علت خواب زیاد چیست + عوارض و روش های درمان

درمان خواب زیاد در طب سنتی

علت خواب زیاد در زنان و مردان روش های درمان خواب زیاد در طب سنتی عوارض خواب زیاد برای بدن درمان زیاد خوابیدن چیست را در سایت فتوکده می خوانید

علت خواب زیاد چیست

برای همه افراد گاهی اتفاق می افتد که زیاد می خوابند. بیشتر اوقات علت این پر خوابی کمبود خواب در روز های قبل و یا بیماری است.

خواب زیاد در ظاهر مسأله زیاد مهمی به نظر نمی رسد، اما در واقعیت پر خوابی در مدت طولانی یک قاتل خاموش محسوب می شود و حتی سبب مرگ افراد می گردد.

خواب زیاد یک بیماری نیست بلکه نشانه بیماری است. بنابراین شناخت علت اصلی خواب زیاد و نحوه رفع این مشکل از اهمیت زیادی برخوردار است.

عوارض خواب زیاد برای بدن + درمان زیاد خوابیدن چیست

بیماری های قلبی

بیماری قلبی یکی از مهمترین علت های خواب زیاد به شمار می رود.

ابتلا به بیماری های قلبی سبب اختلال در فرآیند گردش خون و ضربان قلب می شود؛ به همین دلیل احساس ضعف و خستگی در افراد افزایش می یابد.

همچنین افراد مبتلا به بیماری های قلبی انرژی و توان کمتری برای انجام فعالیت های روزانه دارند و بیشتر می خوابند.

مشکلات تنفسی در خواب

مشکلات تنفسی از جمله وققه تنفسی در خواب سبب اختلال در تنفس معمولی افراد و کاهش سطح اکسیژن بدن آنها می شود به همین دلیل خواب آلودگی و خستگی از مهمترین نشانه های این اختلالات تنفسی است.

بدن افراد دارای اختلالات تنفسی جهت بازیابی انرژی و توزیع اکسیژن به بخش های مختلف نسبت به سایر افراد به خواب بیشتری نیاز دارد.

با استناد به این موارد یکی از علت های اصلی خواب زیاد مشکلات تنفسی است.

گسترش عفونت در بدن

گسترش عفونت در بدن به ویژه در بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدون هیچ نشانه ای سبب کاهش قدرت و توان افراد و افزایش ضعف در آنها می شود.

لازم به ذکر است این نوع کاهش انرژی با خواب افراد بیمار جبران می شود. بنابراین یکی از دلایل رایج خواب زیاد وجود عفونت در بدن و گسترش آن است.

به طور مثال افراد در هنگام ابتلا به سرماخوردگی بیش از سایر مواقع می خوابند.

آلرژی و حساسیت

حساسیت و آلرژی افراد در مقابل مواد حساسیت زا سبب ترشح هیستامین و سایر ترکیبات شیمیایی خواب آور در بدن می شود.

بنابراین آلرژی و حساسیت از مهمترین علت های رایج خواب زیاد در افراد محسوب می شود.

علاوه بر این بعضی از انواع حساسیت ها نیز سبب واکنش بی خوابی در بدن می شوند که با گذشت زمان این بی خوابی نیز با خواب زیاد جبران می گردد.

مشکلات تیروئید

غده تیروئید در خصوص سرعت تبدیل سوخت به انرژی نقش مهمی را در بدن ایفا می کند؛

به همین دلیل اختلال در عملکرد این غده از جمله کم کاری تیروئید سبب اختلالات خواب و احساس ضعف، خواب آلودگی و خستگی در افراد می شود.

اختلالات هورمون

اختلالات هورمونی و ترشح نامنظم هورمون ها مهمترین علت خواب زیاد به ویژه در خانم ها به شمار می رود. به طور مثال کاهش هورمون استروژن در زنان آنها را به شدت خسته می کند.

همچنین این مسأله سبب ضعف و کاهش وزن بدن می شود. به همین دلیل خانم ها در چنین شرایطی احساس خواب آلودگی زیادی دارند و زیاد می خوابند.

قند خون و دیابت

قند دریافتی بدن از مواد غذایی در افراد مبتلا به دیابت به جای ورود به سلول ها و تبدیل شدن به انرژی در جریان خون باقی می ماند.

به همین خاطر افراد مبتلا به قند خون و دیابت انرژی کمتری نسبت به افراد عادی دارند و زودتر خسته می شوند و در نتیجه بیشتر می خوابند.

بنابراین یکی از علت های اصلی و خاص خواب زیاد در افراد ابتلا به دیابت می باشد.

خواب خیلی زیاد به علت کم خونی

تعداد گلبول های قرمز موجود در افراد کم خون کمتر از حد طبیعی است به همین دلیل سلول های بدن این افراد با کاهش اکسیژن و انرژی مواجه خواهند شد.

کاهش سطح اکسیژن بدن پیامدی جز کاهش انرژی و ضعف در افراد به دنبال ندارد به همین دلیل افراد کم خون زیاد می خوابند و ابتلا به کم خونی یکی از علت های اصلی خواب خیلی زیاد به حساب می آید.

درمان خواب زیاد در طب سنتی چیست

رفتار های غیر طبیعی در خواب

رفتار های غیر طبیعی در خواب از جمله راه رفتن، حرف زدن، کابوس‌های شبانه، نشستن، خود زنی، فریاد کشیدن در حین خواب و … سبب می شود تا افراد مبتلا به خواب پریشی در طی روز احساس خواب آلودگی داشته باشند و برای جبران کم خوابی خود زیاد بخوابند.

به همین دلیل خواب پریشی یا رفتار های غیر طبیعی در خواب یکی از علت های اصلی خواب زیاد در طول روز محسوب می شود.

فقر ویتامین B علت خواب زیاد

کمبود برخی از ویتامین ها از جمله ویتامین های گروه B به ویژه B2، B6 و B12 سبب افزایش تحریک پذیری، ضعف و بی‌ حالی، استرس و تنش و اختلالات کارکردی در افراد می شود.

همچنین مقاومت بدن آنها را در مقابل بیماری ها و عفونت ها کاهش می دهد. بنابراین کمبود ویتامین B یکی از علت های مهم خواب زیاد در افراد به حساب می آید.

شایان ذکر است مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین Bمشکل نیاز به خواب زیاد را در افراد برطرف می سازد.

افسردگی و اختلالات عصبی

ابتلا به بیماری‌های عصبی از جمله اسکلروز، افسردگی، آنسفالیت، صرع، سندرم کلین لوین و … توانایی افراد را کاهش می دهد و سبب بروز خستگی در آنها می شود.

همچنین این بیماران زیاد و به مدت طولانی به خواب می روند به همین خاطر یکی از علت های خواب زیاد ابتلا به بیماری افسردگی و سایر بیماری های روانی و عصبی است.

مصرف مواد مخدر علت خواب زیاد

مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی با ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی بدن، سبب تضعیف و تشدید خستگی در افراد می شود و آنها را به خواب های زیاد و طولانی دچار می کند.

با استناد به این موارد مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی مهمترین علت زیاد خوابیدن افراد معتاد است.

همچنین بعضی دارو ها خواب آور هستند و مصرف آنها سبب خواب زیاد می شود. علاوه بر این قطع مصرف بعضی از دارو ها نیز باعث می شود تا بیماران بیشتر بخوابند.

دلایل خاص خواب زیاد

همیشه علت اصلی خواب زیاد ابتلا به بیماری ها و عفونت ها نیست گاهی اوقات عوامل دیگری مانند خواب ناکافی، عدم بهره مندی از برنامه مناسب خواب و … علت اصلی خواب زیاد هستند.

همچنین ذهنیت بعضی از افراد در خصوص خستگی و ضعف که ناشی از دیدگاه درونی آنهاست، سبب خواب زیاد می شود.

علاوه بر این بعضی از افراد به صورت ژنتیکی پر خواب هستند و بیش از سایر افراد می خوابند و این یک مسأله وراثتی است که از والدین و خانواده خود به ارث برده اند.

عوارض خواب زیاد

خواب زیاد به مدت طولانی به هیچ وجه مفید نیست و افراد را به عوارض مختلفی دچار می کند؛ از مهمترین عوارض خواب زیاد می توان به موارد زیر اشاره کرده :

● تنش و اضطراب

● کمبود انرژی

● مشکل در بیدار شدن و خواب آلودگی

● افزایش نیاز به خواب در طول روز

● احساس گیجی یا سرگردانی

● بی قراری

● کندی در تفکر و تکلم

● بی اشتهایی

● کاهش عملکرد در زندگی فردی

● اجتماعی و شغلی

● تضعیف حافظه

● سردرد مکرر

● چاقی و افزایش اضافه وزن

● دیابت

● کمردرد

● افسردگی

● نارسایی های قلبی

● تخریب سلول های مغز

● سکته مغزی

● مرگ زودرس

نحوه درمان خواب زیاد

مراجعه به پزشک و مصرف دارو

اولین روش جهت رفع مشکل خواب زیاد مراجعه به پزشک و مشورت با اوست.

از طریق مراجعه به پزشک و انجام معاینات ضروری توسط او مشخص می شود که علت اصلی خواب زیاد در افراد ابتلا به یک بیماری خاص است یا علت دیگری دارد.

همچنین در صورت لزوم پزشک دارو های محرکی از قبیل آمفتامین، متیل فنیدیت و مدافینیل و … را برای درمان پر خوابی تجویز می کند.

مصرف این دارو ها تحت نظارت پزشک سبب رفع مشکل خواب زیاد در افراد می شود.

تغییر رفتار ها و عادت های غلط

تغییر بعضی از رفتار ها و عادت های غلط مربوط به سبک زندگی و رژیم غذایی یکی از مؤثر ترین روش های رفع مشکل خواب زیاد در افراد است

پرهیز از دیر خوابیدن و کار و فعالیت‌های اجتماعی در شب، ترک مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر، مصرف چای سبز و شیر گرم به جای چای سیاه و قهوه از جمله مهمترین نمونه های این تغییرات به حساب می آید.

ایجاد یک برنامه مناسب برای خواب

بهره مندی از یک برنامه مشخص و تعیین ساعات مناسب برای خواب و بیداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اجرای این برنامه خواب در بلند مدت سبب می شود تا بدن افراد به صورت خود به خود با این برنامه سازگار شود و چرخه خواب و بیداری شما ریتم مناسبی پیدا کند.

با پیروی از این روند افراد شب ها به راحتی می خوابند و پر خوابی آنها رفع می شود.

بنابراین ایجاد یک برنامه مشخص و مناسب برای چرخه خواب و بیداری ساده ترین نحوه رفع مشکل خواب زیاد در افراد است.

سایر روش های مؤثر

● ایجاد محیط خواب ایده آل و افزایش کیفیت خواب

● نور درمانی

● حمام آفتاب

● استفاده از روغن روغن اکالیپتوس

● یوگا

● پیاده روی بعد از شام،

● نوشیدن دمنوش های گیاهی

● خاموش کردن موبایل و تبلت

و … از مهمترین روش های مؤثر دیگر برای رفع مشکل خواب زیاد در افراد محسوب می شوند؛ لازم به ذکر است استفاده از این روش ها سبب خواب کافی در شب و افزایش انرژی و شادابی در افراد می شود.

عوارض و  درمان خواب زیاد در طب سنتی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۷ ۴

شما هم بخوانید