همه چیز در مورد رگ های واریسی پا

همه چیز در مورد رگ های واریسی پا

رگ های واریسی، رگ های درهم پیچیده و متورمی هستند که درست در زیر پوست قرار گرفته اند و معمولاً در پاها ایجاد می شوند.

این مقاله، به مسئله درمان رگ های واریسی و داروی واریس پا می پردازد، اما این رگ ها گاهی اوقات در نقاط دیگری از بدن نیز تشکیل می شوند.

برای مثال، هموروئید نوعی رگ واریسی است که در مقعد ایجاد می شود. تلانژکتازی که اغلب رگ های عنکبوتی نیز نامیده می شود، نوع دیگری از مشکلات رگ است که رگ های خونی کوچکتر را درگیر می کند.

علائم رگ های واریسی

علائم رگ های واریسی

علائم رگ های واریسی شامل موارد زیر می شود:

● رگ های برجسته آبی رنگ

● ورم پاها

● درد در پاها

● احساس سنگینی در پاها و کف پاها

● سوزش در اطراف رگ ها

● تغییر رنگ پوست در اطراف رگ ها

● گرفتگی های شبانه پا

گاهی اوقات، رگ های واریسی می توانند فعالیت های روزمره شما را محدود کنند. علائم شما ممکن است با نشستن یا ایستادن طولانی روی پاها بدتر شوند و یا با دراز کشیدن یا بالا بردن پاها بهبود پیدا کنند.

بسته به شدت علائم و رگ های واریسی، پزشک مجموعه ای از درمانهای مختلف از جمله عمل لیزر رگهای واریسی پا و یا اسکلروتراپی را به شما پیشنهاد دهد و یا به طور کلی درمانی را توصیه نکند. همچنین این احتمال وجود دارد که بعد از درمان، رگ های واریسی جدیدی ظاهر شوند و یا به بیش از یک درمان نیاز داشته باشید.

هدف از درمان، تسکین علائم، بهبود ظاهر و پیشگیری از مشکلات جدی دیگری مانند اولسرها یا زخم های پوستی، ترومبوز ورید عمقی، تغییرات رنگ پوست و خونریزی است.

اگر شما باردار هستید، پزشک ممکن است فشار درمانی و مسکن را برای تسکین علائمتان (مانند درد یا سنگینی در پاها) توصیه کند و یا برای کمک به تسکین علائم یا پیشگیری از بدترشدن وضعیت رگ های واریسی، تغییر در سبک زندگی را توصیه کند. این تغییرات شامل موارد زیر می شوند:

رسیدن به یک وزن سالم: این مورد به بهبود جریان خون و کم کردن فشار روی رگ ها کمک می کند.

فعالیت فیزیکی: به جریان پیدا کردن خون در پاها کمک می کند. ورزش شدید یا سخت ممکن است رگ های واریسی را بدتر کند. قبل از شروع هر گونه برنامه ی ورزشی، از پزشک خود در مورد سطح فعالیت مناسب برای خود سؤال کنید.

از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. به هنگام نشستن، پاهای خود را بالا بیاورید، به طوری که پاهای شما از سطح قلبتان بالاتر باشند.

رگ های واریسی چگونه درمان می شوند؟

پزشک سونوگرافی یا آزمایشات دیگری را انجام می دهد تا وضعیت عملکرد رگ های شما را بررسی کند. اکثر روش های درمانی برای رگ های واریسی، به دوران نقاهت زیادی نیاز ندارند.

ابلیشن درون وریدی برای بستن رگ: 

گاهی پزشک از لیزر یا انرژی رادیوفرکانسی برای حرارت دادن به رگ ها و بستن آنها استفاده می کند.

این رویکرد معمولاً در مطب پزشک و تحت هدایت سونوگرافی انجام می شود. کبودی، درد و تغییرات رنگ پوست بعد از ابلیشن درون وریدی رایج هستند. به ندرت مشکلات جدی تری مانند بی حسی، ترومبوآبولی وریدی و کبودی های پوست پیش می آید.

رگ های واریسی چگونه درمان می شوند؟

اسکلروتراپی برای بستن رگ واریسی: 

گاهی پزشک مواد شیمیایی مایع یا فومی را به رگ تزریق می کند تا آن را مهروموم کند. اسکلروتراپی در مطب پزشک و تحت هدایت سونوگرافی انجام می شود. اسکلروتراپیِ مایع، اغلب برای رگ های عنکبوتی استفاده می شود.

عوارض اسکلروتراپی فومی ممکن است شامل تغییرات رنگ پوست و ندرتاً ترومبوآمبولی وریدی، آسیب به عصب، واکنش آلرژیک جدی یا سکته باشند. برخی از افراد موقتاً دچار تاری دید، سردرد یا احساس گیجی می شوند.

جراحی برای از بین بردن رگ های واریسی شدید: 

در این روش پزشک برای از بین بردن رگ های واریسی کوچکتر، برش های کوچکی در نزدیکی سطح پوست ایجاد می کند اما برای رگ های بزرگتر، ممکن است (برای بستن و یا خارج کردن رگ ها) از رویکردهایی به نام لیگاسیون یا استریپینگ رگ استفاده کند.

جراحی اغلب اوقات به صورت سرپایی انجام می شود و احتمال دارد برای کمک به خوابیدن در طول عمل، به دارو نیاز داشته باشید. از آنجا که ممکن است جراحی درد و دوران ریکاوری طولانی تری داشته باشد، این گزینه درمانی معمولاً فقط برای افرادی استفاده می شود که واجد شرایط ابلیشن درون وریدی یا اسکلروتراپی نیستند.

عوارض جراحی شامل عفونت، آسیب به عصب، کبودی، درد و تغییرات رنگ پوست می شود. عوارض شدید، نادر هستند.

چندین روش درمانی برای درمان رگ های واریسی و عنکبوتی موجود می باشد که عبارتند از:

فشار درمانی

فشار درمانی

گاهی اوقات پزشک شما از فشار درمانی به تنهایی یا بعد از انجام رویکرد خارج کردن یا بستن رگ های واریسی استفاده می کند. فشار درمانی شامل پوشیدن جوراب های کشی خاص یا باندهای فشاری است که برای جلوگیری از ورم کردن، به پاها فشار آرامی وارد می کنند.

برای برخی از افراد، به ویژه کسانی که باید به مدت زمان های طولانی بنشینند یا بایستند، فشرده سازی ممکن است به تسکین درد، التهاب و دیگر علائم مانند احساس سنگینی در پاها کمک کند. اگر شما باردار هستید، پزشک ممکن است جوراب شلواری فشاری را توصیه کند. فشار درمانی فقط علائم را تسکین می بخشد.

در حال حاضر، پزشکان رویکردهایی را برای رفع مشکل رفلاکس توصیه می کنند. رفلاکس، در واقع یکی از عوامل تشکیل رگ های واریسی می باشد.

 بعد از انجام رویکردهایی برای خارج کردن یا بستن رگ های واریسی، پزشک شما به احتمال زیاد پوشیدن جوراب فشاری را حداقل به مدت یک هفته توصیه می کند.

جوراب های فشاری می توانند به بهبود زخم های ناشی از رگ  های واریسی کمک کنند. از آنجا که مشکلات رگ طولانی مدت هستند، پزشک توصیه می کند که پوشیدن جوراب های فشاری را ادامه دهید. برخی از افراد در می یابند که جوراب های فشاری باعث ناراحتی، خارش، تحریک پوست و یا ورم پاهای آنها می شود.

داروها

گاهی اوقات پزشک برای کمک به تسکین درد رگ های واریسی، دارو توصیه می کند. Diosmiplex (دیوسمیپلکس) تنها داروی تأیید شده ی موجود برای درمان رگ های واریسی می باشد. این داروی گیاهی ممکن است به تسکین علائم و عوارض رگ های واریسی از جمله، ورم، زخم ها، تغییر در رنگ و بافت های پا کمک کند.

معمولا چند هفته طول می کشد تا متوجه بهبودی شوید. عوارض جانبی می تواند شامل مشکلات گوارشی و راش های پوستی شود، اما این علائم معمولاً جزئی هستند.

مطلب مفید بود ؟ ۴ ۰

شما هم بخوانید