آیا سردرد صبحگاهی از علائم فشار خون بالاست

آیا سردرد صبحگاهی از علائم فشار خون بالاست

تشخیص بالا بودن فشار خون بدون دستگاه فشارسنج امری دشوار است. با این وجود، اگر فشار خون شما تا حد خطرناکی افزایش یابد ممکن است علائمی مانند سردرد و … را تجربه کنید. زمانی که فشار خون بسیار بالا باشد ممکن است سردرد شدید داشته باشید. بنابراین، افرادی که مشکوک به فشار خون بالا هستند نباید بی تفاوت از کنار این علائم عبور کنند.

اگر می خواهید در مورد اینکه چگونه فشار خون بالا ممکن است باعث سردرد شود، سایر علائم فشار خون بالا و اینکه چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنید بیشتر بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید.

نتایج تحقیقات انجام شده در مورد علائم فشار خون بالا

مطالعات انجام شده، نتایج متناقضی را در مورد اینکه «آیا فشار خون بالا باعث بروز سردرد می شود یا خیر» نشان می دهد.

شواهدی که از این ایده حمایت می کنند:

بر اساس مطالعه ای که در مجله ی عصب شناسی ایران به چاپ رسید، سردردهای ناشی از فشار خون بالا معمولاً در دو طرف سر ایجاد شده و با نبض همراه هستند. همچنین، در اغلب مواقع این نوع سردردها با فعالیت بدنی شدیدتر می شوند.

بنا به ادعای نویسندگان این مقاله، فشار خون بالا با تأثیر روی سد خونی مغزی (BBB) می تواند باعث بروز سردرد شود. در موارد بسیار حاد که فشار خون بیش از حد بالاست، ممکن است فشار مضاعفی به مغز وارد شده و برخی از رگ های خونی مغز دچار نشتی شوند.

نشت خون در رگ های مغز می تواند ادم یا تورم ایجاد کند که بسیار مشکل ساز می باشد زیرا مغز با استخوان جمجمه احاطه شده است و فضایی برای انبساط و جبران تورم ندارد

این تورم فشار بیشتری به مغز وارد می کند و شما ممکن است دچار علائمی مانند موارد زیر باشد:

● سردرد

● سرگیجه

● حالت تهوع

● گیجی

● ضعف

● تشنج

● تاری دید

اگر بیمار سریعاً تحت درمان قرار گیرد، معمولاً علائم ذکر شده در عرض یک ساعت بهبود می یابند.

شواهدی که با این ایده مغایرت دارند:

بر اساس گفته ی انجمن قلب آمریکا (AHA) افراد عادی معمولاً با افزایش فشار خون دچار سردرد نمی شوند؛ مگر اینکه فشار خون فرد از ۱۲۰/۱۸۰ میلی متر جیوه بالاتر رود. این فشار خون یک فشار خون بحرانی و یک وضعیت اورژانسی پزشکی است. در سایت دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق راه هایی برای پایین آوردن سریع فشار خون بالا در منزل ارائه شده که اگاهی از آنها برای افراد مبتلا به فشار خون ضروری است.

درمان سردردهای ناشی از فشار خون بالا

محققین همچنین بررسی کرده اند که آیا داشتن سردردهای مداوم می تواند سلامت کلی قلب را تحت تأثیر قرار دهد یا خیر.

در مطالعه ای که در مجله ی فشار خون آمریکا به چاپ رسید، فرد مبتلا به فشار خون به مدت ۳۰ سال تحت نظر قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد هیچ ارتباطی بین بروز سردردهای منظم و احتمال مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی-عروقی وجود ندارد.

بنابراین هیچ نتایج ثبت شده ای مبنی بر اینکه «افراد مبتلا به فشار خون بالا که سردردهای منظم را تجربه می کنند، دچار مشکلات قلبی-عروقی نیز خواهند شد» وجود ندارد

با این وجود محققین توصیه می کنند که سردردهای مکرر می تواند زنگ خطری برای نیاز بیمار به درمان باشد و افراد باید مشکل فشار خون خود را بررسی کرده و تحت درمان دارویی قرار بگیرند.

درمان سردردهای ناشی از فشار خون بالا

افرادی که در کنار فشار خون بالا سردرد را تجربه می کنند بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنند. زیرا ترکیب این علائم ممکن است نشان دهنده ی بحران فشار خون بالا باشد. عدم درمان این مشکل، احتمال آسیب دیدگی سایر اندام های بدن و یا عوارض جانبی ناخواسته را افزایش می دهد.

پزشکان معمولاً فشار خون بالایی که با علائمی مثل سردرد و سایر موارد ذکر شده همراه باشد را در گروه فشار خون بالا اورژانسی قرار می دهند. این وضعیت در اغلب موارد نیاز به مراجعه به اورژانس و کنترل فشار خون با داروهای IV (تزریقی) دارد.

برخی از این داروها عبارتند از:

● نیکاردیپین

● لابتالول

● نیتروپروساید سدیم

رعایت این نکته ی مهم الزامیست: حتی با وجود اینکه داروهای فشار خون مصرف می کنید، در صورت بروز این مشکل (فشار خون بالا همراه با سردرد و سایر علائم) باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید. در زمان بروز این وضعیت، خود درمانی و مصرف داروهای فشار خون در خانه ممکن است باعث کاهش سریع فشار خون شده و روی جریان خون به مغز تأثیر بگذارد و عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

بنابراین اگر احساس می کنید فشار خون شما بیش از حد بالاست و سردرد و سایر علائم ذکر شده را دارید، بهتر است به اورژانس مراجعه کنید تا پزشک بتواند در یک محیط ایمن و کنترل شده فشار خون شما را کاهش دهد.

سایر علائم فشار خون بالا

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا علائم خاصی را تجربه نمی کنند. به همین دلیل فشار خون بالا با نام «قاتل خاموش» شناخته می شود.

زمانی که فشار خون به سرعت افزایش می یابد و از مقدار ۱۲۰/۱۸۰ میلی متر جیوه عبور می کند، «بحران فشار خون» نامیده می شود.

اگر فردی فشار خون بسیار بالا و بدون علائم را تجربه کند «فشار خون فوریتی» نام دارد. در صورتی که فشار خون بسیار بالا با علائم دیگری همراه باشد به آن «فشار خون بالا اورژانسی» گفته شده و یک وضعیت خطرناک پزشکی می باشد.

علائم دیگری که در صورت بالا بودن فشار خون ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

● کمر درد

● مشکل در تکلم یا صحبت کردن

● سرخ شدن صورت

● خون دماغ

● ضعف یا بی حسی

● اضطراب شدید

● تنگی نفس

● تاری دید یا سایر مشکلات بینایی

چه زمانی باید  برای فشار خون بالا به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید  برای فشار خون بالا به پزشک مراجعه کنیم؟

عدم درمان بحران فشار خون می تواند باعث بروز عوارض جدی شود. برخی از این عوارض عبارتند از:

● درد قفسه سینه

● آسیب دیدگی چشم

● حمله قلبی

● آسیب دیدگی کلیه

● تجمع مایع اضافی در ریه ها که با نام ادم ریه شناخته می شود.

● تشنج

● سکته

بنابراین اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، هرگز سردرد شدید و سایر علائم مربوط به فشار خون بالا را نادیده نگیرید.

در صورت داشتن علائم فشار خون بالا باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و به این امید نباشید که فشار خون شما خود به خود پایین می آید!

مطلب مفید بود ؟ ۳ ۱

شما هم بخوانید