رفع شوری غذا + ۲۰ روش رفع شوری برنج تا خورشت و سوپ

رفع شوری غذا با نوشابه و سیب زمینی

رفع شوری غذا با نوشابه آموزش روش رفع شوری برنج و خورشت از بین بردن شوری غذا سوپ و تاس کباب تا آش و ماکارونی را در سایت فتوکده می خوانید

رفع شوری غذا از برنج تا خورشت و سوپ

شوری غذا با افزودن میزان زیادی نمک به غذا اتفاق می افتد و در برخی مواقع بخصوص زمانی که مهمان داریم باعث وخیم تر شدن اوضاع و استرس می شود.

غذاهایی که طبخ می کنیم در کل به سه دسته : شور، ملس و شیرین تقسیم بندی می شوند و این طعم و مزه فقط به میزان نمک، ادویه، شکر و فلفل بکار رفته در غذا وابسته می باشد.

زیاده روی در مصرف نمک نیز خطرات زیادی دارد و باعث افزایش فشار خون شده و ریسک سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می دهد.

شوری غذا به منزله بکار بردن بیش از حد نمک در غذا بوده که خوردن آن را دشوار می کند و برای رفع شوری غذا روش های مختلفی وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

آموزش رفع شوری برنج و خورشت

روش رفع شوری برنج و خورشت قرمه سبزی و آش و سوپ ماکارونی

رفع شوری سوپ یا تاس کباب

بصورت موردی برای سوپ یا کباب تابه ای می توانید یک عدد سیب زمینی خام را پوست کنده و به آن اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه که در غذا جوشید می توانید در بیارید اگر لازم بود مدت بیشتری بماند

برای آش تنها می توانید آب اضافه کنید و مدت زمان پخت را  طولانی تر کنید

روش رفع شوری برنج

شوری برنج می تواند در ۳ مرحله اتفاق بیفتد :

۱- اگر قبل از آبکش کردن متوجه شدید : یک عدد سیب زمینی را پوست گرفته و داخل قابلمه بیندازد

۲- اگر هنگام آب کشی متوجه شدید : می تواند آب بیشتری روی برنج داخل آبکش بریزید

۳-  اگر بعد از آب کشی متوجه شوری شدید : باید خورشت را بی نمک درست کنید چون راهی ندارید

رفع شوری خورشت با نوشابه

رفع شوری غذا با نوشابه را شنیده بودید ؟

اگر برای خورشت قرمه سبزی متوجه شوری آن شدید می توانید خیلی کم نوشابه به داخل خورشت بریزید در غیر اینصورت استفاده از سیب زمینی گزینه بهتری است

یا اینکه مقداری خمیر یا آرد گندم را به خورشت اضافه کرده و بعد از مدتی آنرا خارج کنید

 

افزودن نشاسته

برای برطرف کردن شوری زیادی غذاها بسته به نوع غذا می توانید از نشاسته استفاده کنید، برای مثال می توانید به غذا، برنج، پاستا یا سیب زمینی اضافه کنید

این مواد طعم شوری را از بین می برند

افزودن عسل، شکر یا ترکیبات اسیدی

با اینکه شاید عجیب به نظر برسد اما در مواقع لزوم می توانید از ترکیباتی چون سرکه، گوجه فرنگی و یا خوراکی های ترش استفاده کنید تا شوری گرفته شود

یکی از راهکارهای دیگر هم استفاده از شکر می باشد، می توانید ۱ قاشق چایخوری شکر را به ۱ قاشق چایخوری سرکه اضافه کنید و ترکیب آماده شده را به غذای شورتان اضافه کنید

اگر شوری برطرف نشد این روش را تکرار کنید، می توانید از ترشی نیز برای رفع شوری کمک بگیرید

افزایش حجم غذا

در صورتی که مواد اولیه دارید و زمان هم هست، می توانید با افزودن آن به غذایتان شوری آن را کاهش دهید.، برای سوپ کمی گل کلم به مواد غذا اضافه کنید تا شوری را بگیرد

اگر در داخل غذا از هویچ و سیب زمینی استفاده کرده اید، می توانید با افزودن دوباره از شوری غذا به نسبت زیادی کم کنید.

گرفتن شوری غذا با سیب زمینی

در برخی مواقع امکان افزودن رشته یا سیب زمینی به غذا وجود ندارد و نمی توان آن را در رسپی غذا گنجاند.

در این حالت یک سیب زمنی بزرگ را دو قسمت کرده و داخل غذا بیاندازید تا شوری آن را جذب کند و بعد از پخت، آن را خارج کنید.

بکار بردن خامه

در غذاهایی که در آن ها سبزیجان بکار رفته برای رفع شوری غذا می توان از خامه استفاده کرد. خامه همچنین غذا را لذیذتر کرده ولی باید در مصرف آن به دلیل کالری زیادش، حد اعتدال را رعایت کرد.

از بین بردن شوری غذا با قاشق نقره

با قرار دادن یک قاشق نقره در غذای شور در حال جوش می توانید از شوری آن بکاهید. برای رفع شوری غذا اغلب با افزودن مواد غذایی و آب، آن را قابل خوردن می کنند.

استفاده از میوه ها

برخی از میوه ها در رفع شوری غذا بسیار موثر می باشند و می توان از سیب و آناناس بدین منظور بهره برد. اگر تمایلی به بودن این میوه ها در غذا نداشتید، بعد از پخت غذا می توانید آن را خارج کنید.

از بین بردن شوری غذا با آب

در صورتی که غذای شما آبکی باشد می توانید مقداری آب به آن بیفزایید تا از شوری غذا بکاهد. بخار شدن آب غذا باعث دوام شوری بوده و برای رفع آن مقداری از آب شور غذا را با آب جایگزین نمایید.

افزایش حرارت شعله

سرد بودن غذا و دمای پایین آن باعث حس بیشتر مزه شوری غذا می شود. برای سرپوش گذاشتن بر شوری غذای خود می توانید آن را داغ دغ سرو کرده و میل کنید.

رفع شوری غذا با نان

برای رفع شوری غذای پخته شده می توانید پس از اتمام پخت غذا مقداری نان به آن افزوده و بعد از اینکه شوری غذا را جذب کرد آن را از غذا حذف کنید.

سیب زمینی نیز در رفع شوری غذا به این روش بکار می رود.

بخار شدن آب غذا

برخی غذاهای آبکی در زمانی که حرارت شعله زیاد باشد به سرعت تبخیر شده و بنابراین غذا شور می شود. برای رفع شوری غذاهای آبکی بهتر است به آن آب افزوده و حرارت شعله را کم کنید.

شستن سبزیجات کوکو سبزی

گاهی برای کم کردن شوری یک غذاها مثلا کوکو سبزی، که سبزیجات دارد در صورت عملی نشدن راهکارهای بالا مجبورید سبزیجات را در آورده و زیر آب شیر بگیرید تا نمک اشافی آنها گرفته شود

گرچه اینکار به سبزی بخار دیده آسیب میزنه اما برای رهایی از شوری چاره ای نیست

بکار بردن ترشی

مواد اسیدی یا ترشی مزه شوری غذا را مخفی کرده و می توانید متناسب با طعم غذایتان از گوجه فرنگی، عصاره انواع مرکبات و ترشی برای رفع شوری غذا بهره ببرید.

افزودن یک قاشق سرکه

برای رفع شوری غذای پخته شده استفاده از سرکه بسیار تاثیر دارد. زیرا مواد اسیدی بخصوص سرکه مزه شور غذا را مخفی کرده و از شدت شوری آن می کاهد.

استفاده از نمک دانه درشت

نمک های معمولی ریز بوده و امکان کنترل آن در حین استفاده نیست

بنابراین می توانید نمک درشت در تهیه غذاها بکار برید. نمک درشت از شور شدن غذا جلوگیری می کند زیرا میزان زیادی نمک باید برای شور کردن غذا باید بریزید.

رفع شوری غذا با اسفنج

در صورتی که راهی از طریق خوردنی برای کاهش شوری غذا نداشتید، می توان یک اسفنج بهداشتی را تهیه کرده و به مدت زمان ۱۰ دقیقه در غذا جوشاند، تا شوری آن را جذب نماید.

افزودن پله ای نمک

برای کنترل نمودن نمک غذا حتما دقت کنید که در چند مرحله به آن نمک بیفزایید. آسان ترین راه چک کردن نمک غذا در حین پخت، ۵ دقیقه قبل از کشیدن غذا می باشد

روش رفع شوری غذا با نوشابه | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۶۸ ۲۵

شما هم بخوانید