راه های پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه با ۱۳ روش علمی

پیشگیری سنگ کلیه

راه های  پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه و روش جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه با نحوه درمان و از بین بردن آن را در سایت فتوکده می خوانید

پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه

سنگ کلیه از ته نشین شدن مواد معدنی و نمک ها در کلیه ایجاد می شود

این سنگ معمولاً زمانی که مایعات ادرار کم باشد یا میزان ضایعات جامد ادرار زیاد شود، تشکیل خواهد شد که به کلیه ها فشار آورده و عملکرد آنها را سخت می کند

علاوه بر این ممکن است وارد مجاری ادرار شده و آن را مسدود نماید یا مجاری ادرار را دچار زخم و آسیب کند با توجه به نقش حیاتی کلیه ها در بدن، پیشگیری از سنگ کلیه از اهمیت زیادی برخوردار است

پیشگیری سنگ کلیه

نوشیدن آب و مایعات سالم

مصرف بیشتر آب و مایعات سالم از تجمع مواد معدنی و نمک ها جلوگیری کرده و در نتیجه مانع تشکیل سنگ کلیه می شود.

توجه داشته باشید بعضی از افراد باید حداقل روزانه ۱۲ لیوان آب بنوشند تا دچار سنگ کلیه نشوند.

توصیه می شود جهت پیشگیری از تشکیل کریستال ها و بلور های سنگی در کلیه نیز هر روز آب پرتقال یا آب لیمو تازه بنوشید. این مایعات غنی از ویتامین C هستند.

کاهش مصرف غذا های حاوی اگزالات

اکثر سنگ های کلیه از کلسیم اگزالات تشکیل می شوند؛ به همین خاطر کاهش مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات مانند آب گریپ فروت، سیب زمینی، شکلات، سویا، بادام زمینی، غلات، کرفس و … از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

به خاطر داشته باشید این نوع تغییر رژیم غذایی صرفاً به افرادی توصیه می شود که سطح اگزالات بدنشان بالاست و در معرض خطر سنگ کلیه قرار دارند.

نوشیدن چای قاصدک

نوشیدن دو فنجان چای قاصدک در طول روز موجب پاکسازی روزانه کلیه ها و دستگاه ادراری شده و از تشکیل سنگ در کلیه پیشگیری می کند.

این دمنوش جهت تسکین درد ناشی از سنگ کلیه نیز مؤثر می باشد. پیشنهاد می شود چای قاصدک را پس از مشورت با متخصص طب سنتی یا کارشناس گیاهان دارویی مصرف کنید.

غذا های پر نمک ممنوع

سدیم یا نمک باعث کم آبی بدن شده و در نتیجه خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد.

پس شما باید مصرف نمک روزانه خود را به پایین تر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید و از خوردن غذا های پر نمک و حاوی سایر سدیم ها مانند سدیم بیکربنات، فسفات دی سدیم و … بپرهیزید تا کلیه های سالمی داشته باشید.

از جمله غذا های پر نمک می توان به انواع غذاهای آماده، دودی، چیبس و کنسرو اشاره کرد.

روش درمان سنگ کلیه

پیشگیری و از بین بردن سنگ کلیه

تمرینات ورزشی سبک

انجام هفتگی ورزش های سبک مانند پیاده روی یا دویدن آرام فرآیند خروج مواد معدنی اضافی از بدن را تسهیل کرده و خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهد.

کنترل فشار خون و بهبود جریان خون کلیه نیز از دیگر مزایای ورزش کردن به شمار می رود.

توجه داشته باشید ورزش شدید و سنگین که موجب تعریق زیاد می شود، احتمال تشکیل سنگ در کلیه را افزایش می دهد.

کاهش اضافه وزن

اضافه وزن و چاقی موجب تحمیل فشار به کلیه ها شده و در نتیجه خطر تشکیل سنگ در کلیه ها را افزایش می دهد.

در مقابل کاهش اضافه وزن و حفظ وزن متعادل موجب پیشگیری از سنگ کلیه می شود.

البته توجه داشته باشید لاغری به روش نامناسب و با استفاده از رژیم های غذایی دارای مقدار خیلی کم کربوهیدارت، رژیم های حاوی مقدار زیاد پروتئین حیوانی و یا رژیم های سفت و سخت با کاهش وزن سریع نتیجه معکوس به دنبال خواهد داشت.

احتیاط در مصرف پروتئین های حیوانی

مصرف پروتئین های حیوانی و غذا های سرشار از اسید مانند گوشت قرمز، مرغ، پنیر و … خطر ابتلا به کلیه سنگ ساز را افزایش می دهد.

پس بهتر است مصرف این نوع پروتئین را محدود کنید. البته پروتئین های حیوانی برای بدن ضروری هستند و باید به مقدار کافی مصرف شوند.

توصیه می شود به جای پروتئین های حیوانی از غذا های گیاهی سرشار از پروتئین مانند فرآورده های سویا، حبوبات، آجیل و … استفاده کنید.

 غذا های حاوی اگرالات با کلسیم

مصرف همزمان مواد غذایی حاوی اگزالات با مواد غذایی حاوی کلسیم احتمال ترکیب اگزالات و کلسیم را در شکم و روده ها پیش از رسیدن به کلیه ها افزایش داده و در نتیجه خطرتشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهد.

از جمله منابع غذایی حاوی کلسیم می توان به لبنیات، توفو، ماهی های کنسرو شده استخوان دار مانند ساردین اشاره کرد.

میوه و غذاهای از بین بردن سنگ کلیه

urolithiasis

دور نوشابه را خط بکشید

نوشابه حاوی فروکتوز، ساکروز و اسید فسفریک است. این مواد خطر تولید سنگ های کلسیمی و اسید اوریکی را در کلیه ها بالا می برد.

پس برای حفظ سلامت کلیه های خود باید از مصرف این نوشیدنی و سایر نوشیدنی های حاوی قند خودداری کنید.

توصیه می شود جهت پیشگیری از سنگ کلیه مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه، چای، شکلات و نوشیدنی های کافئین دار را نیز کاهش دهید.

میوه ها و سبزی ها

مصرف میوه ها و سبزی ها موجب کاهش تولید سنگ در کلیه می شود؛ در این مواد غذایی مقدار زیادی آب، منیزیم، پتاسیم، بیکربنات و سیترات و مقدار کمی کلرید سدیم یافت می شود.

تأثیرات ناشی از این مواد فرآیند تجمع مواد معدنی و رسوبات و در نهایت سنگ سازی در کلیه را خنثی کرده و سلامت کلیه های شما را تضمین می کند.

دوری کردن از عوامل استرس زا

استرس و اضطراب احتمال ابتلا به سنگ کلیه را به ویژه در زنان افزایش می دهد. ممکن است تغییرات هورمونی ناشی از استرس عامل اصلی سنگ سازی باشند.

در اینگونه موارد مؤثرترین گام جهت پیشگیری از سنگ کلیه شناسایی دقیق عوامل استرس زا و دوری کردن از این عوامل است.

تقویت آرامش و کنترل استرس با استفاده از فنون آرام سازی نیز به کنترل بیماری سنگ کلیه کمک می کند.

تخلیه منظم ادرار

شما باید جهت پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه از راکد ماندن ادرار در کلیه هایتان جلوگیری کرده و هر دو ساعت مثانه خود را تخلیه نمایید.

بهتر است شب ها قبل از خواب نیز دو لیوان آب بنوشید. توصیه می شود جهت تعیین مقدار آب مورد نیاز روزانه خود با پزشک مشورت کنید و هر ۶ ماه یکبار برای بررسی سلامت کلیه های خود تحت معاینات و آزمایشات لازم قرار بگیرید.

مصرف دارو های خاص

مصرف بعضی از دارو های تجویز شده توسط پزشک مانند پتاسیم سیترات از تشکیل مجدد سنگ کلیه جلوگیری می کند.

این دارو به شکل قرص در دارو خانه ها موجود است. نوع ایرانی این قرص نیز تهیه شده است. پتاسیم سیترات جهت تجزیه سنگ کلیه و درمان آن نیز کاربرد زیادی دارد.

این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که سایر روش های پیشگیری از سنگ کلیه مؤثر نباشند.

آشنایی با گرید های کبد چرب

درمان و از بین بردن سنگ کلیه چست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۳ ۰

شما هم بخوانید