پر شدن کیسه صفرا + علائم و راه درمان پر شدن کیسه صفرا

درمان پر شدن کیسه صفرا

علائم پر شدن کیسه صفرا چیست و چگونه می شود درمان کرد عمل پردن کیسه صفرا و روش تشخیص با راه درمان و علت آن را در سایت فتوکده می خوانید

علائم و راه درمان پر شدن کیسه صفرا

کیسه صفرا با ذخیره سازی و آزاد کردن صفرا درون روده کوچک در زمان ورود غذا به این بخش از دستگاه گوارش به هضم و گوارش غذا کمک می کند

ابتلا به بیماری هایی مانند التهاب کیسه صفرا، سنگ صفراوی و کولیک صفراوی موجب عدم آزاد سازی صفرا و پرشدن آن می شود

در بیماری سنگ صفرا سنگ های کوچک یا در بعضی مواقع بزرگ در داخل کیسه صفرا تولید می شوند. انسداد مجرای صفراوی با سنگ صفرا به بیماری کولیک صفراوی معروف است

کیسه صفرا بر اثر عواملی مانند سنگ، عفونت، تومور و مصرف الکل نیز ملتهب می شود. پر شدن کیسه صفرا بر اثر این بیماری ها دارای علائم و روش های درمانی متفاوت است

علائم پر شدن کیسه صفرا

علائم پر شدن کیسه صفرا

درد شدید

پر شدن کیسه صفرا با درد شدید در سمت راست یا قسمت مرکزی شکم همراه است. این درد در بعضی موارد به شانه راست، کمر یا قفسه سینه گسترش می یابد.

حالت این درد ها تیز و کرامپی است. شدت درد ناشی از بیماری های کیسه صفرا و در نتیجه پر شدن این کیسه بعد از خوردن غذا به ویژه غذا های چرب و سنگین و تنفس عمیق افزایش می یابد.

زرد شدن پوست و چشم ها

افزایش رنگدانه زرد صفراوی در خون زنان و مردان بر اثر پر شدن کیسه صفرا و مشکلات صفراوی بروز بیماری زردی و زرد شدن پوست و چشم ها را در پی دارد.

این رنگدانه ها از طریق مجاری صفراوی و با مدفوع و ادرار از بدن خارج می شوند. به همین علت مسدود شدن مجاری ادرار هم باعث تجمع رنگدانه زرد صفراوی در بدن و بروز این علائم در افراد می شود.

تغییر غیر عادی رنگ مدفوع

یکی از علائم شایع پر شدن کیسه صفرا و بروز سایر مشکلات مشابه در افراد تغییر رنگ غیر طبیعی مدفوع به رنگ روشنتر از حد معمول و خاکستری است

. در این شرایط اختلال در عملکرد صفرا، عدم تجزیه چربی ها و خروج چربی های اضافی همراه با مدفوع دلایل اصلی ایجاد ظاهر گچی و سفید مدفوع محسوب می شوند.

تب و لرز

تب علامت گیر کردن سنگ در ناحیه گردن کیسه صفرا و التهاب این اندام است. این علامت معمولاً با درد شکمی همراه است.

تکان خوردن و احساس لرز بر اثر عفونت باکتریایی کیسه صفرا و مسدود شدن دستگاه صفراوی یکی دیگر از علائم پر شدن کیسه صفرا قلمداد می شود.

شدت تکان و لرز افراد نیز به وخامت وضعیت کیسه صفرا بستگی دارد.

شل شدن مدفوع و بروز اسهال

مشکلات کیسه صفرا در افراد منجر به پیوستن چربی های اضافی تجزیه نشده به مدفوع، شل شدن مدفوع و بروز اسهال مکرر و طولانی مدت در زنان و مردان می شود.

با توجه به کاهش شدید آب بدن بر اثر تداوم این شرایط مراجعه فوری به پزشک جهت شناسایی علت دقیق اسهال و درمان آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مشکلات گوارشی و حالت تهوع

مشکلات کیسه صفرا و پر شدن این کیسه احساس ناراحتی در معده را در زنان و مردان به دنبال دارد. البته مشکلات گوارشی معمولاً در بیماری کیسه صفرای مزمن بروز می یابند.

از مهمترین این مشکلات می توان به رفلاکس اسید معده، سوزش سر دل و سوء هاضمه، احساس زیاد شدن گاز معده و نفخ، حالت تهوع و استفراغ و احساس پری در شکم اشاره کرد.

را درمان پر شدن کیسه صفرا

روش های درمان پر شدن کیسه صفرا

نوشیدن آب زرشک سیاه

مصرف بعضی از مواد غذایی مانند آب زرشک سیاه یا زرشک آبگیری، کنگر فرنگی، عناب، عرق بیدمشک، زیتون و روغن آن به پاکسازی کبد و کیسه صفرا و تصفیه خون کمک می کند

استفاده از گیاهانی مانند گزنه، کاسنی، تخم خرفه، شیر خشت، شاه تره، خاکشیر و … هم موجب سم زدایی کبد و کیسه صفراوی افراد می شود.

مصرف جوانه یونجه

مصرف سبزی هایی مانند جوانه یونجه، فلفل دلمه ای، سیر، کدو سبز، کلم پیچ، کاهو، اسفناج، چغندر، هویج، شلغم، خیار، گل کلم، کلم بروکلی موجب خروج سموم از کبد و کیسه صفرا می شود.

جهت پاکسازی کبد و کیسه صفرا نوشیدن روزانه آب بعضی از ترکیبات میوه ها و سبزی های تازه نیز قابل توصیه می باشد.

از مهمترین این ترکیبات می توان به مایع تولید شده از ترکیب لبو، کرفس، جعفری، سیب، هویج و چند قطره روغن زیتون با استفاده از مخلوط کن اشاره کرد.

استفاده از آب میوه های ترکیبی

مصرف ترکیب آب میوه های گلابی، سیب و شاتوت به مقدار ۲ لیوان در روز کبد و کیسه صفرا را پاکسازی می کند.

این ترکیب از طریق مخلوط کردن آب یک عدد سیب، یک استکان شاتوت، یک عدد گلابی، یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیمو ترش تازه تهیه می شود.

استفاده از ترکیبات میوه های پاپایا، آووکادو، انواع توت ها، زردآلو، انگور و … هم جهت خروج سموم از کبد و کیسه صفرا مفید است.

آنتی بیوتیک و مسکن

بستری شدن در بیمارستان و مصرف دارو های آنتی بیوتیک و مسکن به کنترل درد و عفونت ناشی از التهاب کیسه صفرا کمک می کند.

تزریق سرم به بیمار برای جلوگیری از کم آبی بدن و پرهیز از خوردن و نوشیدن جهت کاهش التهاب کیسه صفرا الزامی است.

درمان این بیماری جهت پیشگیری از پر شدن کیسه صفرا و برطرف شدن این مشکل توصیه می شود.

برداشتن کیسه صفرا از طریق جراحی

در زمان بروز شرایط سخت مانند پر شدن کیسه صفرا در اثر وجود سنگ های صفراوی بهترین گزینه برداشتن کیسه صفرا است.

این روش از طریق جراحی بسته یا لاپاراسکوپی و ایجاد چند برش کوچک روی شکم انجام پذیر است.

با توجه به روند بهبود سریع تر و عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان جراحی برداشتن کیسه صفرا به صورت بسته بیشتر از باز مورد استفاده قرار می گیرد.

خودداری از مصرف غذا های چرب

مصرف غذا های چرب مانند گوشت و لبنیات پر چرب، غذا های سرخ شده، فست فود و … چربی خون، عملکرد کیسه صفرا و تولید صفرا را افزایش می دهد.

التهاب و پرشدن کیسه صفرا، تولید سنگ های صفراوی و … از دیگر پیامد های منفی مصرف غذا های چرب است.

جهت حفظ سلامت کیسه صفرا پیشنهاد می شود به جای این غذا ها از ماهی و حبوبات استفاده کنید.

غلات سبوس دار بخورید

افزایش مصرف غلات سبوس دار به ویژه جو مشکلات صفراوی را کاهش می دهد. مصرف گندم سبوس دار هم از تشکیل سنگ کیسه صفرا به صورت طبیعی جلوگیری می کند.

به خاطر داشته باشید استفاده از محصولات تولید شده از آرد گندم و شکر تصفیه شده مثل انواع پاستا و شیرینی و نان سفید باعث تحریک کیسه صفرا می شود.

کاهش وزن و ورزش

ورزش کردن و فعالیت فیزیکی منظم موجبات خروج سموم و مواد زائد و اضافی از بدن و حفظ سلامت کیسه صفرا را فراهم می کند.

خوردن غذا در وعده های غذایی کوچکتر و کاهش اضافه وزن و حفظ وزن متعادل هم از ابتلا به بیماری های کیسه صفرا جلوگیری می کند.

البته تبعیت از رژیم های لاغری سخت و کاهش یکباره وزن به مقدار زیاد نیز موجب تشکیل سنگ صفرا می شود.

برگ گیاه قاصدک

تقویت عملکرد کیسه صفرا، محافظت از کبد، افزایش دفع صفرا از کبد، کمک به خروج سموم از آن و سوخت و ساز چربی، تحریک کیسه صفرای تنبل و درمان سنگ کیسه صفرا از جمله فواید استفاده از گیاه دارویی قاصدک محسوب می شوند.

برگ های سبز رنگ و ظریف این گیاه به صورت بخارپز، در ترکیب با سالاد یا به صورت چای قابل استفاده می باشد.

آبلیمو و سرکه سیب

مصرف مستمر آبلیمو و یا سرکه سیب به صورت روزانه جلوگیری از ساخت کلسترول در کبد، از بین بردن سنگ صفرا و کاهش خطر ابتلا به این بیماری را در پی دارد.

استفاده از ترکیب آبلیمو، پوره سیر و روغن زیتون این تأثیرات را افزایش می دهد. اسید مالیک موجود در سیب یا آب سیب هم به ازبین رفتن سنگ کیسه صفرا کمک می کند

مصرف زیاد مرکبات نیز با همین تأثیرات درمانی همراه است.

سایر روش های درمانی

● درمان سنگ کیسه صفرا در موارد غیر حاد با تزریق مواد حلال از طریق پوست به کیسه صفرا

● شکستن سنگ ها به کمک شوک امواج ارسالی از خارج از بدن (E.S.W) یا دستگاه ضربه ای در موارد غیر حاد

● خودداری از مصرف نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار و غذا های خیلی اسیدی مانند قهوه ، سس گوجه فرنگی و …

● مصرف گیاه خار مریم، آب گلابی، نعناع، اسفرزه و …

● نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز

● مصرف ادویه های دارویی مانند زردچوبه، زنجبیل خشک، فلفل سیاه 

و …

راه درمان پر شدن کیسه صفرا چیست | سایت فتوکده

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

زین العابدین ابراهیمی

۱۸ بهمن ۱۴۰۰


تشکر دکتر شکمم موقع غذا میخورم ورم می‌کند درد شکم تنفسم کم می‌شود چکار کنم با یه کم غذا شکمم پور می‌شود لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

سید رسول

۱۲ مهر ۱۴۰۰


تشکر عالی بود

شما هم بخوانید