رفع تندی غذا + ۱۱ روش رفع تندی غذا با فوت و فن آشپزی

روش های رفع تندی غذا

رفع تندی غذا با سیب زمینی و سبزیجات روش های رفع تندی خورشت مرغ تا قورمه سبزی کاهش و از بین بردن تندی غذاها را در سایت فتوکده می خوانید

روش های رفع تندی غذا

انتخاب چاشنی و ادویه مناسب برای هر غذا و افزودن آن به غذا به مقدار متعادل و مناسب یکی از رموز اصلی تهیه یک غذای خوشمزه و لذیذ است.

گاهی اوقات ممکن است بر اثر عواملی مانند حواسپرتی، تجربه کم یا امور اتفاقی و تصادفی بیش از حد به غذا فلفل خام و ادویه های تند اضافه کنید و همین موضوع خوردن غذا را سخت و دشوار می کند.

برای حل این مشکل از روش های زیر برای از بین بردن تندی غذا استفاده کنید

راه های از بین بردن و کاهش تندی غذا

از آب لیموترش تا سرکه

اضافه کردن چاشنی های ترش مزه به غذا مانند آب لیمو ترش تازه، سرکه سیب، سرکه انگور و آبغور تندی غذا را از بین می برد.

دقت داشته باشید این چاشنی ها باید در حین پختن غذا به آن افزوده و از طریق هم زدن به خوبی با غذا مخلوط شوند تا بتواند تندی زیاد غذا یا خورشت را کم کند

البته چاشنی های ترش مزه به علت تغییر دادن مزه اصلی غذا در همه انواع غذا ها قابل استفاده نمی باشند.

شیرین کردن غذا

افزودن هر یک از مواد شیرین کننده قند، شکر و عسل به غذا طعم تند آن را از بین می برد، این روش در مقایسه با روش افزودن سرکه و آبغوره به غذا تأثیر بیشتری در رفع تندی غذا دارد.

البته روش شیرین کردن غذا هم در صورت حفظ طعم و عطر اصلی غذا با شیرین شدن و عدم ایجاد مشکل در طعم آن صرفاً برای بعضی از غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد.

افزایش حجم غذا

افزودن مقداری از مواد اولیه غذا یا مواد غذایی جدید به غذای در حال پخت باعث افزایش حجم غذا و رفع تندی آن می شود البته این راهکار صرفاً در صورت داشتن وقت کافی برای پخت مواد غذایی و عدم تغییر طعم غذا بر اثر افزودن مواد غذایی جدید امکان پذیر است.

کمک سیب زمینی تا کلم و گوشت

سبزی ها، سیب زمینی، فلفله دلمه ای، گوشت، حبوبات، کلم بروکلی و … از مهمترین مواد غذایی مورد استفاده جهت رفع تندی غذا محسوب می شوند.

اضافه کردن کره بادام زمینی

کره بادام زمینی همراه با انواع مواد غذایی مانند میوه، کرفس، ژله و … قابل مصرف است.

این کره گیاهی در فروشگاه های مواد غذایی موجود می باشد. کره بادام زمینی سرشار از چربی های غیر اشباع تک زنجیره و مواد مغذی است.

این چربی ها با جلوگیری از اتصال کپسایسین موجود در فلفل به گیرنده های عصبی روی زبان تندی غذا را کاهش می دهند.

استفاده از گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی ساکاروز، فروکتوز، گلوکز، کاروتنوئید، بتاکاروتن، لیکوپن و مقدار زیادی آمینو اسید و اسید سیتریک است.

اسیدیته این ماده غذایی به تدریج از مرحله سبزی به مرحله قرمز شدن یک روند صعودی را طی می کند. با شروع قرمزی و تغییر رنگ، اسیدیته گوجه فرنگی در بیشترین مقدار قرار دارد.

همین خاصیت اسیدیته علت اصلی کاهش تندی غذا بر اثر اضافه کردن گوجه فرنگی یا آب آن به غذا می باشد.

از بین بردن تندی غذا با شیر

افزودن لبنیات پرچرب به غذا های تند مانند اضافه کردن شیر به سس تند موجب حل شدن کپسایسین موجود در فلفل در لبنیات و کاهش طعم تند غذا می شود.

غذا های تند مکزیکی و هندی هم با پیروی از این تکنیک به همراه خامه ترش و ماست رایتا سرو می شوند.

توصیه می شود افرادی که به لاکتوز موجود در شیر و فرآورده های آن حساسیت دارند از شیر برنج، شیر بادام، شیر سویا و شیر نارگیل به عنوان جایگزین لبنیات جهت رفع تندی غذا استفاده کنند

استفاده از ماست و خیار و سالاد

غذاهای تند و دارای فلفل گرمای بدن را افزایش می دهند. سرو غذای تند همراه با انواع سالاد ها، دسر ها و مواد غذایی دارای طبیعت سرد علاوه بر خنثی کردن این حالت تندی غذا را از بین می برد.

از غذا های دارای طبیعت سرد می توان به ماست، ماست وموسیر، ماست و خیار، ماست و سیر، سالاد کاهو، سالاد کلم، سالاد شیرازی و … اشاره کرد.

نوشیدن شیر خنک همراه با غذا

پروتئین کاسئین موجود در شیر مانع اتصال کپسایسین به اعصاب و گیرنده های چشایی زبان می شود.

با توجه به اینکه نوشیدن آب پس از خوردن غذا های تند سوزش زبان را افزایش می دهد، نوشیدن شیر خنک و تازه به صورت چرخاندن آن در تمام دهان و بلعیدن آن جهت رفع سوزش زبان و دهان و تسکین گلو به علت تندی غذا بهترین گزینه است.

خوردن بستنی به عنوان دسر بعد از غذا هم همین تأثیرات را به دنبال دارد.

از پیاز داغ تا  تا چیپس نمکی

مصرف غذا همراه با مواد غذایی حاوی قند طبیعی مانند پیاز سرخ شده، هویج رنده شده و … تندی غذا را کاهش می دهد.

خوردن موز، سیب و شکلات شیری به عنوان دسر و بعد از غذا هم احساس سوزش دهان و زبان را تسکین می دهد.

افزودن نمک به غذا و یا خوردن غذا به همراه چیس نمکی و غذا های نمک سود شده نیز در رفع تندی غذا مؤثر می باشد. البته این روش به بیماران مبتلا به فشار خون بالا توصیه نمی شود.

کمک از نان و برنج و ماکارونی

سرو غذا همراه با مواد غذایی دارای نشاسته نظیر نان، برنج معمولی و ماکارونی با جذب کردن ادویه های تند موجود در غذا موجب کاهش احساس تندی غذا در دهان می شود.

به همین خاطر سرو غذا های تند تایلندی به همراه برنج، غذا های مکزیکی به همراه تورتیلا و غذا های هندی به همراه نان مرسوم است.

در صورتی که علت اصلی تندی غذا فلفل تازه است، خارج کردن تکه های فلفل از غذا قبل از پخت کامل آن جهت جلوگیری از افزایش طعم تند غذا ضروری است.

آموزش رفع شوری غذا

کاهش و رفع تندی غذا با سیب زمینی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۸۵ ۴۹

شما هم بخوانید