درد پاشنه پا + ۲۲ علت و درمان درد پاشنه پا سمت چپ راست

علت و درمان درد پاشنه پا چیست

علت درد پاشنه پا سمت چپ و راست نشانه چیست روش های درمان درد پاشنه ی پا علل سوزش پاشنه پای و درمان در طب سنتی و گیاهی را  در سایت فتوکده می خوانید

علت و روش درمان درد پاشنه پا

بسیاری از افراد در طول زندگی خود به دلایل مختلف به درد های خفیف یا شدید و غیر قابل تحمل پاشنه پا دچار می شوند. این درد ها علت های مختلفی دارند.

البته علل بسیاری از درد های پاشنه پا در شدت و میزان فعالیت های فیزیکی افراد، سن، وزن و ویژگی های جسمانی آنها نهفته است. 

علل درد پاشنه ی پای چپ و راست

درد پاشنه ی پا نشانه چیست

علت های درد پاشنه پا

فاستئیت پلانتار

فاستئیت پلانتار بر اثر ورود فشار زیاد به پا و آسیب رباط کف پا یا فاشیای پلانتار (بافت ضخیم کف پا) در افراد بروز می یابد. این عارضه علاوه بر درد پاشنه پا با سفتی این ناحیه همراه است.

از مهمترین عوامل ابتلای افراد به فاستئیت پلانتار می توان به سفتی عضلات پشت پا یا تاندون آشیل، قوس زیاد یا کم صافی کف پا، راه رفتن روی سطح سخت و ناهموار، چرخش کف پا به خارج، چاقی، ضربات مکرر به کف یا پاشنه پا، پوشیدن کفش نامناسب، افزایش سن و تغییر جنس بافت فاشیای پلانتار اشاره کرد.

بورسیت زیر پاشنه پا

التهاب بورس بین تاندون و استخوان بورسیت نامیده می شود. بورس یک نوع کیسه پر شده از مایع است.

افراد معمولاً بر اثر بعضی از مشکلات ساختاری مچ پا و راه رفتن به صورت غیر طبیعی و پوشیدن کفش های دارای پاشنه سخت به این نوع التهاب دچار می شوند.

بورسیت درد در پشت و کف پاشنه پا و تورم در زیر این ناحیه را به دنبال دارد. خارج کردن مایع ملتهب و تزریق دارو این درد را تسکین می بخشد.

تاندونیت آشیل

تاندون آشیل دو قسمت ساق و پاشنه پا را به هم متصل می کند.

استفاده بیش از حد از این تاندون به ویژه پرش زیاد در فعالیت های ورزشی و ابتلا به یکی از بیماری های التهابی درد پاشنه پا و التهاب تاندون آشیل را در پی دارد.

توصیه می شود جهت جلوگیری از تاندونیت آشیل از پوشیدن کفش هایی که بخش بالایی پشت آنها این تاندون را می گیرد، خودداری کنید.

خار پاشنه

رشد غیر طبیعی یک استخوان در ناحیه اتصال غلاف کف پا به استخوان پاشنه به خار پاشنه معروف است.

این تغییر غیر عادی بر اثر کشیدگی غلاف کف پا و عضلات مچ پا به مدت طولانی به خصوص در افراد چاق و دوندگان ایجاد می شود.

پوشیدن کفش های کهنه با اندازه و کیفیت نامناسب نیز وخامت خار پاشنه و درد ناشی از آن را افزایش می دهد.

درد پاشنه پا بر اثر شکستگی

شکستگی استخوان پا بر اثر حادثه، ضربه خوردن یا ایجاد فشار بیش از حد و پوکی و کاهش تراکم استخوان ایجاد می شود. درمان فوری این عارضه ضروری است.

پیچ خوردگی ها و فشا ر های شدید و خفیف مچ پا هم سبب بروز درد در پاشنه پا می شوند. این نوع آسیب های رایج نیز با فعالیت های جسمی و فیزیکی رخ می دهند.

فشرده شدن عصب پاشنه پا

آسیب ها و صدماتی از قبیل شکستگی، تورم سیاهرگ نزدیک پاشنه پا و پیچ خوردگی به گیر افتادن و فشرده شدن شاخه ای از عصب پلانتار خارجی کمک می کنند.

این فشردگی عصب با عوارضی نظیر سوزش، درد و یا بی حسی ناحیه پاشنه پا همراه است. مراجعه به پزشک برای درمان آسیب های وارده به پا منجر به تشخیص فشردگی عصب هم می شود.

دلایا درد پاشنه پا و روش های درمان در طب سنتی

درمان درد پاشنه پا در طب سنتی و گیاهی

اگزوستوز پشت پاشنه پا

پوشیدن کفش های پاشنه بلند توسط زنان جوان، ایجاد فشار به پاشنه پا و رشد غیر طبیعی زائده استخوانی در پشت پاشنه پای زنان بروز عارضه اگزوستوز و ایجاد درد در پاشنه پا را در پی دارد.

پوشیدن کفش های پاشنه بلند باعث تحمیل فشار زیاد به زانو ها، آرتروز زانو و سایر مشکلات مربوط به این ناحیه از پا ها نیز می شود.

استفاده از کفش های طبی، استاندارد، نرم، راحت و سبک بهترین راهکار جهت پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی است.

سندرم پاشنه کبود

سندرم پاشنه کبود بر اثر ورزش و فعالیت افراد روی سطوح سخت همراه با احساس درد در زیر بالشتک چربی استخوان پا بروز می یابد.

افراد مسن چاق و جوانان ورزشکار بیشتر از سایر افراد به این عارضه دچار می شوند. استفاده از کفی های مخصوص تجویز شده توسط پزشک جهت بهبود این بیماری قابل توصیه می باشد.

گرفتگی پاشنه پا

شکل گیری استخوان اضافه در ناحیه پاشنه پا قبل از شکل گیری کامل استخوان پاشنه و در نتیجه گرفتگی پاشنه پا موجب بروز درد در این ناحیه می شود.

به همین دلیل نوجوانان و افراد دارای پا های صاف و مسطح بیشتر از سایر افراد دچار این مشکل می شوند. پوشیدن کفش های پاشنه بلند و غیر استاندارد نیز بستر مناسبی را برای بروز این عارضه فراهم می کند.

درد پاشنه پا بر اثر آرتریت

پیشرفت عفونت در یکی از بخش های بدن زمینه ساز ابتلای افراد به بیماری آرتریت واکنشی است.

این بیماری مفاصل قرار گرفته در فاصله دور از قسمت عفونی شده در بدن و همچنین پاشنه پا را متورم و دردناک می سازد.

ابتلای افراد به انواع آرتریت روماتوئید از جمله آنکیلوزانیا هم با تحریک بخش های مختلف بدن مانند ستون فقرات و التهاب شدید مهره ها همراه با ایجاد درد مزمن در این نقاط مانند پاشنه پا به ناتوانی افراد می انجامد.

سایر علت های درد پاشنه پا

● استئو کندروز یا اختلالات رشد استخوان ها در کودکان و نوجوانان

● تورم سطح پا بر اثر راه رفتن سریع

● آسیب قسمت بیرونی و کناری پا ها بر اثر فشار مکانیکی، جراحت یا مشکلات ساختار استخوان

● کبودی های موضعی پا بر اثر ضربه و حوادث

● ابتلا به نقرس و التهاب بافت همبند کف پا

● گسترش و جا به جایی سلول های سرطانی از یک بافت به بافت دیگر

● اوستئومیلیت و در گیر شدن استخوان ها با بروز ضایعات التهابی

و …

درمان درد پاشنه پا در طب سنتی و گیاهی

روش های درمان درد پاشنه پای

ماساژ منظم پاشنه پا

ماساژ پاشنه پا با مقداری روغن گرم مانند روغن زیتون و روغن نارگیل چندین بار در روز باعث کاهش فشار خون، آرامش ماهیچه ها، بهبود جریان خون و تسکین سریع درد در بلند مدت می شود.

ماساژ باید از طریق ایجاد فشار آرام با دو انگشت به پاشنه پا به مدت ۱۰ دقیقه توسط خود فرد یا یک فرد متخصص به ویژه قبل از فعالیت فیزیکی شدید و قبل از خواب انجام شود.

انجام تمرینات کششی و انعطاف پذیری

تقویت ماهیچه ها و تاندون های پا و جلوگیری از افزایش درد مهمترین فواید انجام تمرینات کششی به شمار می روند. بهترین تمرین کششی برای درمان درد پاشنه پا کشیدگی پا مقابل دیوار است.

مراحل انجام این تمرین عبارتند از ایستادن به صورت پا برهنه چند گام دورتر از دیوار، ایجاد فشار به دیوار با استفاده از دو دست، قرار دادن یک پا به جلو، قرار دادن پای دیگر پشت پا به صورت کششی، ادامه این کار به مدت ۳۰ ثانیه، تعویض پا و تکرار این کار.

کمپرس یخ

کمپرس یخ سبب بی حسی موقت انتهای عصب در ناحیه دردناک پاشنه پا، کاهش تورم و تسکین درد این ناحیه می شود.

این روش از طریق قرار دادن یخ در کیسه پلاستیکی و حوله پنبه ای و گذاشتن آن در محل درد به مدت ۱۰ دقیقه همراه با حرکات دایره ای انجام می شود.

قرار دادن یخ در محل درد ناک بیش از این مدت به پوست و اعصاب آسیب وارد می کند.

ضماد فلفل قرمز و هندی

قرار دادن ترکیب فلفل و روغن زیتون گرم شده روی پاشنه پا و نگهداشتن آن به مدت ۱۵ دقیقه و یا مالیدن آن روی محل درد به صورت کرم درد پاشنه پا را تسکین می بخشد.

فلفل سرشار از کپسایسین است. این ماده به بهبود درد کمر و پا ها، فشار عضلانی و آرتروز کمک می کند. ریختن پودر فلفل قرمز درون جوراب افراد سرد مزاج نیز به گرم شدن پاهای آنها کمک می کند.

نوشیدن چای زنجبیل

نوشیدن چای زنجبیل ۳ بار در روز، ماساژ پاشنه پا با روغن زنجبیل چندین بار در روز، قرار دادن پا ها در آب زنجبیل رقیق شده به مدت حداقل ۱۵ دقیقه به صورت روزانه درد،

التهاب و تورم پاشنه پا را درمان می کند. خاصیت ضد التهابی زنجبیل در درمان پوکی استخوان، اختلالات ماهیچه ای، روماتیسم مفصلی و آرتروز کاربرد زیادی دارد.

محلول آب گرم و نمک اپسوم

نمک اپسوم حاوی منیزیم و سولفات است. این ترکیبات زمینه مساعدی را برای دفع سموم از بدن، بهبود گردش خون، کاهش التهاب و تورم و تسکین درد ماهیچه ها و مفاصل فراهم می کنند.

قرار دادن پا ها در محلول آب گرم و نمک اپسوم به مدت ۲۰ دقیقه و ماساژ آنها ضمن تسکین درد موجب نرمی پوست و رفع بوی بد پا هم می شود.

روش های درمان درد پاشنه ی پا در طب سنتی

استراحت پا ها

جهت رفع درد پاشنه پا به ویژ در صورت ابتلا به فاستئیت پلانتار استراحت دادن به پا ها، راه رفتن و سر پا ایستادن صرفاً در حد لزوم، ترک فعالیت های ورزشی خاص به صورت موقت و پرهیز از راه رفتن روی سطوح سخت ضرورت دارد.

در صورت رعایت کلیه این موارد با جلوگیری از افزایش کشش پاشنه پا درد و تورم این ناحیه کاهش می یابد.

کاهش وزن برای درمان درد پاشنه پای

چاقی زمینه ساز تحمیل فشار زیاد بر پا ها و پاشنه های افراد و بروز درد در این نواحی از بدن است.

کاهش اضافه وزن و ایجاد وزن متعادل از طریق ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب، کاهش اشتها با مصرف آب، مایعات، سبزی ها و میوه ها به مقدار زیاد جهت درمان درد پاشنه پا به ویژه درد ناشی از التهاب غلاف کف پا تأثیر بسزایی دارد.

استفاده از روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسید چرب امگا ۳ است. استفاده از این ماده مفید زمینه ساز کاهش ضخات ماهیچه ها و تسکین درد پاشنه پا است.

با توجه به اینکه مصرف مکمل روغن ماهی برای افراد مبتلا به غلظت خون و دیابت خطرناک است. این روش مؤثر باید حتماً پس از مشورت با پزشک و تحت نظارت وی انجام شود.

روغن ماهی جهت ترمیم زخم و سوختگی هم به کار می رود.

فرو بردن پاها درون سرکه گرم شده

قرار دادن پا ها به مدت نیم ساعت درون یک لگن پر از سرکه گرم شده و یا گذاشتن دستمال آغشته به سرکه گرم شده روی پاشنه پا سبب لایه برداری پوست پاشنه پا، نرم کردن و افزایش رطوبت سطح آن، رفع پینه های پا، جلوگیری از بروز التهاب غلاف کف پا و در نهایت تسکین درد پاشنه پا می شود.

جهت برطرف شدن درد به صورت کامل این روش ها را باید به مدت یک ماه ادامه دهید.

سایر روش های درمان درد پاشنه پای

● پوشیدن کفش های مناسب، تخت و بدون پاشنه

● افزایش مصرف میوه ها، سبزی ها، سیر و ترکیب سیر و آب انگور و پرهیز از مصرف گوشت، شکر، نوشیدنی های کافئین دار و مواد غذایی سرشار از کلسیم

● استفاده از آتل، اسپلینت، کفی های طبی کفش و زیر کف پا و بستن باند دور پا

● تزریق دارو های کورتیکواستروئید به پاشنه پا طبق تجویز پزشک

● قرار دادن پا ها در جوشانده گرم ریشه بادمجان

و …

علت و روش های درمان درد پاشنه پا چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۴۲ ۲

شما هم بخوانید