عوارض قرص ضد بارداری + ۲۰ خطرات قرص ضد بارداری

خطرات قرص ضد بارداری

عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی خطرات قرص ضد بارداری خطر و مضرات قرص های ضد بارداری با قرص ضد بارداری چه عوارضی دارد را در سایت فتوکده می خوانید

عوارض و خطرات قرص ضد بارداری

زنان زیادی در طول زندگی خود از قرص های ضد بارداری برای جلوگیری از حاملگی استفاده می کنند. این قرص ها مانند تمام دارو ها عوارضی هم دارند و بدون ضرر نمی باشند.

شناخت این عوارض جهت حفظ سلامت زنان ضرورت دارد. برای راهنمایی زنان در این زمینه ۲۰ عارضه ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری را در سایت فتوکده می خوانید.

مضرات قرص ضد بارداری چیست

قرص ضد بارداری چه عوارضی دارد

دیر شدن دوره قاعدگی

عوامل زیادی مانند بیماری، اختلالات تیروئید، سفر، استرس و اضطراب و عدم استفاده درست از قرص های ضد بارداری سبب تأخیرعادت ماهیانه می شود.

گاهی اوقات در حین مصرف قرص های ضد بارداری به شیوه صحیح هم دوره قاعدگی زنان بسیار سبک و یا با تأخیر صورت می پذیرد.

در این مواقع انجام تست بارداری قبل از ادامه مصرف دارو توصیه می شود. در صورتی که دوره قاعدگی بیش از یک دوره به تأخیر بیفتد، مراجعه به پزشک ضروریست.

خطرات قرص ضد بارداری برای خلق و خو

طبق مطالعات انجام گرفته مصرف قرص های ضد بارداری سبب کاهش ضخامت قشر های اوربیتوفرنتال جانبی و خلفی سینگولت در مغز می شود.

این مناطق از مغز با پاسخ پاداش و ارزیابی محرک های ورودی مرتبط هستند به همین خاطر مصرف این قرص ها میزان تحریک پذیری و خلق و خوی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.

توصیه می شود افراد داری سابقه افسردگی قبل از مصرف قرص های ضد بارداری حتماً این مسأله را با پزشک در میان بگذارند.

افزایش وزن و چاقی

طبق مطالعات انجام گرفته توسط محققین وزن زنان درطی ۶ تا ۱۲ ماه اول مصرف قرص های ضد بارداری حدود ۲ کیلوگرم افزایش می یابد.

مصرف قرص های ضد بارداری سبب احتباس مایعات در قسمت های مختلف بدن به ویژه نواحی سینه و باسن می شود.

استروژن موجود در قرص های ضد بارداری هم صرفاً سبب بزرگ شدن سلول های چربی می شود و در افزایش تعداد آنها تأثیری ندارد.

مصرف قرص های ضد بارداری با تغییر سطح هورمون های استروژن و پروژسترون سبب افزایش اشتهای زنان می شود. البته افزایش اشتها همیشه منجر به اضافه وزن نمی گردد.

با استناد با این موارد هنوز ارتباط بین مصرف قرص های ضد بارداری و تغییرات وزنی زنان به طور کامل و شفاف مشخص نیست.

خونریزی خفیف بین دو قاعدگی

نیمی از مصرف کنندگان قرص ضد بارداری بین دوره های قاعدگی در طی ۳ ماه اول از شروع مصرف دچار خونریزی جزئی واژینال می شوند که این خونریزی به صورت لکه قابل مشاهده می باشد.

در صورتی که قرص های ضد بارداری به صورت صحیح با دز مناسب مصرف شود، تأثیر آن در ممانعت از بارداری طی دوره لکه بینی از بین نمی رود.

افرادی که در زمان مصرف این قرص ها دچار خونریزی طولانی مدت و شدید می شوند باید با پزشک مشورت کنند.

سردرد و میگرن

هورمون های جنسی موجود در قرص های ضد بارداری سبب بروز سردرد و میگرن در افراد می شود.

میزان و نوع این سردرد ها به مقدار دز قرص ها بستگی دارد و قرص های حاوی دز پایین هورمون های جنسی به ندرت منجر به بروز سردرد در افراد می شوند.

سردرد های ناشی از قرص های ضد بارداری به مرور زمان برطرف می شوند. در صورت ابتلای زنان به سردرد های شدید و مداوم در حین مصرف این قرص ها مراجعه به پزشک ضروریست.

بزرگی و حساسیت سینه ها

بزرگ شدن و حساس شدن سینه ها در اکثر موارد چند هفته بعد از مصرف قرص های ضد بارداری رفع می شود. اما در صورت احساس وجود توده در سینه و بروز درد مداوم یا شدید افراد باید موضوع را به پزشک اطلاع دهند.

توصیه می شود زنان جهت کاهش حساسیت سینه ها تا حد امکان در رژیم غذایی روزانه خود نمک و کافئین کمتری مصرف کنند و سینه بند حمایت کننده یا ساپورتیو بپوشند.

حالت تهوع

مصرف قرص های ضد بارداری برای اولین بار موجب بروز حالت تهوع خفیف در بعضی از زنان می شود. این عارضه در مدت کوتاهی رفع می شود.

مصرف این قرص ها همراه با غذا و در زمان خواب احتمال تهوع را کاهش می دهد. توصیه می شود در صورت داشتن تهوع مداوم یا شدید بعد از مصرف قرص های ضد بارداری به پزشک مراجعه کنید.

تورم و تغییر شکل قرنیه

تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری موجب احتباس مایعات بدن و در نتیجه تغییرات قرنیه می شود. این امر از قرار گرفتن لنز های تماسی روی چشم به صورت صحیح جلوگیری می کند. ت

وصیه می شود زنان با مشاهده تغییر در بینایی یا پذیرش لنز در حین مصرف این قرص ها فوراً به چشم پزشک مراجعه کنند و طبق تجویز پزشک از مصرف قرص های ضد بارداری خودداری کنند.

مضرات قرص ضد بارداری برای میل جنسی

هورمون های ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری میل جنسی را کاهش می دهند. در بعضی از موارد نیز مصرف این قرص ها باعث افزایش میل جنسی افراد می شود.

البته افزایش میل جنسی به عوامل دیگری مانند کاهش درد شکم در قاعدگی و اختلالات اندرومتریوز، فیبروئید های رحم و سندرم پیش از قاعدگی مرتبط است.

اگر کاهش میل جنسی بر اثر مصرف قرص های ضد بارداری به صورت آزاردهنده ادامه پیدا کند باید حتماً این موضوع را به پزشک متخصص مربوطه اطلاع دهید.

تغییر در ترشحات واژن

مصرف قرص های ضد بارداری با افزایش و کاهش رطوبت و ترشحات واژن بر رابطه جنسی مؤثر می باشند.

در صورت کاهش رطوبت واژن استفاده از روان کننده های واژینال جهت سهولت در برقراری رابطه جنسی قابل توصیه می باشد.

تغییر در ترشحات واژینال معمولاً خطرناک نیست. مصرف کنندگان قرص های هورمونی با مشاهده این عوارض باید جهت ارزیابی تغییرات و پیشگیری از گسترش عفونت به پزشک مراجعه کنند.

مضرات  و خطرات قرص های ضد بارداری

مضرات قرص ضد بارداری چیست

نفخ و درد معده

تغییرات در افزایش و کاهش هورمون های جنسی بدن بر اثر مصرف قرص های ضد بارداری سبب احتباس آب، باد کردن و نفخ، درد شکم و بروز مشکلات گوارشی در زنان می شود.

شدت این اثرات در زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات گوارشی بیشتر است. عوارض گوارشی قرص های ضد بارداری در زنان معمولاً ۶ ماه بعد از مصرف برطرف می شود.

احساس گر گرفتگی

مصرف قرص های ضد بارداری در الگو های خونریزی افراد تغییر ایجاد می کند. این تغییرات که با نوسانات هورمونی مرتبط هستند، با احساس گرمای درونی و گرگرفتگی همراه می باشند.

این حالت در بعضی مواقع و به صورت متناوب در زنان ایجاد می شود و دائمی نمی باشد. جهت رفع گر گرفتگی مصرف قرص مونوستات طبق صلاحدید پزشک گزینه مناسبی است.

لخته شدن خون

مصرف انواع جدید قرص های ضد بارداری به دلیل وجود ترکیب شیمیایی متفاوت با قرص های مشابه قدیمی باعث انعقاد و لخته شدن خون می شود.

بنابراین کنترل عوارض جانبی قرص های ضد بارداری جدید مانند یاسمین توسط فرد و تحت نظارت پزشک متخصص زنان الزامی است.

البته مصرف این قرص ها هم باید با مشورت پزشک و تجویز وی شروع شود.

خطر قرص های ضد بارداری برای پوست

مصرف قرص های ضد بارداری در زنان دارای عارضه پوستی ارثی سبب بروز بیماری ملازما و پدیدار شدن لکه های قهوه ای روی پوست صورت و تیرگی شدید بعضی از نقاط آن می شود.

در این شرایط تغییر روش پیشگیری از بارداری و استفاده از آی یو دی (IUD) به جای قرص های ضد بارداری روش مناسبی برای رفع عوارض پوستی به شمار می رود.

البته مراجعه به پزشک متخصص پوست نیز توصیه می شود.

سرطان سینه و دهانه رحم

هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری علاوه بر افزایش احتمال ابتلای زنان به سرطان سینه و دهانه رحم خطر سایر انواع سرطان ها را نیز افزایش می دهند.

البته مصرف این قرص ها طی مدت کوتاه منجر به سرطان نمی شود.

سن زن، در شروع بلوغ و یائسگی و در اولین بارداری، تعداد باداری و… بر میزان خطر ابتلای افراد به سرطان تأثیرگذار می باشد.

توصیه می شود جهت پیشگیری از سرطان تا حد امکان از مصرف قرص های ضد بارداری به مدت طولانی و بدون تجویز پزشک خودداری کنید و از سایر وسایل و روش های ضد بارداری استفاده نمایید.

گسترش عفونت در بدن

استروژن ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری سبب گسترش عفونت در نقاط مختلف بدن مانند دستگاه گوارش، سینوس ها و پوست می شود.

افزایش هورمون استروژن سطح مس موجود در بدن را هم بالا می برد و این تغییر سبب کاهش میزان ماده روی در بافت ها وتضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلای زنان به قارچ می شود.

ابتلا به بیماری های مقاربتی

آسودگی خاطر بعضی از زنان از عدم حاملگی با مصرف این قرص های ضد بارداری میزان رابطه جنسی پرخطر و بدون کاندوم را افزایش می دهد.

مصرف این قرص ها هم درصورت آلوده بودن طرف مقابل و عدم استفاده ار کاندوم از انتقال بیماری های مقاربتی مثل زگیل تناسلی، هپاتیت، سوزاک، ایدز و سیفلیس جلوگیری نمی کند.

در این شرایط خطر ابتلای زنان به این بیماری ها خیلی زیاد است.

مضرات قرص ضد بارداری برای قلب

زنانی که جهت پیشگیری از بارداری قرص های هورمونی ترکیبی مصرف می کنند، کمی بیشتر از سایر افراد به حمله قلبی و سکته مغزی بر اثر آسیب عروق و لخته شدن خون مبتلا می شوند.

توصیه می شود جهت جلوگیری از بروز این عوارض خطرناک ،زنان به ویژه افراد دارای سابقه خانوادگی فشار خون بالا و مشکلات قلبی باید د ر خصوص مصرف قرص های ضد بارداری با پزشک مشورت کنند و با کمک پزشک قرص های دارای کمترین عوارض و خطر را مصرف کنند.

تغییرات حافظه

مصرف قرص های ضد بارداری با تغییر در سطح هورمون های استروژن و پروژسترون بدن و تداخل در نحوه دریافت هورمون های استرس در مغز در نوع حافظه تغییر ایجاد می کند

زنان در حین مصرف این قرص ها بیشتر کلیات موضوع و مسائل مهم را به خاطر می سپارند و جزئیات کمتری را به یاد می آورند.

دقت داشته باشید این مسأله به معنای تخریب و تضعیف حافظه زنان نیست، بلکه عملکرد حافظه زنان بر اثر مصرف قرص های پیشگیری از بارداری تغییر می یابد.

تأثیرات مثبت مصرف قرص های ضد بارداری

مطابق با آخرین تحقیقات انجام گرفته بعضی از محققین معتقدند مصرف قرص های ضد بارداری علاوه بر عوارض منفی تأثیرات مثبتی هم بر بدن زنان دارد.

علاوه بر جلوگیری از بارداری از مهمترین این تأثیرات می توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص اندومتر و تخمدان، بهبود کمردرد، پاکسازی پوست و جلوگیری از جوش و آکنه، رفع کم خونی و کاهش درد در طی مدت برقراری رابطه جنسی اشاره کرد.

آشنایی با علائم بارداری

خطرات و مرات قرص ضد بارداری چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۰ ۰

شما هم بخوانید