خواص برنج دودی + ۱۱ خاصیت و مضرات خوردن برنج دودی

خواص برنج دودی ایرانی برای سلامتی مضرات خوردن برنج دودی برای زنان و مردان خاصیت برنج دودی چیست برنج دودی بخوریم یا نه را در سایت فتوکده می خوانید

خواص و مضرات برنج دودی

مواد غذایی دودی نظیر برنج دودی و ماهی دودی از خوراکی هایی هستند که امروزه مردم از سر تفنن بعضی از مواقع از آن ها استفاده می کنند

ولی در گذشته دودی کردن روشی مناسب برای نگهداری سالم مواد غذایی بود.

از دلایل دودی کردن برنج می توان به تغییر ذائقه و ایجاد تنوع در طعم برنج اشاره کرد و پخت و پز غذا با چوب عطر و طعم خاصی به غذا بخشیده و دود باعث می شود میکروارگانیسم ها دیرتر در مواد غذایی نفوذ کنند.

در دود حاصل از چوب بیشتر از ۲ هزار نوع ماده شیمیایی وجود دارد و موجب ضدعفونی شدن خوراکی ها می شود و دودی کردن برنج کار نادرستی بوده زیرا باعث ایجاد ترکیبات سرطان زا در مواد غذایی می شود.

خواص و مضرات خوردن برنج دودی

خواص برنج دودی

اشتها آور

برنج دودی بدلیل طعم و بوی مطبوعی که دارد باعث افزایش تنوع غذایی شده و اشتها را زیاد کرده و در نهایت افراد را به خوردن بیشتر این ماده غذایی ترغیب می کند.

برنج دودی در بارداری

برنج دودی دارای مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن بوده و مصرف آن همراه با میوه ها و سبزیجات توصیه می شود. خوردن این برنج برای زنان باردار به میزان کم مانعی ندارد.

منبع تولید انرژی

برنج دارای مقدار زیادی کربوهیدارت بوده که انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. برنج دودی بعنوان یک سوخت عمل کرده و در زمان انتظار انرژی مورد نیاز بدن برای سوخت و ساز را فراهم می نماید.

استحکام استخوان ها

برنج منبعی عالی از ویتامین ها بوده و دارای ویتامین D، تیامین و ریبوفلاوین است و همچنین برنج دودی به میزان زیادی مواد معدنی نظیر آهن، کلسیم و فیبر دارد و خوردن آن باعث استحکام استخوان ها می شود.

کنترل فشار خون

در برنج دودی سدیم اندکی وجود دارد و کمک می کند فشار خون در دوران بارداری بالا نرود. مصرف به میزان کافی از برنج دودی برای تنظیم فشار خون می تواند مفید باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

برنج دودی دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان بوده که برای مادران بسیار مفید می باشد. آنتی اکسیدان ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز عفونت در بدن جلوگیری می کند.

تنظیم قند خون

برنج دودی به میزان بالایی فیبرهای نامحلول دارد و محتوای گلیسمی آن کم است. خوردن برنج دودی قند خون را تنظیم کرده و در بارداری به کاهش علائم دیابت کمک می کند.

تحریک رشد مغز

برنج دودی دارای مواد مغذی انتقال دهنده عصبی بوده و خوردن این برنج در دوره حاملگی باعث رشد مغز شده و عملکرد شناختی نوزاد را بهبود می بخشد.

خاصیت برنج دودی برای سلامتی چیست

خاصیت برنج دودی برای سلامتی

مضرات برنج دودی

اضافه وزن

برنج ماده غذایی با ارزشی بوده و برای تنوع اغلب آن را بصورت دودی نیز تهیه می کند و برنج دودی با توجه به طعم و عطر خاصی که دارد باعث افزایش اشتها شده و در نهایت به اضافه وزن منجر می شود.

سرطان زا

برنج دودی دارای ترکیبات سرطان زا بوده و خوردن آن با میوه ها و سبزی ها توصیه می شود؛ زیرا خاصیت سرطانی این ماده غذایی را خنثی می کند و مصرف آن به میزان اندک ضرری نخواهد داشت.

سرطان کولون

محصولات دودی شده نظیر برنج دودی دارای مواد نیتراتی بیشتری بوده و احتمال تبدیل آن به نیترو آمین زیادتر است، مصرف برنج دودی باعث افزایش ابتلا به سرطان کولون و سرطان معده می شود.

نکات ضروری در مورد برنج دودی

● برنج دودی را بصورت تفننی و بیشتر از یک بار در هفته مصرف ننمایید.

● محصولاتی که دودی شده اند را همراه با سبزی و میوه مصرف کنید زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی این مواد، ترکیبات سرطان زا در برنج دودی را خنثی می کند.

● پخت برنج معمولی بصورت کته توصیه شده و برنج دودی را اغلب آبکش می کنند در این حالت ترکیبات مضر احتمالی که در دود برنج وجود دارد از طریق آبکشی از آن خارج می شود.

● زیاده روی در مصرف برنج دودی می تواند اشتهای مصرف کننده را زیاد کرده و در نهایت به چاقی و اضافه وزن آن منجر شود.

آشنایی با خواص برنج سیاه

خواص و مضرات خوردن برنج دودی | سایت فتوکده

شما هم بخوانید