خواص کنجد | ۲۲ خاصیت علمی کنجد برای سلامتی پوست مو

خواص کنجد برای سلامتی پوست مو و بدنسازی

 

خواص کنجد برای سلامتی بدن خاصیت کنجد برای پوست و مو خواص کنجد در بدنسازی فواید کنجد برای لاغری را در سایت فتوکده می خوانید

خواص کنجد بصورت علمی

کنجد، دانه ای بسیار مقوی و با خواص شگفت انگیز است که از زمان های دور تاکنون مورد استفاده انسان ها بوده است.

این دانه معمولاً در زندگی ما نقش پررنگی دارد و به اشکال مختلفی همچون کلوچه و شیرینی کنجدی، نان کنجدی، حلوا، روغن کنجد و انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

در کنار استفاده فراوان، ما خواص ارزشمند این دانه را آنگونه که باید نمی شناسیم و فقط به طبع گرم آن توجه می کنیم، در این مقاله با خواص بی نظیر آن آشنا می شوید

کنجد برای پوست و مو و بدنسازی

کنجد برای سلامتی، قلب، کلسترون، تری گلیسرید، بارداری

ارزش غذایی 

کنجد یک دانه روغنی و سرشار از اسیدچرب مفید و ضروری برای سلامت بدن مثل امگا۳ است ، چربی حدود ۵۵ درصد این دانه را تشکیل داده است.

پس از چربی، پروتئین بیشترین ماده موجود در کنجد است و از این رو تمامی اسیدآمینه های ضروری بدن در آن وجود دارد. آنتی اکسیدان های بسیار قدرتمند لیگنان را نیز به این محتویات اضافه کنید.

سایر مواد مغذی موجود در کنجد شامل آهن، مس، روی، کلسیم، منیزیم و فسفر می باشد که برای ورزشکاران و بدنسازان به شدت ضرروری می باشد

یک دانه رژیمی

اگر اضافه وزن دارید و سعی دارید یک ماده مقوی و چربی سوز را به رژیم خود اضافه کنید، کنجد بهترین انتخاب است. کنجد غنی از پروتئین است و این یک امتیاز در رژیم لاغری است.

اسید چرب موجود نیز ترشح هورمون گرسنگی (گرلین) را کاهش داده و فرد احساس سیری می کند. آنتی اکسیدان های موجود نیز به فرآیند چربی سوزی کمک خواهند کرد.

خاصیت کنجد برای کم خونی

کنجد غنی از آهن است و با تولید بیشتر گلبول قرمز، کم خونی را درمان می کند. به همین دلیل افراد قدیمی این ماده را برای مبتلایان به کم خونی پیشنهاد می کنند.

ضد سرطان

کنجد به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان لیگنان، اثر بازدارنده ای در فعالیت رادیکال های آزاد داشته و مانع شکل گیری سرطان سینه و روده بزرگ می شود.

پس همین حالا آن را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. علاوه بر این، وجود آنتی اکسیدان در کنار سایر مواد معدنی، سیستم دفاعی بدن را در برابر انواع بیماری ها تقویت می کند.

فواید کنجد برای گوارش

وجود مقدار زیادی فیبر در کنجد، هضم غذا را راحت تر کرده و موجب حرکت بهتر آن در روده می شود. اگر مشکل یبوست دارید، استفاده از کنجد در غذا این مشکل را هموار خواهد کرد.

تنظیم قند خون

استفاده از کنجد قند خون را در حد تعادل نگه می دارد و از افت یا افزایش ناگهانی آن جلوگیری می کند.

تنظیم کلسترول خون

در صورت استفاده از روغن کنجد در رژیم غذایی کلسترول خوب در بدن شما افزایش و در مقابل، کلسترول بد کاهش می یابد. این روغن سرشار از امگا ۳ و اولئیک اسید است که برای سلامتی بسیار مهم هستند.

تنظیم فشار خون

کنجد به واسطه منیزیم، فشار خون را در حد تعادل نگه می دارد و از افزایش ناگهانی آن جلوگیری می کند.   

خاصیت کنجد برای قلب

تنظیم قند، چربی و فشار خون موجب سلامت قلب و عملکرد بهتر آن می شود و به این ترتیب بیماری های قلبی عروقی به حداقل می رسد.

تسکین التهابات مفصلی

وجود انواع مواد مغذی، کنجد را به یک مرهم برای التهابات مفصلی، درد استخوان و گرفتگی رگ ها بدل کرده است.

در کنار فایده مصرف خوراکی این دانه، استعمال خارجی روغن کنجد نیز به تسکین التهاب مفصل کمک زیادی می کند. فقط کافیست طبق دستور یک پزشک سنتی این روغن را در محل ملتهب شده بمالید و محل آن را گرم کنید.

استحکام استخوان ها

هر آنچه برای رشد استخوان ها و استحکام آنها لازم است، در کنجد وجود دارد.

کلسیم، منیزیم و فسفر از این مواد هستند و کمبود هر یک از آنها مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب پوکی استخوان و نازکی استخوان ها تا حد زیادی کاهش می یابد.

فایده کنجد برای دندان ها

علاوه بر نقش کلسیم موجود در کنجد در استحکام دندان ها، غرغره کردن روغن آن نیز موجب سلامت بیشتر دهان و دندان می شود.

این روغن این روغن خاصیت ضد عفونی کننده داشته و پلاک های دندانی را از بین می برد. در نتیجه با این کار دندان های سفید و سالمی خواهید داشت.

خنثی کردن مواد سمی بدن

در صورت ورود مواد سمی به کبد، مثل الکل، کنجد می تواند در خنثی سازی این مواد به کبد کمک کند.

تقویت چشم ها

اگر مشکل تاری دید، خستگی یا خشکی چشم دارید، کنجد یک ماده مقوی برای دیدتان است. کنجد با تقویت عملکرد کبد، خون جریان یافته به چشم را افزایش داده و به این ترتیب عملکرد چشم بهبود می یابد.

آرام بخش

بسیاری از مواد مغذی موجود در ترکیب کنجد، خاصیت آرام بخش داشته و ضد اسپاسم، استرس و اضطراب هستند. این مواد شامل کلسیم، منیزیم و ویتامین B1 می باشد.       

ضدعفونی مجاری تنفسی

کنجد به واسطه وجود منیزیم، مجاری تنفسی را ضدعفونی کرده و گرفتگی آن را التیام می بخشد.       

خواص روغن کنجد برای پوست

استعمال روغن کنجد در سطح پوست، به واسطه نقش ضدالتهابی و ضدباکتریایی، جوش، عفونت و قارچ های پوستی را درمان می کند.

مالیدن مخلوط آب، سرکه و روغن کنجد نیز می تواند پوست شما را از تمامی سموم پاکسازی و آن را درخشان و شاداب کند.

استفاده از روغن کنجد فقط برای پوست صورت نیست و در سایر نواحی مثل پاشنه پا و انگشتان نیز به کار برده می شود. این نواحی را بسیار نرم کرده و از خشکی و ترک آنها جلوگیری می کند.

تقویت عملکرد مغز

کنجد محتویات ارزشمندی دارد که عملکرد مغز و ذهن را بهبود داده و از آلزایمر پیشگیری می کند. برای این منظور ۲۰۰ گرم کنجد را با ۴۰ گرم سیاه دانه و کمی نبات آسیاب کنید و صبح ها یک قاشق میل کنید

محافظ پوست در برابر خورشید

استفاده از این روغن قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، یک محافظ قوی در برابر اشعه آفتاب ایجاد می کند و از تیره شدن پوست جلوگیری می کند.

اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید، اصلا جای نگرانی وجود ندارد و روغن کنجد می تواند آن را التیام ببخشد.

خواص روغن کنجد برای مو

برای تغذیه و تقویت پیاز مو، فقط کافیست آن را با روغن گرم کنجد ماساژ دهید.

این کار علاوه بر تقویت مو، خشکی پوست سر، پوسته پوسته، قارچ، شوره و خارش را نیز از بین می برد و از سفید شدن مو جلوگیری می کند.

خواص کنجد برای زنان باردار

کنجد منبع غنی از ویتامین های B، C و E، کلسیم، آمینو اسید، پروتئین و دیگر املاح مورد نیاز برای بدن زنان باردار است، در قدیم بر این باور بودند که کنجد بخاطر طبع گرم باعث سقط جنین می باشد اما استفاده به اندازه در دوران بارداری برای زنان مفید است

اگر هنوز می ترسید با پزشک خود مشورت کنید

خواص کنجد در بدنسازی

کنجد علاوه بر خواص بالا در مکمل های غذایی که برای چربی سوزی بدنسازی تهیه می شود نقش مهمی دارد، اما بهتر از است منابع غذایی و خود کنجد مستقیم و طبیعی بهرمند بشید

دانه های کنجد دارای ۵۰ تا ۶۰ درصد روغن و دو آنتی اکسیدان از خانواده لینگان ها به نام سسامین و سسامولین دارند که برای بدن ورزشکاران مفید است

آشنایی با خواص هل

خواص کنجد برای پوست و مو بدنسازی | سایت فتوکده

شما هم بخوانید