صورت زیر است :

● پیش خوانی یا مطالعه اجمالی

شما در این مرحله یک نگاه کلی به یک فصل می اندازید و به صورت سرسری و به سرعت مطالب را مرور می کنید تا یک دید کلی نسبت به این فصل به دست آورید تا با هدف و موضوعات مورد نظر این بحث اشنا شوید

همچنین در این مرحله نکات فرعی و اصلی را مشخص میکنید. شما تنها کافیست موضوعات اساسی این فصل را درک کنید..

مرحله سوال پرسیدن

بعد از طی کردن مرحله اول در این مرحله شما با توجه به مسائلی که خوانده اید از خود سوالاتی در مورد این فصل و مفاهیم بپرسید در این صورت دقت شما بالا رفته و متوجه میشوید چه نکاتی را به خوبی متوجه شده اید و چه نکاتی را کاملا درک نکرده اید.

در حقیقت این مرحله به شما نشان می دهد در مرحله قبلی تا چه حدی پیشرفت داشته اید و در حال حاضر کدام قسمت ها نیاز به بررسی بیشتر دارد..

مرحله مطالعه دقیق

در این مرحله مفاهیم را به‌طور کامل و با جزئیات می خوانید در این مرحله دقت داشته باشید که به سؤالات مطرح شده در مرحله قبل پاسخ داده شود.

در این مرحله شما می توانید از روش هایی مانند یادداشت برداری، خلاصه نویسی، فلش کارت و دیگر راه هایی که در بالا ذکر شده است استفاده کنید

مرحله تفکر

در این مرحله باید به مفاهیم خوانده شده و پرسش و پاسخ ها فکر کنید و سعی کنید اطلاعات خود را به هم ربط دهید

در این مرحله می توانید ادعاهایی در مورد مفاهیم خوانده شده را بررسی کنید و سپس پژوهش کنید آیا ادعاها و یا نتایج تفکرتان صحت دارد یا امکان بررسی برای آن وجود دارد؟

مرحله از حفظ گفتن

باید سعی کنید از حفظ مطالب خوانده شده را برای خود بازگو کنید و سوالات مطرح شده دوباره جواب دهید همچنین در صورتی که مطلبی را نتوانستید از حفظ بگوئید می توانید دوباره رجوع کرده و مطالعه کنید.

این حرکت باعث می شود تا مطالب بهتر و عمیق تر در ذهنتان باقی بماند.

مرحله مرور کردن

بعد از آنکه فصل ها را خواندید سعی کنید در فواصل زمانی مناسب هر فصل را دوباره برای خودتان مرور کنید در این مرحله نکات مهم و ارتباط مفاهیم با یکدیگر را دوباره مرور می کنید و یا برای خودتان بازگو کنید.

این کار باعث ثبت شدن مفاهیم در ذهن می شود و دیرتر فراموش می شود، همچنین این کار باعث می شود استرس زمان امتحان را کاهش دهد.

بهترین روش های مطالعه موثر چیست | سایت فتوکده

شما هم بخوانید