فواید یوگا برای بدن + ۱۷ تاثیر یوگا برای تناسب اندام و لاغری

فواید یوگا برای بدن بانوان و مردان

فواید یوگا برای بدن خواص یوگا برای بانوان و مردان چیست یوگا برای تناسب اندام و لاغری از بین بردن افسردگی با یوگا تاثیر یوگا را در سایت فتوکده می خوانید

فواید یوگا برای بدن چیست

یوگا یکی از ورزش های سالم و کم هزینه است که طرفداران زیادی دارد انجام این ورزش به کلیه افراد جهت بازیابی و تقویت سلامت جسمی و روحی خود کمک شایان توجهی می کند.

یوگا ورزشی است که قدرت جسم، روح و ذهن را با هم ترکیب می کند و به افراد به صورت تدریجی و با پشتکار و اراده قدرتی خارق العاده می بخشد.

لذا جهت آشنایی بیشتر با این ورزش مفید و سودمند ۱۷ تأثیر مثبت یوگا رادر سایت فتوکده می خوانید.

فواید یوگا برای تناسب اندام و لاغری

فواید یوگا برای تناسب اندام و لاغری

۱۷ فواید یوگا برای بدن

کاهش افسردگی و بهبود خلق و خو

یوگا سبب افزایش ماده شیمیایی اسید بوتیریک گاما آمینودر مغز می شود و افزایش این ماده خلق و خوی افراد را بهبود می بخشد.

میزان ترشح دوپامین و سروتونین در مغز با انجام یوگا افزایش می یابد و افزایش این مواد شیمیایی احساس آرامش بیشتری در افراد ایجاد می کند و سبب تقویت روحیه آنها می شود.

علاوه بر این تمرینات یوگا از طریق افزایش تأثیر دارو درمانی در درمان افسردگی روند بهبود این بیماری را سرعت می بخشد.

ایجاد تعادل در بدن

یوگا سبب فعال سازی سیستم عصبی پاراسمپاتیک در بدن می شود.

با فعال شدن این سیستم انتقال خون به سمت غدد درون ریز، اندام های گوارشی و غده های لنفاوی افزایش می یابد و همین امر سبب کاهش ضربان قلب و فشار خون در افراد می شود.

شایان ذکر است کلیه این تغییرات بخش استراحت، هضم و بازیابی انرژی را در بدن فعال می کند و منجر به ایجاد یک تعادل مثبت در بدن و احیای مجدد سلول ها می شود.

کندی روند پیر شدن مغز

یوگا سبب تأخیر در فرآیند نازک شدن قشر مغز بر اثر افزایش سن می شود.

این ورزش با ایجاد تغییرات مثبت در قشر مغز موجبات پردازش عصبی بهتر و تصمیم گیری راحتتر و سریعتر را در افراد فراهم می کند.

انجام یوگا حافظه افراد را تقویت می کند. با استناد به این موارد این نوع تمرینات ورزشی روند پیر شدن مغز را کند می کند و سبب می شود تا مغز افراد مدت بیشتری جوان بماند.

بزرگ شدن بعضی از بخش های مغز

یوگا سبب افزایش چشمگیر بعضی از بخش های مغز می شود. همچنین اندازه قشر خاکستری و هیپوکامپ مغز بر اثر انجام این ورزش افزایش می یابد.

علاو بر این یوگا سبب افزایش رشد قشر جداری، بینایی، خلفی کمربندی و … در مغز می شود که کلیه این تغییرات منجر به افزایش تمرکز، قدرت حل مسأله و اعتماد به نفس در افراد می شود و میزان حافظه و یادگیری آنها را تقویت می کند.

کاهش استرس و خستگی

تنفس آرام و مداوم یکی از اعمال ضروری کلیه فنون یوگا به حساب می آید. تنفس به این شیوه سبب کاهش سطح کورتیزول در مغز و درنهایت کاهش استرس و اضطراب در افراد می شود.

به همین خاطر جهت بهبود بیماری های روانی انجام یوگا گزینه مناسبی است. افراد با انجام تمرینات یوگا انرژی درونی بیشتر در خود احساس می کنند و دیرتر خسته می شوند.

افزایش قدرت و انعطاف پذیری ماهیچه ها

انجام تمرینات یوگا به صورت منظم و به تدریج قدرت و انعطاف پذیری ماهیچه ها و عضلات را افزایش می دهد.

در طی انجام تمرینات این ورزش ماهیچه ها و عضلات افراد تحریک، منقبض و منبسط می شوند و همین امر سبب نرمی و قدرت بدن افراد می شود و آنها با گذشت زمان می توانند کارهایی انجام دهند که در حین نیاز به ظرافت خاص قدرت زیادی را نیز می طلبد.

رفع درد مفاصل و تأخیر در پوکی استخوان

تمرینات منظم یوگا روند از بین رفتن آهک استخوان بدن را کند می کند و ابتلا به پوکی استخوان را در افراد به تعویق می اندازد.

انجام حرکات آرام و ملایم این ورزش ۲ بار در هفته توسط بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی و آرتروز موجب تسکین درد آنها و نرمی و انعطاف پذیری مفاصل این افراد می شود.

علاوه بر این یوگا تورم مفاصل این بیماران را کاهش می دهد. 

کنترل فشار خون

انجام تمرینات یوگا جریان خون را از اندام های بخش پایین بدن بازمی گرداند و سبب سهولت گردش خون در سراسر بدن می شود.

این ورزش فشار خون بدن را کنترل می کند. به همین خاطر انجام یوگا به افراد دارای فشار خون بالا توصیه می شود. همچنین فشار خون این افراد با انجام یوگا کاهش می یابد.

علاوه بر این انجام ورزش یوگا توسط افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند از ابتلای آنها به این عارضه جلوگیری می کند.

بهبود عملکرد قلب و عروق

ورزش یوگا با کاهش استرس و فشار خون خطر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

این ورزش با ایجاد تأثیرات مثبت بر گردش خون سلامت عروق بدن را تضمین می کند. بنابراین یکی از تأثیرات مهم یوگا سلامت قلب افراد است.

لازم به ذکر است انجام تمرینات تنفسی یوگا یا پرایاناما، نفس کشیدن بهتر و افزایش ظرفیت شش ها نقش بسزایی در بهبود اکسیژن رسانی به سراسر بدن و تقویت عملکرد قلب و عروق دارد.

فواید یوگا برای لاغری و تناسب اندام چیست

خواص یوگا چیست

فواید یوگا برای تناسب اندام و لاغری

ورزش یوگا سبب قرار گرفتن ستون مهره ها و سایر قسمت های بدن در بهترین وضعیت می شود و همین امر پیامد هایی از قبیل ایجاد احساس راحتی و آرامش در افراد و افزایش زیبایی بدن و اندام های آنها را به دنبال دارد.

همچنین علی رغم عدم وجود فعالیت و جنب و جوش زیاد در یوگا ورزشکار بعد از مدتی لاغر می شود و لاغری طبیعی و کاهش اضافه وزن در حد استاندار موجبات تناسب اندام و زیبایی بیشتر بدن افراد را فراهم می سازد.

سایر تأثیرات مثبت یوگا بر جسم افراد

یوگا سبب ایجاد تعادل در فعالیت معده و روده وغدد درون ریز، آرامش پایدار سیستم عصبی، کاهش تعداد نبض، افزایش امواج آلفا و زمان نگه داشتن تنفس در افراد می شود.

تقویت حواس، عکس العملها و حرکات از جمله هماهنگی حرکات چشم و دست در افراد و افزایش قوای بدنی و کیفیت فعالیت های بدن از دیگر تأثیرات مهم یوگا بر جسم به شمار می رود.

لازم به ذکر است کلیه این تأثیرات منجربه حفظ سلامت فرد و طول عمر او می شود.

تأثیرات مثبت یوگا بر ذهن و روان افراد

افراد از طریق انجام تمرینات ورزش یوگا با جسم و دنیای درون خود بیشتر آشنا می شوند.

انجام این ورزش میزان دشمنی و خصومت و کینه را در بین افراد کاهش می دهد و افراد را جهت کنترل احساسات و رفتار های منطقی و عقلایی آماده می سازد.

علاوه بر این یوگا راندمان و بازدهی یادگیری را بالا می برد.

تأثیرات شیمیایی یو گا

ورزش یوگا سبب کاهش سطح بعضی از مواد شیمیایی و سلول های بدن از جمله گلوکز، سدیم، انواع کلسترول معمولی، LDL ، VLDL، تری گلیسیرید و گلبول های سفید خون می شود.

از طریق این تغییرات شمیایی یوگا از ابتلای افراد به بیماری های خونی جلوگیری می کند.

همچنین انجام یوگا میزان هموگلوبین، ویتامین C و پروتئین سرم را در ورزشکاران این رشته افزایش می دهد. بنابراین یوگا از طریق ایجاد تغییرات شیمیایی در بدن موجب بهبود کم خونی و حفظ سلامت افراد می شود.

رفع بی خوابی

انجام تمرینات یوگا به صورت روزانه سبب کاهش سطح هوشیاری مرتبط به بی خوابی و افزایش کیفیت خواب در افراد می شود.

این ورزش کمک می کند تا افراد راحتتر و بهتر بخوابند و در طول شب در تختخواب کمتر بیدار بمانند. یوگا سبب خواب طولانی و عمیق در افراد می شود.

این نوع خواب نقش مهمی در تجدید قوا و احیای سلول های بدن ایفا می کند.

پیروزی بر مشکلات زندگی

یوگا آرامش افراد را افزایش می دهد و به افراد کمک می کند ارزش پیشرفت های کوچک را درک کنند. پرورش این نوع تفکر در درون افراد سبب می شود تا در مواجه با مشکلات زندگی قویتر عمل کنند و در مقابله با آنها پیروز شوند.

انجام یوگا به صورت مداوم و مستمر سبب افزایش تمرکز و توجه به درون و بالا رفتن آستانه تحمل افراد می شود و همین امر کمک می کند تا نگرش جدیدی نسبت به زندگی و مشکلات روزمره بیابند و هرگز برای پیشرفت عجول نباشند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

انجام تمرینات یوگا موجب ایجاد تأثیر فوری بر فیزیولوژیک بدن در سطح مولکولی و ژنی می شود. این تأثیرات منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

شایان ذکر است تغییرات ایجاد شده در این سیستم از طریق ورزش یوگا بلند مدت و پایدار می باشد و سلامت بدن فرد را در مدت طولانی تضمین می کند.

مقابله با سرطان و بیماری های مزمن

انجام تمرینات ورزش یوگا سبب بهبود بیماری سرطان و کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی در این افراد می شود. همچنین این ورزش بیماری هایی از قبیل کمردرد، بی خوابی و… را درمان می کند و از ابتلای افراد به بسیاری از بیماری ها نیز جلوگیری می کند.

یوگا یک ورزش پر طرفدار است که در هر گروه سنی از کودکان تا افراد سالخورده به این ورزش تمایل دارند و آن را به خوبی انجام می دهند. با استناد به این موارد یکی از تأثیرات مهم یوگا درمان بیماری های مزمن و بلند مدت است.

فواید یوگا برای بدن بانوان و مردان چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۷ ۳

شما هم بخوانید