بک دراپ یا بک گراند عکاسی چیست؟

چگونه با بک دراپ عکس بهتری بگیریم؟

یکی از راه‌های ثبت خاطرات، گرفتن عکس از لحظات و موقعیت‌های مختلف زندگی است. با توجه به همه‌گیر شدن استفاده از موبایل، این‌کار برای همه آسان و در دسترس شده است

این در حالی‌ست که هنوز هم اشتیاق به عکس گرفتن در استودیو و آتلیه‌های حرفه‌ای برای ثبت مناسبت‌ها و جشن‌های مختلف در بین افراد وجود دارد.

یکی از روش‌ها و تجهیزات پرکاربرد و مورد استفاده عکاسان حرفه‌ای برای ثبت عکس‌هایی خاص و زیبا، بک دراپ است. بک دراپ ها نوعی از پس‌زمینه‌ها هستند که انواع مختلف آن در هر آتلیه‌ای موجود است.

استفاده از این نوع پس‌زمینه‌ها در طرح‌ها و تم‌های مختلف، در فضای بسته استودیو، تجربه عکاسی طبیعی را هم برای عکاسان و هم برای مشتریان تداعی می‌کند. در این مقاله سعی داریم به بررسی کاربرد بک دراپ، انواع و روش نگهداری صحیح آن بپردازیم.

کاربرد بک دراپ و معرفی آن

به پشت‌زمینه‌های مختلف مورد استفاده در استودیوهای عکاسی و یا فضاهای دیگر به منظور بالا بردن کیفیت عکاسی، بک دراپ می‌گویند. بک دراپ ها را می‌توان یکی از تجهیزات کاربردی در زمینه عکاسی استودیو دانست و آن‌ها را جایگزینی مصنوعی برای انواع بک گراند عکاسی به شمار آورد.

این پیش‌زمینه‌ها هم می‌تواند ساده و در رنگ‌های مختلفی مانند سیاه، خاکستری، سفید و… باشند و هم می‌توانند در طرح‌های مختلف و متنوع مورد استفاده قرار بگیرند. شما می‌توانید با استفاده از انواع مختلف بک دراپ ها در سایز، طرح و کیفیت متفاوت، عکاسی حرفه‌ای و به‌روزتری را تجربه کنید.

احتمالا این سوال برای شما مطرح می‌شود که کاربرد بک دراپ چیست؟ در بحث کاربرد بک دراپ عکاسی و استفاده از آن باید بدانید که این نوع از پس‌زمینه‌ها، ایجاد فضاهای خلاقانه و زیبا را در انواع مدل‌های عکاسی بویژه عکاسی کودکان و نوزادان برای شما میسر و آسان می‌کند.

عکاسان می‌توانند با استفاده از انواع مختلف بک دراپ های مرتبط با سوژه‌ی موردنظر خود، اثرهای زیبایی را خلق کنند که همه‌ی آن‌ها در فضای بسته آتلیه انجام شده است.

لازم است بدانید که ایجاد دکورهای متنوع و جذاب برای گروه‌های سنی و همچنین سوژه‌های مختلف در فضای آتلیه، هزینه زیادی را برای شما به‌همراه دارد. با استفاده از انواع بک دراپ می‌توانید به‌صورت چشم‌گیری هزینه‌ها را کم کنید و در عین حال از پس‌زمینه‌های زیبا در عکاسی خود بهره ببرید.

نکته مهم در استفاده از بک دراپ ها این است که می‌توان آن‌ها را در سایزها و طرح‌های مختلف چاپ کرد و در این زمینه محدودیتی برای عکاسان عزیز وجود ندارد. یکی از ویژگی و کاربرد‌های مهمی که استفاده از انواع بک دراپ در حوزه عکاسی ایجاد کرده است، تبدیل و جایگزینی عکس‌های شاد و با تصاویر زنده به‌جای عکس‌های ساده است.

خیلی از افراد در مناسبت‌ها و جشن‌های مختلف، علاقه به گرفتن عکس‌های یادگاری با تم متناسب با مناسبت مربوطه را دارند. استفاده از بک گراند عکاسی با تصاویر و تم مربوط به مناسبت‌ها، خلاقیت و تنوع در عکاسی را بالا می‌برد.

به تصویرکشیدن سوژه‌ها در محیط‌های زیبا و رویایی، امکان ایجاد قاب‌بندی بهتر و نورپردازی زیبا، ایجاد تصاویر خاص و در نهایت تجربه یک عکاسی حرفه‌ای با استفاده از انواع پس‌زمینه‌ها برای شما امکان‌پذیر است. جنس بک دراپ عکاسی می‌تواند متفاوت باشد و باید باتوجه به شرایط و نوع سوژه در شناخت، انتخاب و استفاده از آن دقت کنید.

انواع بک دراپ از نظر جنس

باتوجه به کاربردهای مختلف این مدل از پس‌زمینه‌ها، احتمالا دوست دارید با انواع مختلف آن نیز آشنا شوید. جالب است بدانید که برای تقسیم‌بندی انواع بک دراپ‌ می‌توان از فاکتورهای مختلفی استفاده کرد. دسته‌بندی این مدل از پس‌زمینه‌ها بر اساس سایز، طرح و تم آن می‌تواند انواع متفاوتی از بک دراپ‌ عکاسی را ایجاد کند.

برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع به بررسی انواع بک دراپ‌ها بر اساس جنس آن می‌پردازیم، که در واقع یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها است و فاکتور مهمی در انتخاب و استفاده عکاسان از این تجهیزات استودیویی محسوب می‌شود.

بک دراپ پارچه‌ای

یکی از انواع متدوال بک دراپ‌ها، پس‌زمینه‌هایی با جنس پارچه است. جنس این پارچه‌ها می‌تواند از پنبه، مخمل، وینیل و یا پلی‌استر باشد. می‌توانید انواع طرح‌ها و رنگ‌ها را بر روی بک دراپ‌های پارچه‌ای چاپ کنید.

ایجاد پس‌زمینه‌های ساده تا پس‌زمینه‌های طرح‌دار و پر از رنگ‌های مختلف را می‌توانید در این نوع جنس از بک دراپ مشاهده کنید. توجه داشته باشید که انتخاب و خرید بک دراپ عکاسی با جنس پارچه‌ای را متناسب با نوع سوژه انجام دهید.

به‌عنوان نمونه، بهتر است برای عکاسی با سوژه تبلیغاتی، بک‌گراند ساده انتخاب کنید تا بیش از هر عامل دیگری، به بزرگ‌نمایی سوژه تبلیغاتی خود بپردازید. یا در عکاسی‌های مناسبتی، بهتر است از پس‌زمینه‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های زیاد استفاده کنید.

بک دراپ چوبی

چاپ انواع طرح‌ها و رنگ‌ها بر روی چوب، امکان استفاده از آن‌ها را به‌عنوان بک دراپ عکاسی فراهم کرده است. این نوع از پس‌زمینه‌ها با مقاومت بالای خود، ماندگاری بالایی دارند. چاپ طرح‌های مختلف بر روی لایه‌های خیلی نازک چوب، انواع بک‌گراندهای چوبی را ایجاد کرده است.

از این نوع بک‌گراند هم می‌توانید به‌عنوان پس‌زمینه و هم پوشاندن کف استودیو استفاده کنید. لازم است بدانید که پس‌زمینه‌های چوبی را می‌توانید در دو مدل بک دراپ چوبی الوار و بک دراپ فیبر چوبی تهیه و استفاده کنید. استفاده از بک‌گراند چوبی در بین عکاسان کاربرد بالایی دارد.

تفاوت بک دراپ و فون عکاسی

برای انتخاب پس‌زمینه مناسب باید از ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر کدام از آن‌ها مطلع باشید. در بحث مقایسه بک دراپ عکاسی و فون عکاسی باید گفت که هر دوی این پس‌زمینه‌ها، از تجهیزات و لوازم اساسی و کاربردی هر آتلیه‌ای به‌حساب می‌آیند. از هر دوی این‌ها برای قرار دادن در پشت سوژه و ایجاد نما و نورپردازی بهتر و در نتیجه عکس حرفه‌ای‌تر استفاده می‌شود. در عین کاربرد مشابه بک دراپ و فون عکاسی در ایجاد پس‌زمینه مناسب عکاسی، این دو دارای تفاوت‌هایی نیز هستند.

از جمله اینکه فون‌های عکاسی به‌طور معمول بر روی یک پایه نصب شده است در حالی که بک دراپ‌ها مستقیم بر روی دیوار نصب می‌شوند. استفاده از انواع فون عکاسی در گذشته بسیار مرسوم بوده است اما امروزه از انواع بک دراپ‌ها نیز در کنار آن استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین وجه تمایزات آن‌ها، قابلیت شست‌وشوی بک دراپ‌هاست. این امر تمیزکردن آن و ایجاد پس‌زمینه‌ای تمیز را برای شما فراهم کرده است.

روش شست‌وشو و نگهداری بک دراپ عکاسی

همان‌طور که اشاره کردیم، هر استودیو عکاسی، به طیف گسترده‌ای از انواع بک دراپ‌ برای ایجاد عکس‌های متنوع و حرفه‌ای مجهز شده است. در صورتی که از این پس‌زمینه‌ها به‌طور مداوم استفاده کنید، باعث ایجاد انواع لکه‌ها و کثیفی‌ها بر روی آن‌ها می‌شود.

در این موقعیت شما باید به خوبی از روش‌های شست‌وشو و نگهداری انوع بک دراپ عکاسی استفاده کنید تا هم کیفیت آن‌ها حفظ شود و هم عمر طولانی‌تری در استفاده از آن را تجربه کنید. برای شستن بک دراپ‌هایی که قابلیت تمیز شدن با ماشین لباسشویی را دارند، توصیه می‌شود که از این روش برای پاکسازی آن استفاده نکنید.

شما باید برای از بین بردن لکه‌ها از پارچه‌های نرم، مرطوب و آغشته به صابون استفاده کنید. شستن مداوم پس‌زمینه‌ها، کاهش کیفیت و کمرنگ شدن رنگ آن‌ها را به‌دنبال دارد.

برای این‌کار در روشی دیگر می‌توانید از اسفنج‌های نرم و محلول صابون ملایم استفاده کنید. توصیه می‌شود از مواد شیمیایی قوی در شست‌وشو بک دراپ عکاسی استفاده نکنید زیرا شدیدا به آن آسیب می‌زند. در صورتی که پس از استفاده از پارچه و یا اسفنج نرم و محلول صابون، لکه همچنان وجود داشت، بهتر است چند ساعتی آن را در آب گرم و صابون ملایم خیس کرده و سپس آب‌کشی کنید.

توصیه می‌شود در زمینه نگهداری صحیح از بک دراپ‌ها، مانع از ایجاد چین و چروک در آن‌ها شوید زیرا به مرور تاثیر منفی در کیفیت آن می‌گذارد. همچنین جلوگیری از نشستن مداوم گردوغبار بر روی آن نیز، به حفظ کیفیت آن کمک می‌کند. تمیز کردن بک دراپ‌ها بلافاصله بعد از ایجاد و بروز لکه نیز در نگهداری صحیح از آن بسیار مهم است.

نکات مهم در خرید بک دراپ عکاسی

آشنایی با ویژگی‌های یک پس‌زمینه مناسب، در کیفیت عکاسی شما نیز بسیار تاثیرگذار است. توجه به برخی نکات مهم در انتخاب و خرید بک‌گراند مناسب به شما در تجربه عکاسی رضایت‌بخش کمک می‌کند. توصیه می‌شود در خرید و استفاده از بک دراپ عکاسی، به نکات زیر توجه کنید.

● در خرید پس‌زمینه مناسب حتما به کیفیت چاپ طرح، تار نبودن رنگ‌ها و طرح‌ها توجه کنید.

● با توجه به سبک و سوژه عکاسی خود، ابعاد و اندازه مناسب برای بک دراپ را انتخاب کنید.

● متناسب با سوژه و سبک عکاسی خود، جنس و طرح بک دراپ عکاسی را انتخاب کرده و برای آگاهی از این موضوع از مشاوران این حوزه کمک و راهنمایی بگیرید.

● استفاده از بک دراپ‌های باکیفیت، کیفیت نهایی عکس شما را نیز تضمین می‌کند. علاوه‌بر آن عمر استفاده از انواع پس‌زمینه‌ها با توجه به میزان کیفیت آن مشخص می‌شود.

● برای تجربه عکاسی خوب و نورپردازی آسان‌تر، بهتر است بک‌گراند مناسب را انتخاب و استفاده کنید.

راه‌اندازی هر آتلیه‌ای نیاز به تجهیزات مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها، استفاده از انواع مختلف بک دراپ عکاسی ‌است. این مدل از پس‌زمینه‌ها با کاربرد بالا، در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها وجود دارند. ‌در انتخاب آن‌ها بهتر است به تناسب آن با سوژه موردنظر خود بسیار دقت کنید.

برای تجربه یک عکاسی لذت‌بخش و حرفه‌ای توصیه می‌شود از بک‌گراندها و ایجاد مناظر و موقعیت‌های زیبا در عکس مشتریان خود استفاده کنید.

مطلب مفید بود ؟ ۴ ۲

شما هم بخوانید