راه های انتقال زگیل تناسلی، از رابطه جنسی تا حوله حمام

راه های انتقال زگیل تناسلی، از رابطه جنسی تا حوله حمام

زگیل های تناسلی شبیه زگیل های عادی هستند که معمولاً در اطراف یا داخل واژن، دهانه ی رحم (بخش پایینی رحم)، آلت تناسلی، کیسه ی بیضه، مقعد و یا فضای بین مقعد و واژن پدیدار می شوند. این زگیل ها به صورت زائده هایی نرم، گوشتی و کوچک روی پوست بروز پیدا می کنند. باید بدانید پیشگیری از ابتلا ساده تر از درمان آن است پس آگاهی از راه های انتقال زگیل تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار است…

آمیزش جنسی راه اصلی انتقال است؛ با این حال فعل و انفعالات تناسلی به تناسلی، فعل و انفعالات دهان به تناسلی یا بوسیدن عمیق (بوسه ی فرانسوی) نیز می تواند ویروس را گسترش و سرایت دهد.

علت بروز زگیل تناسلی چیست؟

عامل بروز زگیل تناسلی نیز مانند سایر زگیل ها، یک ویروس است

ویروسی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نام دارد. HPV شامل انواع بسیاری است؛ سویه هایی که عموماً باعث زگیل تناسلی می شوند، HPV-6 و HPV-11 هستند.

علت بروز زگیل تناسلی چیست؟

راه های انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی نسبت به سایر زگیل‌ ها مسری ‌تر است و راحت ‌تر پخش می ‌شود. انتقال زگیل های تناسلی، از طریق تماس پوست با پوست است. همچنین، ممکن است به بخش های مجاور بدن نیز سرایت کنند و از طریق رابطه ی جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

انتقال زگیل تناسلی از طریق روابط غیر جنسی نیز امکانپذیر می باشد از جمله ژیلت الوده و استفاده از وسایل شنا مانند حوله و مایو و یا انتقال از طریق پروب لیزر و همچنین اسباب بازی های جنسی.

???? زگیل ها معمولاً اولین بار ۱ تا ۶ ماه پس از آلوده شدن به HPV بروز می کنند، هر چند ممکن است شخص بدون داشتن هیچ علائمی نیز به HPV مبتلا باشد.برای اطلاع دقیق ازاینکه زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟ میتوانید به سایت دکتر ناطق متخصص اورولوژی مراجعه و اطلاعات لازم در این خصوص را مشاهده کنید.

این ویروس می تواند از طریق رابطه ی جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل شود.

همچنین از طریق تماس طولانی مدت پوست با پوست به راحتی سرایت می کند، به این معنی که HPV می تواند در طول رابطه ی جنسی بدون دخول مانند تماس دست با اندام تناسلی نیز منتقل شود.

یکی از دلایل شایع بودن عفونت HPV این است که حتی وقتی دو طرف علائم قابل مشاهده ای مانند زگیل تناسلی را ندارند، این ویروس باز هم قابل انتقال خواهد بود. همچنین، عفونت های HPV ممکن است در دوران بارداری یا زایمان از مادر آلوده به فرزند منتقل شوند.

آیا زگیل تناسلی از طریق حوله قابل انتقال است؟

HPV زمانی سرایت می کند که پوست عفونی، ناحیه ای از پوست غیر عفونی (که تماس پوست با پوست نامیده می شود) را لمس کند. این ویروس، از افرادی که روی دهان، پوست یا اندام تناسلی خود زگیل دارند قابل انتقال است. HPV حتی با عدم وجود زگیل نیز از طریق پوست منتقل می شود. اما انتقال آن از طریق حوله حمام و لباس زیر ممکن نیست.  HPV با دست زدن به سطوح سخت مانند دستگیره ی در یا صندلی توالت، و یا با استفاده از لباس یا حوله ی مشترک انتقال پیدا نمی کند.

آیا HPV بدون علائم نیز قابل سرایت است؟

عفونت های HPV اغلب هیچ نشانه ی قابل مشاهده ای ندارند، حتی اگر ویروس فعال باشد. به همین دلیل، HPV حتی بدون هیچ علائم قابل رؤیتی نیز بسیار مسری هستند.

آیا HPV در حالت نهفتگی نیز مسری است؟

هنگامی که عفونت HPV غیرفعال یا نهفته است، نمی ‌تواند سرایت کند. با این حال، به این دلیل که عفونت‌ های HPV حتی در زمانی که فعال هستند نیز ممکن است هیچ علامتی نشان ندهند، اغلب نمی توان تشخیص داد که آیا ویروس فعال است یا خیر.

آیا امکان دارد یک نوع HPV را چند بار از شریک جنسی خود دریافت کرد؟

بر خلاف عفونت هایی مانند کلامیدیا، بعید است که فرد همان سویه ی HPV را دوباره از شریک جنسی خود بگیرد. زمانی که شخص به نوعی از HPV مبتلا شده، بدن او آنتی بادی هایی برا مبارزه با عفونت تولید می کند که در برابر آن نوع عفونت ایمن خواهد شد.

با این حال، ایمن شدن در برابر یک نوع HPV باعث نمی شود که افراد در برابر همه عفونت های آن مصون باشند، زیرا بیش از ۱۵۰ نوع HPV وجود دارد.

آیا امکان دارد یک نوع HPV را چند بار از شریک جنسی خود دریافت کرد؟

آیا کاندوم از انتقال زگیل تناسلی جلوگیری میکند؟

کاندوم در کسانی که از نظر جنسی فعال هستند، می تواند به کاهش خطر انتقال HPV کمک کند. استفاده از کاندوم از ابتدا تا انتهای هر عمل جنسی از جمله رابطه ی جنسی دهانی و مقعدی از اهمیت بالایی برخوردار است. HPV از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود.

 HPV می تواند مناطقی را آلوده کند که تحت پوشش کاندوم نیستند، به همین دلیل کاندوم به طور کامل از شخص در برابر HPV محافظت نمی کند اما به پیش گیری از ابتلا به آن کمک خواهد کرد. به هیچ وجه از یک کاندوم دوباره استفاده نکنید و برای انجام هر فعالیت جنسی، کاندوم جدید باز کنید؛ برای مثال، هنگام تغییر حالت از سکس دهانی به سکس واژینال می بایست کاندوم را تعویض کرد.

آیا سرطان میتواند از عوارض ابتلا به HPV باشد؟

بله متاسفانه سرطان های زیر میتوانند توسط سویه های پرخطر HPV ایجاد می شوند:

● سرطان فرج (۶۹ درصد مرتبط با HPV)

● سرطان واژن (۷۵ درصد مرتبط با HPV)

● سرطان آلت تناسلی (۶۳ درصد مرتبط با HPV)

● سرطان مقعد (۹۱ درصد مرتبط با HPV)

● سرطان اوروفارنکس یا سرطان دهان و گلو (۷۰ درصد مرتبط با HPV)

مطالعات اخیر، عفونت های HPV را به سرطان ریه نیز ربط داده اند اما مشخص نیست که آیا این سرطان ها توسط HPV ایجاد شده اند یا خیر. HPV  می تواند باعث ایجاد تغییراتی در دهانه ی رحم شود. این تغییرات در بیشتر مواقع مشکلی ایجاد نمی کنند اما گاهی اوقات ممکن است منجر به سرطان دهانه ی رحم شوند.

آیا سرطان میتواند از عوارض ابتلا به HPV باشد؟

آیا HPV کم خطر به HPV پرخطر تبدیل می شود؟

سویه های کم خطر HPV، از انواع پرخطر آن به وجود می آیند؛ در نتیجه، حتی عفونت HPV کم ریسک در طولانی مدت نیز نمی تواند به HPV پر ریسک تبدیل شود. علاوه بر این، مبتلا شدن یا نشان دادن علائم HPV کم خطر مانند زگیل تناسلی به این معنی نیست که احتمال ابتلای فرد به HPV پرخطر در آینده بیشتر است.

HPV چقدر در بدن باقی می ماند؟

ممکن است تا ۲ سال یا بیشتر باقی بماند؛ اکثر افراد مبتلا به HPV نمی دانند که به آن مبتلا هستند، زیرا اکثر سویه ها هیچ علامتی ندارند و عفونت به طور طبیعی برطرف می شود. با این حال، بیش از ۱۰۰ سویه ی مختلف HPV وجود دارد؛ به همین دلیل هیچ چارچوب زمانی مشخصی برای مدت زمانی که طول می کشد تا بدن از شر عفونت خلاص شود، وجود ندارد. مطالعات نشان داده اند که بیش از ۹۰ درصد عفونت های جدید HPV از جمله انواع پرخطر، ظرف دو سال از بین می روند.

خطرات HPV که بسیار طولانی تر هستند؛ عوارض ناشی از HPV ممکن است سال ها طول بکشد تا به زگیل تناسلی یا سرطان تبدیل شوند. برخی از انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند ممکن است طی سال ها در بدن نهفته بوده و هر از گاهی عود کنند.

وجود تغییرات غیرطبیعی و آسیب دیدن سلول ‌های دهانه ی رحم ناشی از عفونت پرخطر HPV می‌تواند در طی دهه‌ ها به سرطان دهانه ی رحم تبدیل شود؛ بنابراین انجام غربالگری ‌های دهانه ی رحم به طور مرتب، برای تشخیص این تغییرات از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطلب مفید بود ؟ ۳ ۱

شما هم بخوانید