درمان خانگی سرماخوردگی چگونه است؟

درمان خانگی سرماخوردگی چگونه است؟

درمان خانگی سرماخوردگی چگونه است؟

درمان خانگی سرماخوردگی از روش‌های موثر برای غلبه بر این بیماری است. سرماخوردگی می‌تواند باعث ایجاد خستگی و کلافگی در فرد شود. احتمال ابتلا به این بیماری در فصل پاییز و زمستان بیشتر است اما این به معنی مبتلا نشدن در فصل تابستان نیست.

با توجه به همیشگی بودن ویروس سرماخوردگی لازم است روش‌های درمان خانگی آن را یاد بگیریم. زیرا استفاده مداوم از داروها به‌مرور زمان می‌تواند باعث ایجاد عوارضی در بدن شود.

درمان خانگی این بیماری می‌تواند شامل مصرف دم‌نوش‌ و غذاهای مفید باشد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین روش‌های آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا درمان خانگی سرماخوردگی را انتخاب کنیم؟

ویروس‌های زیادی وجود دارد که باعث ایجاد سرماخوردگی در بدن می‌شود. به همین دلیل هر شخص در طول سال ممکن است چندین روز را با علائم این بیماری سپری کند.

با توجه به عوارضی که داروهای شیمیایی در بدن ایجاد می‌کند، استفاده از روش‌های خانگی می‌تواند جایگزین خوبی برای آن‌ها باشد.

همچنین این روش‌ها علاوه بر کاهش علائم بیماری، با گذشت زمان، تا حدودی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. این محتوا درمان خانگی سرماخوردگی را به‌طور کامل بررسی کرده است.

سوپ مرغ بخورید

سوپ مرغ دارای خواصی مانند آنتی‌اکسیدان، از بین برنده مخاط و کاهش‌دهنده درد عضلانی است. این غذای مفید مانند یک داروی قوی برای بدن عمل می‌کند.

همچنین سوپ به دلیل آب زیادی که دارد، در تامین آب از دست رفته بدن نیز موثر است. پس در حین مریضی از تهیه و مصرف آن غافل نشوید.

استراحت کردن

تب و بدن‌درد در زمان سرماخوردگی باعث کلافگی و خستگی بیش از حد افراد می‌شود. اگر فرد بیمار به‌‌خوبی استراحت نکند علاوه بر انتقال سرماخوردگی به دیگران در اثر بیرون رفتن از خانه، باعث طولانی شدن مدت زمان بیماری خود نیز می‌شود.

مصرف زیاد مایعات

بدن در حین بیماری دچار کم‌آبی شده و برای جبران آن باید مصرف مایعاتی مانند آب و آب‌میوه افزایش یابد. اما از نوشیدن مایعات حاوی کافئین که خود عامل کم‌آبی بدن هستند بپرهیزید.

مصرف سیر را زیاد کنید

سیر دارای ترکیباتی چون آلیسن است که باعث ایجاد خاصیت ضدمیکروبی در آن می‌شود.

با اضافه کردن سیر در برنامه‌ی غذایی علاوه بر کاهش علائم سرماخوردگی می‌توانید بدن خود را در برابر ابتلا به این بیماری نیز محافظت کنید چراکه خاصیت پیش‌گیری از سرماخوردگی را دارد.

اکیناسه را فراموش نکنید

مصرف اکیناسه که یک گیاه مخروطی شکل بنفش‌رنگ است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این باعث کاهش میزان ابتلا به سرماخوردگی در طول زندگی افراد خواهد شد. همچنین این گیاه در کاهش علائم این بیماری نیز بسیار موثر است.

تاثیر ویتامین سی در درمان خانگی سرماخوردگی

ویتامین سی تاثیر زیادی روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارد اما ممکن است برای کاهش علائم سرماخوردگی بی‌اثر باشد.

سعی کنید در رژیم غذایی خود مصرف این ویتامین را جای دهید تا کم‌تر به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی دچار شوید.

از مهم‌ترین منابع ویتامین C می‌توان به لیمو، پرتقال، گریپ‌فروت و سبزیجات برگ‌دار اشاره کرد.

استفاده از دستگاه بخور

دستگاه بخور سرد یا رطوبت‌رسان فضای خانه را کاملا مرطوب می‌کند که این شرایط برای درمان التهابات بینی و کم‌ کردن احتقان کاملا مفید است.

حمام کردن

برای درمان خانگی سرماخوردگی بزرگسالان می‌توان از حمام آب گرم استفاده کرد. این حمام باعث کاهش دردهای عضلانی می‌شود.

همچنین اگر از وان استفاده می‌کنید با افزودن اسانس‌هایی مانند رزماری، اسطوخودوس، آویشن و… اثر تسکینی آن را افزایش دهید.

غرغره کردن آب نمک

برای این منظور یک قاشق چای‌خوری نمک را درون یک لیوان آب ریخته تا حل شود. غرغره کردن این محلول باعث شل شدن مخاط و خروج آن‌ها از گلو می‌شود.

غرغره آب نمک در تسکین موقت گلودرد تاثیر زیادی دارد. برای درمان خانگی سرماخوردگی کودکان بهتر است از این روش استفاده نشود.

درمان سرماخوردگی با عسل

عسل در مبارزه با باکتری و میکروب‌ها مانند یک دارو عمل می‌کند. همچنین دم‌کرده‌ی آن با چند قطره آب‌لیموی تازه، شربتی برای درمان گلودرد و سرفه است. استفاده از عسل در چایی نیز می‌تواند در درمان خلط و گلودرد موثر باشد.

اگر دچار سرفه‌های شدید در شب هستید مصرف عسل قبل از خواب کمک زیادی به شما می‌کند. این روش برای کودکان بالای یک‌سال نیز موثر است.

برای کودک زیر یک‌سال مصرف عسل به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا وجود کلستریدیوم بوتولینوم در آن می‌تواند برای نوزاد بسیار خطرناک باشد.

معرفی دمنوش‌های موثر در درمان خانگی سرماخوردگی

دمنوش‌های خانگی زیادی وجود دارد که برای کاهش علائم سرماخوردگی از آن‌ها استفاده می‌شود. ما در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها را پرداخته‌ایم:

درمان سرماخوردگی با زنجبیل

این گیاه از قدیم در درمان سرماخوردگی نقش زیادی داشته است. برای استفاده از آن باید ریشه‌ی زنجبیل خام را در آب جوش ریخته و اجازه دهید دم کند. این دم‌نوش برای درمان سرفه و گلودرد بسیار موثر است.

دم‌نوش چایی سبز برای درمان سرماخوردگی

چایی سبز همان‌گونه که برای درمان برخی بیماری‌های خطرناک مانند مغز و اعصاب مفید است در بهبود و کاهش علائم سرماخوردگی نیز کاربرد دارد.

مصرف این چایی به‌ دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان سبب از بین رفتن باکتری‌های مضر می‌شود. همچنین در کاهش سرفه نیز موثر است.

دم‌نوش نعنا تند برای درمان سرماخوردگی

نعنا درواقع پک کاملی برای کاهش علائم سرماخوردگی است. این دم‌نوش باعث کاهش احتقان بینی و در نتیجه تنفس راحت می‌شود. همچنین کاهش سرفه و درد و التهاب بدن را نیز به دنبال دارد.

دم‌‌نوش آویشن برای درمان سرماخورگی

آویشن خاصیت ضد سرفه و خلط‌آوری دارد که استفاده از دم‌نوش آن، برای کاهش علائم سرماخوردگی را ضروری می‌کند. برای تاثیر بیشتر می‌توان آویشن را به همراه عسل دم‌کرده و سپس میل کنید.

دم‌نوش بابونه برای درمان سرماخوردگی

استفاده از دم‌نوش بابونه علاوه بر تاثیری که روی کاهش علائم شما دارد باعث بالا رفتن کیفیت خواب شما نیز می‌شود. در روزهای بیماری به‌دلیل شدت علائم و درد بدن، بسیاری از افراد نمی‌توانند به‌درستی بخوابند. دم‌نوش بابونه برای کمک به خواب آن‌ها نیز موثر است.

دم‌‌نوش گزنه برای درمان سرما خوردگی

گزنه سرشار از ویتامین سی وکاروتن است که در تقویت سیستم ایمنی تاثیر بسیاری دارد. دم‌نوش گزنه برای پیشگیری از بیمار شدن قابل استفاده است.

دم‌نوش به برای درمان سرماخوردگی

این دم‌نوش در کنار خواصی که برای کاهش علائم سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، بسیار خوش عطر و طعم نیز می‌باشد.

این دم‌نوش می‌تواند جایگزین خوبی برای چایی باشد. برای دم کردن آن از میوه‌ تازه یا خشک شده استفاده کنید.

دم‌‌نوش سنجد برای درمان سرماخوردگی

سنجد با دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین سی و همچنین ترکیبات آنتی‌اکسیدان، برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی بسیار موثر است. اگر به هر دلیلی سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شد، عصاره سنجد می‌تواند کمک زیادی در تقویت آن داشته باشد.

جمع‌بندی

درمان خانگی سرماخوردگی برای افرادی که مدام با این بیماری درگیرند و علاقه‌ای به مصرف دارو ندارند می‌تواند بسیار جذاب باشد.

سرماخوردگی باعث خستگی، بدن درد، سرفه، تب و… می‌شود. این علائم برای هر فردی می‌تواند ناخوشایند باشد. به همین دلیل بهتر است با رعایت نکات و مصرف برخی مواد غذایی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید تا کمتر به این بیماری دچار شوید.

روش‌های درمان خانگی شامل مصرف مایعات، استراحت کافی، مصرف ویتامین سی، مرطوب کردن محیط، استفاده از دم‌نوش‌های گیاهی و… می‌باشد.

همچنین جهت پیشگیری بهتر است به مقدار کافی بخوابید، غذای خوب بخورید و ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دهید. رعایت این موارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مطلب مفید بود ؟ ۵ ۰

شما هم بخوانید