مقایسه مزوتراپی و پی آر پی برای درمان ریزش مو

مقایسه مزوتراپی و پی آر پی برای درمان ریزش مو

مقایسه مزوتراپی و پی آر پی برای درمان ریزش مو

ریزش مو می تواند مسأله ای بسیار آزاردهنده بوده و باعث خجالت زدگی فرد شود. امروزه درمان های مختلفی برای کاهش ریزش مو و بهبود کچلی موها در دسترس می باشد.

در این مقاله ما به بررسی و مقایسه مزوتراپی مو و PRP پی آر پی از رایج ترین روش ها برای درمان ریزش مو پرداخته ایم. معمولاً پزشک با توجه به شرایط خاص شما، مناسب ترین گزینه ی درمانی را پیشنهاد خواهد کرد.

بهترین درمان های ریزش مو

امروزه به دلیل مسائلی مثل سبک زندگی نامناسب، رژیم های غذایی و همچنین عوامل ژنتیکی بسیاری از افراد با مشکل ریزش مو دست و پنجه نرم می کنند. روش های درمانی زیادی برای درمان ریزش مو تجویز می شود. بنابراین برای اینکه بهتر از همیشه با روش های درمانی آشنا شده و بهترین گزینه را انتخاب کنید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پی آر پی prp مو برای درمان ریزش مو

prp مو یک روش غیر تهاجمی و پزشکی است که برای مشکلاتی مثل ریزش یا نازک شدن موها تجویز می گردد. در این روش، فاکتورهای رشد موجود در خون خود بیمار، منجر به تقویت رشد موها خواهند شد.

نحوه عملکرد پی آر پی مو چگونه است؟

  • برای انجام پی آر پی مو، ابتدا از شما خون گرفته می شود؛ در مرحله بعد، نمونه خون شما سانتریفیوژ شده تا پلاکت ها و پروتئین های فاکتور رشد (مانند فاکتور رشد اندوتلیال عروقی، فاکتور رشد پلاکت، فاکتور رشد اپیدرمی و …) جمع آوری گردد.
  • سپس، پوست سر به کمک میکرونیدلینگ الکتریکی یا مکانیکی تحریک می شود، تا پوست شما در روند بهبودی قرار گرفته و بستر مناسبی برای دریافت فاکتورهای رشد فراهم گردد.
  • پس از این مرحله، پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی آر پی به پوست سر شما تزریق می شود.

فاکتورهای رشد موجود در پلاکت ها باعث کاهش انقباض فولیکول های مو، بهبود جریان خون و تحریک رشد سلول های جدید می شوند.

پی آر پی فولیکول های مو را در فاز رشد (آناژن) نگه داشته و به افزایش ضخامت و رشد موها کمک می کند. همین امر سبب رشد موهای جدید و تقویت فولیکول های قدیمی تر می گردد.

برای دیدن تغییرات معمولاً به حداقل ۳ تزریق در فاصله ۲ الی ۴ هفته نیاز می باشد. از تزریق PRP همچنین می توان برای درمان ریزش موی ناشی از علل ژنتیکی و غیر ژنتیکی استفاده کرد. PRP برای جوانسازی پوست و درمان سیاهی زیر چشم نیز به کار می رود. در برخی موارد نیز پزشک برای تأثیر بیشتر، از مزایای تزریق PRP در کنار سایر درمان های ریزش مو مثل کاشت یا مزوتراپی بهره می برد.

پی آر پی مو برای چه کسانی مناسب نیست؟

پی آر پی مو برای چه کسانی مناسب نیست؟

با وجود اینکه پی آر پی مو برای انواع ریزش مو تجویز می شود، اما برای برخی از افراد ممنوعیت دارد. تزریق PRP برای افراد مبتلا به اختلالات کبدی، اختلالات خونریزی، فشار خون پایین، تحت شیمی درمانی، اختلالات پوستی، افراد سیگاری و افرادی که تحت کورتیزون تراپی قرار دارند توصیه نمی شود.

مزایای پی آر پی مو

  • روشی ایمن، ساده و آسان
  • درمان طبیعی
  • غیر جراحی
  • در مدت زمان کوتاه (حداکثر ۱ ساعت) انجام می شود.
  • دوره نقاهت بسیار کم، بدون نیاز به مراقبت و بستری
  • به دلیل اینکه از بدن خود شما گرفته می شود، خطر ایجاد واکنش آلرژیک وجود ندارد.
  • ترمیم مو
  • مقرون به صرفه
  • همراه با نتایج طبیعی

عوارض جانبی پی آر پی مو

از آنجایی که در روش پی آر پی مو، ماده ای که از بدن شما گرفته شده به نواحی از پوست تزریق می شود؛ عوارض خاصی ندارد. عوارض احتمالی نادر می تواند شامل عفونت، آسیب های عصبی، درد در محل تزریق و آسیب دیدگی بافت ناحیه تزریق باشد.

مزوتراپی برای درمان ریزش مو

مزوتراپی مو یک روش غیر تهاجمی برای کاهش ریزش مو می باشد که شامل تزریق مایع غنی از مواد مغذی به لایه مزودرم پوست سر (لایه ای بین بافت پوست و لایه چربی) می شود.

نحوه عملکرد مزوتراپی مو چگونه است؟

برای انجام مزوتراپی مو، ترکیبی از تقویت کننده های مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی و مسدود کننده های DHT (دی هیدرو تستوسترون) برای تحریک رشد مو به پوست سر تزریق می شود. دی هیدرو تستوسترون هورمون آندروژنی است که به فولیکول های مو روی پوست سر آسیب می رساند.

تزریق این ماده معمولاً با گان تزریق صورت می گیرد که کاملاً بدون درد است.

از مزایای این روش می توان به افزایش گردش خون در فولیکول های ضعیف یا خفته، افزایش متابولیسم سلولی و تحریک کلاژن اشاره کرد. همچنین، ترکیباتی که در روش مزوتراپی به پوست سر تزریق می شوند، ویتامین ها و مواد معدنی -که با افزایش سن از دست داده ایم- را جایگزین کرده و هورمون DHT (قاتل فولیکول ها) را بی اثر می کند. تمامی این موارد ریزش مو را مهار کرده و رشد موهای جدید را تقویت خواهد کرد.

مزوتراپی مو برای درمان ریزش مو معمولاً شامل ۸ جلسه به فاصله ی هر ۲ هفته می باشد. هر جلسه حدود نیم ساعت زمان می برد و شما در جلسه ی پنجم به وضوح تغییرات را مشاهده خواهید کرد. میزان موفقیت این روش ۹۰ تا ۹۲ درصد می باشد.

مزوتراپی مو معمولاً برای آلوپسی آندروژنیک تجویز می شود؛ اما برای ریزش موی ناشی از دلایل دیگری مثل تغذیه، بیماری های مزمن، تغییرات آب و هوا، استرس و … نیز مؤثر می باشد.

مزوتراپی برای افراد مبتلا مشکلاتی مثل شوره مو، التهاب پوست سر، اختلالات پوستی، دیابت، هموفیلی و زنان باردار توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است سبب تشدید مشکلات شود.

مزایای مزوتراپی مو

مزایای مزوتراپی مو

  • روشی ایمن، راحت و آسان
  • غیر جراحی
  • مدت زمان کوتاه (۳۰ دقیقه)
  • بدون درد
  • نیازی به آمادگی قبل و بعد عمل ندارد

عوارض مزوتراپی مو

عوارض مزوتراپی مو به ندرت رخ می دهد و می تواند شامل کبودی و درد در ناحیه تزریق باشد. تمامی این عوارض چند روز پس از عمل خود به خود بهبود می یابند.

مقایسه پی آر پی مو  و مزوتراپی مو

  • برای کاهش درد در زمان تزریق PRP معمولاً از بی حسی موضعی استفاده می شود؛ مزوتراپی روشی کاملاً بدون درد است که نیاز به هیچ بی حسی ندارد.
  • در پی آر پی مو از فاکتورهای رشد خود بیمار استفاده می شود؛ اما مزوتراپی متشکل از سلول های بنیادی گیاهی و سایر سرم های پروتئینی می باشد.
  • PRP شامل تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر است، در حالی که در مزوتراپی از محلول های غنی از مواد مغذی استفاده می شود.
  • در مزوتراپی مو، مواد به مزودرم (لایه میانی پوست) تزریق می شود؛ اما تزریق PRP روی لایه تحت درمان صورت می گیرد.
  • تعداد جلسات مزوتراپی مو معمولاً ۵ تا ۸ جلسه است؛ اما برای مشاهده ی نتایج در PRP به ۷ الی ۱۰ جلسه درمان نیاز خواهید داشت.
  • هر جلسه مزوتراپی مو نیم ساعت و هر جلسه PRP حدود ۱ ساعت زمان می برد.
  • PRP و مزوتراپی دوره نقاهت خاصی نداشته و به سرعت انجام می شوند.
  • پی آر پی مو معمولاً گران تر از مزوتراپی است.

پی آر پی بهتر است یا مزوتراپی ؟

هر یک از درمان های پی آر پی مو و مزوتراپی مو مزایای خاص خود را دارند که با توجه به شرایط بیمار ارائه می شوند. تحقیقات نشان داده است که پی آر پی برای نگه داشتن فولیکول های مو در فاز رشد و داشتن موهایی ضخیم تر و بلند تر بسیار مؤثر است.

از سوی دیگر، مزوتراپی مو در درمان ریزش موی ناشی از عوامل ژنتیکی، استرس، رژیم غذایی یا بیماری های مزمن بسیار خوب عمل کرده است. شما می توانید با داشتن یک سری جلسات درمانی از مزایای مزوتراپی مو نهایت سود را ببرید.

به طور کلی، اغلب روش های درمانی ریزش مو نسبت به کاشت مو از هزینه ی پایین تری برخوردار هستند. همچنین شما می توانید برای دریافت نتایج بهتر، چند روش را با هم ترکیب کنید.

بر اساس مطالعات انجام شده، تزریق پی آر پی بعد از عمل کاشت مو، روند بهبودی را سرعت می بخشد و از سوی دیگر مزوتراپی نیز می تواند برای حفظ نتایج کاشت مو مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین کلینیک درمان ریزش مو

پس از بررسی عمیق و دقیق روش های موثر درمان ریزش مو مانند مزوتراپی و PRP مو در این مقاله، مشخص شد که هر دو روش می توانند نتایج قابل توجهی در بهبود وضعیت موهای شما داشته باشند. اما، گاهی اوقات ممکن است نیاز به راهنمایی های بیشتر و تخصصی تری داشته باشید.

در اینجاست که کلینیک دکتر نابت تاجمیر ریاحی، متخصص پوست و مو، نقش خود را ایفا می‌کند.

دکتر ریاحی با سال‌ها تجربه در زمینه درمان ریزش مو، می‌تواند با در نظر گرفتن ویژگی‌های منحصر به فرد هر بیمار، بهترین راهکار را پیشنهاد دهد. این تخصص و توجه به جزئیات است که کلینیک ایشان را به یک مرجع مطمئن و اعتماد برانگیز در زمینه درمان ریزش مو تبدیل کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره فردی، می‌توانید با کلینیک دکتر ریاحی تماس بگیرید و گامی مؤثر در جهت بازیابی زیبایی و سلامت موهای خود بردارید

شما هم بخوانید