پیشگیری از دیابت + ۱۸ روش برای جلوگیری از دیابت

پیشگیری از دیابت در طب سنتی و علمی

پیشگیری از دیابت در طب سنتی برای جلوگیری از دیابت چی بخوریم راه های پیشگیری از دیابت ارثی و قند خون با تغذیه سالم  را در سایت فتوکده می خوانید

روش های پیشگیری از دیابت

تغییرات دنیای مدرن امروز، کمبود وقت جهت آشپزی و تهیه غذای خانگی، استرس محیط کار، تمایل زیاد افراد به خوردن شیرینی ها و تنقلات احتمال ابتلای آنها به مرض قند را افزایش می دهد.

عدم رعایت مراقبت های لازم بخصوص نداشت اطلاعات کافی در این زمینه با پیشرفت بیماری سبب نابینایی، قطع پا ها، از کار افتادن کلیه ها و مرگ افراد می شود.

برای جلوگیری از دیابت چی بخوریم

برای جلوگیری از دیابت چی بخوریم

۱۸ روش جلوگیری از دیابت

دارچین مصرف کنید

دارچین یک ادویه خوش طعم و خوشبو است که در تهیه انواع غذا، شیرینی و دسر کاربرد زیادی دارد و یک از روش های پیشگیری از دیابت در طب سنتی می باشد

جلوگیری از افزایش قند خون، کاهش علائم بیماری دیابت نوع ۲ و ثبات قند خون از مهمترین مزایای مصرف دارچین محسوب می شوند.

مصرف همزمان قرص وارفارین و دارچین منجر به آسیب کبد می شود. به همین خاطر بیمارانی که به علت مشکلات خونی یا قلبی از قرص وارفارین استفاده می کنند باید از مصرف این ادویه پر کاربرد خودداری کنند.

خواب متعادل

خواب به میزان متعادل و کافی با کیفیت مناسب به مدت ۶ تا ۸ ساعت در روز با حفظ سطح بالای انرژی در طول روز و کاهش اشتها از بروز دیابت در افراد پیشگیری می کند.

دقت داشته باشید علاووه بر کم خوابی و میزان خواب کمتر از ۵ ساعت در روز خواب طولانی و بیشتر از ۸ ساعت در روز هم زمینه ساز ابتلا ی افراد به بیماری دیابت است.

توصیه می شود برای بهره مندی از یک خواب متعادل ساعات خواب و بیداری خود را مطابق با یک الگوی خواب متعادل تنظیم کنید.

زردچوبه برای پیشگیری از قند خون

زردچوبه دارای کورکومین است که این ماده موجب کاهش التهاب، افزایش حساسیت بدن به انسولین، کاهش سطح قند خون، پیشگیری از دیابت و درمان این بیماری می شود.

در بسیاری از گیاهان نیز ماده ای به نام بربرین یافت می شوند. این ماده علاوه بر تأثیرات مشابه با کورکومین کلسترول و علائم بیماری قلبی را در افراد کاهش می دهد.

سوزاندن چربی کمر و شکم

اکثر بیماران مبتلا به دیابت دارای چربی تجمع یافته در کمر و شکم هستند.

با استناد به این موضوع کاهش اضافه وزن، لاغری و از بین بردن چربی های زائد و اضافی بدن گام مناسبی جهت پیشگیری از ابتلا به دیابت تلقی می شود.

با توجه به اینکه سوزاندن چربی در این نواحی به کندی و سختی امکان پذیر است، یاری گرفتن از یک مشاور لاغری در این زمینه قابل توصیه می باشد.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن زیاد آب سبب رفع عطش و تشنگی، جلوگیری از مصرف نوشابه های گازدار و انواع نوشیدنی های حاوی مقدار بالای قند مصنوعی، مواد نگهدارنده و مضر، تأمین آب مورد نیاز سلول های بدن، پاکسازی سموم بدن و کنترل قند خون و انسولین می شود.

به خاطر داشته باشید با توجه به مقدار زیاد قند موجود در آب میوه های طبیعی خانگی و دست ساز در مقایسه با میوه احتیاط در مصرف آنها جهت پیشگیری ازدیابت ضروری است.

دوری از دود سیگار

سیگار کشیدن و همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار اطرافیان احتمال ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می دهد. ترک سیگار هم به کاهش تدریجی علائم بیماری دیابت کمک می کند.

بروز انواع سرطان دستگاه گوارش، پروستات، پستان و ریه، مشکلات و بیماری های قلبی و آمفیز در افراد نیز از دیگر پیامد های سوء و خطرناک استعمال سیگار و دخانیات به شمار می روند.

افزایش فعالیت روزانه

انجام تمرینات ورزشی و فیزیکی منظم و پرهیز از تنبلی وتحرک کم سبب کاهش سطح قند خون، افزایش حساسیت نسبت به انسولین و ثبات قند خون به حالت متعادل می شود.

تداوم در انجام یک برنامه کامل تناسب اندام و ترکیبی از تمرینات ورزش های هوازی و قدرتی بهترین گزینه جهت پیشگیری از ابتلا ی افراد به دیابت به شمار می رود.

مصرف ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن افراد احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، اگر سوال شما هم اینست که برای جلوگیری از دیابت چی بخوریم ، پیشنهاد غذاهای دارای ویتامین دی است

مصرف غذا های سرشار از ویتامین D مانند ماهی چرب، روغن کبد و … استفاده از مکمل های ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور خورشید جهت تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن قابل توصیه می باشند.

قبل از مصرف مکمل های ویتامین D حتماً با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری از قند خون با چای و قهوه

قهوه دارای ترکیابت ضد دیابت کافئین، اسید کلروژنتیک، اسید فرولیک و اسید کافئیک است.

مصرف مستمر و روزانه چای و قهوه موجب توقف آنزیم های مرتبط با هضم کربوهیدرات ها، کاهش سطح قند خون، افزایش حساسیت بدن نسبت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت و دیابت نوع ۲می شود.

جهت افزایش این تأثیرات افزودن دارچین به عنوان جایگزین پیشنهاد مناسبی می باشد.

روش های پیشگیری و جلوگیری از دیابت ارثی

استرس و نگرانی ممنوع

ترشح هورمون های ناشی از استرس و تنش های روانی در بدن افراد با تغییر سطح قند خون موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود.

اجرای فنون آرام سازی و ریلکسیشن، انجام فعالیت های مورد علاقه، مراقبه و مدیتیشن، تمرینات یوگا و در صورت لزوم مشورت با مشاور و روانشناس متخصص جهت کنترل و مدیریت استرس قابل توصیه می باشند.

خودداری از مشروبات الکلی

مصرف مشروبات و نوشیدنی های الکلی با افزایش سطح قند خون، تجمع چربی در بافت های بدن، اضافه وزن و چاقی و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به دیابت در افراد همراه است.

پیروی از یک سبک زندگی سالم و ترک مشروبات الکلی موجب حفظ سلامت عمومی افراد، افزایش کیفیت زندگی آنها و پیشگیری از بیماری دیابت می شود.

تأثیر فلفل تند در پیشگیری از دیابت

دو ماده کپسایسین و دی هیدروکپسایسین موجود در فلفل تند موجب کاهش قند خون و سطح انسولین، ممانعت از تشکیل چربی ها در دیواره سرخرگی و تشکیل لخته های خونی و پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی می شود.

با توجه به اینکه مصرف آسپرین دارای عوارض نامطلوبی مانند خونریزی معده است، فلفل با نداشتن این عوارض جانبی جایگزین مناسبی برای آسپرین تلقی خواهد شد.

حذف نشاسته، قند و شکر

مصرف قند، شیرینی، غذا های حاوی مقدار زیاد شکر، کربوهیدرات های تصفیه شده و نشاسته موجبات تبدیل سریع مواد به مولکول های کوچک شکر جذب مولکلول ها توسط جربان خون، افزایش سطح قند خون و انسولین و افزایش خطر ابتلا به دیابت را فراهم می کند.

بیماران دیابتی هم باید در مصرف نان، ماکارونی، سیب زمینی، برنج و میوه های دارای قند بالا مانند خربزه، انگور، انبه و انجیر احتیاط کنند.

آزمایش خون بدهید

انجام آزمایش خون فرد را از وضعیت قند خون خود آگاه می سازد. افرادی که در سطح بحرانی قند خون دارند باید جهت کنترل قند خون از رژیم غذایی خاص و ویژه پیروی کنند.

افرادی که در دوره پیش دیابت قرار دارند سطح قند خون آنها با روند افزایشی تغییر می کند و طی ۱۰سال به بالا ترین سطح می رسد.

انجام آزمایشات خون و چکاب به صورت منظم و سالانه جهت بررسی سلامتی فرد مفید می باشد.

 سبزی های برگ سبز بخورید

مصرف سبزی های دارای برگ سبز مانند کلم، اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم و … موجب پیشگیری از ابتلا به دیابت می شود.

این سبزی ها دارای منیزیم و مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند.

علت اصلی کاهش خطر دیابت با مصرف این سبزی ها هنوز مشخص نیست. اما این سبزی ها جهت حفظ سلامت عمومی بدن، تقویت دستگاه گوارش، افزایش قوای دفاعی بدن، بهبود پوست و … مفید می باشند.

مصرف فیبر را فراموش نکنید

حفظ سلامت روده و دستگاه گوارش، جلوگیری از افزایش میزان قند خون و انسولین، کاهش خطر بروز دیابت و بیماری های قلبی و احساس سیری و کاهش وزن مهمترین پیامد های مثبت استفاده از رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد به شمار می روند.

از مهمترین مواد غذایی غنی از فیبر می توان به میوه ها، سبزی ها، حبوبات، آجیل و … اشاره کرد.

به تنهایی زندگی نکنید

افراد مجرد نسبت به افراد متأهل به میزان بیشتری در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

البته افراد به تنهایی نیز با پیروی از یک سبک زندگی سالم و پرهیز از استعمال دخانیات و مواد مخدر می توانند خطر بیماری دیابت را کاهش دهند.

خودداری از زندگی کردن به صورت مجردی به مدت طولانی و زندگی کردن با حداقل یکی از دوستان، آشنایان و خانواده سطح استرس و اضطراب افراد را کاهش می دهد.

همین مسأله به پیشگیری از بیماری دیابت کمک می کند.

سایر روش های پیشگیری از دیابت

● کاهش مصرف گوشت قرمز

● پرهیز از مصرف انواع فست فود و غذا های آماده و فرآوری شده

● کنترل چربی و فشار خون

● مصرف غلات کامل و نان های سبوس دار، مغز بادام و فندق

● مصرف متعادل لبنیات دارای چربی سالم مانند شیر و ماست

● نوشیدن ترکیب آبلیمو و چای سبز

● مصرف وعده های غذایی کم حجم و استفاده از پیش غذای مناسب قبل از غذای اصلی مانند سبزی و سرکه

روش های پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری از دیابت در طب سنتی و علمی | سایت فتوکده

شما هم بخوانید