اسامی سبزی های معطر + آشنایی با خواص سبزیجات معطر

سبزیجات معطر

اسامی انواع سبزی های معطر آشنایی با خواص سبزیجات معطر نام سبزی های معطر شمالی برای غذا بهترین و خوشمزه ترین سبزی خوردن را در سایت فتوکده می خوانید

اسامی سبزیجات معطر

بسیاری از سبزی ها دارای بو و رایحه مطبوعی هستند. بوی سبزی های معطر بر حسب میزان نفود، نوع و شدت آن متفاوت می باشد.

تعدادی از این سبزی ها به صورت خوراکی و به عنوان سبزی خوردن همراه با غذا مصرف می شوند و بعضی از آنها هم در تهیه انواع خرشت ها استفاده می شوند.

اما همه این سبزی ها ضمن تأمین مواد مورد نیاز بدن دارای خواص درمانی و دارویی نیز می باشند که در زیر با اسامی این سبزیجات معطر آشنا می شوید

۱۴ سبزی خوردن معطر با خواص

آویشن

آویشن در لیست سبزی های معطر

آویشن دارای سینئول، لیموئن و پینن می باشد.

مصرف این سبزی معطر موجب درمان گلو درد، کاهش فشار خون و کلسترول، جلوگیری از مسمویت غذایی، افزایش ترشح آنزیم های ضد سرطان، پیشگیری از تغییرات سرطان زا در سلول های بدن و ممانعت از رشد تومور ها و … می شود.

برگ های آویشن تازه و خشک به علت بوی معطر و مزه مطبوع در تهیه انواع غذا های سراسر دنیا مانند انواع خورش، سوپ و سس و پخت مرغ، بوقلمون و ماهی کاربرد زیادی دارد.

نعناع

نعناع در سبزی های معطر

نعناع حاوی ترکیبات قوی مانتول، لیمون و کارون است. مصرف این گیاه معطر برای درمان دل درد و گلودرد، رفع بوی بد دهان و مشکلات گوارشی، ممانعت از رشد تومور های سرطانی و … مناسب است.

نعناع به صورت خشک و یا تازه به عنوان چاشنی در ماست، پنیر و انواع سالاد، سس، دسر، غذا های گوشتی، پاستا و … مورد استفاده قرار می گیرد.

ریحان

ریحان در سبزیجات معطر

مصرف سبزی معطر ریحان به درمان عوارض و بیماری هایی از قبیل ریزش مو، آکنه و جوش، کبد چرب، ناباروری، پوکی استخوان، کلسترول خون، سرطان و … کمک می کند.

این گیاه معطر دارای آنتی اکسیدان فلاونوئید و ترپنیک است.

طعم دهی به مرغ، ماهی، انواع پوره، ساندویچ، پیتزا، پاستا، سوپ، خورش، کباب و غذا های گوشتی از مهمترین موارد مصرف ریحان تلقی می شوند.

پونه از سبزی های معطر

پوه در سبزیجات معطر شمالی ایرانی

فواید مؤثر پونه عبارتند از درمان بیماری های سرماخوردگی، پوکی استخوان، سینوزیت و مشکلات گوارشی، تسکین درد، رفع حالت تهوع و بی خوابی

تقویت لثه ها، از بین بردن کرم روده و غیره. ترکیبات اصلی موجود در نعناع شامل ویتامین های A، B وC ، کلسیم، روغن منتول، تانن و مواد رزینی می باشد. ب

وی معطر پونه موجب دور شدن حشرات موذی از محیط اطراف نیز می شود.

شوید از سبزی خوردن معطر

شوید در سبزیجات معطر شمالی ایرانی

شوید دارای آنتی اکسیدان های کارون، کومارین، فلاونوئید، فتالید و لیموئن است

مصرف شوید سبب تحریک آنزیم های مقابله کننده با سرطان، نابودی تومور های سرطانی، خنثی سازی رادیکال های آزاد، کاهش چربی و قند خون، رفع نفخ شکم، درمان انسداد عروق و … می شود.

با استفاده از این سبزی معطر انواع سالاد، سس و غذا های خوشمز و رایج ایرانی مانند شوید پلو، باقالی پلو و … تهیه می شود.

جعفری

جعفری در لیست سبزی های معطر شمالی

جعفری برای درمان تب، بواسیر، سنگ کلیه، لکه ها و جوش های صورت، ضرب دیدگی و کبودی، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، خوشبو شدن دهان و … سودمند است.

این گیاه معطر در تهیه انواع سس، خورش، سالاد، پاستا و … استفاده می شود. جعفری تازه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فلاونوئید، کومارین و سایر ترکیبات مفید است.

ترخون از سبزی های معطر شمالی

ترخون در لیست سبزی های معطر شمالی

ترخون حاوی ویتامین های A و C، آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و منگنز است. طعم تند و تیز این سبزی معطر انواع سس مانند سس سرکه و سس زیتون، ماهی، مرغ و گوشت را خوش طعم می کند.

استفاده از ترخون به منظور جلوگیری از ابتلا به روماتیسم، افزایش اشتها، بهبود گردش خون، سهولت در هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن و تسهیل، تنظیم قاعدگی و … توصیه می شود.

گشنیز

گشنیز در سبزی خوردن معطر

گشنیز در تهیه انواع سس، سالاد، غذا های ایرانی، چینی، هندی و مکزیکی کاربرد زیادی دارد.

این چاشنی معطر غذا دارای ویتامین های A، C و B6، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، کومارین، فتالید، پلی آکتیلن، فلاونوئید، مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و کلروفیل است.

از مهمترین خواص گشنیز می توان به درمان وسواس، آرتریت، جوش دهان، اسهال خونی، بیماری های عفونی روده، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد کبد، رفع بی خوابی و … اشاره کرد.

سبزی پر خاصیت و معطر مرزه

مرزه در سبزی خوردن معطر

مرزه دارای پتاسیم، آهن، منگنز، روی، سلنیم، بتاسيتروزول، اسيد اورسوليك، آنتی اکسیدان و … می باشد.

کنترل تعریق، رفع تشنگی، درمان تبخال و انگل، تقویت معده، درمان درد های عصبی، کنترل چربی خون، جلوگیری از انعقاد خون، کاهش وزن و … از جمله خواص مفید این گیاه پرعطر محسوب می شوند.

مرزه به عنوان چاشني و ادويه در تهیه غذا، سالاد و سوسیس و کالباس استفاده می شود.

شنبلیله از سبزیجات معطر

شنبلیله برای درمان جوش، سوختگی، التهاب، اگزما، زخم معده، دیابت و سرطان، کاهش کلسترول، فشار خون و تورم، باز کردن عروق خونی، جلوگیری از بروز سکته و … مورد استفاده قرارمی گیرد.

این سبزی معطر دارویی حاوی کومارین، سارساپوزنین، اسمیلاژتین، بوکاژتین، نشاسته، مواد فیبری، فلاونوئید، اسانس، روغن و … است.

شنبلیله علاوه بر مصارف دارویی در تهیه غذا و خورش هم به کار می رود.

کرفس

کرفس ویتامین های C و B، اسید پانتوتنیک، فیبر، روغن های فرار، آنتی اکسیدان، فسفر، گوگرد، کلسیم، منیزیم و پتاسیم دارد.

از مؤثرترین خواص این سبزی خوش عطر می توان به رفع عفونت مجاری، کاهش اسید اوریک، برطرف کردن بوی بد دهان، تقویت لثه ها، کاهش وزن و فشار خون، درمان نقرس، آسم، گلودرد، نفخ، یبوست، زخم معده و بیماری های قلب و عروق، تسکین درد و التهاب و … اشاره کرد.

عطر این سبزی به ویژه در حین پخت انواع خورش و سوپ افزایش می یابد. کرفس در تهیه سالاد و انواع آبمیوه های ترکیبی و نوشیدنی های گیاهی هم استفاده می شود.

مریم گلی

مریم گلی در سبزی های معطر

بهبود آرامش، تسکین درد قاعدگی، تقویت ایمنی بدن، کنترل دیابت، کاهش خطر بیماری های قلبی و سرطان و … از مؤثرترین پیامد های مصرف مریم گلی محسوب می شوند.

در مریم گلی سینئول، الکل پریلل، فلاونوئید و لوتئولین یافت می شود.

مریم گلی به عنوان یک چاشنی خوب به صورت تازه و خشک برای تهیه سس، پیتزا، پاستا، نان خانگی و طعم دهی به ماهی و گوشت پرندگان مورد استفاده قرار می گیرد.

پیازچه

مهمترین خواص پیازچه عبارتند از کنترل فشار، قند و چربی خون، تقویت بینایی، قلب و استخوان، درمان سرماخوردگی، بیماری های عفونی و سرطان، تداوم تولید کلاژن، شادابی پوست و غیره

این سبزی معطر عطر و طعمی ملایم تر از پیاز دارد و همراه با سبزی خوردن یا در ترکیب با بعضی از پوره ها و خوراک های گوشتی مصرف می شود.

پیازچه دارای ویتامین های C، A و K، پتاسیم، فسفر، منگنز، مولیبدن، اسید فولیک، کروم، ترکبیات سولفیدی و … است.

سیر تازه از سبزیجات معطر

سیر تازه ظاهری شبیه به پیازچه دارد. افزودن ساقه خرد شده سیر تازه به برنج و انواع خورش طعم و عطر این غذا ها را دلپذیر می کند.

در سیر ویتامین های گروه B و C، فسفر، منگنز، روی، کلسیم، آهن، اسید های ارگانیک، سولفور، آنتی اکسیدان آلیسین و … موجود می باشند.

کاهش کلسترول، بهبود جریان خون، تضمین سلامت قلب، تولید گلبول های سفید، سم زدایی بدن، پیشگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت دستگاه گوارش و … از جمله خواص سودمند سیر قلمداد می شوند.

انواع سبزی های معطر ایرانی شمالی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۶۷ ۲۱

شما هم بخوانید