تفاوت شغل راننده پایه یک و دو

تفاوت شغل راننده پایه یک و دو

تفاوت شغل راننده پایه یک و دو

رانندگی را می‌توان یکی از جذاب‌ترین و پول‌سازترین مشاغل موجود در بازار کار دانست. افراد دارای مهارت در رانندگی، می‌توانند در شرکت‌های بزرگ و معتبر مشغول به کار شوند.

از آگهی‌های استخدامی موردتوجه در این حوزه می‌توان به آگهی استخدام راننده پایه دو بدون ماشین، استخدام راننده تریلی و استخدام راننده لیفتراک اشاره کرد.

اگرچه کارجویان می‌توانند در مشاغلی مانند راننده لیفتراک، راننده نیسان و راننده تریلی مشغول به کار شوند، اما برای رانندگی با هر ماشین نیاز به اخذ گواهینامه مرتبط با همان وسیله است. به شکلی که با اخذ گواهینامه‌ پایه یک، پایه دو و پایه سه، امکان فعالیت حرفه‌ای در شغل رانندگی را خواهید داشت. در این مقاله به معرفی شغل رانندگی، انواع گواهینامه‌ها و بازار کار رانندگی در خارج از کشور می‌پردازیم.

معرفی شغل رانندگی

بسیاری از افراد به‌محض رسیدن به سن ۱۸ سالگی، برای دریافت گواهینامه رانندگی اقدام می‌کنند. اگرچه رانندگی به‌عنوان یکی از سرگرمی‌های رایج در بین افراد مختلف شناخته می‌شود، اما داشتن مهارت در رانندگی می‌تواند به کسب درآمد منجر شود.

رانندگی به‌عنوان یکی از مهارت‌های فردی بسیار مهم، موردتوجه بسیاری از کارفرمایان قرار دارد. به شکلی که بخش قابل‌توجهی از آگهی‌های استخدامی در منابع کاریابی مختلف، به آگهی‌های شغلی مرتبط با شغل رانندگی اختصاص دارند.

آگهی استخدام راننده تریلی، آگهی استخدام راننده پایه دو بدون ماشین و آگهی استخدام راننده نیسان، تنها برخی از انواع آگهی‌های استخدامی رایج در شغل رانندگی هستند.

این در حالی است که برای رانندگی با خودروهای خدمات عمومی مانند آمبولانس و ماشین آتش‌نشانی، به استخدام رانندگان ماهر نیاز خواهد بود. مشاهده فرصت های شغلی راننده پایه دو آمبولانس: https://karbord.io/jobs/second-class-driver

یک راننده را می‌توان فردی ماهر در رانندگی دانست که ضمن آشنایی کامل با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، بتواند بار خودرو، خودرو و سرنشینان را به شکلی امن و در زمان تعیین‌شده به مقصد موردنظر برساند.

همچنین یک راننده باید بتواند با بررسی‌های منظم و دوره‌ای، خودرو را در وضعیت ایمن و بدون نقص حفظ نماید. بااین‌حال برای رانندگی با وسایل نقلیه مختلف، شرایط یکسانی تعریف نشده است. به شکلی که در آگهی‌های استخدام راننده پایه دو بدون ماشین، شرایطی متفاوت از آگهی‌های استخدام راننده تریلی و راننده لیفتراک را شاهد هستیم.

اگرچه هر کارفرمایی می‌تواند شرایط استخدامی مخصوص به خود را در آگهی‌های استخدام راننده درج نماید، اما برای رانندگی با یک وسیله نقلیه خاص نیاز به اخذ گواهینامه رانندگی مخصوص به همان وسیله است. به همین دلیل در ادامه، به بررسی انواع گواهینامه رانندگی می‌پردازیم.

انواع گواهینامه رانندگی

احتمالا تاکنون در بین آگهی‌های استخدام راننده با آگهی‌هایی مانند آگهی استخدام راننده پایه دو بدون ماشین، آگهی استخدام راننده لیفتراک و آگهی استخدام راننده نیسان مواجه شده‌اید. اگرچه رانندگی موضوع مشترک در تمام این آگهی‌های استخدامی است، اما گواهینامه‌های مختلفی برای رانندگی تعریف شده است.

انواع گواهینامه‌ها در ایران را می‌توان به ۳ نوع کلی گواهینامه رانندگی پایه سه، گواهینامه پایه دو و گواهینامه پایه یک تقسیم‌بندی نمود. همچنین گواهینامه موتورسیکلت برای رانندگی با انواع موتور و گواهینامه ویژه، برای رانندگی با ماشین‌های خاص موردتوجه هستند.

به‌عنوان‌مثال برای رانندگی با لیفتراک به گواهینامه لیفتراک و برای رانندگی با لودر، به گواهینامه لودر نیاز خواهید داشت. در ادامه، به معرفی موارد کاربرد هریک از انواع گواهینامه‌های پایه ۳، ۲ و ۱ خواهیم پرداخت.

آشنایی با گواهینامه پایه سه

اگر به دنبال آگهی‌های استخدام راننده پایه دو بدون ماشین هستید، باید ابتدا برای دریافت گواهینامه پایه ۳ اقدام کرده باشید. در حقیقت اولین گواهینامه‌ای که فرد بعد از رسیدن به سن ۱۸ سالگی می‌تواند برای دریافت آن اقدام کند، گواهینامه پایه سوم است. با استفاده از گواهینامه پایه سه، اجازه رانندگی با خودروهایی سبک مانند انواع سواری و وانت را خواهید داشت.

به شکلی که راننده دارای این نوع از گواهینامه رانندگی، می‌تواند وسیله نقلیه‌ای با حداکثر ظرفیت ۳.۵ تن بار و ۹ نفر سرنشین را جابجا نماید. به‌عنوان‌مثال چنانچه قصد داشته باشید به‌عنوان راننده مدیرعامل یک شرکت مشغول به کار شوید، به دریافت گواهینامه پایه ۳ نیاز خواهید داشت.

برخی از شرکت‌ها و افراد حقیقی با انتشار آگهی استخدام راننده، به دنبال جذب و استخدام راننده پایه سه هستند. از جدیدترین آگهی‌های استخدام راننده می‌توان به آگهی‌ استخدام راننده مدیرعامل در شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی شنل، ‌آگهی استخدام راننده مدیریت در سهند سازه البرز و آگهی استخدام راننده در گروه آریا پالایش ارگ اشاره کرد.

گواهینامه پایه دو

رای رانندگی با خودروهای نیمه سنگین، به اخذ گواهینامه پایه دو نیاز خواهید داشت. به شکلی که برای رانندگی با خودروهایی مانند آمبولانس، مینی‌بوس، ماشین ‌آتش‌نشانی، خاور و ایسوزو، نیاز به اخذ گواهینامه پایه دو خواهد بود. با دریافت گواهینامه پایه دو می‌توانید برای جابجایی مسافر و بار اقدام کرده و با شرکت‌های معتبر، قرارداد همکاری امضا کنید.

همچنین امکان رانندگی با ون و تاکسی، برای افراد داری گواهینامه پایه دو فراهم خواهد بود. از انواع آگهی استخدام راننده پایه دو می‌توان به آگهی استخدام راننده پایه دو بدون ماشین، آگهی استخدام راننده ایسوزو و آگهی استخدام راننده پایه دو در شرکت‌های فعال در صنایع غذایی اشاره کرد.

گواهینامه پایه یک برای چه ماشین هایی است؟

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که: «برای رانندگی با ماشین‌هایی مانند اتوبوس و کامیون، به چه نوع گواهینامه رانندگی نیاز خواهد بود؟». در حقیقت برای رانندگی با ماشین‌های سنگین، باید گواهینامه پایه یک داشته باشید. همچنین افرادی که دارای گواهینامه پایه یک هستند، می‌توانند برای آگهی‌های استخدام راننده پایه دو بدون ماشین هم رزومه خود را ارسال کنند.

با دریافت گواهینامه پایه یک، این اجازه را خواهید داشت تا بتوانید ماشین‌هایی با ظرفیت بیش از ۶ تن بار یا بیش از ۲۶ نفر سرنشین را جابجا نمایید. این در حالی است که برای رانندگی با ماشین‌های عمرانی مانند لودر، باید گواهینامه ویژه همان ماشین را دریافت نمایید.

بازار کار رانندگی در خارج از کشور

اگرچه تعداد قابل‌توجهی از آگهی‌های استخدام راننده مانند آگهی استخدام راننده پایه دو بدون ماشین در کشور وجود دارد، اما برخی از رانندگان به دنبال کسب درآمد از طریق رانندگی در خارج از کشور هستند.

به همین دلیل در ادامه، به بررسی میزان درآمد شغل رانندگی در کشورهای کانادا، آلمان و ترکیه می‌پردازیم.

بازار کار رانندگی در آلمان

وجود شبکه حمل‌ونقل گسترده در کشور آلمان موجب شده است تا این کشور، نیاز شدیدی به استخدام راننده پایه دو بدون ماشین، راننده پایه یک و سایر رانندگان داشته باشد. خوب است بدانید که متوسط درآمد شغل رانندگی در کشور آلمان برای سال ۲۰۲۳ میلادی، مبلغی معادل با ۱۳,۸۰۰ یورو در سال است.

رانندگانی که دارای تجربه کاری کمی هستند، به شکل متوسط درآمدی در حدود ۵۳۰ یورو در ماه خواهند داشت. این در حالی است که میانگین درآمد رانندگان باتجربه در کشور آلمان، مبلغی به‌اندازه ۱,۸۲۰ یورو در ماه گزارش شده است.

بااین‌حال درآمد رانندگان در آلمان به عوامل مختلفی مانند نوع کار و وسیله نقلیه آن‌ها بستگی دارد. به شکلی که درآمد رانندگان پایه یک در آلمان، ماهانه مبلغی به‌اندازه ۳۵۰۰ یورو خواهد بود. با داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و گواهینامه معتبر رانندگی در اروپا، می‌توانید برای فعالیت در یکی از مشاغل رانندگی در آلمان اقدام کنید.

حقوق و دستمزد راننده در ترکیه

با دریافت گواهینامه ترکیه، می‌توانید در شرکت‌های تاکسی اینترنتی در ترکیه مشغول به کار شوید. همچنین امکان فعالیت در شرکت‌های باربری در ترکیه، برای دارندگان گواهینامه پایه یک وجود خواهد داشت.

متوسط درآمد یک راننده در کشور ترکیه، مبلغی معادل با ۲۹,۴۰۰ لیر ترکیه در سال است. به شکلی که حداقل درآمد رانندگان در کشور ترکیه، مبلغی برابر با ۱,۱۵۰ لیر ترکیه در ماه عنوان شده است. همچنین رانندگان انواع وسیله نقلیه که دارای تجربه کاری مناسبی هستند، می‌توانند درآمدی به‌اندازه ۳,۸۸۰ لیر ترکیه در ماه داشته باشند.

درآمد راننده در کانادا

افراد بالای ۱۶ سال می‌توانند برای دریافت گواهینامه در کشور کانادا اقدام کنند. هرچند امکان رانندگی در کانادا با استفاده از گواهینامه بین‌المللی وجود خواهد داشت، اما افراد ساکن در کانادا باید برای اخذ گواهینامه کانادا اقدام نمایند.

درنتیجه چنانچه قصد مهاجرت و اقامت طولانی‌مدت در کانادا را داشته باشید، باید گواهینامه کانادایی رانندگی خود را دریافت کنید. به شکلی که با داشتن مدارکی مانند کارت اقامت دائم، پاسپورت کانادایی و مجوز اقامت موقت، می‌توانید در آزمون گواهینامه کانادا شرکت کنید.

خوب است بدانید که دولت کانادا، امکان مهاجرت رانندگان را به ایالت‌های مختلف این کشور فراهم کرده است. شما می‌توانید از طریق یکی از برنامه‌های مهاجرت استانی یا برنامه‌های دولت فدرال، برای مهاجرت به کانادا اقدام کنید.

متوسط درآمد یک راننده در کشور کانادا، مبلغی در حدود ۴۱,۹۲۷ دلار در سال است. این در حالی است که یک راننده تازه‌کار در کانادا، می‌تواند حداقل درآمدی معادل با ۳۵,۱۰۰ دلار در سال داشته باشد. بااین‌حال رانندگان باتجربه در کانادا، متوسط حقوق و دستمزدی برابر با ۵۷,۰۵۹ دلار در سال را خواهند داشت.

جمع‌بندی

برای رانندگی با انواع وسایل نقلیه، به دریافت یکی از انواع گواهینامه‌ نیاز خواهید داشت. در این مقاله ضمن معرفی شغل راننده، به معرفی انواع گواهینامه پایه سه، گواهینامه پایه دو و گواهینامه پایه یک پرداختیم.

همچنین با معرفی برخی از انواع آگهی‌های استخدامی در ایران مانند آگهی استخدام راننده پایه دو بدون ماشین، متوسط حقوق و دستمزد رانندگان در کشورهای آلمان، کانادا و ترکیه را موردبررسی قرار دادیم.

شما هم بخوانید