کم شدن ادرار نشانه چیست + ۲۶ علت و درمان کاهش ادرار

کاهش حجم ادرار نشانه چیست + راهکار درمانی

کم شدن ادرار نشانه چیست علت کم شدن ادرار در زنان و مردان و کودکان کاهش حجم ادرار در بارداری و نوزادان با روش های درمان را در سایت فتوکده می خوانید

کم شدن ادرار نشانه چیست + درمان

مصرف کم مایعات معمولاً منجر به کم شدن ادرار یا کم فشاری و کاهش حجم ادرار می شود، اما کاهش شدید حجم ادرار و ادرار کردن به صورت قطره ای نشانگر بیماری های جدی کلیوی است

البته کم شدن ادرار دارای دلایل متفاوتی می باشد. به منظور حفظ سلامت کلیه ها و دستگاه دفع ادرار سایت فتوکده شما را با ۲۶ علت و روش درمان کم شدن ادرار آشنا می سازد

علت کم شدن ادرار + درمان کاهش ادرار

درمان کاهش ادرار در زنان و مردان

کم شدن ادرار نشانه چیست

داروهای ضد التهاب و فشار خون

استفاده از دارو های غیر استروئیدی ضد التهابی، مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، آنتی بیوتیک جنتامایسین، دارو های درمان فشار خون بالا و … موجب کاهش تولید ادرار در افراد می شود.

مصرف دارو های سرماخوردگی، ضد گرفتگی بینی، ضد افسردگی سه حلقه ای و بعضی دارو های آنتی کولینرژیک هم میزان ادرار صبحگاه را کاهش می دهند.

در این شرایط جهت قطع مصرف دارو، تغییر دارو یا دزمصرفی آن حتماًبا پزشک مشورت کنید.

علت کم شدن ادرار بخاطر کمبود آب

کلیه های افراد مبتلا به کم آبی حداکثر مایعات بدن را در خود نگه می دارند. همین مسأله منجر به کاهش حجم ادرار این افراد می شود.

بدن افراد معمولاً بر اثر عدم مصرف مایعات به مقدار کافی و از دست دادن مقدار زیادی آب همراه با بروز شدید عوارضی مانند استفراغ، اسهال، خونریزی و … دچار کم آبی شدید و غیر قابل جبران می شود.

بیماری گلومرولونفریت

گلومرول ها عمل جداسازی مایعات، ضایعات اضافه و الکترولیت ها از جریان خون و ورود آنها به ادرار را به عهده دارند. التهاب گلومرول ها در کلیه منجر به گلومرولونفریت می شود.

این بیماری به دو صورت حاد و مزمن در افراد بروز می یابد. نوع حاد این بیماری با علائمی مانند کم فشاری ادرار، خستگی، احتقان ریوی، درد شکم، تب خفیف، فشار خون بالا، حالت تهوع و … همراه است.

کاهش حجم ادرار بخاطر پروستات

بزرگ شدن غده پروستات همزمان با ورود مردان به دوران سالخوردگی موجب تنگی مجرای ادراری، کاهش جریان ادرار در صبح، درد شدید همراه با ادرار و نشت و چکه کردن طولانی مدت بعد از ادرار می شود.

تورم و التهاب غده پروستات هم با تأثیرات مشابه همراه است.

بعضی از مواقع تغییرات غده پروستات موجبات انسداد مجرای ادراری، بی ادراری و بازگشت ادرار به کلیه ها را فراهم می کند. در این شرایط مراجعه به پزشک ضرورت دارد.

ریفلاکس ادراری

ریفلاکس ادراری بر اثر بازگشت ادرار از مثانه به درون کلیه ها، تضعیف عضلات مثانه و مجرای ادراری و ناتوانی این عضلات در جلوگیری از بروز این وضعیت در افراد ایجاد می شود.

این عارضه کاهش جریان ادرار، ورود باکتری های موجود در ادرار به کلیه و آسیب کلیوی را در پی دارد.

انجام آزمایشات کشت ادرار و سونوگرافی برای بررسی عفونت مجاری ادرار و مشکل کلیه ها در این مواقع الزامی می باشد.

عفونت مجاری ادراری

عفونت ادراری به ویژه در مردان براثر غلبه باکتری بر سیستم دفاعی مجاری ادراری بدن بروز می یابد.

مهمترین عوامل این بیماری عبارتند از انسداد جریان ادرار، سنگ های کلیوی، ارتباط جنسی، عدم رعایت بهداشت، مصرف بی رویه دارو های آنتی بیوتیک و غیره. عفونت مجاری ادارای با علائم تکرر ادرار، کم شدن ادرار، درد، حالت تهوع ، استفراغ و … همراه است.

ورم کلیوی

گرفتگی یا انسداد مجاری ادرار و عدم تخلیه کامل ادرار موجب تجمع آن، ایجاد فشار به کلیه ها و ورم کلیوی یا هیدرونفروزیس در افراد می شود.

این بیماری علاوه بر کاهش جریان ادرار عفونت مجاری ادراری، احساس پری در عضلات این مجاری و درد در زمان دفع ادرار را در پی دارد.

انسداد مجاری ادرار در اینگونه موارد با ورود یک استنت یا بالون به مجاری و یا جراحی برطرف می شود.

ابتلا به دیابت نوع ۲

بیماران مبتلا به دیابت به مشکلاتی مانند عملکرد بیش از حد مثانه، احتباس ادراری، نیاز شدید به دفع ادرار، از دست دادن توانایی احساس پر بودن مثانه، درد شدید قبل از دفع ادرار و پر شدن سریع مثانه دچار می شوند.

ادامه این وضعیت با تکرر ادرار، کاهش جریان ادرار،عفونت مجاری ادرار یا بی اختیاری ادرار همراه است. برای درمان کاهش جریان ادرار بیماران دیابتی دفع مکرر و کامل ادرار جهت بازگشت مثانه به حالت عادی ضروری است.

کاهش حجم ادرار بخاطر کلیه

بیماری ارثی کلیه پلی کیستیک با ایجاد کیست ها یا کیسه های حاوی مایع درون کلیه ها و افزایش اندازه کلیه ها در افراد بروز می یابد.

کاهش جریان ادرار، وجود خون در ادرار و عفونت های مجاری ادراری از علائم بارز این بیماری هستند. این بیماری از طریق مصرف دارو های آنتی بیوتیک و ضد فشار خون، دیالیز و پیوند کلیه در موارد شدید قابل درمان می باشد.

سرطان مثانه

بارزترین علائم سرطان مثانه درد و ناراحتی شدید در زمان دفع ادرار و وجود خون در ادرار به حساب می آیند.

پیشرفت سرطان مثانه در افراد خستگی، درد عضلانی و استخوانی، کاهش اشتها، عدم تخلیه ادرار و کم شدن ادرار را هم به دنبال دارد.

به کارگیری روش هایی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی به کاهش درد و ناراحتی ناشی از این بیماری کمک می کند.

بیماری لوپوس

اختلال خود ایمنی لوپوس با حمله سیستم ایمنی بدن به بدن خود فرد کاهش فشار خون، آسیب کلیه ها و کم شدن ادرار را به دنبال دارد.

صدمه و ضربه به بدن یا ایجاد عفونت شدید نیزبا بروز شوک در بدن جریان خون اندام و در نهایت فشار ادرار را کاهش می دهد.

بیماری های دیگری مانند نارسایی قلبی، هیپولمی و نارسایی مزمن کلیه نیز موجب کم شدن ادرار افراد می شوند.

علت و درمان کم شدن ادرار

کاهش حجم ادرار

روش های درمان کم شدن ادرار

جراحی های اورولوژی

انجام جراحی های اورولوژی مانند نفروستومی کم فشاری ادرار ناشی از انسداد مجرای ادرار را برطرف می کند. نفروستومی از طریق پوست به سادگی کلیه مسدود شده را به صورت موقت تخلیه می کند.

این روش با وارد شدن کاتتر حالب از طریق یک سوزن به لگنچه کلیه و اتصال به کیسه تخلیه تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

خودداری از مصرف بی رویه نمک

مصرف زیاد نمک فعالیت شدید کلیه ها برای دفع نمک اضافی، کاهش عملکرد این اندام های دستگاه دفع، احتباس آب در بدن و کاهش مقدار خروجی ادرار را در پی دارد.

محدود کردن مصرف نمک و اجتناب از مصرف غذا های پر نمک مانند غذا های کنسرو شده، آماده، منجمد، فست فود، پنیرها و گوشت های فرآوری شده و نمک سود شده عارضه کم شدن ادرار افراد را رفع می کند.

استفاده از سرکه سیب و ترکیبات آن

مصرف سرکه سیب موجب خروج آب جمع شده در بدن، افزایش دفع ادرار و کاهش احتباس آب می شود. البته افراد مبتلا به بیش فعالی مثانه نباید ازاین ماده غذایی و ترکیبات آن استفاده کنند.

نوشیدن محلول یک قاشق غذا خوری سرکه سیب خام پالایش نشده، یک فنجان آب ولرم و اندکی عسل دو بار در روز نیز مقدار ادرار را افزایش می دهد.

نوشیدن آب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل به مقدار زیاد موجبات افزایش ادرار به صورت طبیعی، دفع سموم و باکتری های بدن از طریق ادرار و پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری را فراهم می کند.

مصرف این مایع مغذی فشار خون و وزن را هم کاهش می دهد. آب نارگیل دارای مقدار زیادی الکترولیت است. به همین علت نوشیدنی مناسبی برای ورزشکاران به حساب می آید.

تأثیرات جادویی آبلیمو

نوشیدن آبلیمو باعث افزایش خروجی ادرار، خروج نمک اضافی و سموم ناخواسته از بدن، نابودی عفونت های دستگاه ادراری و رفع مشکلات اسید اوریک بالا می شود.

نوشیدن ترکیب یک لیوان آب گرم، نصف یک لیموی تازه و مقداری عسل با معده خالی این تأثیرات را به میزان حداکثر افزایش می دهد.

نوشیدن آب هندوانه، چای سبز و آب کرنبری هم حجم ادرار و میزان دفع آن را افزایش می دهد.

نوشیدن آب به مقدار کافی

افزایش خروجی ادرار، پیشگیری از کم آبی و درمان این عارضه از مهمترین مزیت های نوشیدن آب به مقدار بیشتر به حساب می آیند.

مصرف سبزی ها و میوه های آبدار و تازه و سایر مایعات سالم هم میزان دریافت مایعات توسط بدن را افزایش می دهند. جهت سهولت در عملکرد کلیه ها توصیه می شود از مصرف بیش از حد آب بپرهیزید.

گرما درمانی

کمپرس گرم روی قسمت پایینی شکم به مدت ۱۰ دقیقه حداقل سه بار در روز باعث بهبود عملکرد کلیه ها، افزایش خروجی ادرار و پاکسازی بدن از مواد زاید و سموم می شود.

ادامه این روش به مدت یک هفته به بهبود اشتها و جریان خون کلیه ها، درمان بیماری های کلیوی و افزایش سطح انرژی و کیفیت خواب افراد کمک می کند.

تزریق داخل وریدی و دیالیز

پزشک بر طبق دلایل مختلف کم شدن ادرار افراد، جهت رفع این مشکل و جلوگیری از آسیب جدی بدن از ترزیق داخل وریدی برای افزایش سریع آب بدن و یا از دیالیز برای از بین بردن سموم بدن استفاده می کند.

دیالیز کلیه ها باید تا زمان بازگشت مجدد عملکرد کلیه ها به حالت طبیعی ادامه یابد. استفاده از نوشیدنی های مخصوص جهت جایگزین کردن الکترولیت از دست رفته و پیشگیری از کم فشاری ادرار نیز توصیه می شود.

درمان کاهش ادرار با آب جعفری

نوشیدن ترکیب آب جعفری، آب، عسل و آبلیمو دو بار در روز و به مدت چند هفته سبب افزایش خروجی ادرار، تقویت عملکرد کلیه ها و خروج سموم و میکروب ها از این اندام ها می شود.

مصرف چای جعفری هم دارای تأثیرات مشابه است. این چای از افزودن یک قاشق غذا خوری جعفری خرد شده به یک فنجان آب جوش و به روش دم کردن چای سیاه تهیه می شود.

دانه های کرفس

دانه کرفس دارای ماده ادرار آور ان بوتیلفتالید است.

استفاده از این دانه در ترکیب با غذا ها، سوپ ها، سس ها و یا به صورت چای به افزایش خروجی ادرار، از بین بردن مواد زاید بدن، کاهش کلسترول و پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری و رفع التهاب کمک می کند.

مصرف چای دانه کرفس به زنان باردار توصیه نمی شود.

سایر روش های درمان کم شدن ادرار

● مصرف گیاهان ادرار آور ریشه قاصدک و ابریشم ذرت

● استفاده از رژیم غذایی دارای پروتئین و پتاسیم کم برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی حاد مانند نفریت حاد

● ترک مصرف سیگار، توتون، تنباکو و نوشابه ها و مشروبات الکلی

● خودداری از مصرف غذا های تند

● آب میوه ها و سبزی های تازه و آّبدار و عرقیات گیاهی مدر

علت سوزش ادرار

کم شدن ادرار نشانه چیست + روش درمان | سایت فتوکده

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

Mohamad

۰۷ فروردین ۱۴۰۰


لطفا در مورد کم شدن میزان ادرار و فشار ادرار بیشتر توضیح بدین با تشکر

رضایی

۰۷ خرداد ۱۳۹۹


یک راه آسان برای تسهیل دفع ادرار بخصوص دراول صبح جریان نمودن آب گرم روی نعوذ است .

شما هم بخوانید