۱۶ روش برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

.افزایش اعتماد به نفس در کودکان

 

  افزایش اعتماد به نفس کودکان

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

۱۶ روش برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس کودکان تاثیر بسزایی در آینده آن ها خواهد داشت

کودکی که این مهارت را بدست آورده در فردای زندگی خود براحتی می تواند مسیر خود را وارد موفقیت کند، اعتماد به نفس مانند هر خصوصیت فردی دیگر نیاز به تمرین دارد

عوامل محیطی و برخورد دیگران در کیفیت این خصوصیت در فرد تاثیر می گذارد، شما به عنوان والدین یا مربی می توانید تاثیر زیادی بر روی اعتماد به نفس کودک و آینده کودک بگذارید.

در این مطلب با روش افزایش اعتماد به نفس کودکان آشنا می شوید

اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم

علائم اعتماد به نفس پایین در کودک

● کودک گمان می کند بی ارزش است

● به انجام کارهای جدید علاقه مند نیست

● در رویاهایش آرزو می کند فرد دیگری باشد

● در برابر هم سن و سالان خود احساس ضعف می کند

● به کوچک ترها زور می گوید

● از هرکاری برای جلب توجه استفاده می کند

● از شرکت در مجالس مهمانی و مسابقات اجتناب می کند

● از دیگران بدگویی میکند

روش های افزایش اعتماد به نفس کودک

در زیر مقاله ای مفید برای افزایش آگاهی پدر و مادر و ترغیب فرزند برای رشد و بالندگی را می خوانید، تمرین آنها و برخورد مناسب و اصولی به فرزند آنها را نیز اعتماد به نفس تر خواهد کرد

۱- عشق بی اندازه والدین به کودک

کودک شما به توجه و عشق عمیق نیاز دارد، اینکه کودک متوجه باشد شما او را بی قید شرط دوست دارید و به او عشق می ورزید اهمیت زیادی دارد.

شما باید نشان دهید صرف نظر از هر مشکلات و ضعف های او، شما او را دوست دارید؛ به او عشق بورزید، او را در آغوش بگیرید، ببوسید و کلامی به او بگوئید که دوستش دارد

همچنین در شرایطی که کار اشتباهی انجام می دهد و شما به او تذکر می دهید یا از دست او ناراحت هستید باید عنوان کنید که به خاطر رفتار او ناراحت هستید و همچنان او را دوست دارید.

۲- به فرزندتان مسئولیت بدهید

کوکان از سه سالگی مفهوم مسئولیت را متوجه می شوند بنابراین شما می توانید از سنین پائین مسئولیت پذیری را به کودکتان آموزش دهید.

می توانید از آبیاری به یک گلدان یا بردن ظرف سالاد برای غذا شروع کنید تا کودک کم کم مسئولیت پذیری را درک کند، جمع کردن اسباب بازی های خود بعد از هر بازی، تمییز کردن سفره غذا و یا جدا کردن لباس رنگی و غیر رنگی نیز می توانند شروع خوبی برای قبول مسئولیت باشد.

اهی اوقات برای افزایش هیجان و اشتیاق فرزند خود برای انجام کارها برای بعضی امور اسم بگذارید برای مثال :”مامورت ویژه لباس ها”!

۳- محدوديت‌ها و قوانین را آموزش بدهيد

محدودیت هایی که هر شخصی بر اساس سن خود دارد را برای او روشن کنید.

اینکه کودک ۴ ساله نمی تواند به پریز دست بزند اما بچه های ده ساله می توانند، را برای او توضیح دهید تا به اعتماد به نفس کودک لطمه نخورد.

شما با وضع قوانین منطقی و رعایت آن ها به کودک احترام گذاشتن به قوانین را می آموزید و کودک نیز فرا میگیرد بعضی محدودیت ها به علت قوانین است نه ناتوانی او برای امور مختلف.

برای مثال شما قانون می گذارید که بدون کلاه ایمنی نمی تواند از دوچرخه خود استفاده کنید پس نباید اجازه دهید مسیرهای کوتاه را هم بدون کلاه از دوچرخه استفاده کند.

۴- استقبال از ریسک کردن های سالم

کودک خود را به کارهای جدی تشویق کنید و اجازه بدهید اگر تصمیمی دارد و خطر جانی برای او ندارد آن را امتحان کند.احتمال شکست همیشه وجود دارد اما تا امتحان نکند متوجه نمی شود که شکست می خورد یا پیروز می شود.

ریسک کردن و کارهای جدید را امتحان کردن، باعث می شود کودک بفهمد در چه کاری استعداد دارد و در چه کاری استعداد ندارد.

اگر کودک شما برای رویارویی با اتفاقات جدید می ترسد، او را تشویق و تاکید کنید حتی اگر شکست بخورد باز هم او دوست دارید و به او افتخار می کنید که شهامت انجام کار جدیدی را داشته است.

۵- اجازه بدهيد اشتباه كند

هنگامی که قدرت انتخاب کردن را به کودک خود واگذار می کنید، طبیعی است که ممکن است اشتباه کند یا شکست بخورد بنابراین این موضوع را برای او توضیح دهید و او را متوجه کنید که شکست یا اشتباه جزئی از زندگیست و برای همه انسان ها پیش می آید.

اشتباه یک درس بزرگ برای آینده او به حساب می آید.

هنگامی که شکست خورد یا اشتباه کرد کنار او باشید و از او بخواهید فکر کند ببیند کجای کار را اشتباه کرده است که منجر به شکست شده است همچنین خود شما والدین نیز گاهی اوقات از شکست ها و درس هایی که از زندگی گرفته اید تعریف کنید و به او نشان دهید که همه انسان ها اشتباه می کنند.

۶- از اتفاقات مثبت تجليل كنيد

شما با تشویق کردن کودکتان نشان می دهید برای تلاش او ارزش قائل هستید اگر فرزند شما در کاری پیشرفت کرده است یا حرکت خوبی انجام داده است او را با صدای بلند تشویق کنید و نشان دهید که چه قدر کار او تحسین بر انگیز است.

کودکان از تحسین و تشویق خوششان می آید و با تشویق صحیح شما به او نشان می دهید که حرکت و جهت مثبت در زندگی کجاست.

بطور مشخص و واضح بیان کنید کدام قسمت از کار را خوب انجام داده است و شما از کدام قسمت بیشتر خوشتان آمده است همچنین می توانید برای پیشرفت های پاداش و هدیه تهیه کنید اما در این کار زیاده روی نکنید.

اگر کاری را درست انجام نداده است به خاطر ترس از دل شکستن یا گریه های او, او را تشویق نکنید این کارمی تواند تبدیل به عادت شود تا برای کارهایی که انجام نداده است تشویق شود.

۷- توجه کردن و گوش کردن

برای کودک خود وقت کافی بگذارید.شما با وقت گذاشتن و دقت کردن به کارها و گوش دادن به سخنان او نشان می دهید که او برای شما مهم و ارزشمند است.

با گوش دادن به او نشان خواهید داد که برای احساسات و عقاید او احترام قائلید و این موضوع در تقئیت اعتماد به نفس کودک نقش عمده ای دارد همچنین هنگامی که او از احساساتش صحبت می کند شما باید به سخنان و احساساتش احترام بگذارید و این موضوع را عنوان کنید که شما صحبت های او درک می کنید و خود شما نیز در احساسات او سهیم هستید.

گاهی اوقات نیز خودتان از او در مورد احساساتش و اتفاقاتی که افتاده است سوال بپرسید تا برای شما احساسات و حوادث را تعریف کند.

۸- تعیین هدف مناسب

کودک را برای برای پیدا کردن هدف مناسب و معقول و تبعا جلوگیری شکست احتمالی کمک کنید به او برای رسیدن به هدف هایش کمک کنید و هنگامی که پیشرفت می کند تشویقش کنید اما به او نشان دهید این موفقیت یا هدف تاثیری بر روی علاقه شما به او نمی گذارد تا درک کند در صورت شکست شما باز هم او را دوست دارید.

شما باید به کودک خود کمک کنید تا هدف واقعی و متناسب با استعدادها و امکاناتش را پیدا کند کمک به کودک خود برای کشف اسعدادها و اهدافش نشان دهنده این است که چه قدر برای شما مهم است و در افزایش اعتماد به نفس کودک بسیار مهم است.

۹- ورزش

ورزش از جمله فعالیت هایی است که برای افزایش اعتماد به نفس همه آدم ها توصیه می شود، ورزش کردن نشان می دهد هر کسی با تمرین و ممارست می تواند به خواسته های خود برسد.

ورزش از جمله فعالیت های است که هر شخصی می تواند سطح پیشرفت و استعداد های خود را درک کند و نقطه ضعف ها و نقاط قوت خود را به صورت عملی مشاهده کند.همچنین ورزش به کودکان یاد می دهد باید به بدن خود احترام بگذاریند و در حفظ سلامتی آن تلاش کنند.

۱۰- از مقايسه اجتناب كنيد

مقایسه کودک با دیگران به او احساس حسادت و خجالت می دهد. و باعث می شود گمان کند در هیچ زمینه ای نمی تواند به خوبی عمل کند و رضایت شما را کسب کند.

مقایسه کردن باعث ایجاد لجبازی در کودک نیز می شود و ممکن است به خاطر لجبازی با شما از کارهایی که در آن موفق هست نیز دست بکشد.

بنابراین بهتر است از مقایسه کودکان با یکدیگر خودداری کنید.همچنین در صورتی که کودک شما خودش را با دیگران مقایسه می کند شما وظیفه دارید نقاط قوت کودک را یادآوری کنید تا احساس خوبی از خودش داشته باشد

۱۱- برچسب‌ها را کنار بگذارید

کودکان در کودکی به دنبال هویت برای خود هستند. نابراین اگر کودک شما بیماری مزمنی دارد مدام این موضوع را به او گوش زد نکنید تا او گمان نکند به دلیل بیمری که دارد نمی تواند کاری انجام دهد و اعتماد به نفس او از بین نرود.

در صورتی که کودک شما شیطنت زیادی دارد یا نامنظم است یا هوش پایینی دارد مدام او را با القابی مانند آتیش پاره، شلخته یا خنگ صدا نزنید، کودکان حرف های شما را باور می کنند و در ذهنشان نقش می بندد و تاثیر زیادی در شکل گیری شخصیت آن ها دارد..

۱۲- اعتماد به نفس خودتان را تقویت کنید

بزرگترین الگوی کودکان والدین هستند، در صورتی که شما به عنوان والدین مشکل اعتماد به نفس دارید، بهتر است ابتدا بر روی خودتان و تقویت اعتماد به نفس خودتان وقت بگذارید.

شما می توانید لیستی از کارهایی که باعث شده است اعتماد به نفس شما کاهش پیدا کند را تهیه کنید و سعی کنید علاوه بر درمان خود، این نکات را در تربیت فرزند خود نیز لحاظ کنید.

توجه کنید که اگر شما اعتماد به نفس کافی ندارید، این موضوع تاثیر زیادی بر روی اعتماد به نفس کودک شما نیز خواهد گذاشت

۱۳- قدرت انتخاب

کودکان باید یاد بگیرند چگونه مشکلات خود را حل کنند. حل مسئاله از مهم ترین بخش های زندگیست که از کودکی باید تمرین شود و والدین وظیفه دارند آن را به کودک خود بیاموزند.

قدرت انتخاب قسمتی از فرآیند رشد است، كودک باید در مورد كارهایی كه قصد انجام آن را دارد فکر کند و عواقب انتخاب خود را ببیند و تصمیم بگیرد.این که کودکی فقط به حرف های شما گوش دهد او را “بچه خوب” نمی کند! کودک باید خود قدرت تصمیم گیری و انتخاب را داشته باشد.

البته در سن پایین همه تصمیمات را نمی توان به عهده کودک گذاشت چون این کار ممکن است باعث خطر جانی شود، بنابراین در یک محدوده ایمن و مطمئن کودک باید توانایی انتخاب را داشته باشد.

در مسائل ساده مانند نوع صبحانه, انتخاب کفش یا رنگ لباس به کودک قدرت انتخاب دهید، این موضوع در افزایش اعتماد به نفس کودک نیز موثر است و این که ببیند انتخاب های او مورد تائید شما است باعث بالا رفتن اعتماد به نفس او می شود.

۱۴- اشتباهاتش را اصلاح نکنید

این موضوع اهمیت زیادی دارد که شما به عنوان والدین یا مربی، بر روی اشتباهات کودک سرپوش بگذارید یا اشتباهات او را تصحیح کنید، این امر باعث می شود در کودک ذهنیتی ایجاد شود که او نمی تواند کارها را به تنهایی انجام دهد یا اشتباهاتش را اصلاح کند و نیاز به دیگران دارد تا کاری را تمام کند.

این احساسات باعث کاهش اعتماد به نفس او می شود، بنابراین اجازه دهید در صورتی که خطر جانی برایش ندارد, اشتباهاتش را خودش را اصلاح کند و مشکل را بر طرف نماید.

۱۵- وظایف و تکالیفش را خودش انجام دهد

این که همیشه اجازه دهید وظایفی که به کودک محول شده است را خودش انجام دهد، نیازمند صبر و حوصله زیادی است و شما به عنوان والدین یا مربی باد صبر و شکیبایی زیادی به خرج دهید.

کودکان باید خودشان لباس هایشان را بپوشند یا بند کفش خود را ببندند بنابر این به بهانه کمبود وقت این کارها را برای او انجام ندهید و اجازه بدهید خودش به تنهایی امور شخصی اش را مدیریت کند.

ممکن است گاهی کودک تصمیم بگیرد کاری به روش خودش انجام بدهد که به نظر شما کاری بیهوده یا نافرجام است، اما بگذارید تا خودش به این نتیجه برسد.

همچنین تکالیف مدرسه را نیز به هیچ وجه شما برایش انجام ندهید اگر قرار است به دلیل کوتاهی در تکالیف مدرسه تنبیه شود بگذارید این اتفاق بیفتد و خودش عواقب کارش را مشاهده کند.

۱۶- تاثیر مدرسه و دوستان

اعتمد به نفس یک استعداد اکتسابی است و همان طور که شما در شکل گیری و تقویت آن تاثیرگذار هستید؛ مدرسه، معلمین و دوستانش نیز در اعتماد به نفس تاثیر گذار هستند.

اگر کودک شما اعتماد به نفس بالایی ندارد ممکن است مدرسه و دوستانش این احساس را تشدید کنند از طرفی مدرسه به نوعی تعیین کننده آینده رفتاری کودک نیز هست به این معنی که ممکن است کودکی با باورها و ارزش هایی بزرگ شده باشد ولی وقتی به مدرسه می رود و روحیات، اخلاقیات و باورهای متفاوتی را میبیند

تصمیم بگیرد رویه فکری و اخلاقی خود را تغییر دهد، بنابراین در صورتی که کودک شما اعتماد به نفس قوی و شخصیتی محکم داشته باشد می تواند این تاثیر را کاهش دهد اما اگر از قبل نیز دچار ضعف و شکاف هایی بوده است مدرسه می تواند تاثیر منفی یا مثبتی بر روی روحیات کودک بگذارد و شما به عنوان والدین نیز باید این تغییر یا نگرش را کنترل کنید تا به یک تعادل نسبی و مثبت در این مورد رسید.

از اعتماد به نفس تا لحباری

در این مطلب با روش های افزایش اعتماد به نفس در کودکان آشنا شدید، باید شما با روش های برخورد با لجبازی کودکان نیز آشنا باشید

بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان | سایت فتوکده

شما هم بخوانید