خواص شنبلیله + ۳۸ خاصیت شنبلیله برای مو ، رحم و چاقی

خاصیت شنبلیله برای مو ، رحم و چاقی

خواص شنبلیله برای مو خاصیت شنبلیله برای رحم زنان شنبلیله خشک و تازه چه خواصی دارد فواید شنبلیله برای چاقی را در سایت فتوکده می خوانید

خواص شنبلیله برای سلامتی

شنبلیله بومی ایران بوده و در آذربایجان، فارس، دامغان و اصفهان می روید و این گیاه را بعنوان سبزی خوراکی کشت کرده و مصرف می کنند.

آیا می دانید شنبلیله چه خواصی دارد ؟ شنبلیله حاوی مواد مغذی نظیر منگنز، مس، فسفر، آهن و ویتامین B6 و دارای تعدادی از فیتو نوترینت های قدرتمند می باشد

دانه ها و برگ های شنبلیله دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد التهابی بوده و برگ های نرم و دانه های شنبلیله برای تهیه دارو و پخت و پز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز تهیه دمنوش شنبلیله

برای تهیه دمنوش شنبلیله میزانی از بذر این گیاه را به پودر تبدیل کرده و یک فنجان آب را گرم نموده و قبل از جوشیدن آب، تخم شنبلیله را به آن بیفزایید.

بعد از ۳ دقیقه از جوشیدن دمنوش شنبلیله، دمنوش را از روی حرارت برداشته و ۱۵ دقیقه بماند و دم بکشد در صورت تمایل می توانید میزانی عسل نیز به دمنوش افزوده و میل نمایید

مصرف این دمنوش فواید درمانی بسیاری برای سلامتی دارد.

شنبلیله چه خواصی دارد ؟

شنبلیله چه خواصی دارد برای پوست و مو و دیابت و کلسترول

شنبلیله چه خواصی دارد ؟

کاهش تب

تب از علائم بسیاری از بیماری ها بوده و نشانه مبارزه بدن با عوامل بیماری زا می باشد، مخلوط شنبلیله با آب لیمو و عسل تب را کاهش داده و بدن را در مدت زمان بیماری تغذیه می کند.

درمان ناراحتی معده

شنبلیله سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان بوده و سمو را زا بدن دفع کرده و هضم غذا را بهبود می بخشد. چای تهیه شده از شنبلیله اختلالات گوارشی و ناراحتی های معده را درمان می کند.

خواص شنبلیله برای اسهال

علت اصلی اسهال اغلب عوامل عفونی بوده که از راههای مختلف وارد بدن افراد می شود. محلول تهیه شده از تخم شنبلیله و آب می تواند برای افراد مبتلا به اسهال مفید باشد.

کنترل دیابت با شنبلیله

گیاه شنبلیله برای کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، بسیار مفید می باشد. خواص هیپوگلیسمیک شنبلیله در کاهش سطح قند خون و بهبود تحمل گلوکز نقش مهمی دارد.

کاهش کلسترول خون

تخم شنبلیله دارای فلاونوئید نارینجنین بوده که در کاهش چربی و کلسترول بد خون تاثیر بسزایی دارد. این گیاه حاوی فیبر محلول بوده که از جذب کلسترول و اسیدهای صفراوی جلوگیری می کند.

افزایش شیر مادر

مصرف گیاه شنبلیله برای مادران شیرده مفید بوده و حجم شیر آنان را افزایش می دهد.

دانه و برگ شنبلیله تولید شیر مادر را تحریک کرده و فیتواستروژن و دیوسژنین شنبلیله تولید شیر مادران را زیاد می کند.

درمان یبوست

شنبلیله دارای میزان مناسبی فیبر محلول بوده که در روده آب جذب کرده و به مدفوع اضافه می کند. در نتیجه باعث ایجاد انقباض شده و به حرکت مدفوع کمک کرده و یبوست را درمان می کند.

بهبود سلامت قلب

شنبلیله سرشار از پتاسیم بوده که باعث کاهش اثر سدیم در خون شده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. مصرف این گیاه فعالیت های آنتی اکسیدانی در قلب را افزایش داده و سلامت آن را بهبود می بخشد.

درمان سرماخوردگی

شنبلیله حاوی میزان بالایی آنتی اکسیدان بوده که با علائم سرماخوردگی در بدن مبارزه می کند. لعاب این گیاه باعث تسکین سرفه و گلو درد شده و تب را نیز کاهش می دهد.

تسکین درد مفاصل

ترکیبات موجود در شنبلیله برای تسکین و درمان درد مفاصل مفید می باشد. گیاه شنبلیله با داشتن آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد التهابی، درد و التهاب مفاصل را به میزان زیادی کاهش می دهد.

درمان آنفولانزا

خواصی که در شنبلیله وجود دارد برای بدن تاثیر زیادی داشته و در رفع برخی از بیماری ها مفید می باشد. برای درمان آنفولانزا پودر شنبلیله، عسل خام و آب لیمو را مخلوط کرده و مصرف کنید.

خاصیت شنبلیله برای مو

شنبلیله دارای پروتئین زیادی بوده و برای رشد موها بسیار مفید می باشد و برای استحکام و رشد موها نیز ضروری است. شنبلیله فولیکول های مو را بازسازی کرده و سلامت موها را بهبود می بخشد.

کاهش اختلالات قاعدگی

شنبلیله دارای ترکیباتی شبیه استروژن بوده که ناراحتی های قاعدگی را کاهش می دهد. مصرف شنبلیله علائم یائسگی را نظیر افسردگی، گر گرفتگی و نوسانات خلق و خوی را تسکین می دهد.

درمان سریع زخم ها

زخم های روی پوست و سایر نقاط بدن در اثر برخی عوامل خارجی یا درونی ایجاد می شوند. برای درمان سریع زخم ها می توانید از تخم شنبلیله و برگ های این گیاه استفاده کنید.

خاصیت شنبلیله برای پوست

ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که در شنبلیله وجود دارند سموم پوست را دفع کرده و از ایجاد جوش و اگزما در پوست جلوگیری می کنند. استفاده از شنبلیله سلامتی پوست را افزایش می دهد.

افزایش قوای جنسی مردان

مصرف شنبلیله در مردان باعث درمان اختلال نعوظ، درمان فتق و طاسی سر می شود. مصرف این گیاه با افزایش ترشح تستوسترون و تقویت میل جنسی در مردان ناتوانی جنسی را درمان می کند.

رفع فشار وارده بر سینوس

سینوس ها حفره های پر از هوا در استخوان های جمجمه و صورت هستند و هر عاملی که سبب پر شدن آن شود منجر به سینوزیت می شود. تخم شنبلیله فشار وارد شده بر سینوس ها را رفع می کند.

بهبود مشکلات گوارشی

شنبلیله در درمان مشکلات گوارشی نظیر یبوست و التهاب معده موثر می باشد. مصرف این گیاه سوء هاضمه را درمان کرده و مصرف آن برای بیماران مبتلا به زخم معده نیز بسیار مفید می باشد.

درمان ذات الریه

ذات الریه عفونتی است که باعث ایجاد التهاب و پر شدن فضاهای داخل ریه از مایع می شود. برای درمان ذات الریه می توان از تخم شنبلیله با فلفل هندی، لیمو، زنجبیل و سیر جوشانده تهیه کرده و مصرف نمود.

از فواید شنبلیله برای چاقی چه می دانید ؟

خواص شنبلیله خشک و تازه و طرز تهیه دمنوش

 

شنبلیله برای چاقی و اشتها

شنبلیله عامل طعم دهنده بوده و برای مدت زمانی طولانی بعنوان داروی اشتها آور مورد استفاده قرار می گرفت. مصرف عصاره شنبلیله بطور منظم مصرف غذا را زیاد کرده و اختلالات اشتها را درمان می کند.

درمان ورم لوزه

ورم لوزه در اثر بیماری های باکتریایی یا ویروسی بروز می کند و تب و گلو درد از علائم آن می باشد. برای درمان ورم لوزه می توان از تخم شنبلیله و آب پاکیزه استفاده نمود.

رفع گرفتگی بینی

در اثر برخی از بیماری ها راه تنفسی بینی مسدود شده و تنفس را سخت می کند. برای رفع گرفتگی بینی توصیه می شود که تخم شنبلیله و آب مصرف کنید تا این عارضه بطور طبیعی رفع شود.

خاصیت شنبلیله برای بی خوابی

بی خوابی یک نشانه بوده که فرد بطور مستمر به خواب نمی رود و در طول روز از انجام فعالیت های روزمره باز می ماند. برای درمان بی خوابی می توان از مخلوط آب شنبلیله و عسل استفاده کرد.

رفع مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی در اثر مصرف برخی از غذاهای آلوده یا سایر عوامل ایجاد می شود. برای رفع این عارضه می توان تخم شنبلیله را با ماست مخلوط کرده و مصرف نمود.

برطرف کننده ترشی معده

ترشی معده از عوامل مختلفی ناشی می شود و مهمترین دلیل آن زیاده روی در غذا خوردن می باشد. برای درمان این عارضه می توانید از تخم شنبلیله و آب دوغ استفاده نمایید.

رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان بسیار آزار دهنده بوده و با شناخت علت آن می توان آن را رفع کرد. نوشیدن یک فنجان چای تهیه شده از شنبلیله برای افرادی که بوی دهانشان بد است، در رفع آن موثر می باشد.

خواص شنبلیله باری فشار خون

فشار خون به مقدار فشاری گفته می شود که توسط خون در جریان به دیواره رگ ها وارد می شود و از علائم حیاتی بدن به شمار می رود. گیاه شنبلیله تاثیر زیادی در پایین آوردن فشار خون دارد.

درمان نقرس

نقرس بیماری رایج در جوامع شهری می باشد که در آن مصرف گوشت بیش از سبزیجات است. برای درمان نقرس می توانید از موادی نظیر شنبلیله، ریشه زنجبیل و پودر زردچوبه استفاده نمایید.

درمان رفلاکس معده

لعاب شنبلیله دیواره روده و معده را پوشانده و التهاب دستگاه گوارش را تسکین می دهد. برای رفع رفلاکس معده می توانید ۱ قاشق چایخوری تخم شنبلیله را روی غذای خود بریزید.

درمان گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد در اثر بیماری های مختلفی بروز می کند و برای درمان آن روش های متعددی وجود دارد. برای رفع گلودرد استرپتوکوکی می توانید محلول تخم شنبلیله و آب را ۴ دقیقه غرغره نمایید.

تسکین درد زانو

تخم شنبلیله حاوی آنتی اکسیدان بوده و خواص ضد التهابی آن در تسکین درد زانو تاثیر زیادی دارد. تخم این گیاه ماهیتی گرم داشته و برای افرادی که دچار زانو درد ناشی از آرتریت هستند، مفید می باشد.

درمان آسم

آسم یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی بوده و باعث سرفه و تنگی نفس می شود. برای درمان بیماری آسم می توانید مخلوطی از تخم شنبلیله، عسل و زنجبیل تهیه کرده و بنوشید.

بهبود حافظه

شنبلیله دارای خواص مفید زیادی بوده و با بهبود عملکرد مغز خطر بروز بیماری های پارکینسون و آلزایمر را کاهش می دهد. مصرف این گیاه در تقویت حافظه تاثیر بسزایی دارد.

بهبود عملکرد کلیه ها

کلیه اندامی درون بدن بوده و کار این اندام تصفیه خون از مواد زائد و دفع متابولیت های بدن می باشد. دانه شنبلیله به دلیل داشتن فلاونوئیدهای پلی فنولی عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشد.

خواص شنبلیله برای رحم زنان

استفاده از تخم شنبلیله با انقباض رحم باعث تحریک و کاهش درد زایمان می شود. شنبلیله کم خونی را در زنان باردار رفع کرده و مصرف آن یا گوجه فرنگی، جذب آهن را افزایش می دهد.

درمان جوش سر سیاه

در گیاه شنبلیله ویتامین ها و آنتی اکسیدان های بسیاری وجود دارد که برای پوست بسیار مفید می باشد. استفاده از ماسک شنبلیله در درمان انواع جوش های سرسیاه موثر می باشد.

برطرف کردن موی سفید

آنتی اکسیدان های موجود در شنبلیله باعث شادابی و طراوت پوست شده و مانع از چین و چروک آن می شود. تخم شنبلیله در رفع سفیدی موها موثر بوده و از خاکستری شدن رنگ موها نیز جلوگیری می کند.

درمان ریزش مو

تخم شنبلیله برای فواید زیادی برای بدن داشته و بذر این گیاه با تقویت فولیکول های مو، ریزش مو را متوقف کرده و در درمان شوره سر نیز مفید می باشد و رشد موها را نیز سرعت می بخشد.

آیا می دانید شنبلیله چه خواصی دارد | سایت فتوکده

خاصیت شنبلیله برای رحم و پوست و مو | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۶۷ ۱۳

3 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

علی

۰۷ خرداد ۱۴۰۰


عالی بود.

مریم

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰


استفاده نکردم نمیدونم

مریم

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰


نمیدونم

شما هم بخوانید