مدل تخت سنتی برای تزیین منزل به روش سنتی

مدل تخت سنتی برای تزیین منزل به روش سنتی

یکی از زیباترین عناصر برای به وجود آوردن دکوراسیون سنتی استفاده و به کارگیری تخت سنتی است

مدل تخت سنتی برای تزیین منزل به روش سنتی

از عوامل کلیدی در دکوراسیون سنتی ایرانی استفاده از وسایل دست ساز، استفاده از کرسی، استفاده از سازهای سنتی، استفاده از وسایل چوبی، شیشه‌های رنگی و یا آینه کاری، استفاده از عتیقه و یا هر وسیله دیگری که حس گذشته را بدهد مانند سماورهای ذغالی و استفاده از گلیم و انواع ترمه برای زیبایی است.

یکی از زیباترین عناصر برای به وجود آوردن دکوراسیون سنتی استفاده و به کارگیری تخت سنتی است. در ایران از ایام قدیم تا به امروز از نقش و نگارهایی سنتی بر روی چوب مانند نقش پنجره‌های دارای ارسی استفاده می‌شده است. نقش بندی این نگاره‌ها بر روی چوب در تخت‌های سنتی نیز دیده می‌شود.

سبک سنتی ایرانی کاملا تطبیق پذیر و منعطف است. وجود تخت سنتی یا مبلمان سنتی در دکوراسیون می تواند با سایر عناصر داخلی در فضا ترکیب شود تا یک ظاهر منحصر به فرد و خاص را در فضا ایجاد کند.

عوامل کلیدی طراحی سنتی شامل درجه ای از رسمی بودن، چوب، مخمل، مبلمان با اندازه قابل توجهی روکش شده و جزئیات معماری مانند شومینه های تزئین شده، مدال های سقفی و درهای تزئینی است. به طور کلی، این سبک هم آراسته و هم زیبا است و در عین حال احساسی خوشایند و خانگی دارد.

مدل تخت سنتی برای تزیین منزل به روش سنتی

فرش ها نیز در دکوراسیون سنتی بسیار مهم هستند، طرح فرش های امروزی معمولا بسیار ساده و گل دار است اما برای دکوراسیون سنتی باید از فرش هایی که رنگ های مختلف به همراه نقش هایی از گل های مختلف در آن ها به کار رفته استفاده کرد تا آن حس و حال گدشته بسیار بهتر به میهمانان و اعضای خانه القا شود.

رنگ‌های مورد استفاده در طراحی سنتی اصلی بر اساس موقعیت اجتماعی متفاوت است: رنگ‌های غنی و مجلل برای نشان دادن ثروت مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا رنگدانه‌های عجیب و غریب فقط برای کسانی در دسترس بودند که توانایی خرید آنها را داشتند.

در طراحی حیاط و فضای باز، فضای رستوران‌ و کافی‌شاپ‌، دکوراسیون فضاهای مسکونی مانند اتاق خواب، پذیرایی، نشیمن و… شما می‌توانید از تخت سنتی و مبلمان سنتی چوبی استفاده کنید.

مدل تخت سنتی برای تزیین منزل به روش سنتی

مردم ایران در طول تاریخ همواره به هنرهایی مانند منبت کاری یا معرق کاری علاقه زیادی نشان داده اند. از قدیم تا به امروز استفاده از چوب مخصوصا چوب منبت کاری شده در طراحی مبلمان ایرانی کاربرد فراوانی داشته است.

امروزه یکی از علاقه های مردم ایران مبلمان سنتی چوبی است که طرافداران زیادی پیدا کرده است. این نوع مبلمان با استفاده از چوب ساخته می شود و برخلاف مبلمان کلاسیک از جنس مصنوعی نیست.

اگر به تاریخ و تصاویر تاریخی نگاه کنید، همواره مبلمان چوبی سنتی یکی از پرکاربردترین وسیله ها در میان شاهان ایرانی بوده است. این مبلمان همواره با شبکه های زیبا با طرح های اصیل ایرانی طراحی می شوند تا چشم بیننده را به خود خیره کنند.

تخت‌های سنتی در دکوراسیون‌ خانه‌های ایرانی حسی نوستالژی و صمیمی به فضا می‌بخشد. اما اگر به این فکر می‌کنید که استفاده از این تخت‌ها در خانه‌های کوچک امروزی جایی ندارند، بیاید سری به بالکن‌، حیاط خلوت و یا بالا پشت بام خانه‌هایمان بزنیم!

برای چیدمان تخت سنتی در منزل نیازی به فضای خیلی بزرگ نیست و شما می‌توانید حتی یک گوشه از خانه‌ خود را مزیین کنید و یا در بالکن خانه خود تخت سنتی با یک میز و سماور بگذارید و برای روز‌هایی که خسته از همه جا هستید برای خود در این محیط خلوت کنید.

منبع تصاویر: صنایع چوبی نصر – nasrwood.com

مطلب مفید بود ؟ ۶ ۰

شما هم بخوانید