پیشگیری از بارداری + ۲۰ روش جلوگیری از بارداری ناخواسته

ساده ترین روش جلوگیری از بارداری اورژانسی بعد از رابطه

روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی ساده ترین روش جلوگیری از بارداری جلوگیری از بارداری اورژانسی بهترین روش جلوگیری از بارداری ناخواسته برای زوج های جوان را در سایت فتوکده می خوانید

روش های پیشگیری از بارداری

بیکاری، عدم تمکن مالی، ازدواج موقت، ادامه تحصیل زوجین، عدم احساس آمادگی روحی و روانی در خصوص فرزند پروری و… سبب عدم تمایل زوجین به تولید مثل و داشتن فرزند می شود

بدون شک همین مسأله اهمیت پیشگیری از بارداری را روشن می سازد. ۲۰ روش پیشگیری از بارداری را برای انتخاب صحیح و آگاهی بیشتر زوجین در این زمینه در سایت فتوکده می خوانید.

ساده ترین روش جلوگیری از بارداری

بهترین روش جلوگیری از بارداری اورژانسی بعد از رابطه جنسی

مصرف قرص های ضد بارداری اورژانسی

یکی از رایج ترین روش های پیشگیری از بارداری مصرف قرص های LD یا HD است.

این قرص ها باید حداکثر تا ۵ روز بعد از مقاربت جنسی مصرف شوند تا احتمال بارداری در فرد را به حداقل ممکن برسانند. همچنین تعداد مصرف قرص های ضد بارداری به دز آنها بستگی دارد.

مصرف قرص های LD به صورت هر ۱۲ ساعت چهار عدد و مصرف قرص های HD به صورت هر ۱۲ ساعت ۲ عدد در روز توصیه می شود.

پرهیز از نزدیکی در دوره تخمک گذاری

استفاده از روش طبیعی جلوگیری از بارداری مستلزم آگاهی زنان از دوره تخمک گذاری است یکی از نشانه های دوره تخمک گذاری ترشح بیشتر واژن نسبت به سایر روز ها و تغییر دما ی بدن است.

دوره تخمک گذاری معمولاً ۱۲ تا ۱۶ روز پس از دوره عادت ماهیانه است که بیشترین احتمال بارداری در این دوره وجود دارد.

جهت پیشگیری به صورت طبیعی زنان باید در طی دوره تخمک گذاری از مقاربت جنسی بپرهیزند و یا طبق توصیه های پزشک از طریق روش های دیگر به صورت طبیعی از بارداری جلوگیری به عمل آورند.

از مزایای این روش می توان به عدم نیاز به دارو و وسیله ضد بارداری، نداشتن هزینه و عوارض جانبی استفاده از قرص ها و جلوگیری از بارداری ناخواسته به میزان ۷۵ درصد اشاره کرد.

روش آمنورۀ شیردهی

شیردهی مادران موجب تأخیر در بازگشت دوره‌ های هورمونی تخمدانی و به تعویق انداختن شروع خونریزی عادت ماهانه و تأخیر در بازیافت توانایی باروری بعد از زایمان می شود. د

ر صورتی که قاعدگی فرد در حدود ۶ ماه بعد از زایمان بازنگردد و نوزاد نیز فقط با شیر مادر به صورت مرتب و شبانه روزی تغذیه کند، استفاده از روش شیردهی برای پیشگیری از بارداری امکان پذیر است.

با توجه به اینکه جلوگیری از بارداری با استفاده از این روش ۱۰۰ درصد و قطعی نیست، افراد باید جهت استفاده از روش شیردهی با پزشک مشورت کنند و در این زمینه اطلاعات دقیق و کافی به دست آوردند.

مصرف دارو های گیاهی ضد بارداری

مصرف بعضی از دارو های گیاهی سبب پیشگیری از بارداری ناخواسته در زنان می شود.

از جمله این دارو ها می توان به دم کرده زعفران، پونه گیاهی، بنفشه هندی، ریشه کوهوش آبی، پوست ریشه گیاه پنبه، گیاه گلپر، دانه هویچ وحشی و … اشاره کرد.

استفاده از این روش برای پیشگیری از بارداری در گذشته به دلیل عدم دسترسی به دارو های شیمیایی بسیار مرسوم بوده است.

لازم به ذکر است این دارو ها تأثیر زیادی بر بدن دارند و مدت بیشتری در بدن می مانند.

دم کرده زعفران سبب سقط جنین می شود و استفاده از آن در ماه های اولیه بارداری مؤثر می باشد. علاوه بر این مصرف دم کرده ریشه کوهوش روزی ۳ بار سبب پیشگیری از بارداری می شود.

با استناد به این موارد مصرف دارو های گیاهی یکی از مؤثرترین درمان های خانگی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته به شمار می رود.

جلوگیری از بارداری با کاندوم

استفاده از کاندوم یکی از بهترین روش‌ های پیشگیری از بارداری است، استفاده از کاندوم های مردانه نسبت به کاندوم های زنانه جهت پیشگیری از بارداری ناخواسته مؤثرتر است.

کاندوم مردانه از ورود اسپرم به بدن زن جلوگیری می کند.

علاوه بر این حفاظت از زوجین در مقابل بیماری های جنسی، دسترسی و تهیه آسان و جلوگیری از بارداری به میزان ۸۵ در صد از جمله مهمترین مزایای استفاده از این وسیله ضد بارداری به شمار می رود.

لازم به ذکر است کاندوم تنها در صورت استفاده صحیح مؤثر می باشد و یکبار مصرف است.

۶- استفاده از ژل و کرم اسپرم کش

اسپرم کش حاوی ماده شیمیایی کشنده اسپرم است. این ماده به صورت کف، ژل، کرم، خمیر و اسپری می باشد. همچنین قرار گرفتن اسپرم کش در مهبل از تلقیح اسپرم و تخمک و بارداری پیشگیری می کند.

علاوه بر این ماده کشنده اسپرم باید با توجه به نوع آن حداقل نیم ساعت قبل از رابطه جنسی در داخل واژن قرار بگیرد.

از مزایای استفاده از اسپرم کش می توان به سهولت در استفاده، هزینه پایین و پیشگیری از بارداری به میزان ۷۱ درصد اشاره کرد.

البته استفاده از این روش سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی و عفونت ها می شود.

وازکتومی

وازکتومی یکی از روش های پیشگیری از بارداری از طریق عمل جراحی است که روی مردان انجام می شود. این روش نوعی عقیم سازی به شمار می رود.

در روش وازکتومی از طریق بستن لوله های منی از خروج اسپرم و بارداری جلوگیری می شود، دائمی بودن و پیشگیری قطعی و ۱۰۰ درصد از بارداری از مهمترین مزایای استفاده از این روش محسوب می شود.

البته این روش دارای معایبی از جمله نیاز به جراحی، تأخیر در تأثیر بعد از عمل و عدم امکان برگشت به حالت اولیه قبل از عمل می باشد.

توبکتومی

توبکتومی روش پیشگیری از بارداری به صورت همیشگی است که از طریق عمل جراحی روی زنان انجام می گیرد. در این عمل با بستن لوله های رحمی یا فالوپ توسط پزشک جراح، از حرکت تخمک و بارداری جلوگیری می شود.

مزایای این روش مانند روش جراحی وازکتومی در مردان است و از جمله معایب روش توبکتومی در زنان می توان به نیاز به جراحی، هزینه بالا و عدم محافظت از فرد در برابر بیماری های جنسی اشاره کرد.

ایمپلنت لوله های رحم

ایمپلنت لوله های رحم یک روش جدید پیشگیری از بارداری از طریق بستن لوله های فالوپ در زنان بدون جراحی است.

ایمپلنت ها در اندازه کوچک و از جنس فلز یا سیلیکن هستند و داخل رحم قرار می گیرند. مسدود شدن لوله های رحم در این روش از طریق رشد بافت همبند جای زخم، انجام می پذیرد.

در این روش از طریق اشعه ایکس بسته شدن لوله ها مشخص می شود. مزایای این روش نیز مانند روش توبکتومی پیشگیری از بارداری به صورت همیشگی و قطعی است.

از معایب این روش می توان به تأخیر در تأثیر آن به مدت چند ماه، افزایش خطر عفونت های رحمی، عدم برگشت به حالت اولیه و هزینه بالای آن اشاره کرد.

آی یو دی

آی یو دی (IUD) مؤثرترین وسیله پیشگیری از بارداری است که لقاح اسپرم و تخمک را دشوار می سازد. این وسیله به شکل T در دو جنس مس و پلاستیک موجود می باشد.

لازم به ذکر است جنس مسی آن به مدت ۱۰ سال و جنس پلاستیکی آن به مدت ۵ سال قابل استفاده می باشد. بنابراین بعد از اتمام این مدت آی یو دی باید از بدن زنان خارج شود.

کاربرد طولانی و عدم ایجاد مشکل در صورت جابجایی آی یو دی به سمت پایین و داخل واژن از مهمترین مزایای استفاده وسیله ضد بارداری IUD به شمار می رود.

علاوه بر این ایجاد تغییراتی نظیر شدت و نامنظم شدن پریود در صورت استفاده از آی یو دی مسی، هزینه بالا و عوارض جانبی از جمله معایب استفاده از این وسیله محسوب می شود.

تزریق آمپول دپوپروورا

آمپول دپوپروورا یک آمپول ضد بارداری هورمونی است که هر بار تزریق آن به مدت ۳ ماه از بارداری پیشگیری می کند که از مهمترین مزایای استفاده از این آمپول می توان به مقدار کم تزریق مورد نیاز و صرفاً ۴ بار در سال و جلوگیری از بارداری به میزان ۹۷ درصد اشاره کرد.

علاوه بر این عدم محافظت در مقابل بیماری های جنسی، ایجاد لک های پوستی و عوارض جانبی و هزینه بالا از جمله معایب مهم استفاده از آمپول ضد بارداری دپوپروورا قلمداد می شود.

کاشت کپسول در زیر پوست

کپسول ضد بارداری یک میله کوچک به اندازه چوب کبریت حاوی هورمون پروژسترون است که پزشک آن را جهت پیشگیری از بارداری زیر پوست بازوی زنان قرار می دهد.

لازم به ذکر است به این کپسول نکس پلانون نیز می گویند.

استفاده از این روش به مدت ۳ سال از بارداری جلوگیری می کند و میزان پیشگیری این روش از بارداری ۹۹ درصد است. علاوه بر این هزینه کاربرد این روش بالاست و زنان در طول سال اول بعد از کاشت کپسول ضد بارداری دچار خونریزی نامنظم و قطع عادت ماهیانه می شوند.

مصرف قرص Ella در مواقع ضروری

قرص Ella در مواقع اورژانسی و اضطراری بعد از نزدیکی و مقاربت جنسی در زمان عدم استفاده از سایر روش های پیشگیری از بارداری یا عدم اطمینان به عملکرد صحیح روش ضد بارداری استفاده شده مصرف می شود.

این قرص یک داروی جلوگیری غیر هورمونی است که باید ظرف مدت ۵ روز بعد از نزدیکی به تجویز پزشک مصرف شود.

از انواع قرص های اورژانسی هورمونی نیز می توان به پلن بی – پلن بی و قرص صبح روز بعد اشاره کرد که این قرص ها حداکثر تا ۳ روز بعد از نزدیکی باید جهت پیشگیری از بارداری مصرف شوند.

روش بیرون کشیدن آلت

روش بیرون کشیدن آلت یکی دیگر از روش های طبیعی پیشگیری از بارداری است که توسط مرد انجام می شود. در این روش مرد در زمان نزدیکی زوجین قبل از انزال برای پیشگیری از بارداری نا خواسته آلت خود را بیرون می کشد.

شایان ذکر است در صورت استفاده به موقع و صحیح از این روش کاربرد آن سبب پیشگیری از بارداری به میزان ۹۶ درصد می شود.

استفاده از این روش هزینه ای ندارد و زنان نیز از عوارض استفاده از دارو ها و وسایل ضد بارداری مصون می مانند.

استفاده از چسب برای افراد فراموشکار

چسب جلوگیری از بارداری هورمون های قرص های ضد بارداری را آزاد می کند و تأثیر استفاده از این وسیله در پیشگیری از بارداری با تأثیر مصرف این قرص ها برابری می کند.

این چسب بیشتر برای خانم هایی که تاریخ مصرف قرص های جلوگیری خود را فراموش می کنند، کاربرد دارد. علاوه بر این تنظیم عادت ماهانه و کاهش خونریزی و درد از دیگر مزایای استفاده از این روش به شمار می رود.

این چسب به پوست می چسبد و باید یکبار در هفته تعویض شود و فقط باید ۳ هفته در ماه از چسب جلوگیری از بارداری استفاده کرد

شایان ذکر است استفاده از این وسیله ضد بارداری نیز دارای معایبی از جمله پرداخت هزینه، بروز اختلالات پوستی، عوارض جانبی مصرف قرص های پیشگیری از بارداری و عدم محافظت در برابر بیماری های جنسی می باشد.

دیافراگم

دیافراگم یک وسیله و کلاهک ضد بارداری به شکل گنبد و از جنس لاستیک است که با گذاشته شدن روی دهانه رحم قبل از نزدیکی آن را می پوشاند.

این وسیله همراه با اسپرم کش استفاده می شود. لازم به ذکر است هزینه پایین و قابل استفاده بودن دیافراگم به مدت ۲ سال از مهمترین مزایای این وسیله ضد بارداری به شمار می رود.

دقت داشته باشید دیافراگم باید توسط پزشک در دهانه رحم گذاشته شود و استفاده از آن در طول قاعدگی به دلیل افزایش خطر سندرم شوک سمی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

علاوه بر این استفاده از دیافراگم از افراد در مقابل بیماری های جنسی محافظت نمی کند ولی کارآیی این روش در پیشگیری از بارداری ۸۴ درصد است.

اسفنج ضد بارداری

اسفنج ضد بارداری یا اسفنج اسپرم کش یک نوع فوم نرم است که با اسپرم کش پوشیده شده است. قرار گرفتن این اسفنج در جلوی دهانه رحم یک روز قبل از نزدیکی جهت پیشگیری از بارداری ضروری است.

استفاده از این روش نیز به میزان استفاده از کلاهک رحم از بارداری ناخواسته پیشگیری می کند. برای قرار دادن این وسیله روی دهانه رحم مراجعه به پزشک ضروری نیست ولی جا انداختن آن توسط شخص نیز به آسانی امکان پذیر نمی باشد.

توصیه می شود اسفنج ضد بارداری در طول دوره قاعدگی استفاده نشود. لازم به ذکر است استفاده از این وسیله ضد بارداری مانند وسایل دیگر از انتقال بیماری های جنسی جلوگیری نمی کند.

کلاهک رحم

کلاهک رحم یک وسیله ضد بارداری شبیه دیافراگم است. لازم به ذکر است اندازه این وسیله کوچکتر از دیافراگم است و کلاهک رحم با قرار گرفتن روی دهانه رحم مسیر ورود اسپرم به رحم را مسدود می کند.

این کلاهک با اسپرم کش استفاده می شود و معایب آن همانند معایب استفاده از دیافراگم می باشد. همچنین استفاده از کلاهک رحم هزینه پایینی دارد و سبب پیشگیری از بارداری به میزان ۷۰ درصد می شود.

علاوه بر این باقی ماندن کلاهک روی دهانه رحم به مدت ۲ روز امکان پذیر است.

حلقه مهبلی

حلقه ی مهبلی یک وسیله پیشگیری از بارداری به شکل حلقه از جنس پلاستیک نرم است که داخل واژن قرار داده می شود.

استفاده از این حلقه همانند مصرف قرص ها سبب آزاد شدن هورمون های ضد بارداری می شود. تأثیر به کار گیری این روش در پیشگیری از بارداری با میزان تأثیر مصرف قرص های ضد بارداری و استفاده از چسب برابر است.

این حلقه مهبلی باید یک بار در ماه تعویض شود. استفاده از این حلقه نیز سبب تنظیم عادت ماهانه و کاهش خونریزی در زنان می شود.

البته التهاب واژن، عدم محافظت در برابر بیماری های جنسی و بروز عوارض جانبی همانند مصرف قرص های ضد بارداری از مهمترین معایب استفاده از حلقه مهبلی به شمار می رود.

بهترین روش جلوگیری از بارداری

انتخاب مناسب روش پیشگیری از بارداری در افراد مختلف به سن، وزن، بیماری های فرد، شرایط خانوادگی و … مرتبط است.

بنابراین برای آگاهی از بهترین روش جلوگیری از بارداری با توجه به شرایط موجود خود بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از توصیه های او در این زمینه بهره مند شوید. ب

ه طور مثال استفاده از قرض های ضد بارداری، چسب و حلقه مهبلی برای افراد با سن بیش از ۳۵ سال یا افراد چاق و سیگاری مناسب نیست.

با استناد به این موارد یکی از روش های منطقی پیشگیری از بارداری مراجعه به پزشک متخصص زنان، ماما یا متخصص بهداشت و تنظیم خانواده و بهره مندی از مشاوره وی در این زمینه است.

روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی | سایت فتوکده

شما هم بخوانید