علت شل شدن عضلات بازو تا شکم و دست + ۱۳ روش درمان

علت و درمان شل شدن عضلات

علت شل شدن عضلات بازو شکم و دست نشانه چیست چرا عضلات شل می شود ؟ راه و روش درمان شلی عضلات بدن را در سایت فتوکده می خوانید

علت و درمان شل شدن عضلات

شل شدن عضلات علاوه بر اینکه زیبایی و تناسب اندام شما را از بین می برد،بدن شما را هم در مقابل آسیب های بیرونی و حتی بیماری ها ضعیف می کند.

داشتن عضلات قوی، سفت و محکم در بهبود عملکرد روزانه شما تأثیر زیادی دارد اکثر دلایل شل شدن عضلات نیز در سبک زندگی افراد نهفته است.

این مشکل با اصلاح بسیاری از عادت های افراد درمان می شود

شل شدن عضلات بازو و شکم نشانه چیست

علت های شل شدن عضلات

کمبود خواب

بخش عمده بازسازی و ترمیم عضلات بدن در هنگام خواب و استراحت انجام می شود. به همین علت کمبود خواب موجب شل شدن عضلات شده و از ساخت عضلات جدید جلوگیری می کند.

ابتلا به اختلالات خواب و بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب و … هم باعث کاهش مدت خواب عمیق بیماران و شل شدن عضلات آنها می شود.

عدم مصرف پروتئین در صبحانه

وقتی شما در وعده غذایی صبحانه و اول روز بیشتر کربوهیدارت مانند نان تست، برشتوک شیرین و … مصرف می کنید، بدن شما پروتئین مورد نیاز برای ساخت فوری عضلات را دریافت نمی کند و همین مسأله باعث شل شدن عضلات می شود.

گرفتگی عضلات، کمبود انرژی و احساس خستگی در طول روز از دیگر پیامد های منفی خوردن صبحانه های فاقد پروتئین است.

ورزش کردن به صورت یکنواخت

اگر دائم یک نوع ورزش را انجام دهید به عنوان مثال همیشه یک وزنه با وزن یکسان مثلا ۳ کیلو گرم را بلند کنید با ورود به دوره میانسالی بدن شما افت می کند و عضلات شما شل می شود.

تمرینات ورزشی باید به تدریج سنگین تر شوند تا عضله سازی در بدن شما متوقف نگردد. به خاطر داشته باشید باید تمام اعضای بدن خود از جمله پا ها، لگن، کمر، شکم و … را در حین ورزش تقویت کنید.

برنامه غذایی بدون میوه و سبزی

مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین به همراه غلات تصفیه شده و نمک منجر به تولید اسید در بدن شما می شود.

وقتی شما میوه و سبزی استفاده نمی کنید این اسید خنثی نمی شود و در نتیجه به تدریج عضلاتتان را شل و تخریب می کند.

بنابراین محافظت از بافت عضلانی تنها با مصرف غذا هایی مانند ماهی، گوشت و پنیر امکان پذیر نیست.

کاهش وزن خیلی سریع

بعضی از افراد از طریق رژیم غذایی سخت همراه با ورزش سنگین وزن خود را به سرعت کاهش می دهند.

پیروی از این رژیم لاغری غیر استاندارد نه تنها چربی ها را می سوزاند بلکه عضلات زیر پوست را هم از بین می برد.

رژیم های لاغری سخت وسنگین پوست شما را نیز شل و آویزان می کند. در اینگونه موارد بازگشت پوست به حالت طبیعی چند سال طول می کشد.

بیماری سارکوپنیا

در بیماری سارکوپنیا بعد از سن ۴۰ سالگی هر سال مقداری از حجم عضله از بین می رود بعضی از عادت های اشتباه مرتبط به سبک زندگی این بیماران هم سرعت شل شدن و آب شدن عضلات را بالا می برد.

در بیماری ای اس ال نیز عضلات شل و لاغر و ضعیف می شوند این بیماری یک نوع بیماری بدخیم در سلسله اعصاب رابط بین مغز و ماهیچه ها است.

در این بیماری فعالیت سلول های این اعصاب به تدریج متوقف می شود و ماهیچه ها علائم مغزی را دریافت نمی کنند.

همین مسأله موجب نابودی ماهیچه ها یا عضلات می شود. در حال حاضر متخصصین در مورد یافتن روش درمان این بیماری در حال تلاش هستند.

قطع تمرینات ورزشی سابق

اگر به ورزش کردن به صورت مستمر ادامه ندهید و بعد از مدتی فعالیت های ورزشی خود را قطع کنید، عضلات شما شل شده و شکل و ظاهر بدنتان به هم می ریزد.

بعد از سن ۳۰ سالگی هم عضلات به تدریج تحلیل می روند. اگر در این شرایط بدون ورزش کردن وزن اضافه کنید، عضلات شما بیشتر از قبل شل و ضعیف می شوند.

شل شدن عضلات شکم و بازو

روش های درمان شل شدن عضلات

تمرینات هوازی

خاصیت چربی سوزی فوق العاده تمرینات هوازی به سفت شدن عضلات شما کمک می کند. تمرینات ایروبیک، دویدن روی تردمیل، رقص و … از مؤثرترین تمرینات هوازی به شمار می روند که در خانه نیز قابل انجام می باشند.

انجام این تمرینات بیماری های دیابت و فشار خون را هم بهبود می بخشد. البته برای کسب نتیجه مطلوب تمرینات هوازی باید در کنار تمرینات قدرتی انجام شوند.

مصرف مکمل های پروتئین

مصرف مکمل ها و شیک های پروتئین عضلات شل شما را به سرعت سفت می کند. مصرف پروتئین وی هم همین تأثیرات را در پی دارد.

البته این پروتئین باعث کاهش وزن شما نیز می شود. توصیه می شود برای عضله سازی بهتر سفیده تخم مرغ و نخود مصرف کنید و قبل از مصرف هر نوع مکمل با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت نمایید.

حرکات بدنسازی ترکیبی

حرکات بدنسازی در دو سبک حرکات با تکرار بالا و وزنه های سبکتر و حرکات با تکرار کم و وزنه های سنگینتر انجام می شوند. برای سفت شدن عضلات باید هر دوی این تمرینات را انجام دهید.

این نوع تمرینات اندازه عضلات و قدرت آنها را هم زیاد می کند. دقت داشته باشید شما باید هر روز تمرینات خود را زیاد کنید تا عضلات شما کاملاً ورزیده و محکم شوند.

رژیم غذایی عضله ساز

جهت سفتی عضلات باید مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند شیر، تخم مرغ، کره بادام زمینی، ماست یونانی، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، بوقلمون و .. را در اول روز مصرف کنید.

بهتر است مصرف کربوهیدارت ها را هم محدود کنید. شما می توانید کربوهیدرات های مورد نیاز روزانه خود را با مصرف ماست کم چرب و میوه های حاوی قند کم مانند شاتوت و توت فرنگی تأمین کنید.

اگر وزنتان زیاد است باید کالری کمتر از نیاز روزانه خود مصرف کنید. در صورتی که وزن شما از حد متعادل پایینتر است باید کالری بیشتری دریافت کنید. استفاده از سبزی های تازه را نیز فراموش نکنید.

۷ ساعت در روز بخوابید

اگر روزی ۷ تا ۱۰ ساعت بخوابید بدن شما می تواند عضله جدید بسازد. این کار از شل شدن عضلات شما جلوگیری می کند.

استفاده از روش هایی مانند دوش گرفتن، گوش دادن به موسیقی و خواندن کتاب قبل از خواب هم به خواب راحت شما کمک می کند.

همچنین در صورتی که به یکی از انواع اختلالات خواب مبتلا هستید باید با مراجعه به پزشک این بیماری را درمان کنید.

کاهش اضافه وزن

هر چقدر بدن شما چربی کمتری داشته باشد، عضلات شما سفتتر می شود. به همین خاطر افراد چاق تنها با لاغری و سوزاندن چربی ها می توانند عضلات خودرا سفت کنند.

این افراد باید برای لاغر شدن از یک رژیم لاغری مناسب حاوی برنامه غذایی و برنامه ورزشی اصولی و استاندارد تحت نظارت پزشک و متخصص تغذیه استفاده کنند.

درمان شل شدن عضلات شکم و بازو | سایت فتوکده

شما هم بخوانید