مقایسه فاموتیدین و رانیتیدین

مقایسه فاموتیدین و رانیتیدین

مقایسه فاموتیدین و رانیتیدین

مشکلات و بیماری‌های معده از بدترین مواردی هستند که می‌توانند بیمار را عاجز کنند. درد معده به علت‌های مختلفی ایجاد می‌شود اما هر کدام این علت‌ها ایجاد ناراحتی شدیدی برای بیمار می‌کند.

درد معده معمولا درد تیز و شدیدی است که در صورتی که درمان نشود می‌توان مشکلات بسیاری ایجاد کند. یکی از دردها و مشکلاتی که با معده سر و کار دارد، سوزش معده است.

معمولا اولین داروهایی که برای رفع این درد به ذهن هر کسی می‌رسد، رانیتیدین و یا فاموتیدین است. در ادامه به معرفی این دو دارو و تفاوت آنها می‌پردازیم.

موارد مصرف قرص فاموتیدین

موارد مصرف قرص فاموتیدین

در ادامه مقالات مرتبط با معرفی داروها به بررسی فاموتیدین می‌پردازیم. فاموتیدین یکی از داروهای محبوب است که تقریبا در همه‌ی خانه‌ها از آن موجود است.

کسانی که رفلاکس معده دارند و با سوزش معده درگیر می شوند، با این دارو می‌توانند به سادگی این درد را درمان کنند. اما فاموتیدین چگونه عمل می‌کند؟

قرص فاموتیدین ۲۰ یا قرص فاموتیدین ۴۰ از داروهای ضد اسید است و درد ناشی از سوزش اسید معده را کاهش می‌دهد. این دارو خوراکی است و خوردن آن باعث کاهش سوزش سردل ناشی از افزایش اسید معده می‌شود.

درصورتیکه شما هم با مشکلاتی نظیر سوزش سر دل دست و پنجه نرم کنید می‌توانید با خوردن این قرص از درد خود بکاهید.

موارد مصرف رانیتیدین

رانیتیدن یکی از داروهای آنتی هیستامین است که بر روی اسید معده اثر می‌گذارد. این دارو از پرکاربردترین داروها در ایران بوده اما اخیرا دیگر چندان مصرفی ندارد.

رانیتین به سوزش معده و سوءهاضمه کمک می‌کند و از داروهای خوراکی و تزریقی است. نوع خوراکی آن از پرکاربردترین انواع دارو است و معمولا رانیتیدین خوراکی را در بیشتر خانه‌ها می‌بینیم.

شربت رانیتیدین شکل دیگری از این دارو است که برای زخم معده اطفال کاربرد دارد. رانیتیدین ۳۰۰ و رانیتیدین ۱۵۰ از دوزهای مصرفی در دسترس این دارو است.

آیا مصرف رانیتیدین منسوخ شده است؟

آیا مصرف رانیتیدین منسوخ شده است؟

احتمالا این خبر را شنیده‌اید که رانیتیدین دیگر از داروهایی نیست که در بازار بتوانید آن را تهیه کنید و استفاده از آن ممنوع است. اما چرا این اتفاق افتاده است؟

رانیتیدین حاوی ماده‌ای است که مواد نگهدارنده سوسیس و کالباس هم آن را دارند و تجمع آن در بدن باعث ایجاد سرطان می‌شود. بنابراین برای احتیاط در پیشگیری از ابتلا به سرطان، این دارو از بازار دارویی جمع شده است و دیگر نمی‌توان آن را به سادگی تهیه کرد.

فاموتیدین به جای رانیتیدین کاربرد بالایی دارد و از آن استفاده می‌شود. این دارو خطری ایجاد نمی‌کند و از داروهای مناسب و تاثیرگذار است.

عوارض مصرف همزمان فاموتیدین و رانیتیدین

دیدیم که این دو دارو برای یک هدف تجویز می‌شوند و مصارف آنها مشابه هست. هر دو برای اسید معده و سوزش سر دل استفاده می‌شوند. آیا می‌شود این دو دارو را همزمان مصرف کرد؟

استفاده از داروهای ضد اسید به طور همزمان لزومی ندارد. ماکسیمم دوز بزرگسال فاموتیدین در هر نوبت ۴۰ است و ناشتا باید خورده شود.

اگر این دارو را با رانیتیدن همراه کنید، میزان دوز دارو را بیهوده چند برابر کرده‌اید و اسید معده بیشتر از حد نیاز سرکوب می‌شود. توجه داشته‌باشید که اسید معده از ملزومات گوارش است. اگر این ماده بیش از اندازه باشد یا به علت شل بودن دریچه مری به داخل مری برگردد، سوزش سر دل را احساس می‌کنید.

گاهی نیز برخی افراد سوزش معده دارند و این به علت زخم معده یا عفونت معده است. اما اینکه با داروهای ضد اسید به مقدار زیاد اسید معده را سرکوب کنید، مشکلات دیگری در بدن شما ایجاد خواهد شد.

از طرفی توجه داشته‌باشید که رانیتیدین به علت ماده‌ی NDMA که در خود جای داده‌است، از بازار دارویی جمع آوری شده و اصلا نمی‌توان آن را تهیه و مصرف کرد. اگر این دارو را در منزل دارید و به طور منظم از آن استفاده می‌کنید، مصرف خود را متوقف کنید و دارو را دور بریزید.

عوارض جانبی فاموتیدین و رانیتیدین

هر دارویی در کنار فوایدی که دارد، عوارضی هم برای مصرف کننده به دنبال دارد. باید به این نکته دقت کنیم که کدام دارو کفه‌ی فوایدش سنگین‌تر از عوارض آن می‌شود.

مثلا اگر با وجود عوارضی که فاموتیدین برای بیمار دارد، فایده‌ی آن بیشتر باشد، پزشک ممکن است صلاح ببیند که دارو را برای بیمار تجویز کند. در ادامه به عوارض جانبی رانیتیدن و فاموتیدین می‌پردازیم؛

عوارض جانبی رانیتیدین

رانیتیدین ممکن است دارای عوارض جانبی زیر باشد؛

● سردرد

● یبوست

● اسهال

● اختلال دید

● تغییرات روحی روانی

● کبودی

● خونریزی

● نشانه‌های عفونت

● تورم سینه‌ها

● خستگی شدید

البته ۳ مورد اول از عوارض شایع رانیتیدین هستند و معمولا موارد بعدی از عوارض نادر هستند که در صورتیکه با آنها مواجه شوید، باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید. کسانی که علائم کمتر شایع این دارو را تجربه می‌کنند، یا دچار اوردوز شده‌اند یا این دارو برای آنها ایجاد مسمومیت کرده‌است.

همچنین کسانی که حساسیت دارویی دارند علائم اورژانسی از خود نشان می‌دهند و حتما باید آنها را به مراکز درمانی برسانید.

عوارض جانبی فاموتیدین

عوارض جانبی فاموتیدین شامل موارد زیر هستند؛

● اضطراب

● تنگی نفس

● بی‌اشتهایی

● تنفس صدادار

● تاول و پوسته‌ریزی از سطح پوست

● عدم تمرکز

● مدفوع قیری و سیاه

● خونریزی لثه

● وجود خون در ادرار و مدفوع

● سرفه

● نبود انگیزه

● احساس افسردگی و غمگینی

آیا فاموتیدین جایگزین مناسبی برای رانیتیدین است؟

فاموتیدین یکی از انتخاب‌های مطمئن و فوق‌العاده برای کسانی است که سوزش سر دل دارند. این دارو از داروهای بدون نیاز به تجویز نسخه است و می‌توان آن را از داروخانه‌ها تهیه و مصرف کرد. البته باید توجه داشته باشید که دلیل سوزش و درد معده‌ی شما باید مشخص شود.

فاموتیدین از داروهایی است که خواص بسیاری دارد و می‌توان قرص فاموتیدین ۲۰ یا قرص فاموتیدین ۴۰ را برای درمان درد زخم معده هم استفاده کرد.

فاموتیدین را نباید با خنثی کننده‌های اسید معده مصرف کنید، زیرا باعث کاهش اثر فاموتیدین می‌شوند.

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

مهران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱


رانیتیدین دارویی بود ک مستقیماً روی قسمت زخم های معده اثر میزاشت و در دوره شروع کرونا اونو بنا ب دلایلی ک احتمالا برای ``نه`` سرکوب کرونا بود جمع آوری کردن و بدازاون نوبت دگزامتازون رسید ک اونم جمعش کنن بهانه های الکی وگرنه ینی این همه سال نمیدونستن قرص های رانیتیدین از چ موادی تشکیل شده؟!!! جالبه!!!!

شما هم بخوانید