برای سلامت پروستات چه بخوریم؟

برای سلامت پروستات چه بخوریم؟

پروستات غده ای کوچک است که درون بدن شما، درست در زیر مثانه قرار دارد. این اندام، به اندازه و شکل یک گردو است و در اطراف مجرای ادراری قرار دارد. مجرای ادراری، لوله ای است که ادرار را از مثانه به سمت آلت تناسلی هدایت می کند و همچنین به هنگام انزال، مایع منی را به بیرون از بدن حمل می کند. از پهلو، پروستات بین جلوی راست روده و پایه آلت تناسلی قرار دارد. پروستات غده ای است که تنها در مردان وجود دارد.

دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی در رابطه با عوامل تشدید کننده بیماری پروستات تاکید می کند که مسائل عصبی و روانی نقش مهمی در بروز یا بدتر شدن درد های مزمن لگنی و پروستاتیت دارند. برخی محققین این مشکل را در گروه اختلالات روان تنی یا سایکوسوماتیک در نظر گرفته اند.

در یک مطالعه ی بزرگ نشان داده شد که افسردگی و اختلالات پانیک در مردان با دردهای مزمن لگنی شایعتر است. مطالعات جدید نشان می دهند که پروستاتیت با بیماری های عصبی و روانی مثل افسردگی، استرس، اضطراب ارتباط دارد.

حفظ سلامت پروستات

حفظ سلامت پروستات

داشتن یک سبک زندگی سالم، بهترین راه برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از سرطان است. حفظ یک وزن سالم، سیگار نکشیدن، ورزش منظم و یک رژیم غذایی سالم، همگی در جلوگیری از بیماریها از جمله سرطان پروستات نقش مهمی دارند.

● مروری بر تحقیقات نشان می دهد که خوردن مواد غذایی قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی و هندوانه، می تواند پیشرفت و رشد سلولهای سرطانی پروستات را کاهش دهد. غذاهای قرمز، حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن هستند.

● مطابق با برخی از تحقیقات، خوردن میوه مخصوصاً مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت، لیموترش و نارنگی نیز، می تواند احتمال خطر سرطان را مقداری کاهش دهد.

● قهوه و چای سبز نیز می تواند احتمال خطر سرطان را کاهش دهد، اما به تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع نیاز است.

● بازبینی تحقیقات در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ممکن است بین چربی های اشباع شده، چربی های حیوانی و خطر سرطان پروستات، رابطه ای وجود داشته باشد، بنابراین، مصرف این نوع چربی ها را باید کاهش داد.

پروستات بزرگ شده (هیپرپلازی خوش خیم پروستات)

با بالارفتن سن مردان، بزرگ شدن پروستات طبیعی است. حدوداً نیمی از مردان بالای ۵۰ سال، هیپرپلازی خوش خیم پروستات را تجربه می کنند که به معنای التهاب یا بزرگ شدن پروستات می باشد. در این شرایط، پروستات می تواند از اندازه یک گردو به اندازه یک زردآلو و حتی یک لیمو درآید.

برای برخی از مردان، بزرگ شدن پروستات، هیچ علائم یا دردی ندارد. اما برخی دیگر، ممکن است متوجه علائم زیر شوند:

● مشکل در ادرار کردن از جمله شروع یا حفظ یک جریان ادرار ثابت یا قوی

● نیاز به ادرار مکرر

● نیاز ناگهانی به ادرار کردن، بدون تجمع طبیعی ادرار

● بیدار شدن در شب برای رفتن به توالت

● درد یا سوزش به هنگام ادرار کردن

● درد به هنگام انزال

در صورت تجربه ی هر یک از این علائم، حتی اگر سن شما کمتر از ۵۰ سال است، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از مردان ممکن است نگران باشند که این علائم به معنای ابتلا به سرطان باشند، اما اکثر مواقع، پروستات بزرگ شده به معنای ایجاد سرطان نیست.

گاهی اوقات، پروستات بزرگ شده با تغییرات سبک زندگی مانند نوشیدن مایعات کمتر، قبل از رفتن به رختخواب قابل درمان است. برای کمک به این شرایط در برخی از مردان، دارو تجویز می شود و برای برخی دیگر ممکن است جراحی نیاز باشد، گرچه جراحی به دلیل خطر عوارض جانبی کمتر انجام می شود.

سرطان پروستات

سرطان پروستات

سرطان پروستات، شایع ترین سرطان تشخیص داده شده در مردان استرالیایی است. در استرالیا، آمار مرگ و میر مردان بر اثر سرطان پروستات بیشتر از مرگ و میر زنان بر اثر سرطان سینه است. بنابراین، مردان باید از ماهیت سرطان پروستات، علائم آن و آزمایشات مورد نیاز برای ارزیابی سلامت پروستات خود آگاه باشند.

خطر ابتلا به سرطان پروستات با بالارفتن سن، افزایش پیدا می کند.

وقتی که سن شما کمتر از ۷۵ سال است، احتمال ابتلا به این نوع سرطان ۱ از ۷ است و در سن ۸۵ سالگی، این احتمال ۱ از ۵ می شود. انجمن سرطان پروستات استرالیا توصیه می کند که تمام مردان بالای ۵۰ سال، باید در مورد آزمایش سرطان پروستات با پزشک عمومی خود صحبت کنند. عوامل دیگری که احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهند، شامل موارد زیر می شوند:

● سابقه خانوادگی: اگر پدر یا برادر شما سابقه ی سرطان پروستات دارد.

● جهش های ژنتیکی در ژن های BRCA1 یا BRCA 2

بیماری ژنتیکی سندرم لینچ

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات، در مراحل اولیه معمولاً علائمی ندارد. مردان مبتلا به سرطان پروستات، ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنند:

● نیاز به ادرار مکرر یا ناگهانی

● مشکل در ادرار کردن، از جمله شروع یا حفظ یک جریان ادرار ثابت

● پس از رفتن به توالت، احساس می کنید مثانه شما به طور کامل تخلیه نشده است.

● درد، سوزش یا ناراحتی به هنگام ادرار کردن

● خون در ادرار یا منی

● درد در پایین کمر، بالای ران ها، باسن یا قفسه سینه

● احساس ضعف یا بی حسی در پاها یا کف پاها

● کاهش وزن بدون دلیل

● احساس خستگی، تنگی نفس یا سرگیجه

● ضربان قلب سریع

● رنگ پریدگی

تشخیص سرطان پروستات و درمان

برخی از این علائم ممکن است شبیه به علائم بیماری های دیگر مانند پروستات بزرگ شده یا پروستاتیت باشند، به همین دلیل مراجعه به پزشک در حین مشاهده این علائم یا تغییرات، اهمیت زیادی دارد.

تشخیص سرطان پروستات و درمان

تمام سرطان ها پیچیده هستند، اما آزمایشات سرطان پروستات و درمان آن، به طور ویژه پیچیدگی های خاص خود را دارد. در برخی از مردان مبتلا به سرطان پروستات، سرطان به آهستگی رشد می کند و به طور قابل توجهی زندگی آنها را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

سرطان پروستات دیگر مردان ممکن است بسیار سریع رشد کند و منتشر شود. در حال حاضر، هیچ آزمایشی وجود ندارد که نوع سرطان پروستات را در مردان تشخیص دهد.

از آنجا که عوارض جانبی برخی از درمان های سرطان پروستات می توانند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهند، مردان باید درمورد تمام گزینه های درمانی با پزشک خود صحبت کنند و این موارد را با همسر و خانواده خود در میان بگذارند.این گزینه های درمانی ممکن است شامل انتظار هوشیارانه باشند، یعنی باید منتظر باشید که سرطان به مرور زمان و با پرتودرمانی، جراحی یا مصرف دارو چه رفتاری از خود نشان می دهد.

برای مشاوره ارولوژی و یا ویزیت آنلاین میتوانید به وب سایت دکتر جباری مراجعه کنید.

مطلب مفید بود ؟ ۲ ۰

شما هم بخوانید